Který olej je nejcennější?

Autor: Alla Fedorčenko
Praktikující endokrinolog-nutriční specialista pro zdraví a mládí, diabetes, štítná žláza, obezita, hubnutí a harmonie.

Pět lahví s různými rostlinnými oleji

Většina z nás používá pouze dva rostlinné oleje, ale odborníci na výživu radí mít doma alespoň 6 druhů. Pojďme si něco říct o TOP 10 nejužitečnějších z nich.

Obsah

  1. Nejchutnější a nejzdravější rostlinné oleje při vaření – TOP 10
  2. Olive
  3. Slunečnice
  4. Lněné semínko
  5. Kukuřice
  6. Hořčice
  7. Sezamová semínka
  8. Dýně
  9. Sója
  10. Vlašský ořech
  11. hroznové semínko
  12. Další zdravé rostlinné oleje
  13. Kokos
  14. Kakao
  15. avokádo
  16. Zbytečná kapalina
  17. Všeho dobrého s mírou⠀
  18. Jeden ze dvou
  19. Záchrana z počítače
  20. Jezte a hubněte

Nejchutnější a nejzdravější rostlinné oleje při vaření – TOP 10

Čtyři lahve různých druhů rostlinného oleje

Existuje mnoho druhů olejů. Některé jsou užitečné jako lék, ale nehodí se k vaření. Jiní vyrábějí v malých množstvích, což má za následek vysokou cenu. Ale každý má jedinečné, charakteristické prospěšné vlastnosti. Které z nich použít, vyberte si sami. Níže jsme analyzovali TOP 10 nejužitečnějších rostlinných olejů.

Olive

Dvě láhve olivového oleje

    Snižuje hladinu cholesterolu díky kyselině linolové. Proto se olej používá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění, ateroskleróze a normalizaci krevního tlaku.

    Barva olivového oleje je jasně žlutá, nazelenalá nebo tmavě zlatá. Záleží na odrůdě a stupni zralosti oliv.

Slunečnice

Slunečnicové květy a slunečnicový olej

    Zdroj lecitinu, který u dítěte formuje nervový systém a u dospělého podporuje činnost myšlení. Látka obnovuje sílu při stresu a anémii.

    Nerafinovaný olej přináší výhody, protože si zachovává všechny své prospěšné vlastnosti. Při smažení ztrácí své léčivé vlastnosti a stává se škodlivým.

Lněné semínko

Miska s lněným olejem

    Omega-3 mastné kyseliny jsou lepší než rybí tuk. Kyselina stimuluje reprodukční systém (vajíčka a spermie fungují lépe).

    Otevřenou láhev lze skladovat s uzavřeným víčkem při teplotě +2°C až +6°C po dobu jednoho měsíce.

Kukuřice

Láhev na kukuřičný olej

    Nejlépe reguluje metabolismus cholesterolu v těle, čímž zabraňuje rozvoji aterosklerózy a tvorbě krevních sraženin.

  • Nejodolnější vůči oxidaci.
  • Prodává se pouze v rafinované podobě.
  • Existují zlaté (lisování za studena) a tmavé (lisování za tepla).
  • Doporučená denní dávka 75 g.
  • Vytvrzuje při -10°C.

Hořčice

Nádoba s hořčičným olejem

    Obsahuje silice, které mají baktericidní účinek. Proto je přírodním antibiotikem: léčí rány, popáleniny, nachlazení a posiluje imunitní systém.

    Díky baktericidním vlastnostem si produkty ochucené olejem udrží déle čerstvost.

READ
Proč se soda přidává do mléka?

Sezamová semínka

Nádoba se sezamovým olejem

    Šampion olejů na vápník.

    Tmavě zbarvený olej není vhodný na smažení. Používejte pouze studené. Světlo – používá se v obou případech.

Dýně

Dekantér dýňového oleje

    Nejlepší zdroj zinku, který je vydatnější než v mořských plodech, je proto užitečný pro mužskou sílu: produkuje testosteron, zlepšuje činnost prostaty, pomáhá při léčbě prostatitidy a močové trubice.

  • Vysoce kvalitní olej nemá hořkou chuť.
  • Konzumováno za studena. Smažení se nedoporučuje.
  • Vezměte 1 lžičku. 3x denně. Nemůžete pít vodu.

Sója

Mísa naplněná sojovým olejem

    Hlavní výhodou je lecitin, který je nezbytný pro centrální nervový systém a zrak.

  • Pro preventivní účely použijte 1–2 polévkové lžíce. l. ve dne.
  • Vhodné na smažení.
  • Lze skladovat ne déle než 45 dní.

Vlašský ořech

Láhev arašídového másla

Poznámka: Ořechové máslo se získává z různých druhů ořechů: pistácií, mandlí, arašídů, lískových ořechů, piniových oříšků a vlašských ořechů. Složení se liší v závislosti na typu výchozí přírodní suroviny. Ale obecné vlastnosti jsou stejné.

    Obsah omega-6 mastných kyselin až 55%. Olej proto pomáhá při zánětlivých a alergických reakcích, zlepšuje stav pokožky, kloubů, zvlhčuje tkáň chrupavek.

  • Konzumujte až 25 g denně.
  • Uchovávejte v lednici, abyste zabránili žluknutí.
  • Trvanlivost je dlouhá, při zachování všech prospěšných vlastností.

hroznové semínko

Korková nádoba s olejem z hroznových jader

    Omega-3 a Omega-9 mastné kyseliny posilují krevní a lymfatické stěny cév, snižují jejich křehkost a krvácivost. Snižte hladinu cholesterolu v krvi a pravděpodobnost trombózy.

    Nezaměňujte se stejnojmenným olejem, který se používá v kosmetologii. Toto se prodává v lékárně a není vhodné na vaření. K jídlu se používá pouze rafinovaný olej zakoupený v supermarketech.

Další zdravé rostlinné oleje

Tři šišky a rostlinný olej

Výše uvedené produkty jsou nejužitečnějšími rostlinnými potravinami. Ale jsou i další neméně léčivé.

Kokos

Karafa s kokosovým olejem

    Posiluje imunitní systém, chrání tělo před bakteriemi, snižuje schopnost virů adaptovat se na antibiotika.

Kakao

Kakaové boby zblízka

    Obsahuje kyselinu olejovou, stearovou, laurovou, palmitovou, linolovou a arachidovou.

avokádo

Sklenice avokádového oleje

    Reguluje metabolismus cholesterolu a tuků.

Díky prospěšným látkám obsaženým v olejích se v kosmetologii používají téměř všechny druhy. Jsou součástí balzámů, krémů, masek pro péči o pleť, vlasy, obličej a tělo.

Užitečné video o 9 nejprospěšnějších rostlinných olejích:

Květy akácie - srdce tráva

Květy akácie – srdce tráva

Natsudaidai - japonský citrus

Natsudaidai – japonský citrus

Fialová malina - bobule země vycházejícího slunce

Fialová malina – bobule země vycházejícího slunce

READ
Proč se kozám dává sůl?

TOP 7 polévkových receptů na každý den

TOP 7 polévkových receptů na každý den

Jak udělat kadeře pro dlouhé, střední a krátké vlasy

Jak udělat kadeře pro dlouhé, střední a krátké vlasy

Rotační dieta sacharidů

Rotační dieta sacharidů

Proč je tak těžké zhubnout?

Proč je tak těžké zhubnout?

Recenze koktejlu Weex pro hubnutí

Recenze koktejlu Weex pro hubnutí

© 2012-2020 TutKnow ženský časopis: zdraví, móda, krása, vztahy, děti a vaření (profesionální i amatérské recepty)

Materiály a články obsažené v časopise mohou obsahovat informace určené uživatelům starším 18 let v souladu s federálním zákonem č. 436-FZ ze dne 29.12.2010. prosince 18 „O ochraně dětí před informacemi, které jsou škodlivé pro jejich zdraví a vývoj. “ XNUMX+.

Všechny materiály na webu tutknow.ru mají informační charakter, nikoli poradní.

Veškerá práva k informacím a textovým materiálům zveřejněným na tomto zdroji náleží jejich autorům a jsou chráněna autorským právem a právy souvisejícími.
Úplné kopírování materiálů ze stránek je zakázáno! Při částečné citaci je vyžadován hypertextový odkaz na tutknow.ru a není možné jej indexovat.

Všechny fotografické materiály, které patří Tutknow.ru, musí být doprovázeny aktivním hypertextovým odkazem na naši webovou stránku. Ostatní fotografie jsou k použití zdarma.

Díky módě zdravého životního stylu spotřebitelé stále častěji volí zdravé potraviny, zejména rostlinné oleje. Zjistili jsme, co o těchto produktech potřebujete vědět, abyste nepoškodili své zdraví.

Zbytečná kapalina

Můžete se zmást rozmanitostí rostlinných olejů v sortimentu prodejen: dýňový, sezamový, sojový, rakytníkový, konopný, avokádový, hroznový, řepkový, kukuřičný, arašídový, olivový. Každý z nich má jedinečné složení a chuť.

„Všechny oleje mají společné to, že obsahují v tucích rozpustné vitamíny A, E, D, K, některé vitamíny B, makro- a mikroprvky a také esenciální polynenasycené mastné kyseliny: Omega-3, 6 a 9,“ říká. terapeutka, výživová poradkyně Olga Lushnikova.

Podle lékařky se samozřejmě bavíme o nerafinovaných rostlinných olejích získaných lisováním za studena. Touto metodou není zničena struktura polynenasycených mastných kyselin a vitamínů a produkt se snadno vstřebává.

“V důsledku rafinace – procesu čištění olejů od všech druhů nečistot – se získá zbytečná kapalina, zcela zbavená cenných látek,” vysvětluje lékař. Podle odborníka je lepší minimalizovat spotřebu rafinovaných rostlinných olejů.

Všeho dobrého s mírou⠀

Různé oleje se podle lékařky od sebe liší nejen chutí, ale i poměrem Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin. Tyto kyseliny jsou nezbytné pro zdravou pokožku, vlasy a regeneraci tkání.

READ
Je nutné aktinidii na zimu prořezávat?

„Jsou to strukturální složky buněčných membrán: ale pokud má Omega-3 protizánětlivé vlastnosti, pak nadbytek Omega-6 kyselin naopak zánět zvyšuje,“ varuje odborník.

Omega-6 mastné kyseliny, pokud jsou konzumovány v příliš velkém množství s jídlem, podle výživové poradkyně stahují cévy, zvyšují krevní tlak a srážlivost krve, ovlivňují propustnost cév pro histamin, potlačují imunitní systém, zpomalují metabolické procesy, zvyšují systémové záněty a buněčného dělení, což s sebou nese riziko vzniku nádorů.

V žádném případě není potřeba užívat doplňky Omega-6 – tělo jich získává dostatek již z potravy.

Z hlediska poměru Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin jsou podle odborníka optimální oleje lněný olej, olej z chia semínek, řepkový olej, konopný olej, olivový olej a avokádový olej. Doporučuje se používat je průběžně.

Jeden ze dvou

Nejoblíbenější v Rusku je slunečnicový olej a měl by se upřednostňovat aromatický produkt spíše než rafinovaný.

„Málokdo ví, že přírodní surový slunečnicový olej má podobnou barvu jako olivový olej – se zelenkavým nádechem. Složením se od něj výrazně liší. Rostlinný vitamín E, který je antioxidantem, obsahuje 12x více než olivový olej,“ informuje odborník.

Lékař poznamenává, že slunečnicový olej obsahuje asi 66 % polynenasycených kyselin. Mezi nimi převažuje esenciální kyselina linolová, která patří do třídy Omega-6. Je však třeba si uvědomit, že jeho přebytek je zdraví škodlivý. Zejména kyselina linolová je považována za příčinu zánětu cévní stěny, který vede k tvorbě aterosklerotických plátů. Nadměrná konzumace slunečnicového oleje je proto nežádoucí.

Olivový olej je ceněn díky vysokému obsahu kyseliny olejové a maximální blízkosti živočišných tuků.

„Aktivně se podílí na metabolismu tuků, výborně se vstřebává, normalizuje krevní tlak, podporuje dobré trávení a příznivě působí na srdce a cévy,“ podotýká nutriční specialistka.

Olivový olej po zahřátí neprodukuje prakticky žádné karcinogeny, takže je vhodný na smažení a vaření.

Záchrana z počítače

Konopný olej je považován za nejvyváženější olej z hlediska poměru Omega-3 a Omega-6 mastných kyselin. Má jemnou oříškovou chuť, ideální na zálivku salátů. Smažit na něm však lékař nedoporučuje.

„Při zahřívání konopného oleje se tvoří aldehydy a lipidové peroxidy, které mají extrémně negativní vliv na zdraví, včetně vzniku rakoviny,“ vysvětluje Olga Lushnikova.

READ
Kolika let se dožívají lípy?

Dýňový olej podle odborníka zlepšuje činnost trávicího traktu a jater, stimuluje činnost ledvin, podporuje odvod škodlivých látek z těla, má silný antiparazitární účinek, snižuje riziko vzniku chronických zánětlivých onemocnění a onemocnění dýchacích cest. .

Dýňový olej je účinný při léčbě očních chorob včetně krátkozrakosti a je nepostradatelným pomocníkem pro ty, kteří kvůli svému povolání musí trávit mnoho hodin u počítače.

Kromě toho je tento olej velmi užitečný pro muže: pomáhá obnovit sexuální funkce a používá se při léčbě prostatitidy a adenomu prostaty.

Jezte a hubněte

Lídrem v obsahu Omega-3 mezi rostlinnými oleji je lněný olej. Reguluje metabolické procesy, snižuje hladinu cholesterolu, zvyšuje elasticitu cév, příznivě působí na trávicí systém.

Pravidelná konzumace malého množství lněného oleje má podle lékařky blahodárný vliv na zdraví žen. Užitečný přípravek pomáhá regulovat cyklus, normalizuje hormonální hladinu a minimalizuje příznaky menopauzy. Tento olej však vůbec netoleruje teplo, na světle se okamžitě kazí a má krátkou trvanlivost – ne více než 3-6 měsíců. Proto při nákupu odborník doporučuje věnovat zvláštní pozornost datu výroby a skladovat láhev na chladném a tmavém místě.

Méně oblíbený sezamový olej obsahuje značné množství vápníku, antioxidantů, vitamínů a je ideální do asijských jídel. Olej z černého kmínu má silné antibakteriální, antivirové, antiparazitární vlastnosti, zlepšuje imunitu a zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu.

„Zajímavou vlastností oleje z černého kmínu je odradit od chuti na sladké. K tomu stačí každý den konzumovat lžičku tohoto oleje smíchaného s medem,“ říká Olga Lushnikova.

Hořčičný olej má baktericidní, antivirové a imunostimulační vlastnosti a také neobvyklou chuť. Ideální variantou je podle odborníka mít doma několik lahviček různých olejů a experimentovat s produkty a zároveň obohacovat jídelníček o různé prospěšné látky.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: