Jaký je nejzdravější olej do salátů?

Salát z čerstvé zeleniny je lehký a na vitamíny bohatý pokrm, který bude se správnou zálivkou ještě zdravější. Vymyslíme, jaký olej přidat do salátu.

Obsah

  1. Obsah
  2. Čím dochutit salát?
  3. Jak vybrat dobrý salátový olej?
  4. Slunečnicový olej
  5. Olivový olej
  6. sezamový olej
  7. Lněný olej
  8. Arašidové máslo
  9. Dýňový olej
  10. Kukuřičný olej
  11. Řepkový olej
  12. Almondový olej
  13. 1. Kukuřičný olej
  14. 2. Lněný olej
  15. 3. Rakytníkový olej
  16. 4. Sojový olej
  17. 5. Hořčičný olej
  18. 6. Dýňový olej

Obsah

Čím dochutit salát?

Majonéza, zakysaná smetana, máslo – obvykle se přidává dresink podle chuti. Pokud dáváte přednost rostlinnému oleji, je důležité jej správně vybrat. Ve skutečnosti není výběr toho nejlepšího oleje na salát obtížný – potřebujete, aby byl nerafinovaný a nedeodorizovaný, protože takové oleje si uchovávají všechny prospěšné látky: vitamíny, minerály, fosfolipidy, pektiny atd.

Dříve jsme vám řekli, že k odstranění pigmentů, voskových a jiných látek, které jsou při zahřátí z oleje nestabilní, je zapotřebí rafinace a deodorizace. Při vysokých teplotách totiž shoří úplně jako první a rychle se promění v karcinogeny. Takto rafinované oleje by se měly používat na smažení.

Elena Demčenková

ZÁSTUPCE ŘEDITELE, VÝZKUM VÝZKUM BEZPEČNOSTI POTRAVIN FSBEI HE “REU IM. G.V. PLEKHANOV“, K.T.N.

Na základě toho, že vybíráme olej, který nebude podléhat teplu, čím je přirozenější, tím lépe. Nejlepší olej je ten, který se jednoduše lisuje ze semínek, jader a ořechů (také se tomu říká lisování za studena). Všechno užitečné v semenech jde do oleje. Takto získaný olej patří do nejvyšší/první třídy (pokud se bavíme o olivovém oleji, tak je to Extra Virgin nebo Virgin).

Oleje nižší třídy se získávají trochu jiným způsobem: k „extrahování“ oleje z již vylisovaných semen se používají různá agresivní rozpouštědla, která se smíchají s olejem a vylisují se s ním. Samozřejmě se pak z oleje odstraní rozpouštědlo, ale s ním odchází i mnoho užitečných látek.

Co se týče preferovaného typu oleje – slunečnicový, olivový, sezamový, lněný nebo jakýkoli jiný – jde o kontroverzní záležitost. Faktem je, že poměr vitamínů, mikroprvků a mastných kyselin v olejích se může lišit v závislosti na ročním období, zemi původu a odrůdě. Slunečnicový olej lze získat z různých odrůd slunečnic, podobná situace je s kukuřičným olejem a tak dále. Přesto lze uvést přibližný poměr užitečných látek.

Oleje jsou zdrojem zdravých mastných kyselin. Lidské tělo není schopno syntetizovat linolovou (omega-6), linoleovou (omega-3), olejovou (omega-9). Tyto polynenasycené mastné kyseliny, stejně jako vitamíny, musí pocházet z potravy. Omega kyseliny je potřeba nejen dodávat v potřebném množství, ale mít i rovnováhu. Podle doporučení WHO by poměr omega-3 a omega-6 kyselin konzumovaných v potravinách měl být 1:2–1:5, tedy omega-6 by mělo být konzumováno 2–5krát více než omega-3. Omega-9 nejsou nezbytné a jsou produkovány tělem.

READ
Jaké hnojivo je pro meruňky nejlepší?

V tekutých rostlinných olejích převažují zdravé poly- a mononenasycené tuky (výše uvedené esenciální kyseliny jsou zahrnuty do této skupiny mastných kyselin). Zatímco nadbytek nasycených tuků ve stravě škodí zdraví, zejména srdci. Tyto oleje je snadné rozlišit: při pokojové teplotě mají pevnou nebo polotuhou konzistenci. Jedná se o kokosové, palmové a kakaové máslo.

Chcete-li přidat do připravených pokrmů, je lepší brát oleje s esenciálními mastnými kyselinami.

Všechny rostlinné oleje mají svůj vlastní soubor jedinečných prospěšných vlastností. Optimální je mít v domácím arzenálu několik lahviček s různými druhy olejů, jejichž kombinací nejen zpestříte jídelníček, ale také jej vybalancujete.

Omega-3, -6 a -9 jsou nenasycené mastné kyseliny. Omega-3 a -6 jsou přitom pro nás životně důležité, ale můžeme je získat pouze z potravy, tělo si je neumí samo vyrobit. Omega-9 je mononenasycená kyselina a není nezbytná. Tělo si ho dokáže vyrobit nezávisle na omega-3 a -6 a pochází také z potravy. Pro zdravé tělo je nutné nejen dodávat omega kyseliny ve správném množství, ale také mít rovnováhu. Podle doporučení WHO by poměr omega-3 a omega-6 kyselin konzumovaných v potravinách měl být 1:2–1:5, tedy omega-6 by mělo být konzumováno 2–5krát více než omega-3.

Z výše uvedené tabulky můžete vidět, že množství mastných kyselin, které tělo potřebuje v různých olejích, se liší. Neexistuje olej s ideálním složením, ve kterém by byly prospěšné látky přibližně v požadovaném poměru. Optimální by proto bylo střídat různé oleje, ale neměli byste urychleně kupovat vše najednou. Vzhledem k tomu, že saláty nejíme příliš často a trvanlivost nerafinovaných olejů je krátká, pak hrozí, že se většina z nich zkazí ještě před úplným spotřebováním. Všechny rostlinné oleje by měly být skladovány na tmavém místě při teplotě nepřesahující 20 °C. Po otevření je však lepší uchovávat v lednici (s výjimkou olivového oleje, který může při skladování v lednici ztratit tekutost, při pokojové teplotě však rychle „rozmrazí“).

Jak vybrat dobrý salátový olej?

Musí být nerafinovaný a bez zápachu.

Čím vyšší známka, tím lépe.

Oleje vybírejte v tmavých lahvičkách, světlo totiž urychluje kažení.

Dbejte na to, aby byl olej v obchodě skladován ve vhodných podmínkách: neměl by být horký a ani tónované lahve by se neměly skladovat na slunci.

Čím blíže je datum stáčení k času nákupu, tím lépe, protože procesy kažení v každém případě nastávají, i když jsou splněny všechny podmínky skladování.

Arašídové a sezamové oleje jsou zakázány pro osoby alergické na sezam a arašídy.

Přečtěte si náš materiál o tom, jak správně skladovat oleje, protože se rychle kazí.

Sediment vzniklý při skladování nerafinovaného oleje je zdravotně nezávadný a skládá se z tělu prospěšných fosfolipidů, makro- a mikroprvků.

Pojďme se na některé oleje podívat blíže.

READ
Kolik let se dožívá mišpule?

Slunečnicový olej

Jeden z nejužitečnějších, kromě toho, suroviny pro něj se pěstují v Rusku. Obsah mastných kyselin se může lišit v závislosti na poddruhu a byly vyšlechtěny speciální odrůdy pro zvýšení koncentrace kyseliny olejové a linolové (ale olej s vysokým obsahem kyseliny olejové je běžnější mezi rafinovanými oleji). Bohatý na kyselinu linolovou (omega-6), vitamín E. Má výraznou chuť a vůni semen, hodí se k chuti zeleniny. Zkuste brát olej nejvyšší třídy, má nižší ukazatele jako kyselost a peroxidová čísla (to platí i pro jiné druhy olejů). Poměrně rychle žlukne, takže by se měl spotřebovat během prvních týdnů po otevření.

Mezi indikátory oxidativního kažení rostlinných olejů patří peroxid a čísla kyselosti: čím jsou vyšší, tím je rostlinný olej méně čerstvý a kvalitní.

Olivový olej

V této souvislosti nás zajímají odrůdy Extra Virgin a Virgin – to je název pro nerafinovaný a nedeodorizovaný olivový olej.

Oliva dozraje do jednoho roku. Na stromě přitom mohou být plody různého stupně zralosti, ale čím podobnější jsou velikostí a stupněm zralosti, tím vyšší je pravděpodobnost, že olej získá od degustační komise nejvyšší hodnocení (tj. to určuje, jakou třídu oleji přiřadit).

Pokud se v Rusku při kontrole šarže olejů (stejně jako jiných produktů) provádějí fyzikální a chemické analýzy za účelem zjištění souladu s kritérii kvality a bezpečnosti (a na základě toho je přidělen určitý stupeň), pak olivový olej , mimo jiné prochází degustačním posouzením v zemi původu. Panel se jmenuje Panel de Cata a tvoří ho 10 profesionálních degustátorů, kteří ochutnávají vzorky v neoznačených sklenicích a dávají svůj názor. Třída Extra Virgin je oleji přiřazena pouze v případě, že vyhovuje všem degustátorům. Pokud alespoň jedna osoba hlasuje proti, olej je buď smíchán (smíchán s ostatními), nebo zůstane ve stavu Virgin. Obecně jsou oleje obou tříd celkem kvalitní a zdravé.

Při výběru olivového oleje jej kupujte pouze ve skleněných nebo kovových nádobách.

Nepoužívejte olej, pokud chutná vodově, žluklě nebo má kovovou či octovou chuť, a nedělejte si jím zásoby.

Již dříve jsme řekli, že léčivé vlastnosti olivového oleje jsou poněkud přehnané. Mnozí to považují za skutečný elixír zdraví, ale toto přesvědčení je nejčastěji založeno na informacích získaných z reklamy a článků na internetu.

Obyvatelé Řecka, Španělska, Itálie, Francie a Portugalska mají na jídelníčku tradičně hodně zeleniny a mořských plodů. Při přípravě pokrmů v těchto zemích používají olivový olej, který je pro místní obyvatele hlavním zdrojem omega-6 kyselin. Hlavními dodavateli omega-3 kyselin jsou mořské plody. Vitamíny a další užitečné látky vstupují do těla ze zeleniny a ovoce. Čili máme co do činění především s vyváženou stravou, ve které převažuje zelenina, ovoce a mořské plody. Sláva „zdravého produktu“ je však díky reklamě připisována pouze olivovému oleji.

READ
Za kolik dní lze bednění odstranit?

sezamový olej

Sezamový olej je široce používán v asijských zemích, hodí se k zelenině a obilovinám, doplňuje chuť čerstvých salátů a dodává jim příjemnou oříškovou příchuť. Sezamový olej obsahuje vitamíny A, D, E, B1–B3. Obsahuje hodně kyseliny linolové a olejové.

Lněný olej

Velmi oblíbený pro své blahodárné vlastnosti. Lněný olej obsahuje významné množství vitaminu A, E, kyseliny listové a alfa-linolenové (omega-3), jejichž množství je ve lněném oleji větší než v rybím tuku. Olej se užívá samostatně pro léčebné účely a přidává se do salátů. Na jejím základě jsou vyráběny doplňky stravy. Hořkobylinková chuť jej však dělá chuťově poměrně specifickou.

Arašidové máslo

Vynikající zdroj vitamínů A, E, D, skupiny B a fytosterolů. Má bohatou chuť a vůni, která dodává připravovaným pokrmům pikantnost. Dá se použít jako dresink při přípravě kaší, masových a zeleninových pokrmů.

Dýňový olej

Olej vylisovaný z dýňových semínek obsahuje vitamíny A, E, C, K, P, PP, vitamíny skupiny B, selen, zinek atd. (a samozřejmě esenciální mastné kyseliny – olejovou, arachidonovou, linolovou a linoleovou). Olej je ochucen různými hotovými pokrmy, aby jim dodal kořeněný ořechový tón a vynikající sladkost. Předpokládá se, že dýňový olej se nejlépe hodí ke zvýraznění přirozené chuti cukety a dýňových pokrmů. Pár kapek dýňového oleje dodá originální chuť studeným marinádám, omáčkám a šťávám, rybím nebo masitým pokrmům.

Kukuřičný olej

Extrahuje se z klíčků kukuřičných semen (vedlejší produkt, který se získává při zpracování kukuřice na obiloviny nebo škrob). Obsahuje mastné kyseliny linolovou a olejovou. Používá se v dětské výživě, ale obvykle v rafinované formě.

Řepkový olej

Jedlý řepkový olej je zdrojem 22 nenasycených mastných kyselin odvozených od kyseliny alfa-linolenové a linolové. Vyrobeno ze semen černé řepky. Dříve se tento olej používal pouze pro technické účely a byl považován za potravinově nevhodný pro vysoký obsah kyseliny erukové (podle starých studií ze 70. let může vést k poruchám fungování kardiovaskulárního systému, poškození jater, atd.). Později byly vyvinuty nízkoerukové a neerukové odrůdy – právě z nich se získává olej pro potravinářské využití.

Almondový olej

Dělí se na potravinové a nepotravinářské. První se získává ze sladkých mandlí lisováním. Ve složení dominuje kyselina olejová (asi 60 %), dále obsahuje linolovou, palmitovou a další. Olej obsahuje vitamíny B2, A, E a vysoké množství fytosterolu (snižují hladinu cholesterolu v těle).

Koláč zbylý po extrakci oleje ze sladkých mandlí, stejně jako olej získaný z odrůd hořkých mandlí, se používá v kosmetice a pro průmyslové účely.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Jarní a letní zelenina je bohatá na vitamíny a prospěšné mikroelementy, takže lehké saláty prostě musí být součástí sezónního jídelníčku každé rodiny. Jednodušší a běžnější je kořenit krájení zeleniny majonézou nebo rostlinným olejem a odborníci na výživu ujišťují, že rostlinná vláknina se lépe vstřebá v kombinaci s malým množstvím tuku. Je ale možné nahradit tradiční slunečnicový nebo olivový olej nějakým jiným, aby bylo možné získat z jídla maximální užitek?

READ
Jaké jsou výhody catnipu?

V regálech supermarketů je skutečně mnoho rostlinných olejů a všechny mohou zpestřit domácí saláty a vinaigretty, přidat novou chuť a jejich léčivé vlastnosti. Kterému oleji dát přednost, jaké jsou jejich hlavní rozdíly a vlastnosti?

1. Kukuřičný olej

kukuřičný olej2 - Čím dochutit salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Zlatý olej, získaný z klíčků kukuřičných zrn, je rekordmanem v obsahu vitaminu E (obsahuje ho dvakrát více než olivový olej). Tento nejsilnější přírodní antioxidant zabraňuje procesu stárnutí a patogenním změnám, báječně působí na pokožku, hojí vlasy a navíc pomáhá normalizovat fungování endokrinního a reprodukčního systému.

Poznámka pro ty, kteří chtějí zhubnout: tento olej je považován za dietní, zcela se vstřebává a neukládá se pro budoucí použití na problémové oblasti těla!

Kromě toho kukuřičný olej snižuje cholesterol a cukr v krvi, „čistí“ cévy, velmi dobře zlepšuje imunitu a reprodukční funkce a je nepostradatelný pro těhotné a kojící matky.

Rafinovaný kukuřičný olej (ačkoli nerafinovaný je zdravější) nemá prakticky žádnou vůni ani chuť a barva je zlatožlutá a průhledná.

Další výhodou kukuřičného oleje je, že je hypoalergenní.

2. Lněný olej

1620 - Čím obléknout salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Zdroj polynenasycené kyseliny linolové, kterou tělo může získat pouze z rybího tuku (v oleji je jí ale dvojnásobek). Tato cenná látka předchází a léčí aterosklerózu a působí mimořádně příznivě na pokožku. Komplex mastných kyselin obsažený ve lněném oleji zabraňuje tvorbě krevních sraženin a normalizuje cholesterol.

Lněný olej je zvláště užitečný pro ženy v období menopauzy, protože obnovuje hormonální rovnováhu, a během těhotenství a kojení.

Lněným olejem lze okořenit nejen zeleninu, ale i tvaroh s bylinkami a kaši. Chuť tohoto oleje je poměrně výrazná, specifická – travnatá nebo senová s hořkostí (pochází z kyseliny linolové), proto se na zálivku pokrmů často ředí olivovým nebo slunečnicovým olejem. Lněný olej nelze podrobit tepelnému ošetření, jinak ztratí všechny své prospěšné vlastnosti.

3. Rakytníkový olej

v6 - Čím obléknout salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Produkt vyrobený z plodů rakytníku je známý svými regeneračními vlastnostmi a je velmi užitečný při problémech trávicího traktu (gastritida, vředy, kolitida). Je také silným hepatoprotektorem a obnovuje jaterní buňky.

Přidání oleje do jídla posílí imunitní obranu, zvýší odolnost proti nachlazení a zlepší stav pokožky, zubů a nehtů. Rekordman obsahu karotenoidů zodpovědných za zdraví očí.

Na zálivku lze rakytníkový olej smíchat s jinými oleji, jediným pravidlem je vyhnout se jeho kontaktu s kovem. Bohatá chuť s jemnou kyselostí a příjemná vůně oleje osvěží každý pokrm.

Poznámka: rakytníkový olej se získává dvěma způsoby: z plodů nebo ze semen rakytníku. První je nejužitečnější, druhý neobsahuje vůbec žádný beta-karoten. Tento olej je lepší kupovat v malých nádobách, aby se co nejrychleji spotřeboval, protože po otevření a kontaktu se vzduchem rychle ztrácí své blahodárné vlastnosti.

READ
Proč izolovat garážová vrata?

4. Sojový olej

shutterstock 234181474s - Čím obléknout salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Sójový olej je bohatý na lecitin – hlavní „palivo“ pro nervový systém a ve své nejstravitelnější formě. Proto je olej užitečný při rekonvalescenci po mrtvicích, infarktech a pro jejich prevenci a pro lidi s duševní prací – pro aktivaci mozkových funkcí a zlepšení paměti. V Asii je tento oblíbený rostlinný olej po mnoho staletí považován za synonymum dlouhověkosti a zdraví.

Nerafinovaný sójový olej je hnědozelený, s velmi výraznou specifickou chutí, jeho trvanlivost je cca 2 měsíce. Rafinovaný produkt je světlejší, jantarové nebo slámově žluté barvy, s jemnou ořechovou chutí a vůní. Je lepší, když je nádoba vyrobena z tmavého skla, které chrání před ultrafialovým zářením. Sojový olej se hodí zejména k zelenině, bylinkám, rybám a masu a používá se také při pečení.

5. Hořčičný olej

efirnoe gorcichnoe maslo 1024x1024 - Čím dochutit salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Cenný olej z hořčičných semínek je proslulý svými antiseptickými a baktericidními vlastnostmi, normalizuje trávení, stimuluje sekreci žluči a jaterní funkce a zlepšuje imunitu. Je těžké přeceňovat přínosy tohoto oleje pro zdraví mužů – je to účinná prevence prostatitidy, adenomu a neplodnosti.

Hořčičný olej dokonale zvýrazní chuť pokrmů a udrží je déle čerstvé. Lze jej použít na smažení a dušení, přidávání do zavařenin a pečiva. Chuť nerafinovaného oleje není na rozdíl od názvu hořká, ale velmi jemná a příjemná, vůně nevtíravá, s lehkými tóny hořčice, křenu a koření.

6. Dýňový olej

tykvennoe maslo 1 1 - Čím dochutit salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Tento olej má nezapomenutelnou chuť, bez které se jeho milovníci jen těžko obejdou. Ne každý má však chuť dýňového oleje rád. Tento olej se může pohybovat od světle až po tmavě zelené tóny.

Bohaté na vitamíny, mikroelementy a specifické látky dýňových semínek. Přidání dýňového oleje do jídelníčku zrychluje metabolismus, zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému, zlepšuje trávicí systém a zlepšuje reprodukční zdraví mužů a žen. Antioxidanty v dýňovém oleji ochrání před nežádoucími vlivy špatné ekologie a omladí organismus.

Střídání nebo kombinování různých olejů v dresincích a omáčkách zpestří obvyklý jídelníček, dodá nové chutě a udrží zdraví. Každý z rostlinných olejů je navíc užitečný nejen v kuchyni, ale i v domácí kosmetice: můžete z nich vyrábět masky a omlazující obklady na pleť, vlasy i nehty.

Zároveň si musíte pamatovat, že rostlinné oleje mají vysoký obsah kalorií a konzumujte je s mírou, abyste nepřibírali na váze. Nezapomeňte odměřit olej do salátu pomocí lžíce.

Vezměte prosím na vědomí, že informace uvedené na stránce mají informační a vzdělávací účely a nejsou určeny pro vlastní diagnostiku a samoléčbu. Výběr a předepisování léků, způsoby léčby, jakož i kontrolu nad jejich užíváním může provádět pouze ošetřující lékař. Určitě se poraďte s odborníkem.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: