Jak dlouho vydrží naklíčená cizrna?

Dnes je záliba v nakličování zrníček stále oblíbenější a já vám prozradím, jak naklíčit cizrnu. Tato úžasná cereálie samozřejmě Rusové neznají.

Výhody naklíčené cizrny pro tělo

Cizrna, nebo také hrách, jak se jim také říká, dokáže plně uspokojit denní potřebu lidského těla na vitamíny jako A a C. Dále obsahuje asi 80 užitečných minerálů a dalších vitamínů. Zdravotní přínosy vařené cizrny nelze ignorovat:.

  • Jeden z nejlepších zdrojů rostlinných bílkovin – skvělý pro ty, kteří nekonzumují živočišné produkty;
  • Vláknina obsažená v luštěninách podporuje rychlé a účinné čištění a hojení těla, zlepšuje metabolické procesy, což podporuje hubnutí;
  • Přítomnost nedostatku železa, zejména pro ženské tělo, je snadno doplněna pomocí cizrny;
  • Lidem, kteří mají cukrovku nebo konzumují velké množství cukru, se důrazně doporučuje konzumovat cizrnu, protože stabilizuje hladinu cukru v krvi;
  • Škodlivý cholesterol se z těla prakticky neodstraňuje, nicméně cizrna pomáhá částečně neutralizovat jeho účinky a normalizovat krevní tlak;
  • Cizrna podporuje celkové zdraví organismu, nabije vás potřebnou energií a stimuluje práci srdečního svalstva;
  • Cizrna aktivně ovlivňuje urogenitální systém a pomáhá zbavit tělo přebytečné tekutiny, čistí játra, ledviny a odstraňuje žluč z těla.

Kromě obecných zdravotních přínosů pro tělo se cizrna aktivně používá v kosmetologii, protože pomáhá léčit kožní onemocnění a cizrnová mouka pomáhá k tomu, aby byla pokožka pružná, jemná a hedvábná.

Chemické složení a obsah kalorií naklíčené cizrny

Vařená cizrna má nízký obsah kalorií, ale to je kompenzováno jejími prospěšnými vlastnostmi. Na 100 g obilí připadá pouze 149 kcal, 9,8 g bílkovin, 2,2 g tuků, 22,3 g sacharidů a 4,9 g vlákniny.

Všimněte si, že cizrna je velmi bohatá na vitamíny jako A, B1 a PP a obsahuje také betakaroten, který má pozitivní vliv na kosti. Klíčky mají úžasné chemické složení a při pravidelné konzumaci mohou tělu prospět.

Vysoký obsah draslíku (466,07 mg), křemíku (44,296 mg) a hořčíku (61,19 mg) v cizrně reguluje kyselou a vodní rovnováhu v těle, normalizuje krevní tlak, stimuluje tvorbu kolagenu a má pozitivní vliv na syntézu bílkovin a nukleové kyseliny.

Kuře také obsahuje důležité klíčové živiny, jako je vápník, sodík, síra, fosfor a chlór.

Mezi stopové prvky patří standardně bor (260 mcg), nikl (99,4) a titan (109,8 mcg). Cizrna dále obsahuje železo, jód, kobalt, mangan, měď, molybden, selen, fluor a zinek.

Za prvé, cizrna je již mrtvá a je třeba ji důkladně omýt, aby se odstranila všechna plovoucí zrnka. Poté fazole naplňte vodou pokojové teploty a namočte je na 9-11 hodin. Poté slijte všechnu vodu, cizrnu opláchněte, položte na rovnou plochu a přikryjte vlhkou utěrkou.

Po 12 hodinách jsou vidět první bakterie cizrny. Dosažení plné zralosti trvá 24–48 hodin. Připravené výhonky se musí umýt a umístit do nádoby, aniž by pevně zavíraly víko. Bakterie by měly být skladovány v chladničce ne déle než 3-4 dny.

Po vyklíčení by se semena cizrny neměla podrobovat dodatečné tepelné úpravě. Dají se jíst samotné nebo přidávat do salátů, oblíbených jídel nebo jako přílohu k masu či rybám.

READ
Proč nemůžete krmit ptáky?

Důležité: Pro lepší vstřebávání cizrny se doporučuje dochutit rostlinným olejem. Všichni si pamatujeme, že je lepší pít mrkvovou šťávu se zakysanou smetanou, protože vitamín A se lépe vstřebává pouze v této formě.

Procházením klíčků mlýnkem na maso můžete získat látku, která je užitečná pro lidi, kteří hodně sedí u počítače nebo řídí auto. Syrové cizrnové pyré se používá k prevenci šedého zákalu a očních chorob.

Naklíčená cizrna: přínosy a poškození zdraví

S rozšířením správné výživy se na pultech obchodů objevily produkty s moderním názvem „superfoods“. Jedná se o několik druhů zeleniny, ovoce a ořechů, které jsou bohaté na živiny. Mezi superpotraviny patří také známá semínka a fazole. Výhody a poškození naklíčené cizrny jsou podrobněji popsány v tomto článku.

Složení a kalorie

Jedná se o oblíbenou luštěninu zejména ve východních zemích. Dá se najít i pod jinými názvy: cizrna, jehněčí fazole, nohut. Je důležitou složkou slavných orientálních jídel, jako je hummus a falafel.

Blokovaná cizrna je nutriční poklad. Obsahují také méně kalorií než cizrna. Jejich nutriční hodnota je 149 kcal na 100 g.

Cizrna obsahuje tyto vitamíny: vitamín C, vitamín E, vitamín C, vitamín D, vitamín E, vitamín D, vitamín E, vitamín D, vitamín E.

  • beta-karoten;
  • skupina B (včetně kyseliny listové);
  • kyseliny askorbové a nikotinové;
  • tokoferol.

Jsou také bohaté na: kovy.

Obsahují také aminokyseliny (včetně esenciálního lysinu), vysoké množství vlákniny a rostlinných bílkovin. Proto jsou často přítomny ve vegetariánské a veganské stravě.

Téměř veškerý tuk v cizrně je nenasycený, což je dobré pro srdce a cévy. Glykemický index produktu je také nízký. To je velmi důležité pro lidi s inzulínovou rezistencí a cukrovkou.

Blokovaná cizrna může být škodlivá, pokud se konzumuje v neomezeném množství. Věnujte pozornost tomu, jak vaše tělo na tento produkt reaguje a postupně zařazujte cizrnu do svého jídelníčku.

Fazolové klíčky by měli s opatrností konzumovat lidé trpící gastrointestinálními poruchami. Tento přípravek může zhoršit příznaky plynatosti, žaludečních a dvanáctníkových vředů. Pokud jste alergičtí na luštěniny, je nejlepší se cizrně vyhnout úplně.

  1. Zrna roztřiďte a propláchněte ve studené vodě.
  2. Namočte do teplé (ne horké!) vody, misku přikryjte víkem s otvory pro větrání a nechte hrášek nabobtnat.
  3. Po 4 hodinách vodu slijte a znovu namočte.
  4. Po 8 hodinách vodu slijte, hrášek propláchněte, položte na tác, přidejte trochu vody (hrách by neměl být ve vodě více než třetinu) a přikryjte vlhkou gázou.
  5. Po 12 hodinách znovu opláchněte a opakujte kroky z předchozího bodu.

Na základě toho nezbývá než se podívat na hrášek. Jakmile výhonek dosáhne délky 3 mm, jsou připraveny ke konzumaci. Uchovávejte v chladničce po dobu až 5 dnů.

Cizrnu lze přidávat do salátů, příloh a dalších kulinářských výtvorů. Jedinou škodou na zrnu jádra je neumytá cizrna nebo špinavé nádobí, které může způsobit gastrointestinální potíže. Také, jak již bylo zmíněno výše, je třeba dávat pozor při fotografování lidí s plynatostí.

Užitečné vlastnosti klíčků cizrny

Hodnota pěstebních výhonků obilovin a luštěnin je velmi vysoká. Mletý hrách není výjimkou. Gram sušených fazolí vytváří výhonky o hmotnosti až 10 gramů, které se objevují čtyři až pět dní po namočení. Tento výživný produkt si zachovává všechny vlastnosti cizrny a má jedinečné blahodárné vlastnosti.

READ
Jak dlouho může řešení Aktara stát?

Cizrnové klíčky jsou barevnou potravinou se všemi významy tohoto slova. Optimálním způsobem reguluje funkci všech orgánů lidského těla a obnovuje narušené biochemické metabolické procesy. Produkt obsahuje esenciální aminokyseliny, jako je methionin, cystein a kyselina askorbová.

Užitečné vlastnosti cizrny:.

Je zdrojem bóru, křemíku, biotinu a kyseliny listové

Zdroj enzymů, vitamínů, minerálů a chlorofylu

Pomáhá léčit arteriální hypertenzi, nervový a fyzický stres a cukrovku

Posiluje mužskou potenci a

Správně snižuje imunitu a

Pro přípravu cizrny se fazole namočí na 12 hodin do vody. Poté se voda slije, hrášek se omyje, uloží na chladném místě a přikryje tekutou bavlněnou látkou. Voda by se měla měnit každých 10-12 hodin. Po 4-5 dnech je hodnotná živá potrava připravena ke konzumaci. Nová várka cizrny se denně namáčí, aby se zachoval jedinečný nosný popruh. Naklíčená cizrna chutná jako vlašské ořechy.

Škody a kontraindikace

Jediná škoda, kterou může konzumace cizrny způsobit, je její zvýšená schopnost způsobovat plynatost. Pro prevenci plynatosti se nedoporučuje konzumovat cizrnu s ovocem nebo tekutinami. Abyste se vyhnuli plynatosti, jezte kopr nebo fenykl spolu s cizrnou a pijte vodu do 15 minut po konzumaci cizrny. Snižte negativní účinky cizrny na vaše střeva tím, že fazole namočíte přes noc do studené vody.

Onemocnění močového měchýře s ulcerací sliznice močového měchýře.

V dětství je konzumace cizrny omezená, protože tělo dítěte je v procesu formování a nezformovaný trávicí systém může negativně reagovat na nové potraviny. Upozornění platí pouze pro děti předškolního věku. Mladí studenti a teenageři jej mohou používat jako zdroj bílkovin pro své vyvíjející se tělo.

Recepty z cizrny

Z různých kuchyní světa je známo asi 500 receptů na pokrmy z cizrny (polévky, předkrmy, přílohy a dezerty). Nejznámější je hummus, mistrovské dílo orientální kuchyně.

Nejprve se 200 g cizrny promyje a namočí na 10-12 hodin do studené vody.

Vařte je v čerstvé neosolené vodě na mírném ohni 2 hodiny.

Pro větší pohodlí nalijte polévku do samostatných nádob.

½ lžičky kmínu, špetku kari nebo jiného koření smažte na suché pánvi 2-3 minuty a umelte na mlýnku na kávu.

30-70 g opečte na suché pánvi. Sezamová semínka 2-3 minuty, dokud se neobjeví lehká a příjemná vůně.

Sezamová semínka ochlaďte a umelte v mlýnku na kávu.

V mixéru rozmixujte 2-3 stroužky česneku, sůl podle chuti, 2-3 lžíce. l. olivový olej a mleté ​​koření.

Postupně přidáváme uvařenou cizrnu a protlak zašleháme s mletým kořením.

Pokud je směs příliš hustá, přidejte zbylý vývar z cizrny.

Hummus okořeníme 1-2 lžícemi. l. citronovou šťávu a znovu prošlehejte.

Necháme 2-3 hodiny v lednici a podáváme pokapané olivovým olejem.

Z jednoduchých, cenově dostupných surovin lze připravit obrovské množství pokrmů s cizrnou.

Pečená paprika a cizrna, s

Kuřecí prsa, avokádo, bylinky a

Cizrna s rajčatovou omáčkou, s

Cizrnová polévka s hovězím a jehněčím masem, s

READ
Jakou zeleninu bych měl zasadit pro sazenice v dubnu?

Jehněčí s hráškem a taškentským pilafem, s

Těstoviny s rajčaty, sýrem a cizrnou.

Dušené cizrny a vegetariánská zelenina.

Hodnotu zeleninových plodin, jako je cizrna, nelze přeceňovat, protože pomáhají udržovat zdraví a zlepšují chuť mnoha pokrmů.

Autorka článku: Kuzmina Vera Valerievna, endokrinoložka, výživová poradkyně

Vzdělání:. Diplom Ruské státní lékařské univerzity pojmenovaný po. N.I. Pirogov, specializace „Všeobecné interní lékařství“ (2004). Specializace na Moskevské státní lékařské a stomatologické univerzitě, diplom v oboru endokrinologie (2006). Naši autoři.

Téměř veškerý tuk v cizrně je nenasycený, což je dobré pro srdce a cévy. Glykemický index produktu je také nízký. To je velmi důležité pro lidi s inzulínovou rezistencí a cukrovkou.

Pravidelné zařazování klíčků do jídelníčku má pozitivní vliv na zdraví. Cizrna pomáhá normalizovat metabolismus, posiluje kardiovaskulární systém, zabraňuje osteoporóze a zlepšuje vstřebávání vápníku tělem. Vzhledem k nízkému glykemickému indexu a schopnosti samotného produktu vstřebat se na nejvyšší možné úrovni je možné jej zařadit do jídelníčku diabetiků jako kompenzaci nutričních nedostatků.

Šlehaný hrášek váže a odstraňuje volné radikály a množství vlákniny působí jako houba, čistí a stimuluje střeva.

Zvyšuje elasticitu cév, čistí stěny a zvyšuje lumen. Působí jako výborná prevence proti mrtvici a infarktu. Zvyšuje stabilitu myokardu, odstraňuje přebytečnou žluč a eliminuje stagnaci tekutin.

Tento produkt se doporučuje zařadit do programů na hubnutí a hubnutí. Klíčky v malých množstvích rychle potlačují chuť k jídlu, dávají silný příval energie, zvyšují tón, urychlují metabolismus a stabilizují emocionální stav.

Blokovaná cizrna je zvláště prospěšná pro muže, kteří mají silnou fyzickou aktivitu. Působí také jako afrodiziakum, stimulují libido a díky vysokému obsahu bílkovin pomáhají sportovcům udržovat svalový růst. Ženy by měly zařadit fazolové klíčky do svého jídelníčku v každém věku, včetně menopauzy.

Obrázky jsou použity i externě. Masti na bázi cizrny jsou účinné na popáleniny, podráždění a různá kožní onemocnění. Pro kosmetické účely přidávání cizrny do masky zvyšuje její nutriční hodnotu a činí pokožku dobře vyživenou a sametovou.

Škody a omezení použití

U každého produktu by mělo být vše s mírou. Například doporučená denní dávka bakterií luštěnin je 50–100 gramů. Nejjistějším vodítkem je to, co cítíte. Částky se mohou u každé osoby lišit. Všimněte si, že fazole, dokonce i výhonky, jsou poměrně těžké a mohou způsobit nadměrnou plynatost, i když ti, kteří mají rádi chuť, mohou chtít jíst více.

Absolutní kontraindikací konzumace luštěnin je individuální nesnášenlivost produktu. Pokud máte v anamnéze takové případy, omezte množství cizrny nebo se jim dočasně vyhněte.

  • tromboflebitida;
  • onemocnění močového měchýře;
  • riziko rozvoje cholelitiázy;
  • dna;
  • exacerbace gastrointestinálních onemocnění;
  • problémy s oběhovým systémem.

Jak naklíčit cizrnu doma

Kupovat takové produkty není dobrý nápad. Za prvé se prodává pouze ve specializovaných prodejnách, za druhé stojí mnohem více než sušené fazole a za třetí není zaručena kvalita, zvláště vezmeme-li v úvahu, že klíčky vydrží jen dva až tři dny.

Na výsadbě vlastní zahrady není nic těžkého: je to jednoduchý proces.

  1. Protřiďte, odstraňte zkažená a popraskaná semena.
  2. 2-3krát důkladně opláchněte.
  3. Vložte do skleněné nádoby tak, aby cizrna zabírala 1/4 nádoby.
  4. Nalijte vodu pokojové teploty, zakryjte krk fólií, filmem, pergamenovým papírem a vytvořte v něm několik otvorů, aby fazole mohly dýchat.
  5. Po 4 hodinách slijte výslednou tekutinu a naplňte ji sladkou vodou, přičemž nádobu nahoře zakryjte gázou nebo bavlněným ubrouskem.
READ
Jaký je rozdíl mezi drakem a kachnou?

Po 12-18 hodinách se objeví výhonky. Optimální je, když dosáhne velikosti 2-3 mm. Voda se vypustí, výhonky se mírně vysuší na ručníku a uloží se do chladničky. Při skladování v uzavřené nádobě je trvanlivost výrobku 5 dní. Do této doby se doporučuje připravit novou várku a vypočítat porci, kterou lze spotřebovat za 2-3 dny.

Žlab lze využít různými způsoby. Snídá se s trochou medu, mele se na mouku, peče se do cukroví, přidává se do polévek, dvou jídel a salátů. Nejzdravější produkt je ten nesmažený.

Důležité: Všechny informace na této stránce slouží pouze pro informační účely. Před poskytnutím doporučení se poraďte se svým lékařem. Autor ani autoři nenesou odpovědnost za případné škody způsobené materiálem.“

Všechny prospěšné vlastnosti cizrny pro zdraví žen jsou neméně důležité pro zdraví mužů. Existují však určité vlastnosti cizrny, které jsou pro silnější pohlaví prospěšné.

Škody a kontraindikace

Nedoporučují se lidem s chronickými střevními potížemi. Hrách může dráždit gastrointestinální trakt a způsobit plynatost. Do denního jídelníčku by se měly zavádět postupně, aby si tělo na zátěž postupně zvyklo.

Jsou kontraindikovány při problémech s ledvinami nebo močovým měchýřem.

Nokhat lze jíst syrový. Lidé se žaludečními vředy nebo problémy s dvanácterníkem by se mu měli vyhýbat, aby nedošlo k rozvoji progresivního onemocnění. Alergici by měli nejprve sami vyzkoušet malé množství přípravku, aby se ujistili, že je vhodný a nezpůsobí škodu.

Vařené cizrně byste se také měli vyhnout, pokud máte tromboflebitidu nebo špatný krevní oběh.

Naklíčená cizrna má oříškovou chuť. Vyrábí se z nich hummus. Naklíčená cizrna se přidává do salátů a přesnídávek. Vařené s mnoha kořením a kořením se přidávají do řízků. Bohaté výhody a minimální poškození naklíčené cizrny z ní činí jedinečný produkt a slouží stejně dobře jak mužům, tak ženám. Než dětem dáte vařenou cizrnu, je lepší se poradit s pediatrem. Tento produkt vám rozšíří obzory a zavede vás do světa orientální kuchyně a medicíny.

Zrna, která používáte k přípravě polévek a kaší, mohou klíčit! Tradiční cereálie lze nejen vařit, ale i naklíčit! Navíc z nich získáte mnohem více výhod. Naklíčené klíčky jsou velmi cenné zejména v chladném období, kdy tělu chybí vitamíny. Pěstování zeleniny ze zrn je jednoduchý a zábavný proces. Určitě získáte dávku vitamínů a potěšení. Zkus to!

Jak naklíčit cizrnu

Zdálo by se, že všechna zrna klíčí stejným způsobem. Ale ne! Obecný princip se nemusí příliš lišit, ale doba klíčení se výrazně liší. Cizrna klíčí dlouho, takže se nelekejte, když klíčky brzy neuvidíte. K domácí přípravě naklíčené cizrny potřebujete:

1. Fazole dobře propláchněte
2. Vložte do ploché nádoby se širokým dnem
3. Zalijte studenou vodou tak, aby zakrývala ovoce 1-2 cm shora
4. Přikryjte cizrnu vlhkou gázou nebo látkou
5. Nechte máčet 10 hodin při pokojové teplotě. Pokud je to možné, umístěte jej na parapet. Sluneční světlo podpoří klíčení. Po několika hodinách cizrna přibližně zdvojnásobí svůj objem.
6. Po uplynutí času cizrnu znovu dobře propláchněte. Během této doby budou zrna pouze bobtnat, neuvidíte žádné známky klíčení
7. Do nádoby nalijte vodu tak, aby sotva pokrývala vršky cizrny
8. Zakryjte zrna vlhkou gázou
9. Umístěte na parapet a nechte nasáknout
10. Po 10 hodinách zopakujte postup s mytím a namáčením cizrny
11. Počkejte, až cizrna vyklíčí. Druhý den by se měly vylíhnout klíčky
12. Pokračujte v mytí cizrny každých 10 hodin, dokud klíčky nedosáhnou požadované délky. V této fázi již není potřeba plnit zrna vodou, cizrna musí dýchat. Klíčky zakryjte vlhkým ubrouskem. Navlhčete ubrousek vodou a nevyždímejte ho.
13. Za tři dny dosáhnou klíčky velikosti 0,5 až 1,5 cm.Velikost je různá vzhledem k tomu, že cizrna neraší rovnoměrně. Doba, za kterou cizrna dosáhne stanovené délky, se může lišit směrem nahoru nebo dolů. Záleží na kvalitě luštěnin, správnosti jejich skladování, míře osvětlení a teplotě v místnosti.
READ
Kolik stojí zahájení včelaření?

Pokud je v místnosti příliš teplo, může se cizrna zkazit, vyměňujte vodu častěji.

Délka výhonku

S růstem se v naklíčených fazolích zvyšuje množství prospěšných vitamínů a mikroprvků, ale snižuje se jejich energetická a nutriční hodnota. Maximální užitek tureckého hrášku (jak se cizrně také říká) nastane, když klíček dosáhne maximálně 5 mm, v této fázi obsahuje cizrna optimální rovnováhu vitamínů a energetických složek.

Budete mít zájem o: jak se liší naklíčená cizrna od vařené, jaké jsou výhody cizrny a jaké pokrmy lze připravit.

Během klíčení v luštěninovém porostu se množství antioxidantů zvyšuje, pátý den se stávají 503 mg/100 g. V tomto okamžiku se nutriční hodnota jehněčího hrášku (jak se cizrně přezdívá pro podobnost s tvarem beraní hlavy ) klesá, jsou méně sytící, ale chybí jim mikroelementy a další užitečné sloučeniny se zvětšují.

Pro získání přírodních antioxidantů se vyplatí cizrnu naklíčit déle. Plodina s dlouhými výhonky je vhodná ke konzumaci v chladném období. Pomáhá posílit imunitní systém lépe než citron, česnek nebo cibule.

Fazole s krátkými klíčky jsou vhodnější pro teplé období, kdy můžete získat vitamíny z jiných potravin. V tomto případě lze kulturu považovat za nutriční složku bohatou na vlákninu.

Zajímavé věci, které jsem viděl
Podívejte se na video, jak naklíčit cizrnu:

Jak a kolik skladovat

Připravenou naklíčenou cizrnu skladujte v lednici v nádobě s volně uzavřeným víčkem. Klíčky nejprve opláchněte pod studenou vodou. Nenaklíčujte mnoho zrnek najednou, i v lednici se rychle kazí. Chladnička pomůže uchovat naklíčenou cizrnu maximálně 3 dny.

Klíčky můžete jíst v čisté podobě, nebo si z nich můžete připravit saláty, čerstvé šťávy či hummus, pak chutná a zdravá zrní rozhodně nepřijdou nazmar!

Klíčení obilí je kreativní proces. Udělejte to sami, zapojte své děti. Připravte si chutné a zdravé jídlo.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: