Jaké druhy obilí znáte?

Pšenice se dělí na pět druhů. Rozdělení na typy je založeno na těchto charakteristikách: barva (bílá, okrajově jezerní), botanický druh (měkká, tvrdá) a biologická forma (jaro, zima); Typy I, II, III a IV se dělí na podtypy. Rozdělení pšeničného zrna na podtypy je založeno na barevném odstínu (tmavě červená, světle červená atd.) a sklovitosti (tab. 1).

Jarní tmavě červená, skelná

Zimní tmavě červená, skelná

Všechny odrůdy pšenice pěstované na světě patří převážně ke dvěma botanickým druhům: pšenici měkké a pšenici tvrdé. Typické vlastnosti jsou v podstatě odrůdové vlastnosti, což je jasně vidět, když se ve jmenovaných vlastnostech použijí definice „tvrdozrnný“ a „měkkozrnný“. Tyto dva druhy pšenice se liší jak chemickým složením a biochemickými vlastnostmi zrna, tak technologickými přednostmi.

K pečení se používá mouka ze zrn pšenice měkké sklovité, především typu I, III a IV, nebo z pšenice měkké s příměsí nejvýše 20 % pšenice tvrdé II.

Typické složení pšenice

Pšeničná mouka na pečení se vyrábí s dostatečným (asi 14%) obsahem bílkovin a kvalitním lepkem.

Tvrdá pšenice je hlavní surovinou pro výrobu vysoce kvalitních těstovin. Barva zrna je převážně jantarově žlutá. Konzistence zrna je obvykle sklovitá. Celková sklovitost není menší než 70 %. Rozdíly ve struktuře zrna měkké a tvrdé pšenice jsou snadno rozpoznatelné.

Potravinářské obilí je zase rozděleno do tříd, jejichž kvalita zajišťuje možnost výroby vysoce kvalitní mouky a obilovin s dobrou výtěžností. První třídy se používají jako zlepšovače a nižší třídy se používají jako podtřídění.

Komoditní klasifikace pšenice (GOST 9353-90 „Pšenice. Požadavky na zásobování a zásobování“) je založena na ukazatelích charakterizujících mletí mouky (povaha, sklovitost) a pekařské vlastnosti (odrůda, množství a kvalita lepku, obsah naklíčených a fusariových zrn , stupeň odbarvení), který určuje účel třídy. Například nejvyšší, 1. a 2. třída („silná“ pšenice) jsou určeny k použití jako zlepšovák pro „slabou“ pšenici. Jedná se pouze o šarže odrůd zařazených v seznamu „silných“ a ve všech ohledech splňujících požadavky nejvyšší, 1. a 2. třídy. Účelem pšenice těchto tříd je sloužit jako zlepšováky pro partie zrna 3. třídy (se sníženým obsahem lepku 23-24 %) i 4. třídy.

READ
Jak chutná kapří maso?

Pšenice 3. třídy (s obsahem lepku 23 % a výše) minimálně jakostní skupiny II je vhodná pro výrobu standardní kvalitní mouky na pečení.

Je obtížné použít pšenici 4. třídy bez podtřídění významného množství vysoce kvalitního „silného“ pšeničného zrna pro výrobu standardní mouky na pečení.

Z důvodu akutního nedostatku pšenice s vysokým obsahem lepku v roce 1995 byla 4. třída pšenice měkké v souladu se zavedenými přechodnými technickými podmínkami rozdělena na 2 skupiny: s obsahem lepku 21-23 % a 18-21 %.

Klasifikace tvrdé pšenice podle kvality zahrnuje její rozdělení do 5 tříd. Tato klasifikace vychází také z technologických znaků, které charakterizují zrno jako surovinu pro získání mouky vhodné pro výrobu těstovin (množství a kvalita lepku, obsah ostatních druhů zrn, naklíčené zrno, stav zrna, jeho barva a vůně).

Při nedostatku tvrdé pšenice se těstovinová mouka nutí vyrábět z měkké pšenice, pak se volí partie pšenice s vysokou sklovitostí.

Pšenice měkká a tvrdá všech tříd kromě 5. je určena pro potravinářské účely a pšenice 5. třídy je určena pro nepotravinářské účely.

Každá třída odpovídá určitému podtypu typického složení, stavu zrna, množství a kvalitě (skupině) lepku, sklovitosti a obsahu těžko oddělitelných nečistot.

Třída pšenice je určena nejhorší hodnotou jednoho z ukazatelů kvality zrna uvedených v tabulkách GOST.

    Četné studie ukazují výhody stravy s vysokým obsahem vlákniny. Co může být lepší než zdravé celozrnné výrobky? Zde je seznam různých druhů celozrnných obilovin, které můžete zařadit do svého jídelníčku.

Teffová kaše, ořechy a bobule navrchu

Teff je považován za „starověké obilí“, které se konzumuje v různých částech světa již několik set let a nedávno si našel cestu do ruských supermarketů s potravinami. Stejně jako quinoa je teff bezlepkový, ale vzhledem k malé velikosti bývá méně univerzální.

Obsah

Quinoa

Mísa vařené quinoa

Quinoa je oblíbená celozrnná z několika důvodů. Za prvé, vaří se mnohem rychleji než jiné celozrnné výrobky. Quinoa se vaří asi 15 minut a vločky za pár minut. Za druhé, je bohatý na bílkoviny, s 18 gramy na vařený šálek, takže je ideální pro vegetariány a vegany.

Má žvýkací, lehce oříškovou, pastovitou chuť, takže je ideální pro smažené hranolky nebo salátové dresinky. Pokud víte, jak chutná, vyzkoušejte tento oblíbený celozrnný. Může být na vrcholu vašeho seznamu oblíbených obilnin!

READ
Které petúnie se množí řízkováním?

Farro

Fotografie dřevěné lžíce salátu farro

Toto zrno vypadá jako ječmen, chutná jako ječmen, vaří se jako ječmen, ale není to ječmen – je to farro! Farro je prastaré obilí, které bylo odedávna součástí tradičních italských jídel.

Kaniva

Kaniwa v dřevěné lžíci

Kaniva je blízký příbuzný quinoa. Obsahuje téměř tolik bílkovin jako quinoa, toto zrno je vynikajícím zdrojem železa a je nejlepší volbou pro vegetariány a vegany.

Pšeničný bulgur

Syrový bulgur

Většina lidí slyšela o bulguru, protože je hlavní složkou tradičního salátu tabbouleh na Blízkém východě. Pšenice bulgur je bohatá na vlákninu, která je dobrá pro vaše srdce. Instantní bulgur, nazývaný také malozrnný, se vaří za pouhých pět minut. Použijte ji místo rýže v salátu nebo receptu na rýžový pilaf a pravděpodobně se už nikdy nevrátíte k obyčejné bílé rýži.

Proso

Mísa prosa

Pokud rádi vaříte s celozrnnými výrobky, zkuste použít jáhly! Proso se nejvíce používá jako ptačí semeno, ale je to celozrnné zrno, které lze použít jako rýži do vegetariánských, veganských a bezlepkových jídel.

Frike

freekeh

Nejnovějším obilím, které se připojilo k trendu „starého obilí“, je freekeh, který si získává na popularitě. Freekeh se na Blízkém východě jí už dlouho. Jde o celozrnnou pšenici, která se sklízí ještě mladá a zelená, pak se praží a následně loupe. Má neuvěřitelně vysoký obsah vlákniny a protože má vysoký obsah bílkovin, je ideální volbou pro vegetariány a vegany. Zkuste přidat trochu do salátu nebo polévky, abyste zpestřili svůj jídelníček. Může se stát vaším novým oblíbeným celozrnným.

Ječmen

ječmen

Ořechový ječmen může být jako přísada do piva používán více než celozrnný ječmen, ale to neznamená, že byste ho neměli vyzkoušet! Stejně jako mnoho obilovin se i ječmen ukázal jako účinný při snižování cholesterolu, zejména u mužů, za pouhých pět týdnů. Pokud chcete jíst více celých zrn, abyste snížili hladinu cholesterolu, nejlepším řešením je vyzkoušet ječmen.

Izraelský kuskus

kuskus

Pokud jste ještě nezařadili izraelský kuskus na svůj celozrnný seznam, možná máte nového oblíbeného. Izraelský kuskus je větší velikosti než ječmen, ale má kulatější tvar, s lehce oříškovou, pikantní chutí a žvýkací strukturou. Izraelský kuskus se vyrábí z mletých zrn, takže technicky nejde o celé zrno.

READ
Kolik let žije květ chlorofytu?

Pšenice

Naklíčené pšeničné bobule

Jen velmi málo lidí kdy jedl celozrnnou pšenici. Vaření zabere poměrně dost času, ale jsou bohaté na vlákninu a stojí za to, pokud máte čas je chvíli povařit na sporáku. Zkuste přidat hrst do své oblíbené polévky nebo receptu na chilli, abyste získali vlákninu a živiny. Můžete to také spárovat se zeleninovou restovanou nebo rýží.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: