Kolik cigaret můžete vykouřit denně bez újmy na zdraví?

Špatné návyky jsou jedním z největších problémů moderní společnosti. Kouření a zneužívání alkoholu jsou nejnebezpečnější zlozvyky, které způsobují obrovské škody.

Podle oficiálních statistik došlo v posledních letech ke zpomalení tempa poklesu prevalence kouření a nárůstu spotřeby dalších produktů obsahujících nikotin: vapeů, elektronických cigaret, zahřívaných tabákových výrobků, vodních dýmek a bezdýmného tabáku.

Výrobky obsahující nikotin způsobují tělu stejnou škodu jako tabákové výrobky a mýty o jejich nezávadnosti jsou jen dobře naplánovanými dezinformacemi tabákového průmyslu.

Představujeme vám 10 mýtů o kouření:

Mýtus 1: „Kouření je osobní volba“

“Tabákové společnosti často prezentují kouření jako svobodnou volbu pro dospělé.”

FAKT: Právo kuřáka na cigaretový kouř končí tam, kde začíná právo všech ostatních na čistý vzduch. Podle výzkumů také většina kuřáků začíná s tabákem ve věku 13–14 let, kdy o svobodné volbě DOSPĚLÝCH nemůže být řeč.

Mýtus 2: „Ďábel není tak děsivý, jak je malován“

„Všechny příběhy o nebezpečí kouření jsou jen reklamní hysterií. Kouření není vůbec tak nebezpečné pro zdraví, jak se píše.“

FAKT: Pokaždé, když kuřák užije tabákový výrobek, otráví své tělo mnoha škodlivými látkami obsaženými v tabákových výrobcích. Tyto látky pomalu, ale jistě ničí tělo zevnitř.

Mýtus 3: „Pokud kouříte méně než 5 cigaret denně, není to žádné poškození vašeho zdraví“

FAKT: Studie provedené Národním lékařským výzkumným střediskem pro preventivní lékařství ruského ministerstva zdravotnictví ukázaly, že každých 3,5 vykouřených cigaret pravidelně snižuje délku života mužů o 1 rok. U žen má pravidelné kouření 2 cigaret denně podobný účinek, to znamená, že u žen je efekt dávky vyšší.

Mýtus 4: „Kouření zmírňuje stres“

“Kouření vám umožňuje relaxovat a zmírnit nervové napětí.”

SKUTEČNOST: Nikotin způsobuje uvolňování adrenalinu, stresového hormonu, což má za následek cévní křeče, zvýšený krevní tlak, srdeční frekvenci a hladinu cukru v krvi.

Mýtus 5: „Je to módní a stylové“

“Kouření je prvkem vysokého stylu, nezávislosti. ”

FAKT: Nyní i u nás jsou to nekuřáci, kteří jsou postavení jako úspěšní a moderní lidé a kouření je již otevřeně přirovnáváno k běžné drogové závislosti.

Mýtus 6: „Kouření je skvělý způsob, jak zhubnout“

READ
Jaký druh oleje by se měl nalít do motorového čerpadla?

“Kuřáci jedí méně a tabák spaluje více sacharidů a tuků.”

FAKT: Nízká chuť k jídlu u kuřáků je spojena s dysregulací trávicích procesů. Kouření může možná podpořit určité hubnutí, ale je to velmi neúčinný a extrémně nezdravý způsob hubnutí. Cena několika kilogramů ztracené váhy za zničené zdraví je příliš vysoká!

Mýtus 7: „Světlé cigarety jsou méně škodlivé“

SKUTEČNOST: Při přechodu na „lehké“ typy cigaret mají kuřáci tendenci zvýšit počet vykouřených cigaret, potahovat silněji a častěji, aby dosáhli obvyklé koncentrace nikotinu v krvi. V souladu s tím se do plic dostává více škodlivých látek a karcinogenů.

Mýtus 8: „Kouření vodní dýmky je bezpečné“

“Mnozí považují vodní dýmku, která si získává na popularitě, za neškodnou alternativu cigaret, protože kouř, který byl “vyčištěn” tekutinou, je neškodný.”

FAKT: Milovník vodní dýmky přijímá mnohem více toxických látek z kouření než běžný kuřák. Jedna lekce kouření vodní dýmky trvá v průměru 30–60 minut a dodá tělu 48krát více kouře než kouření cigaret za stejnou dobu.

Mýtus 9: „E-cigarety nejsou zdraví škodlivé“

“E-cigareta je propagována jako inovativní a bezpečná metoda bezdýmného kouření.”

FAKT: Náplně do elektronických cigaret obsahují nikotin, který způsobuje rozvoj závislosti na nikotinu a narušení nervového a kardiovaskulárního systému.

Mýtus 10: „Škodlivost pasivního kouření nebyla prokázána“

FAKT: Neexistuje žádná bezpečná úroveň expozice tabákovému kouři. Pasivní tabákový kouř obsahuje asi 4000 chemikálií, včetně asi 70 karcinogenů. Je prokázáno, že pasivní kouření je příčinou většiny případů rakoviny plic a kardiovaskulárních onemocnění u nekuřáků.

Je známo, že kouření je jednou z hlavních příčin rozvoje mnoha nebezpečných nemocí, včetně této závislosti, která může vyvolat rakovinové patologie. Není možné předvídat, co se stane, pokud budete hodně kouřit několik let, protože vše závisí na individuálních vlastnostech těla, kvalitě a množství vykouřených cigaret.

Existují však určitá pravidla, která pomohou snížit pravděpodobnost nežádoucích komplikací.

Obsah

  1. Vznik a rozvoj závislosti
  2. Jak snížit škody?
  3. Kouření lehkých cigaret
  4. Méně kouření
  5. Nedokončete kouření cigarety
  6. Pomohou náhražky cigaret?
  7. Dýmka
  8. Srolované cigarety
  9. Vodní dýmka
  10. Elektronické cigarety
  11. Výrobky na snižování škod při kouření
  12. Může být kouření bezpečné?
  13. Závěr
READ
Je nutné odstranit ochrannou fólii z komůrkového polykarbonátu?

Vznik a rozvoj závislosti

Pokud člověk pravidelně kouří, dříve či později si vypěstuje závislost na kouření, a to nejen psychickou, ale i fyzickou. K fyzické závislosti dochází v důsledku skutečnosti, že se tělo časem přizpůsobí neustálému přísunu nikotinu, po kterém se tento škodlivý toxin stává aktivním účastníkem metabolických procesů. Psychologické je spojeno s utvářením určitého denního režimu. Mnoho kuřáků vnímá kouření jako přestávku nebo způsob, jak se zbavit stresu.

Závislost na nikotinu nevzniká okamžitě, ale postupně. Ve většině případů, v počáteční fázi, člověk kouří čas od času, ne každý den. V této fázi kouření nevyvolává závratě, nevolnost a další příznaky intoxikace. Počáteční fáze trvá zpravidla od 6 do 12 měsíců, poté nastupuje chronická závislost.

Nikotin

Pokud člověk kouří i několik let, má tato závislost negativní dopad na zdraví – zhoršuje se činnost kardiovaskulárního systému, plic, trávicího traktu. Při snaze zbavit se závislosti na nikotinu se mohou objevit známky abstinenčního syndromu, který se projevuje silným kašlem, bezpříčinnou agresivitou a nespavostí.

Na poznámku! Po 8-10 letech kouření většina lidí přestává kontrolovat počet cigaret, které vykouří za den – může to být 10 nebo 20 kusů. V této fázi závislost negativně ovlivňuje nejen celkovou pohodu, ale i vzhled – většině kuřáků žloutnou zuby, objevují se hluboké vrásky a celkově se zhoršuje stav pokožky a vlasů.

Jak snížit škody?

Pokud se člověk nemůže okamžitě vzdát cigaret, měl by se alespoň pokusit minimalizovat škody způsobené kouřením. Neexistují žádné způsoby, jak kouřit bez poškození zdraví. Poškození těla nikotinem a jinými škodlivými látkami přítomnými v tabákovém kouři však můžete minimalizovat dodržováním následujících doporučení:

  1. Nemůžete kouřit levné cigarety. Při nákupu kvalitních výrobků člověk neplatí jen za obal, ale i za dobrý tabák a spolehlivý filtr.
  2. Neměli byste kouřit na lačný žaludek. Míchání se slinami, nikotinem a dalšími škodlivými sloučeninami působí na žaludeční sliznice a rychleji se vstřebávají do krve.
  3. Neměli byste si zapálit špatně zapálenou cigaretu, protože to zvyšuje spotřebu oxidu uhelnatého.

Kouření lehkých cigaret

Aby bylo kouření bezpečnější, měly by se upřednostňovat spíše lehké než silné cigarety. Takové cigarety se vyznačují sníženým obsahem dehtu, nikotinu, oxidu uhelnatého a dalších karcinogenních látek. Kromě toho se při výrobě lehkých cigaret používají speciální filtry, vybavené mnoha mikrootvory a vrstvami, které jsou schopny část dehtu zadržet.

READ
Jak dlouho trvá, než semena okurek vyklíčí ve volné půdě?

Méně kouření

Kouření nikdy neprojde bez újmy na zdraví, ale aby se snížilo poškození vnitřních orgánů a systémů, doporučuje se snížit počet zkonzumovaných cigaret na minimum. Studie odhalily, že neexistuje žádný bezpečný limit cigaret denně. Každá vykouřená cigareta je zdraví škodlivá a v průměru zkracuje délku života o 11 minut.

Vykresluje

Důležité! Lidé, kteří kouří 3-5 cigaret denně, mají o 30 % vyšší riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice než nekuřáci.

Nedokončete kouření cigarety

Před vstupem do plic je tabákový kouř čištěn nejen filtrem, ale i samotnou cigaretou. Největší množství škodlivých sloučenin se hromadí na tabáku umístěném přímo před filtrem. Proto je lepší vykouřit maximálně 2/3 cigarety a zbytek vyhodit.

Pomohou náhražky cigaret?

Ve snaze chránit se a zabránit rozvoji patologií způsobených kouřením mnoho lidí hledá alternativní možnosti této závislosti. Navzdory rozšířené reklamě nebyla potvrzena bezpečnost mnoha moderních produktů, jako jsou IQOS a vaporizéry. Mnoho lékařů se naopak domnívá, že taková zařízení způsobují tělu ještě větší poškození.

Dýmka

Existuje názor, že ve srovnání s běžnými cigaretami není kouření dýmky pro tělo tak škodlivé. Hlavním rozdílem mezi těmito možnostmi uzení je kvalita použitých surovin. Pokud se jako základ dýmky použijí přírodní tabákové listy, nebude tento způsob pohlcování kouře skutečně tak nebezpečný. A člověk, který kouří dýmku, má samozřejmě mnohem více estetického potěšení.

Srolované cigarety

Továrně vyrobené cigarety jsou škodlivější než cigarety srolované. To je způsobeno skutečností, že pro „domácí“ věci se častěji používá čerstvé plnivo, jehož kvalitu a chuť si vybírá sám kuřák, a tenký papír, na kterém nejsou žádné vzory nebo emblémy natřené syntetickou barvou.

Vodní dýmka

Vzhledem k tomu, že směsi pro vodní dýmky obsahují kromě tabáku i glycerin, více konzervačních látek a dochucovadel, je i tato možnost kouření považována za velmi nebezpečnou. Nadměrné používání vodní dýmky může vést k chronické bronchitidě a také vyvolat onkologické procesy.

Elektronické cigarety

Hlavní škody způsobené kouřením nezpůsobuje nikotin samotný, ale dehty uvolňované během kouření. Elektronická cigareta je ve skutečnosti běžný inhalátor, při použití kuřák nevdechuje kouř, ale páru obsahující nikotin. Při tomto typu kouření se do těla dostává výrazně méně škodlivých a nebezpečných látek. Další výhodou je, že e-cigarety lze kouřit na veřejných prostranstvích, protože je zatím zákon nezakazuje.

READ
Jaké odrůdy okurek jsou nejchutnější?

Výrobky na snižování škod při kouření

Lidé, kteří kouří více než 2 krabičky cigaret týdně, by měli věnovat zvláštní pozornost své stravě. Je vhodné, aby jídelníček pravidelně obsahoval:

  • mrkev, vodnice, česnek: tyto produkty jsou nejlepším protijedem na nikotin;
  • pomeranče, mandarinky, citrony – podporuje rychlé odstranění toxinů;
  • zelený čaj – obsahuje látky, které čistí průdušky od dehtů;
  • mořské a říční ryby – obsahuje mnoho nenasycených mastných kyselin, které zabraňují srážení krve.

Aby bylo kouření co nejméně škodlivé, doporučuje se dvakrát ročně užívat vitamíny A, E a C. Kromě farmaceutických léků je najdeme v červeném a žlutém ovoci a zelenině, dále ve špenátu, zeleném hrášku, tvaroh a rybí tuk.

Může být kouření bezpečné?

Mnoho lidí, kteří kouří jednu cigaretu jednou týdně, se utěšuje tím, že pokud budou kouřit zřídka, nebude to mít prakticky žádnou újmu na zdraví. Lékaři ale varují, že neexistuje bezpečná dávka nikotinu a nelze předvídat, která cigareta vyvolá nevratné následky.

Po prvním vdechnutí dochází k vazospasmu a poté stoupá krevní tlak, což negativně ovlivňuje fungování kardiovaskulárního systému. A samozřejmě i minimální množství tabákového kouře vstupující do těla vyvolává destruktivní změny v tkáních plic.

Závěr

Existuje mnoho způsobů, jak snížit škody způsobené kouřením. Musíme si ale uvědomit, že tělo každého člověka je individuální a žádný lékař nedokáže říci, jak bude reagovat na pravidelný přísun nikotinu a dehtu. Proto je mnohem moudřejší nelámat si hlavu hledáním bezpečných metod kouření, ale jednoduše se tohoto zlozvyku zbavit.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: