Jaké potraviny mohou způsobit koliku?

Ačkoli je mateřské mléko to nejlepší, co může maminka svému miminku nabídnout, některá miminka mohou mít na mateřské mléko nepříznivé reakce a maminčina strava k tomu může přispět. Některá jídla, která maminka jí, se nemusí v bříšku dítěte dobře trávit. Každé miminko je jiné a samozřejmě ne všechna kojená miminka reagují stejně. Existují určité potraviny, které jsou známé tím, že způsobují plynatost a problémy s břichem u malých dětí. Pokud si všimnete, že vaše dítě po krmení vykazuje známky bolesti nebo nepohodlí, možná budete chtít některé z nich odstranit.

Obsah

  1. Nejlepší produkty péče o dětskou pokožku
  2. Zelená zelenina může způsobit plynatost
  3. Cibule může obsahovat příliš mnoho probiotik
  4. Kojené děti mohou mít žaludeční nevolnost z česneku
  5. Otruby mohou u dítěte způsobit nadýmání
  6. Citrusové plody jsou pro děti těžko stravitelné.
  7. Káva rozčiluje bříško dítěte
  8. Kořeněná jídla jsou zakázána
  9. Brambory nutí váš žaludek příliš pracovat
  10. Čokoláda může být obtížně stravitelná
  11. Sušené švestky – přírodní projímadlo
  12. Vláknina v meruňkách způsobuje žaludeční nevolnost
  13. Broskve mohou způsobit žaludeční potíže
  14. Dítě nemůže strávit fruktózu v hruškách
  15. Mléčné výrobky mohou být pro kojence obtížně stravitelné
  16. Kukuřice může být náročná na trávení maminky i miminka
  17. Příčiny koliky
  18. Jaké potraviny by měly být vyloučeny?
  19. Menu pro kojící matku
  20. Komarovského názor
  21. Závěr

Nejlepší produkty péče o dětskou pokožku

Zelená zelenina může způsobit plynatost

Pokud jíte potraviny s vysokým obsahem síry, můžete svému dítěti nepřímo způsobit žaludeční potíže. Zelená zelenina, jako je brokolice, může být obzvláště náročná na zažívací trakt malých dětí.

Mnoho maminek si všimne, že jejich děti po krmení vykazují známky úzkosti nebo podrážděnosti, pokud maminka nedávno jedla brukvovitou zeleninu (obvykle zelí). Pokud si všimnete, že je vaše dítě obzvlášť citlivé, možná se budete chtít na chvíli vyhnout zelené zelenině, zejména zelí, růžičkové kapustě, brokolici a hrášku.

Cibule může obsahovat příliš mnoho probiotik

Cibule může obsahovat příliš mnoho probiotik

Cibule obsahuje vysoké množství fruktanů (které jsou považovány za probiotika) a vlákniny. Jíst příliš mnoho cibule může způsobit žaludeční nevolnost pro matku i dítě. To neznamená, že byste se měli vzdát takové zdravé zeleniny: s mírou cibule zpravidla nezpůsobuje reakci.

Kojící matky by si však měly uvědomit, že tato zelenina může být viníkem toho, že citlivé dítě po krmení vykazuje známky plynatosti. Pokud máte ve zvyku přidávat do všeho cibuli, zkuste ubrat a uvidíte, zda se věci nezmění.

Pamatujte si, že v závislosti na vašem těle a metabolismu může trvat 24 až XNUMX hodin, než se části jídla, které jíte, dostanou do mateřského mléka a dostanou se do bříška vašeho dítěte.

Kojené děti mohou mít žaludeční nevolnost z česneku

Česnek obsahuje hodně škrobu, který je pro tělo těžko stravitelný a odbouratelný. Nemluvě o změně chuti v paletě vašeho dítěte! Některá miminka milují chuť česnekového mateřského mléka, jiná ale nejsou velkými fanoušky.

READ
Proč namáčet krmivo pro štěňata?

Ve skutečnosti se má za to, že česnek podporuje laktaci, což znamená, že může pomoci zvýšit produkci a produkci mateřského mléka. To je opravdu skvělá zpráva pro maminky.

Některá miminka však mohou vykazovat příznaky podobné kolikám, takže byste měli tento příznak sledovat po kojení, pokud jste jedli nějaké potraviny obsahující česnek (zejména čerstvý česnek).

Pokud hledáte produkt, který zvyšuje tvorbu mateřského mléka, nehledejte dále než zázvor. Tento aromatický kořen je na oficiálním seznamu laktogenních rostlin, které zvyšují množství prolaktinu. Ve výzkumu vědců z Naresuan University v Thajsku bylo prokázáno, že zázvor skutečně zvyšuje množství mléka v prvním měsíci po přirozeném porodu.

Otruby mohou u dítěte způsobit nadýmání

Otruby mohou u dítěte způsobit nadýmání

Stejně jako je kyselina listová důležitá během těhotenství, je neuvěřitelně důležité zařadit potraviny s kyselinou listovou do svého jídelníčku po porodu, zvláště pokud kojíte. Skvělý způsob, jak získat tolik potřebnou kyselinu listovou, je jíst otruby. Oves, cereálie, celozrnné těstoviny, rýže a celozrnný chléb jsou vynikajícími zdroji otrub. Oves také podporuje laktaci.

Všechny potraviny s otrubami jsou bohaté na vlákninu a zvýšení množství vlákniny může způsobit, že bakterie ve vašem střevě produkují více plynu než obvykle. To může způsobit plyn jak u vás, tak u vašeho dítěte.

Poté, co sníte některý z těchto otrubových produktů, může trvat až tři dny, než zcela opustí vaše tělo. Pokud tedy pravidelně jíte něco s otrubami – například celozrnné pečivo, musíte je na 3-4 dny vyloučit, abyste pochopili, zda jsou příčinou plynatosti vašeho dítěte.

Citrusové plody jsou pro děti těžko stravitelné.

Citrusové plody jsou velmi kyselé, což může u dítěte vést k zažívacím potížím. Některé z nejkyselejších druhů ovoce, zeleniny a bobulovin (i když kyselost nemůžete ochutnat) zahrnují pomeranče, citrony, limetky, rajčata, ananas, třešně, jahody, maliny a angrešt. Je také důležité poznamenat, že kyselina citronová se často používá jako přísada do potravin.

Pokud chcete do svého jídelníčku přidat nějaké ovoce, aniž byste byli příliš kyselí, vyzkoušejte banány (považované za docela zásadité), mrkev, jablka, meloun, borůvky a meloun.

Káva rozčiluje bříško dítěte

Káva rozčiluje bříško dítěte

Káva nás probudí a připraví na nový den (zvlášť pokud jsme dokázali spát jen pár hodin!). Bohužel pro unavené kojící maminky může tento ranní nápoj ve skutečnosti přispívat k bolestem bříška a úzkostlivému chování miminka.

Pravidelná konzumace kávy způsobuje její hromadění v těle a může způsobit poruchy spánku, plynatost a podrážděnost, zejména v raném věku. Malé děti nedokážou kofein v mateřském mléce rozložit a správně zpracovat. Některé alternativy kávy, které dodají tolik potřebnou energii, jsou lékořice nebo čaj. Další možnosti najdete v článku „6 alternativ kávy pro nastávající a kojící matky“.

Za bezpečné množství kofeinu pro kojící matku se považuje 200-250 mg kofeinu denně. Průměrný šálek černé kávy obsahuje 130-150 mg kofeinu, černý čaj – asi 50 mg, zelený čaj – 25-50 mg.

READ
Jak dlouho trvá vypěstovat koriandr?

Kořeněná jídla jsou zakázána

Pikantní jídlo má rozhodně zvláštní chuť, je plné chuti a tepla! Ale pokud máte rádi kajenský pepř, chipotle nebo cajun, uvědomte si vedlejší účinky, které může vaše novorozeně po kojení pociťovat. Miminka většinou dobře snášejí kořeněná jídla, ale některá miminka jsou citlivější na maminčinu obohacenou stravu.

Pokud je vaše dítě po kojení vybíravé, zkuste na týden nebo tak nějak vyřadit kořeněná jídla a pak je pomalu zařaďte zpět do svého jídelníčku.

Jsou děti, které už ve školce dokážou jíst feferonky bez cukání. A vědci z Technické univerzity v Mnichově (TUM) uvádějí, že jedním z důvodů je láska jejich matek ke kari.

Odborníci zkoumali složení mateřského mléka takových milenců a zjistili, že obsahuje alkaloid piperin, díky kterému je kari nejen pikantní, ale také pepř. Jeho koncentraci nelze podle chuti rozlišit, ale piperin může v budoucnu skutečně snížit citlivost a vštípit dítěti lásku ke kořeněným jídlům. Zajímavé je, že stejné sloučeniny z chilli papriček nepřecházejí do mateřského mléka.

Brambory nutí váš žaludek příliš pracovat

Brambory nutí váš žaludek příliš pracovat

Brambory jsou pro kojící maminky skvělým způsobem, jak získat potřebné sacharidy a kalorie během kojení. Tato kořenová zelenina je chutná, ale velmi škrobová. A zatímco váš žaludek je skvělý ve zpracování těchto škrobů, žaludek vašeho dítěte není dostatečně vyvinutý, aby je zpracoval prostřednictvím mateřského mléka.

Nemluvíme samozřejmě o úplném vyloučení brambor z jídelníčku kojící matky. Ale pokud ji budete jíst pravidelně, může to vašemu dítěti způsobit nepříjemné pocity. Strava založená na bramborách vám navíc neposkytne tolik potřebných mikroživin.

Vzhledem k tomu, že kojenci nemají enzym amylázu, který je zodpovědný za štěpení a trávení škrobu, doporučuje se nezavádět škroby do doplňkových potravin, dokud dítě nedosáhne jednoho roku.

Čokoláda může být obtížně stravitelná

Úzkost a zvýšená tvorba plynu u dítěte lze vysvětlit touhou matky po čokoládě a kakau. Když během kojení konzumujete příliš mnoho čokolády, dostáváte docela dost přirozeného kofeinu. Tento kofein přechází do mateřského mléka a může způsobit, že vaše dítě bude nervózní.

Zkuste omezit sladkosti a vyzkoušejte přírodní sladké alternativy jako datle, rozinky nebo mražený jogurt (všechny jsou bez kofeinu a pro maminky mnohem zdravější!).

Sušené švestky – přírodní projímadlo

Sušené švestky – přírodní projímadlo

Existuje důvod, proč se po porodu doporučuje jíst sušené švestky nebo pít šťávu ze švestek: sušené švestky jsou známé přírodní projímadlo a pomáhají podporovat gastrointestinální trakt. To je způsobeno vysokým obsahem sorbitolu.

Ale u dětí s citlivým žaludkem to může způsobit plynatost a nepohodlí. Pokud jíte sušené švestky z jakéhokoli jiného důvodu, možná budete chtít udělat krátkou pauzu, abyste zjistili, zda jejich odstranění pomáhá bříšku vašeho dítěte. Pokud potřebujete sušené švestky k boji proti zácpě po porodu, poraďte se se svým lékařem: existují léky, které změkčují stolici a nepřecházejí do mateřského mléka, například laktulóza.

READ
Kolik stojí dobrý pu-erh?

Vláknina v meruňkách způsobuje žaludeční nevolnost

Meruňky jsou superovoce. Jsou dobré pro vaše kosti, protože mají vysoký obsah vápníku, nabité vitamíny A a C pro krásnou pleť, dobré pro vaši krev, protože obsahují železo, plné antioxidantů, dobré pro vaše srdce a vysoký obsah vlákniny.

Díky vysokému obsahu vlákniny pomáhají meruňky pohybovat potravou gastrointestinálním traktem a tyto výhody se přenášejí na vaše dítě prostřednictvím mateřského mléka. Takže zatímco dítě během kojení získá všechny úžasné výhody meruňky, absorbuje také tuto vlákninu. To může způsobit břišní nepohodlí a úzkost.

Broskve mohou způsobit žaludeční potíže

Broskve mohou způsobit žaludeční potíže

Stejně jako sušené švestky obsahují broskve sorbitol. Najdeme ho také v jablkách, hruškách, švestkách, ale zvláště hojný je v broskvích. Sorbitol je druh cukru, který přitahuje vodu do tlustého střeva a může způsobit pohyby střev. Broskve jsou skvělým ovocem, pokud potřebujete pomoci s trávením a pokud se jí střídmě, ale pozor.

Poznámka: Sorbitol lze také nalézt v zubní pastě a jako sladidlo v potravinách (jako jsou žvýkačky bez cukru) a lécích.

Dítě nemůže strávit fruktózu v hruškách

Dalším ovocem obsahujícím sorbitol je hruška. Hrušky také obsahují pektin, druh rozpustné vlákniny. To podporuje nadýmání u dítěte a může způsobit nebo napodobit některé příznaky podobné kolikám. Hrušky obsahují také cukr fruktózu, který se v trávicím traktu často špatně vstřebává.

Pokud milujete hrušky, jednoduše snižte množství, které sníte za týden, nebo zkuste jíst jiné sladké, ale zdravé alternativy.

Ze všech způsobů, jak jíst hrušky, je hrušková šťáva nejhorší pro mateřské mléko a trávení dítěte, protože obsahuje téměř tolik fruktózy jako některé limonády plné fruktózy.

Mléčné výrobky mohou být pro kojence obtížně stravitelné

Mléčné výrobky mohou být pro kojence obtížně stravitelné

Mléko se nachází ve většině potravin (dokonce i v některých masových konzervách!) a je opravdu těžké se mu vyhnout. Obsahují cukr a laktózu a některé děti mají velmi citlivý žaludek, pokud jde o dobu trávení.

Pokud konzumujete velké množství mléčných výrobků a máte obavy, že by to mohlo způsobit problémy vašemu kojenému dítěti, zkuste je ze svého jídelníčku vyloučit.

Úplné vyloučení všech mléčných výrobků z těla může trvat až 3 týdny, ale v některých případech stačí 10 dní.

Kukuřice může být náročná na trávení maminky i miminka

Kukuřice obsahuje celulózu, vlákninu, kterou lidské tělo nedokáže rozložit. Kromě toho, ačkoli je kukuřice považována za nízkoalergenní, existují děti, které na ni reagují špatně. Buďte tedy opatrní s touhou sníst pár klasů nebo sklenici konzervovaných kukuřičných zrn najednou.

Lékaři dnes nepředepisují restriktivní, a tím spíše eliminační diety pro kojící matky, každému, ale pouze v případě, že má dítě problémy kvůli dietě matky. Hlavním pravidlem pro úspěšnou laktaci je rozmanitost potravin. Stojí však za to se blíže podívat na to, jak miminko na řadu potravin reaguje. Pokud jeho bříško není spokojeno s těmito potravinami na vašem stole, odstraňte je na několik dní a sledujte jeho reakci. A abyste přežili tato období úzkosti a rozmarů, přečtěte si článek „Věda o kolikách: Co pomáhá miminkům a na co je čas zapomenout“.

READ
Musím posypat semeny eustomy?

Jaké potraviny způsobují koliku u dětí?

Vzhledem k tomu, že se článek zaměří na koliku u novorozenců, bylo by moudré začít rozhovor zvážením příčin jejího výskytu. Proč tedy děti trpí bolestmi žaludku?

Příčiny koliky

Espumisan na koliku u novorozenců

Nedávné studie ukazují, že prenatální[1] období hraje hlavní roli ve výskytu koliky. Život dítěte začíná okamžikem, kdy je vyjmuto z matčina lůna, ale ne vždy se tak děje ve stanovený čas: někdy dítě vyžaduje, aby bylo vypuštěno na svět dříve. Předčasné narození vyvolává řadu zdravotních problémů v časném postnatálním[2] období, mezi nimiž není břišní kolika zdaleka nejméně důležitá.

potraviny, které způsobují koliku

Druhou možnou příčinou koliky jsou chyby v krmení. Základem správné výživy miminka je způsob, jakým maminka miminko přikládá k prsu. Pokud jsou ústa dítěte těsně přilehlá k dvorci bradavky, pak se výrazně snižuje pravděpodobnost spolknutí vzduchu a spolu s tím se snižuje riziko vzniku koliky. V opačném případě tvoří spolknutý vzduch v žaludku dítěte podtlak, což vede k notoricky známé dětské plynatosti.

antikoliková voda pro novorozence

Třetím důvodem, ale ne nejméně důležitým, je nedodržování diety a diety. Rodiče, kteří krmí své děti „na porážku“, se často potýkají s problémem koliky. Zdá se jim, že všechny problémy dítěte v raném dětství jsou vyřešeny mlékem, ale tato víra je daleko od pravdy. Překrmování nejen neuspokojuje potřeby miminka, ale také narušuje přirozenou rovnováhu žaludku, čímž se dostáváme k otázce, která je v názvu článku – střevní kolika.

Jaké potraviny by měly být vyloučeny?

masáž při kolikách

produkty na výrobu plynu

Dále si promluvme konkrétněji o potravinách, které způsobují koliku u novorozenců; o jídle, kterému by zodpovědná matka měla říci jednoznačné „ne“.

Nejprve by měly být ze stravy matky odstraněny výrobky obsahující laktózu, konkrétně plnotučné mléko. Podle výzkumu relevantního pro rok 2020 je laktóza (laktáza)[3] silným katalyzátorem tvorby plynu v žaludku dítěte. Je nejen obtížně stravitelná, ale také způsobuje různé alergické reakce. Mezi kompromisní možnosti patří produkty mléčného kvašení (zakysaná smetana, kefír, jogurt), ale o tom budeme hovořit podrobněji níže.

Je snadné předpokládat, že jemné stěny novorozeneckého střeva jsou kořeněnými jídly snadno podrážděny. Z tohoto důvodu je zodpovědná matka povinna zdržet se jakýchkoli pochutin – jako je kečup, hořčice a dokonce i majonéza.

Černý chléb s otrubami

Černý chléb s otrubami je první cestou ke kolikě. Faktem je, že otruby obsahují enzymy, které vyvolávají plynatost s nemenším úspěchem než laktáza. Kojící matka by se tomu měla vyhýbat jako ohni.

Všechny druhy sladkostí se také dostávají pod palbu kritiky. Pokud matka nechce, aby její dítě trpělo bolestmi žaludku, bude se muset dočasně vzdát sladkostí, čokolády a dortů.

A nakonec se dotkneme zeleniny a ovoce. Tady to není tak jednoduché. Neměli byste se vzdát vegetariánské stravy, ale veškerá zelenina a ovoce používané k jídlu musí nejprve projít tepelnou úpravou[4]. Není jiné cesty: vláknina je věrným společníkem nadýmání.

READ
Je nutné ošetřit rámový dům?

Menu pro kojící matku

Menu pro kojící matku

V předchozím odstavci jsme probírali, které potraviny by měla matka během kojení odkládat na vzdálenější poličku. Nyní, abychom dali dohromady úplný obrázek o dietě pro koliku u dítěte, pojďme mluvit o každodenní stravě kojící matky; jinak řečeno, vytvoříme jakési menu.

Jak bylo uvedeno výše, dobrou volbou pro krmení matky s kolikou u dítěte by byly produkty mléčného kvašení – kefír, jogurt, jogurty, fermentované pečené mléko a další jim podobné.

Opět s odkazem na předchozí odstavec připomeňme vegetariánskou stravu. Abyste se ujistili, že zelenina je pro vaše dítě absolutně neškodná, doporučuje se ji péct. Možná to zní příliš radikálně, ale jak praví známá moudrost, Bůh chrání opatrné.

Některé druhy cereálií budou dobrým doplňkem jídelníčku maminky, které záleží na pohodlném životě svého dítěte. Pohanka, rýže a pšeničné zrno jsou potraviny, které přinesou klid a pohodu do žaludku novorozence.

Samozřejmě byste se neměli vyhýbat ani proteinovým potravinám. Z masa a ryb neuškodí, pokud to není sádlo opečené na grilu. Živočišné potraviny s lehkým až středním obsahem tuku přispějí k pocitu sytosti u matky i dítěte, aniž by způsobovaly vedlejší účinky, včetně koliky.

Je důležité si uvědomit, že před kolikou ušetří nejen správně zvolená strava, ale také způsob, jakým kojící matka přijímá jídlo. Nejlepší je tedy jídlo nemixovat (například jíst kefír a hned po něm maso) a vstřebávat ho po malých dávkách. To usnadňuje matce trávení potravy, stejně jako dítěti.

Komarovského názor

S dietou pro kojící matku jsme tedy skončili. V posledním bodě bych rád čtenáře seznámil s pohledem na střevní koliku ukrajinského (a v minulosti sovětského) pediatra a showmana – Jevgenije Komarovského.

Komarovskij částečně opakuje teze, které jsme předložili v předchozích odstavcích. Souhlasí s tím, že překrmování dítěte je nejlepším provokátorem koliky. Kromě toho lékař potvrzuje vhodnost speciální diety pro matky jako způsob, jak se vyhnout plynatosti.

Novost jeho myšlenek spočívá v psychologickém přístupu k procesu kojení. Komarovsky tedy tvrdí, že úzkost matky během tohoto období nepřímo ovlivňuje dítě. Něco jemného se mění ve struktuře mléka, což s sebou nese nepříjemné důsledky pro žaludek novorozence. Zůstat v klidu je podle odborníků klíčem k vytvoření pohodlného střevního prostředí miminka.

Závěr

Abych to shrnul, rád bych ještě jednou upozornil na významnou roli životního stylu matky v boji proti střevní kolikě jejího dítěte. Emočně stabilní matka, která dodržuje správnou stravu a naslouchá potřebám svého dítěte, je klíčem k duševnímu klidu dítěte v těžkých prvních měsících jeho života.

[1] Prenatální období – období před porodem, tzn. čas, kdy matka nosí dítě v lůně.

[2] Postnatální období je období po porodu, kdy dítě opouští tělo matky.

[3] Laktóza (laktáza) je druh sacharidu, který se nachází v mléce.

[4] Tepelná úprava při vaření je proces dezinfekce a změkčení potravin pomocí vysokých teplot.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: