Jaké hroznové listy můžete jíst?

Vinné listy

S příchodem nových, raných a zimovzdorných odrůd hroznů se tato plodina vysazuje nejen v tradičních jižních oblastech země pro vinařství, ale také ve střední zóně, na Uralu a dokonce i v sibiřské oblasti. Ve stejné době, při získávání prvních sklizní bobulí, pěstitelé objevují výhody hroznových listů, jejich chuť a způsoby jejich použití při vaření.

Bez vinných listů si nelze představit arménskou, řeckou, bulharskou, moldavskou, vietnamskou a mnoho dalších národních kuchyní. Nejznámější pokrm z vinných listů plněných mletým masem se přitom stal skutečně mezinárodním. Kromě toho se mladé vinné listy používají k dušení a marinádám, solí, přidávají se do polévek a dušených mas.

Samotné listy, které dodávají chuti pokrmů charakteristickou vůni a pikantnost, jsou prosyceny vůní masa, zvěřiny a zeleniny.

Plněné hroznové listy

Využití při vaření však není jedinou výhodou produktu. Hroznové listy jsou opravdu užitečné. Například američtí lékaři, kteří studovali příznivé vlastnosti a kontraindikace hroznových listů, zařadili tento produkt do národního seznamu cenných dietních potravin (viz recept na dolmu v hroznových listech).

Obsah

  1. Složení hroznových listů
  2. Užitečné vlastnosti hroznových listů
  3. Kontraindikace použití hroznových listů
  4. Výhody hroznových listů
  5. Tabulka obsahu živin v listech vinné révy a jejich denní dávkování pro dospělého člověka
  6. Výplně pro dolmu
  7. Klasické recepty

Složení hroznových listů

K jídlu se sklízejí mladé hroznové listy, které ještě nestihly ztvrdnout, jejichž přínos je maximální, listová deska je elastická, žíly jsou stále šťavnaté.

Nakládané hroznové listy

Energetickou hodnotu 100 gramů takového výrobku, což je 93 kcal, určuje obsah 2,1 gramu tuku, 5,6 gramu bílkovin a 6,3 gramu sacharidů. Listy sklizené z révy jsou bohaté na vlákninu, vitamíny A, K a PP, kyselinu askorbovou a řadu vitamínů B.

100gramová porce hroznových listů může lidskému tělu poskytnout polovinu denního příjmu sodíku, manganu a mědi.

Zelení také obsahují prvky jako vápník, železo, fosfor a zinek. A je to právě takové bohaté biochemické složení, které určuje výhody a poškození hroznových listů.

Užitečné vlastnosti hroznových listů

Hroznové listy se používají na ženské choroby

V Evropě a řadě asijských zemí jsou odvary a nálevy ze zelených hroznových listů již dlouho uznávány jako prostředek k úlevě od bolesti, posilování a tonizaci. Do předminulého století se tinktura na listy doporučovala při chorobách ženských genitálií a krvácení. Domorodí Američané si také všimli výhod hroznových listů z místních odrůd hroznů. Severoameričtí indiáni používali bylinný čaj jako analgetikum a antipyretikum. Nápoj se podával při zažívacích potížích, při projevech revmatismu se užívaly pleťové vody.

Moderní studie složení a možných výhod hroznových listů umožnily mluvit o věrnosti mnoha odhadů lidových léčitelů.

Hroznové listy – přírodní oxidant

Jako zdroj vitamínu A jsou hroznové listy silným přírodním antioxidantem, který pomáhá:

  • udržovat a posilovat lidskou imunitu;
  • chránit buňky těla před negativními faktory a látkami z vnějšího prostředí;
  • zachránit člověka před stárnutím.
READ
Jaké druhy pepře jsou pro Sibiř nejlepší?

Díky přítomnosti tohoto vitamínu jsou hroznové listy užitečné při onemocněních orgánů zraku, snížení jeho ostrosti a chronické únavě očí. Pravidelné zařazování jídel z vinných listů do jídelníčku zlepšuje kvalitu pokožky a vlasů. A spolu s vápníkem má karoten příznivý vliv na nervový systém a stav svalů.

Dolma z vinných listů

Předpokládá se, že pouze jeden list hroznů může chránit před kazem. Jaké jsou výhody a poškození hroznových listů v této oblasti? Pokud budete každý den žvýkat list, můžete tak bojovat s patogenní flórou, usazeninami plaku a prvními příznaky onemocnění parodontu. Je však důležité to nepřehánět, aby kyseliny ve složení listů nezpůsobily opačný terapeutický účinek.

Omega-3 mastné kyseliny jsou také součástí výhod hroznových listů.

Tyto účinné látky se osvědčily jako účinné profylaktikum v boji proti rakovině, arytmiím a onemocněním kloubů.

Hroznové listy vhodné k moření

Hroznové listy jsou užitečné při různých zánětlivých procesech trávicího traktu, kůže a sliznic. S ohledem na trávicí procesy jsou přínosy hroznových listů způsobeny vysokým obsahem vlákniny. Dietní vláknina, která plní žaludek, podporuje pocit sytosti a zbavuje střeva nahromaděných toxinů, takže listy lze připsat produktům na hubnutí a pročištění těla. Vláknina navíc prodlužuje uvolňování cukru do krve.

Existují studie dokazující výhody listů hroznů Amur při léčbě a prevenci tak složitého a hrozivého onemocnění, jako je Alzheimerova choroba.

A extrakt z listů a výhonků pomáhá snižovat otoky, které doprovázejí chronickou žilní nedostatečnost a zatěžují srdce.

Kontraindikace použití hroznových listů

Vinné listy marinované

S obrovským množstvím užitečných vlastností jsou kontraindikace hroznových listů neméně důležité a měly by být zohledněny při zařazení produktu do denní nabídky. Lidé trpící akutními formami onemocnění trávicího traktu, jako jsou gastritida nebo vředy, a také lidé s nadváhou, mohou vinné listy po tepelné úpravě nebo zejména jako součást konzervovaných potravin používat pouze se souhlasem ošetřujícího lékaře.

Zvláště pečlivé zacházení si zaslouží nakládané nebo solené hroznové listy, protože takové produkty kromě rostlinných surovin obsahují velké množství sodíku a kyselin. A zde poškození hroznových listů jasně převažuje nad výhodami. Neměli byste se nechat unést pokrmy s hroznovými listy pro ty, kteří mají cukrovku, stejně jako pro ženy v dlouhém těhotenství a kojící matky.

READ
Proč jsou artyčoky tak drahé?

O původu dolmy můžeme říci, že se jedná o orientální pokrm, který má turecký název od slovesa dolmak s významem „naplnit“. To znamená, že zelenina (lilek, paprika, rajčata), ovoce (kdoule, jablka) nebo listy (hroznové víno, zelí, koňský šťovík) se plní masem, luštěninami, obilovinami, zeleninou a jejich směsmi. Každý národ má svůj vlastní recept, ale dolma vyrobená z hroznových listů je v postsovětském prostoru velmi populární.

Výhody hroznových listů

K přípravě dolmy se odebírají pouze mladé květní listy o velikosti dlaně, které mají jemně zelenou barvu. Tmavě zelené listy nejenže chutnají drsněji, ale mají také méně živin, protože byly použity k tvorbě shluků a nových výhonků. Mladé listy můžete sbírat v červnu a červenci, ale už nemají stejnou chuť a v této době se hrozny začínají rosit proti chorobám a škůdcům. Obchodní řetězec prodává konzervované listy ve sklenicích, na trzích je lze koupit na váhu.

Listy pro dolmu

Hroznové listy obsahují mnoho pro člověka prospěšných látek a obsah kalorií ve 100 g je 93 kcal, zatímco bílé zelí má pouze 28 kcal.

Tabulka obsahu živin v listech vinné révy a jejich denní dávkování pro dospělého člověka

Listy tmavých a bílých hroznů

Řapík listů odstřihneme, aby nevyčníval a nemohl list při obalování trhat. Ale neřízneme to hluboko, jinak se list sám roztrhne.

ořez řapíku

Pokud použijeme konzervované nebo zmrazené listy, zpracováváme je stejně jako čerstvé: zalijeme vroucí vodou a po 10–30 sekundách vodu slijeme. Čerstvé listy změknou, zatímco slané listy uvolní přebytečnou sůl.

Blanching

Čerstvé, mražené i konzervované listy při přípravě dolmy absorbují chuť a vůni náplně a dodávají pokrmu příjemnou kyselost.

Jakmile listy vychladnou, obalí se do nich náplň.

jak zabalit dolmu

Výplně pro dolmu

Existují klasické, národní recepty na dolmu, ale nikdo neomezuje let fantazie. Do náplně můžete přidat přísady a koření podle vašich preferencí. Dolma může být vydatná, s proteinovou náplní (maso, luštěniny, cereálie), může být vegetariánská nebo se sušeným ovocem jako dezert.

Klasické recepty

K teplým pokrmům se tradičně používá maso v kombinaci s rýží, dostatkem cibule a koření. Jedná se především o jehněčí maso, které lze nahradit vepřovým, hovězím, krůtím, kuřecím a králičím. Například vepřové a kuřecí maso co do šťavnatosti snadno nahradí jehněčí, ale do krůtího, hovězího nebo králičího masa se přidá trochu sádla (100–150 g na 1 kg) nebo se v případě, že pokrm není dietní, rozmixuje napůl s vepřovým.

READ
Jakou velikost hrnce potřebujete na mango?

Poměr ingrediencí pro dolmu (200–100–50 g):

  • čtyři části masa;
  • dvě části cibule;
  • jeden díl rýže;
  • sůl, pepř, koření, bylinky podle chuti.

Na 0,5 kg mletého masa vezměte 10 g soli, pokud rýže nebyla během vaření osolená, a o 2 g méně, pokud byla osolená.

Maso se mele na masovém mlýnku nebo nadrobno, smíchá s najemno nakrájenou syrovou nebo pošírovanou cibulí na oleji a do poloviny uvařenou rýží, sůl, koření (černé, červené, nové koření, kmín, kurkuma, směs suchého koření, čerstvé petržel, kopr, bazalka, máta, koriandr – podle chuti). Mleté maso by se mělo snadno promíchat. Pokud je „suché“, je třeba přidat vývar nebo vodu (až 300 ml na 1 kg masa).

Jsou lidé, kteří do mletého masa rádi přidávají nevařenou, nikoli namočenou rýži. K takovému mletému masu se musí přidat tekutina. Při podlévání se také zvyšuje množství vývaru a dolma se vaří o 10 minut déle.

Mleté maso se zabalí do listů a vloží do nádoby (kastrůlek, hluboká pánev, kotlík) po vrstvách na speciální tácek, aby se nepřilepilo ke dnu. Dno můžete vyložit natrhanými vinnými listy, kdoulovými plátky nebo rajčaty. Zalijeme masovým vývarem až do poloviny vrchní vrstvy dolmy. Nahoře se položí těžké litinové víko, o něco menší než průměr nádoby s dolmou, nebo talíř, na který se položí závaží 0,5 kg až 1 kg, aby zůstal tvar a listy se nerozvinuly. . Po půl hodině pomalého varu dolmu vypněte, sejměte zátěž a nechte 10–15 minut, aby dolma vsákla zbývající vývar.

omáčka

U studené dolmy je základ stejný, ale místo soli a koření se přidává med a nadrobno nakrájená máta, bazalka a estragon.

Dolma je chutné a zdravé jídlo, které zaujme své místo jak na svátečním stole, tak ve zdravé výživě. Kterou z navrhovaných možností si vybrat, je věcí vkusu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: