Jaké nápoje jsou vhodné pro kojení?

Všechny potraviny, které žena během laktace konzumuje, ovlivňují kvalitu mléka, zdraví a vývoj dítěte. Správná výživa kojící matky po celé měsíce je klíčem k pohodě dítěte.

dieta kojící matky

Obsah

  1. Základy správné výživy pro kojící matku
  2. Povolené produkty pro kojení po měsících
  3. Doporučení pro výživu během laktace od Dr.Komarovského
  4. Ukázkový jídelníček pro kojení
  5. Zdravá jídla při kojení
  6. Zeleninová polévka
  7. Špenátová polévka
  8. Cuketa s jogurtem
  9. Parní kotlety
  10. Masové rolky s tvarohem
  11. Cheesecakes
  12. Koláč s ovocem
  13. Význam tekutin při kojení
  14. Podívejte se na mou krátkou video lekci o důležitosti tekutin při kojení:
  15. Kolik tekutin potřebujete během kojení?
  16. Je možné pít alkoholické nápoje při kojení?
  17. Proč byste se měli vzdát alkoholu
  18. K jakým následkům to může vést?
  19. Vyplatí se pít pivo?
  20. Voda je zdrojem života
  21. Džusy, ovocné nápoje a kompoty
  22. Čaj na kojení
  23. Je možné pít kávu během kojení?
  24. Mlékárna

Základy správné výživy pro kojící matku

Hlavním požadavkem na jídelníček kojící matky je podle doporučení WHO úspěšná a správná kombinace produktů, aby tělo mohlo přijímat vitamíny a minerály včas.

Obecné zásady výživy při kojení:

  1. Veďte si potravinový deník, zapisujte si do něj výživový plán, všechny nové potraviny, které zavádíte do jídelníčku, zaznamenávejte reakce dítěte – stolici, chování, přítomnost či nepřítomnost vyrážky.
  2. Počáteční dávka pro každý nový produkt je 3-4 lžičky. postupně zvyšujte množství.
  3. Nové potraviny zařazujte do jídelníčku v intervalech alespoň 5 dnů.
  4. Průměrný denní obsah kalorií v jídlech je 2,5 tisíc kcal, poměr BJU v g je 104/93/370.
  5. Dodržujte pitný režim, vypijte alespoň 3 litry vody denně, abyste předešli dehydrataci. Extrémní žízeň se téměř vždy objevuje na konci krmení, takže mějte neustále poblíž sklenici vody.
  6. Jezte 5-6x denně v malých porcích.
  7. V době kojení úplně opustit tučná, smažená, uzená, slaná, nakládaná jídla, rychlé občerstvení, sladké sycené nápoje.
  8. Kávu můžete pít od 2 měsíců, maximálně však 1 šálek, nejlépe s mlékem, vždy ráno. Pozorně sledujte chování drobků, pokud bude příliš vzrušený, budete muset odmítnout povzbuzující nápoj.
  9. Citrusové plody, med, čokoláda, barevné ovoce a zelenina, potraviny s lepkem mohou u dítěte vyvolat alergii. Ne vždy se ale negativní reakce objevují a zdaleka ne u všech dětí, takže stačí sledovat reakci miminka.
  10. Alkohol je kontraindikován v jakékoli formě, a to i v minimálním množství.
  11. Během laktace je často nedostatek vápníku, vitamínu D, jódu, mastných kyselin, požádejte svého lékaře o výběr komplexu vitamínů pro kojící matky.

Povolené produkty pro kojení po měsících

První týden po porodu je nejnáročnější, v těchto dnech smí kojící matka jíst pouze cereálie na vodě, vařenou zeleninu, pečená jablka, zelený čaj, černý slabý čaj s mlékem.

Strava kojící matky se měsíčně rozšiřuje, na seznam povolených potravin se přidává stále více produktů.

Zeleninový guláš

Tabulka povolených produktů podle doporučení WHO

Období Povolené produkty
1 měsíc Vařené, dušené a zapečené pokrmy z libového masa, mléčné výrobky, domácí krekry z bílého chleba, těstoviny z tvrdé pšenice, sušenky, vařená, dušená, dušená zelenina, zelená jablka, banány, pohanka a ovesné vločky. 1-2 křepelčí vejce každé 3 dny, 15 ml rostlinného oleje a 30 g másla denně, ne více než 200 ml přírodní jablečné šťávy denně, kompot ze sušeného ovoce.
2 měsíc Nízkotučné vepřové maso a ryby, zelenina mohou být konzumovány čerstvé, ale luštěniny, houby a zelí, červená a oranžová zelenina jsou kontraindikovány. Můžete jíst hrušky, jablka, ale ne hrozny, melouny, světlé bobule.
3 měsíc Zelení, krupice, ječná a jáhlová kaše, přírodní šťávy, středně tučná zakysaná smetana, tvrdý sýr, domácí marmeláda, med, ořechy, cibule v malém množství.
4,5 měsíc Domácí pečivo bez droždí, dýně, řepa, mrkev, brambory, rajčata, sladká paprika, brokolice, květák, rýže. V sezóně můžete jíst třešně, broskve, tomel.
6 měsíc Červené maso, luštěniny, mořské plody.
READ
Jak dlouho by měla být prasata chována před porážkou?

Doporučení pro výživu během laktace od Dr.Komarovského

Známá dětská lékařka doporučuje maminkám během kojení úplně upustit od jakýchkoli přísných diet, nejíst jídla, která jste před porodem nezkoušela.

Obecná doporučení:

  1. Základem stravy je pohanka, proso, ječmen, ovesné vločky. Tyto produkty obsahují pomalé sacharidy, odstraňují pocit hladu na dlouhou dobu a dodávají energii.
  2. Mléčné výrobky jsou zdrojem vápníku, bílkovin a prospěšných bakterií. Ale je lepší se zdržet pití mléka.
  3. Jezte denně 3-4 porce ovoce a zeleniny v jakékoli formě.
  4. Nezapomeňte na živočišné a rostlinné tuky – jsou nezbytné pro vývoj mnoha systémů a orgánů dítěte.
  5. Jezte pokrmy z mořských plodů dvakrát týdně.

Strava kojící matky je ve skutečnosti zdravou stravou, kterou je třeba dodržovat nejen během laktace, ale i po skončení období kojení.

Ukázkový jídelníček pro kojení

Protože na vaření a plánování jídelníčku s malými dětmi zbývá málo času, zkuste sestavit jídelníček na celý týden najednou a zaměřte se na seznam povolených potravin.

Ukázkové menu pro den

Období snídaně Oběd Večeře
1 měsíc Kaše na vodě nebo parní omeleta, čaj s mlékem, pár sušenek. Zeleninová polévka, dušená kuřecí prsa bez kůže, šťáva nebo kompot. Zeleninové dušené nebo větrné tvarohové koláče, kefír.
2 měsíc Ovesné vločky, sušenky, jablečný protlak, zelený čaj. Zeleninová polévka s kuřecím masem, pečené cuketové placky, kompot, žitný chléb. Tvarohový kastrol, pečené jablko, čaj.
3 měsíc Ječná nebo pohanková kaše, krekry, čaj nebo přírodní šťáva. Polévka z květákového pyré s masovými kuličkami, kukuřičná kaše s máslem. Těstoviny se špenátem a nízkotučnou smetanou, kompot ze sušeného ovoce.
4 měsíc Pohanková nebo ovesná kaše s ovocem, pár sušenek, čaj. Polévka s kuřecím masem a zeleninou, parní kotleta s pohankovou kaší, krajíc bílého chleba. Rybí karbanátky, bramborová kaše, bylinkový čaj.
5 měsíc Jáhlová kaše, bílý nebo otrubový chléb s máslem, čaj. Polévka s masovými kuličkami, salát z červené řepy se sušenými švestkami a měkkým sýrem. Ragú s krůtou a zeleninou.
6 měsíc Parní omeleta, sýrový sendvič, jogurt. Zeleninová polévka s knedlíčky, rýže s mořskými plody, ovocný nápoj. Palačinky z jater a pohanky, salát s celerem, jablkem a ořechy.

Parní omeleta

Na svačiny a druhou večeři při kojení je vhodné ovoce, tvaroh, jogurt, oříšky, krekry a sušenky.

READ
Kolik dní byste měli pít mumiyo?

Gastritida, kolitida, pankreatitida, patologie jater – všechna tato onemocnění se v budoucnu často vyskytují u dětí, jejichž matky během kojení nedodržovaly dietu.

Zdravá jídla při kojení

Seznam povolených potravin během laktace je malý, zejména v prvních měsících po porodu, ale můžete z nich také vařit chutné pokrmy, sestavit chutné a vyvážené menu.

Zeleninová polévka

Počínaje druhým týdnem po porodu by ve vašem jídelníčku měly být každý den první chody, první měsíc je vařte v zeleninovém vývaru, poté můžete použít masový vývar, přidat zeleninu.

Zeleninová polévka

  1. 2 čerstvé fenyklové kořeny a 1 střední dýni nakrájejte najemno.
  2. Nalijte 15 ml rostlinného oleje do hrnce se silnými stěnami, smažte fenykl, po 5 minutách přidejte cuketu.
  3. Zeleninu dusíme čtvrt hodiny.
  4. Zalijeme vývarem, můžeme přidat kousky vařeného kuřecího masa bez kůže.
  5. Vařte 7 minut.

Špenátová polévka

Po 4 měsících laktace můžete jíst téměř veškerou zeleninu, což vám umožní udělat první jídla nasycenější a výživnější.

Špenátová polévka

  1. Nakrájejte na střední kostky 1 střední mrkev a 3 malé brambory.
  2. Rozšleháme 1 vejce.
  3. 5 g čerstvého nebo mraženého špenátu opékejte na troše másla 200 minut.
  4. Přidejte mrkev a brambory do vroucího kuřecího nebo zeleninového vývaru.
  5. Když se polévka vaří, přidejte špenát, rozšlehané vejce, rychle promíchejte, přiveďte k varu, odstavte z ohně.

Cuketa s jogurtem

Lehký a jednoduchý pokrm lze jíst již v prvním měsíci laktace, vhodný k obědu nebo večeři.

Cukety

200 g mladé cukety nakrájíme na malé kostičky, trochu osolíme. V pánvi zahřejte rostlinný olej, vložte cuketu a vařte 15 minut pod pokličkou. Zalijte 100 ml přírodního bílého jogurtu nebo nízkotučné zakysané smetany, vařte dalších 5 minut.

Parní kotlety

Toto jednoduché jídlo lze jíst v jakékoli fázi kojení. Po 3 měsících můžete do mletého masa přidat cibuli.

Parní kotlety

Do 300 g mletého masa z libového masa nebo ryb přidejte 3 polévkové lžíce. l. pohanka nebo ovesné vločky, 1 vejce, trochu soli, nechat 15 minut. Slepte malé kotlety, vařte ve dvojitém kotli po dobu 20 minut, vložte do trouby na půl hodiny. Obloha – zeleninový guláš, bramborová nebo dýňová kaše, salát z čerstvé zeleniny s máslem.

Masové rolky s tvarohem

Toto šťavnaté jídlo se hodí i na slavnostní stůl.

Sekaná s tvarohem

  1. Smíchejte v mixéru 100 g nízkotučného tvarohu, 50 g tvrdého sýra, trochu zeleně.
  2. Kuřecí nebo krůtí řízek rozpůlíme, lehce naklepeme a namažeme výslednou směsí.
  3. Srolujte do ruliček, zajistěte dřevěnými špejlemi a potřete rostlinným olejem.
  4. Pečeme v troubě 30-40 minut.

Cheesecakes

Zdravý a lehký dezert, který si můžete dopřát již 2 týdny po porodu.

Cheesecakes

  1. Připojte 200 g nízkotučného tvarohu, 1-2 polévkové lžíce. l. cukr a špetku soli.
  2. Přidejte do hmoty 1 vejce, 2-3 polévkové lžíce. l. mouky, nechte těsto 15 minut.
  3. Vytvořte tvarohové koláče, pečte v dvojitém kotli nebo v troubě po dobu 20 minut.

Od 2 měsíců můžete do těsta přidávat sušené ovoce a od 3 měsíců můžete jíst tvarohové koláče s oblíbenou marmeládou nebo domácí marmeládou, medem.

READ
Proč je dobré jíst syrovou mrkev?

Koláč s ovocem

Je nemožné úplně odmítnout sladkosti, to negativně ovlivňuje psycho-emocionální stav, takže si můžete dopřát domácí koláče 1-2krát týdně.

Koláč s ovocem

  1. Rozpusťte 200 g másla, ochlaďte.
  2. Vyšlehejte 3 kuřecí nebo 6 křepelčích vajec se 150 g cukru.
  3. Do 250-300 g mouky přidejte 1 polévkovou lžíci. l. prášek na pečení.
  4. Obě směsi smícháme, těsto nalijeme do formy, navrch dáme libovolné lesní plody nebo nakrájené sezónní ovoce.
  5. Pečeme 35-40 minut na 180 stupňů.

Mateřské mléko dodává miminku všechny potřebné živiny a záleží jen na matce, co se do těla novorozence dostane. Během laktace budete muset zapomenout na gastronomické výstřelky, exotické pokrmy, pouze zdravé, přirozené a známé jídlo.

různé nápoje

Během laktace musí žena zcela změnit svůj jídelníček a životní styl obecně.

Aby kojení probíhalo hladce, musíte se vzdát špatných návyků, chutných, ale daleko od zdravých potravin, stejně jako silných nápojů.

Během laktace by měla být strava vyvážená a správná.

Mnoho lidí má však otázku: co může kojící matka pít a v jakém množství?

Kojenecké krmení

Význam tekutin při kojení

Dříve odborníci předpokládali, že tekutina konzumovaná kojící matkou ovlivňuje množství mléka. Tato skutečnost však byla vyvrácena.

Množství vyrobeného mléka závisí na dalších faktorech. Další podrobnosti naleznete v článku: Jak zvýšit laktaci?

Navzdory tomu mohou mít nápoje pozitivní nebo negativní vliv na laktaci.

Tekutina vám neumožňuje zvýšit množství mléka, ale umožňuje urychlit proces vylučování produktu potřebného pro dítě ze žláz. To je řízeno hormonem oxytocinem.

Tvorbu této látky ovlivňuje několik faktorů: psychický stav kojící matky, teplota vzduchu a množství spotřebované tekutiny. Odborníci doporučují pít pouze teplé nápoje.

Podívejte se na mou krátkou video lekci o důležitosti tekutin při kojení:

Kolik tekutin potřebujete během kojení?

Normálně potřebuje kojící matka vypít 2 až 2,5 litru tekutiny. Toto množství závisí na pocení a ročním období.

Pro normální metabolismus je potřeba v průměru 800 mililitrů tekutin.

Pokud žena vypije méně než stanovený objem, tělo se začne dehydratovat. V tomto případě vzniká bolestivá žízeň.

Nezapomeňte, že během dne mléčné žlázy produkují až 1,5 litru mléka. Tento ukazatel se může lišit a závisí na věku ženy. K výrobě takového množství mléka je potřeba přiměřené množství tekutiny. Pokud nedodržujete pitný režim, může se celkový stav kojící matky zhoršit.

Příroda se postarala o to, aby ženy během laktace nepociťovaly dehydrataci tkání. Po narození dítěte se v těle kojící matky spouští fyziologický mechanismus žízně.

V prvních dnech laktace může mít žena velkou žízeň, což není známkou žádných abnormalit. To naznačuje potřebu doplnit zásoby tekutin v těle, aby se zabránilo negativním důsledkům.

Je možné pít alkoholické nápoje při kojení?

sklenky vína

Během laktace je lepší, aby se žena vzdala jakýchkoli alkoholických nápojů, protože alkohol velmi rychle proniká do mléka. Tento produkt vstupuje do krevního oběhu po půl hodině.

READ
Kolik stojí malování soukromého domu?

Odstraňování alkoholu trvá déle: asi 3 hodiny. Tento ukazatel závisí na několika faktorech. Čím více kojící matka pije, tím déle trvá odstranění alkoholu z těla.

Žena nemusí pociťovat škodlivé účinky alkoholu, ale jeho účinky negativně ovlivní dítě.

Proč byste se měli vzdát alkoholu

Jakýkoli výrobek obsahující alkohol je pro děti nebezpečný. Každá kojící matka by měla vědět:

  • Alkohol má negativní vliv na tělo novorozenců, protože u kojenců ho játra prostě nejsou schopna zpracovat.
  • Dítě mladší 3 měsíců vylučuje alkohol mnohem pomaleji než jeho matka. Dítě může zažít těžkou otravu, i když žena pije jen trochu.
  • Rychlost eliminace alkoholu závisí na hmotnosti člověka: čím nižší je váha, tím déle trvá, než se toxiny z těla vyloučí.

K jakým následkům to může vést?

Pokud kojící matka pije velmi málo a nezneužívá alkohol, může dítě zažít takové jevy jako:

  1. Slabost.
  2. Hluboký spánek.
  3. Depresivní dýchání.
  4. Ospalost a letargie.

Pokud kojící matka pije alkoholické nápoje ve velkém množství a pravidelně, dítě zažije:

  • Pomalé přibírání na váze.
  • Zpoždění nejen fyzického, ale i psychického vývoje.
  • Zpomalení sacího reflexu dítěte.
  • Zkracuje se doba usínání. Pro spánek dítěte je charakteristická velmi rychlá změna fází. V důsledku toho vzniká hluboký spánkový deficit.
  • Zánět sliznic žaludku, střev a jícnu. V důsledku toho může dítě postrádat chuť k jídlu a pociťovat bolesti břicha.
  • Celková slabost, snížený krevní tlak a poruchy srdečního rytmu.

Vyplatí se pít pivo?

Mnoho nezkušených kojících matek tvrdí, že dobré pivo neškodí. Naopak podle jejich názoru jen zvyšuje množství vyrobeného mléka. Je to klam.

Alkohol obsažený v tomto produktu pouze potlačuje laktaci.

Kromě toho vědci provedli různé studie. Ve výsledku bylo prokázáno, že pivo dokáže nejen snížit laktaci, ale také výrazně změnit chuť mateřského mléka. Děti velmi často odmítají takové jídlo bez chuti.

Voda je zdrojem života

Může kojící matka dostat vodu? Samozřejmě ano. Koneckonců, voda může zlepšit metabolismus. Je to také termostat, čistící prostředek pro tělo a rozpouštědlo.

Buňky všech tkání jsou navíc naplněny vodou. Při kojení se doporučuje pít čistou vodu.

Syceným nápojům je lepší se vyhnout, protože mohou způsobit nadýmání dítěte. Nejlepší je studánka nebo pramenitá voda.

Samozřejmě ne každý má možnost pít takový nápoj každý den. Proto může kojící matka čistit obyčejnou vodu pomocí speciálního filtru. Voda z vodovodu by se neměla pít bez čištění.

Měli byste zkusit vypít až 8 sklenic vody denně.

Džusy, ovocné nápoje a kompoty

kompot

Všechny tyto nápoje jsou během kojení povoleny. Jejich kojící matka může bezpečně pít. Měly by se však zavádět do stravy s maximální opatrností. Koneckonců, některé ovoce a bobule mohou způsobit alergickou reakci u dítěte.

Tuto tekutinu byste měli začít pít s malou porcí. Kojící matka by měla vypít šťávu, ovocný nápoj nebo kompot a po krmení sledovat reakci dítěte. Pokud vše proběhlo v pořádku a bez následků, lze objem kapaliny postupně zvyšovat.

READ
Proč je kukuřice růžová?

Odborníci doporučují, aby kojící matky pily pouze čerstvě vymačkané šťávy, kompoty a domácí ovocné nápoje. Koneckonců, produkty zakoupené v obchodě mohou obsahovat velké množství přísad, které mohou negativně ovlivnit zdraví dítěte.

Domácí šťávy a kompoty si uchovávají velké množství užitečných složek, vitamínů a minerálů, které jsou tak nezbytné pro ženy i děti.

Při přípravě kompotů nebo ovocných nápojů se bobule a ovoce nedoporučuje vařit. Měly by být naplněny studenou vodou, přivedeny k varu a odstraněny z tepla. Tím se zachovají všechny vitamíny.

Čaj na kojení

Čaj s malinovými listy

Odborníci doporučují pít při kojení pouze zdravé nápoje. Přirozeně, žena může mít otázky. Je možné pít čaj během kojení a který je lepší?

Mnoho lidí tento nápoj odmítá jen kvůli obsaženému teinu, který má podobný účinek jako kofein. Čaj však obsahuje také tanin a teofylin.

Tyto látky prodlužují povzbuzující účinek theinu a zároveň jej zjemňují. Během kojení tedy můžete čaj pít, ale v omezeném množství.

Několik šálků bílého, černého, ​​žlutého nebo zeleného čaje denně nepoškodí matku, dítě ani laktaci. Nápoj totiž neobsahuje škodlivá barviva.

Výrobek by měl být vybrán bez aromat a nejlépe listový.

Studie ukázaly, že kojící žena může vypít až 700 mililitrů černého čaje denně.

Je možné pít kávu během kojení?

káva

Při kojení hrají důležitou roli tekutiny. Není to tak dávno, co pediatři tvrdili, že kojící matky by neměly pít kávu během laktace.

Díky výzkumu bylo prokázáno, že k negativnímu vlivu na dítě dochází pouze při zneužívání tohoto produktu.

V některých případech je káva pro kojící matku prostě nezbytná. Koneckonců, dává jí sílu a povzbuzuje. Pro použití platí určitá pravidla:

  1. V prvních třech měsících života dítěte byste se měli vzdát kávy.
  2. Výrobek by neměl být zneužíván. Můžete vypít až tři šálky denně.
  3. Kávu byste měli vypít ihned po krmení miminka, aby se obsah škodlivých složek v mateřském mléce do dalšího kojení snížil.
  4. Kojící matka by měla tento nápoj vypít v první polovině dne.
  5. Do svého jídelníčku musíte zařadit potraviny obsahující vápník, například tvaroh, sýr a podobně.
  6. Pokud se dítě stane rozmarným poté, co se káva dostane do mléka, měl by být produkt opuštěn.

Mlékárna

Mléko je silný alergen. Měli byste ho pít s maximální opatrností. Odborníci doporučují vypít maximálně jednu sklenici plnotučného mléka denně.

Co se týče fermentovaných mléčných výrobků, při jejich přípravě mléko prochází fermentací. V důsledku toho kompozice ztrácejí své alergenní vlastnosti.

Kojící matka může do své stravy zahrnout fermentované pečené mléko, varenety, přírodní jogurt a kefír. Měli byste si vybrat takové produkty bez dalších přísad, příchutí a barviv.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: