Jaký olej zlepšuje opálení?

Přirozené opalování na slunci je mimořádně prospěšné pro pokožku i tělo. Sluneční paprsky stimulují tvorbu vitaminu D, nezbytného pro dobrý stav pokožky, vlasů, kostí a hormonální rovnováhu, a přirozeně antidepresiva melatoninu. Díky přirozenému opálení je pokožka hladší, pevnější a krásnější. Je ale důležité to nepřehánět, což může vést k rychlému stárnutí pokožky, dehydrataci pokožky a dokonce i spálení sluncem. K ochraně naší pokožky nám sama příroda nabízí různé oleje, které nejen ochrání před sluncem, ale také pokožku hydratují a nasytí blahodárnými prvky.

Jak si vybrat přírodní olej na opalování? Za prvé, při výběru produktů na opalování je třeba pamatovat na dvě hlavní věci:

Chemické (aka organické) a mechanické opalovací přípravky nejsou pro pokožku tak prospěšné. Zvyšují riziko rakoviny, protože blokují tvorbu nejdůležitějšího imunoregulátoru v kůži – oxidu dusnatého. Čím vyšší je index SPF (SunProtection Factor) v opalovacím přípravku, tím vyšší je riziko porušení. Chemické UF filtry zesilují fotoreaktivitu, pomocí chemikálií přeměňují sluneční energii na tepelnou energii, díky tomu se při pohlcování UF záření aktivněji produkují volné radikály v kůži, což vede k předčasnému stárnutí pokožky a zvyšuje riziko vzniku vzniku zhoubných nádorů.

Ale v tu samou dobu chemické a mechanické filtry mají poměrně vysoký stupeň ochrany – stupeň SPF (ochranný sluneční faktor) v takových produktech může dosahovat až 40 nebo 60 jednotek. Pokud tedy máte extrémně citlivou pokožku, pak se bez takových přípravků neobejdete.

Stupeň ochrany přírodních olejů není tak vysoký – dosahuje 20 SPF. Oleje ale zároveň tělu neškodí, ale naopak chrání pokožku nejen před sluncem, ale i před dehydratací a také pleť vyživují a korigují různé kosmetické vady.

Zde je tabulka SPF přírodních olejů.

Zlepšuje opálení a zlepšuje elasticitu pokožky

Zvýrazňuje opálení, rychle se vstřebává

Bambucké máslo (karite)

Hydratuje, zabraňuje fotostárnutí

Olej černého kmínu

Jeden z nejsilnějších protirakovinných činidel, má antioxidační účinek

Zlepšuje opálení, podporuje spalování podkožního tuku

Olej z pšeničných klíčků

Nyní se podívejme, jak mohou být tyto oleje užitečné pro naši pokožku při opalování.

Kakaové máslo prakticky nechrání před sluncem, ale je to jeden z nejsilnějších aktivátorů opalování, proto se tradičně přidává do různých opalovacích přípravků. Kakaové máslo je navíc jedním z nejlepších olejů pro boj proti striím, jizvám a celulitidě. Navíc má olej příjemnou čokoládovou vůni – takže pokud chcete na pláži udělat neobvyklý dojem, můžete použít tento olej.

READ
Kolik stojí sazenice moruše?

Olivový olej dostupné, ale ne tak prospěšné jako jiné oleje. Kromě UF filtru dobře vyživuje pokožku a působí mírně proti rakovině.

Kokosový olej snadno a rychle se vstřebává, zadržuje bílkoviny v kůži, vlasech a nehtech, hydratuje pokožku. Olej obsahuje bohatou sadu vitamínů a nenasycených mastných kyselin, což znamená, že pokožku dokonale vyživuje. Kokosový olej má mírný chladivý účinek, takže je ideální na slunění. Tento olej také stimuluje produkci pigmentu a podporuje rovnoměrné opálení.

Bambucké máslo (karite) – jeden z oblíbených olejů na opalování, obsahuje velké množství mastných kyselin a vitamínů. Hlavní vlastnosti tohoto oleje jsou vyživovat pokožku a zmírňovat podráždění. Olej je dobré používat po opalování – pro obnovení přirozené rovnováhy, zabránění loupání a spálení.

Arganový olej zabraňuje fotostárnutí pokožky a vzniku stařeckých skvrn. Má silný antioxidační účinek. Olej je velmi lehký, nemastí a celkem snadno se vstřebává. Dobré pro suchou pokožku, dokonale hydratuje a udržuje vodní rovnováhu.

Olej černého kmínu známý pro své silné protirakovinné vlastnosti. Je prostě nezbytný pro opalování pro ty, kteří mají velké množství mateřských znamének – právě kvůli jeho protirakovinným vlastnostem, které nedovolí krtkům degenerovat do zhoubných nádorů. Olej také zabraňuje tvorbě nových krtků. Olej má navíc silný antioxidační účinek a zvyšuje odolnost organismu.

Mango máslo účinný při použití jak při opalování, tak pro výživu a obnovu pokožky po opalování. Olej bohatý na mikroelementy a vitamíny dokonale vyživuje pokožku a pomáhá jí zůstat svěží a pružná.

Avokádový olej je silný hydratační a omlazující prostředek, proto se doporučuje používat speciálně na suchou nebo stárnoucí pleť. Navíc se díky oleji opálení sjednotí, nevznikají stařecké skvrny a pihy. Avokádový olej je jedním z nejvíce nasycených mikroelementy, vitamíny (obsahuje 5x více vitamínu E než olivový olej a 3x více vitamínu F než rybí tuk) a mastnými kyselinami. Avokádový olej obsahuje chlorofyl, který příznivě působí na cévy, posiluje je a zabraňuje tvorbě žilních sítí. Olej obsahuje také skvalen, jednu z hlavních složek naší pokožky, která se nachází i ve žraločím oleji. Skvalen se podílí na výměně kyslíku a vody v naší kůži a také na produkci kolagenu a elastinu – hlavních proteinů „mládí“.

READ
Jaké listy nelze z rajčat odstranit?

Kávový olej Účinně ovlivňuje metabolické procesy v kůži, zvyšuje podkožní prokrvení a spaluje tuky. Také zklidňuje pokožku při alergických reakcích a zánětech. Kávový olej také aktivuje tvorbu pigmentu v pokožce, čímž urychluje vzhled opálení. Stojí za zvážení, že jde o zahřívací olej.

Olej z pšeničných klíčků zvýrazňuje opálení a zklidňuje pokožku. Olej podporuje regeneraci pokožky a podporuje hojení ran, prasklin a popálenin.

Kromě používání samotných olejů je důležité pokožku na opalování správně připravit – nejlépe je osprchovat se pomocí nějakého peelingu. Pokožka bude očištěna od přebytečného mazu a starých odumřelých buněk a bude mnohem lépe absorbovat olej – což znamená, že účinek je silnější a tělo samotné je krásnější.

Má se za to, že olej na opalování poskytuje pokožce jednotnou, zlatavou barvu a podporuje rychlejší opálení. Na internetu, zejména na stránkách výrobců opalovacích olejů, jsou různé popisy účinku oleje. Nejčastěji se uvádí, že olej zvyšuje účinek ultrafialových paprsků na kůži, což způsobuje, že pokožka aktivněji produkuje pigment melanin, který je zodpovědný za tmavou pleť.

Ultrafialové záření poškozuje DNA kožních buněk. K ochraně před destruktivními účinky vylučují melanin, pigment, který dodává pleti tmavou barvu. Opalování je tedy výsledkem ochranných mechanismů našeho těla, jako je zvýšená teplota.

Někdy z různých důvodů nemusí být melanin produkován a buňky se stávají zranitelnějšími. Poškozená buňka buď odumře, nebo je obnovena, ale v některých případech může degenerovat do rakoviny (mutovat) a začít se rychle množit a vytvořit nádor.

Má se tedy za to, že speciálním lomem paprsků oleje pomáhají ultrafialovému záření proniknout hlouběji do kůže a zvyšují produkci melaninu. Podle jiné verze olej „zadržuje“ sluneční energii, čímž zvyšuje její účinek na pokožku, což také podporuje produkci pigmentu ve větším množství.

Za prvé jsme však pro tyto verze nenašli žádné vědecké důkazy.

Za druhé, měli byste pochopit, že tento princip působení je pro pokožku spíše škodlivý, i když vám umožňuje dosáhnout krásného opálení.

Výrobci mohou také slibovat, že vitamíny a antioxidanty obsažené v oleji (například vitamín E) zvyšují produkci melaninu, ale v tomto případě neexistuje žádný výzkum, který by to potvrzoval.

READ
Ve kterém měsíci kaktus kvete?

Opalovací oleje – v čem se liší?

Oleje mohou být v čisté formě nebo ve formě jejich „koktejlu“ (kokosový, jojobový, mandlový atd.), nebo mohou být směsí olejů, antioxidantů a slunečních filtrů. V druhém případě máme co do činění s kosmetickými oleji, které na rozdíl od přírodních ještě poskytují ochranu před sluncem.

Přírodní oleje lze také použít k opalování díky jejich nízkému přirozenému SPF faktoru (5-8), což znamená, že filtrují asi 20 % paprsků. Jsou ale vhodné pro lidi s tmavou pletí nebo již opálené (to znamená, že jejich pokožka již vytvořila ochranný melanin).

V tomto případě se jedná o víceméně optimální způsob opálení: některé paprsky jsou blokovány a ty, které olej propouští, poskytují zvýraznění již tak tmavého odstínu. Lidé se světlou pletí by měli používat plnohodnotný krém nebo olej s SPF faktorem okolo 30, jinak jim hrozí vysoké riziko spálení. Antioxidanty a vitamíny obsažené v olejích dodatečně pečují o pokožku, hydratují ji a činí ji lesklejší a zářivější.

Do olejů se často přidávají bronzery, tedy barvicí pigmenty. Ve složení jsou označeny jako „pigmenty“, kód a čísla Mica nebo CI: CI 77019, CI 77891 atd.

Olej tedy (za předpokladu, že má dostatečně vysoký SPF faktor, asi 30) chrání před sluncem a zanechává na pokožce zlatavý nádech, nikoli však kvůli škodlivým účinkům ultrafialového záření.

Důležité! Hnědý odstín pokožky způsobený pigmenty ve složení nebo používáním samoopalováků nechrání pokožku tak dobře jako melamin.

Mimochodem, již dříve jsme hovořili o výsledcích australského testu samoopalovacích přípravků.

Kombinace samoopalování a olejů s pigmenty a zároveň vysokým SPF (25–30) však umožňuje získat opálenou pokožku s minimálním poškozením UV paprsky.

Pokud také nemusíte dodržovat bezpečnostní opatření: neměli byste se před pobytem na slunci nanášet samoopalovacím přípravkem.

– Samoopalovací složky reagují s aminokyselinami na pokožce, čímž dochází k určitému zničení hydrolipidické bariéry. To není nebezpečné, ale na buněčné úrovni může být pokožka mírně podrážděná, mírně dehydratovaná a náchylnější k poškození UV zářením. Proto, než se půjdete opalovat, musíte po použití samoopalování pár dní počkat, aby se pokožka mohla zotavit, říká kosmetická chemička Elena Nikolaeva.

READ
Kolik jahodových keřů na 1 metr čtvereční ve skleníku?

A samozřejmě je lepší se vyhnout olejům, které obsahují dihydroxyaceton, který je základem samoopalování.

Olejům s různými třpytkami je také lepší se vyhnout, pokud se plánujete koupat ve vodních plochách: olej vypadá na pokožce krásně, ale třpytky jsou z plastu, který nakonec ve vodě zůstane.

Elena Nikolaeva

kosmetická chemička, autorka blogu “Chemist Lena on Cosmetics”

– Kosmetický olej na opalování, jako každá kosmetika na opalování, blokuje některé paprsky a některé ne. Ve skutečnosti se člověk opaluje pod vlivem paprsků, které olej propouští.

Oleje v čisté formě mají samy o sobě malé SPF, například 5, 8. Pro člověka s prvním fototypem (světlá kůže, vlasy, oči) je to špatná volba, protože se s takovou „ochranou“ okamžitě spálí. Pro majitele druhého a třetího fototypu může být olej vhodný: některé paprsky se zpozdí a díky malé ochraně se člověk rychleji opálí. SPF faktor většiny kosmetických opalovacích olejů je 10, 15, 30. Technologicky je možné jej zvýšit, ale SPF 50 je již vnímáno spíše jako ochrana před sluncem než jako opalovací přípravek.

Proč se oleje používají k opalování?

Je to asi otázka pohodlí. Někomu se snáze namaže hustým krémem, jiný dává přednost lehkému oleji. Mezi oleje, které mají uvedený faktor SPF, patří chemické filtry. Chemické filtry jsou složky rozpustné v tucích. Pokud si vezmete olej nebo směs olejů, přidáte antioxidanty a trochu opalovacího krému, oleje nebudou mastné a nelepivé a budou chránit pokožku.

Oleje s SPF 30 nebo vyšším vyžadují více filtrů, ale to může způsobit lepkavost oleje. Proto se ředí těkavými silikony. Jsou zodpovědné za lehkou texturu a pohodlí při používání a na jejich přítomnosti ve složení není nic děsivého.

Při výběru oleje na opalování si tedy dejte pozor na přítomnost slunečních filtrů (ty nejběžnější jsme uvedli v našem průvodci výběrem opalovacího krému) a vitamínů. Pokud chcete, aby vaše pokožka získala zlatavý odstín co nejrychleji, pak by bylo bezpečnější zvolit olej s barvícími pigmenty ve složení než olej s nízkým SPF.

Zdroj fotografií: Freepik

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

READ
Jakou barvu mají kakaduové?

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: