Jaké obiloviny se vyrábí z luštěnin?

V dnešní době se zdravé stravování stalo pro mnohé módní záležitostí. To platí zejména pro vyznavače zdravého životního stylu (zdravého životního stylu). Hledají a nakupují nové produkty, které se jim zdají být zásobárnou užitečných látek a všelékem. Zejména se to týká u nás nových obilovin a luštěnin.

Obsah

  1. Sacharidy pro zdraví
  2. Zdravé sacharidy
  3. Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla
  4. Obohaťte svůj jídelníček o nové produkty
  5. Čočka
  6. Bulgur
  7. Kuskus
  8. Quinoa
  9. Může za vysoké ceny zdravých produktů zdravý životní styl?
  10. Pšenice: bulgur, kuskus, špalda, krupice a pšenice
  11. Pšeničné krupice: “Artek”, “Poltavskaya”, “Arnautka”
  12. Bulgur
  13. Manna
  14. Kuskus
  15. Špalda
  16. Ječmen: kroupy a ječmen
  17. Perlovka
  18. Ječné krupice (yachka)
  19. Proso: proso
  20. Pohanka: pohanka
  21. Quinoa a amarant
  22. Rýže a „černá rýže“ (tsitsaniya)

Sacharidy pro zdraví

Sacharidy pro zdraví

Nejprve trocha teorie. Pro dobré zdraví musí výživa obsahovat bílkoviny, tuky a sacharidy. Ty by měly podle lékařů tvořit 60–65 % naší stravy.

Zdravé sacharidy

Sacharidy slouží jako zdroj energie. Působí také jako rezervní živiny. Během metabolismu se přeměňují na energii – „palivo“ pro tělo. Nevyužité sacharidy se ukládají ve svalech a játrech ve formě glykogenu a slouží jako rezerva. A pokud přebytečné sacharidy vstoupí do těla a nejsou spotřebovány, změní se na tuk.

Sacharidy jsou rychlé a pomalé. První se vstřebávají rychle, druhé – pomalu. Rychlé sacharidy jsou cukr, sladkosti, med, pečivo, bílé pečivo, sycené nápoje. Pomalé sacharidy jsou obiloviny, luštěniny, zelenina, ovoce, celozrnné pečivo.

Produkty z luštěnin – hrách, fazole, čočka, cizrna, sójové boby atd. – jsou cenné, protože obsahují velké množství rostlinných bílkovin. V posledních letech se v prodeji objevily nové druhy luštěnin a obilovin, které jsme dosud neznali. Všechny mají vysoké nutriční vlastnosti, obsahují mnoho vitamínů, mikroelementů a dalších užitečných látek, takže si zaslouží, aby zaujímaly důležité místo v naší stravě. Pojďme je lépe poznat.

Účinná péče o citlivou, atopickou pokožku těla

Obohaťte svůj jídelníček o nové produkty

Obohaťte svůj jídelníček o nové produkty

Je to rostlina z čeledi bobovitých, která roste v teplých, slunečných podnebích. Jeho zrna jsou bílá (spíše krémová) a zelená.

Cizrna je na Blízkém východě velmi oblíbená a připravuje se tam běžná jídla: hummus a falafel. V současnosti jsou jeho největšími producenty Indie, Pákistán, Turecko a Austrálie.

Na Blízkém východě se cizrna pěstovala před 7500 lety. Starověcí léčitelé věřili, že je užitečný pro tvorbu spermií u mužů a produkci mléka u kojících matek. Stimuluje také menstruaci, působí močopudně a zabraňuje tvorbě ledvinových kamenů. Středověcí lékaři věřili, že cizrna je výživnější než hrách a způsobuje méně plynatosti než ony.

Současné výzkumy ukazují, že snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Vyznavači zdravého životního stylu si proto tohoto produktu velmi cení.

Příprava. Cizrna se vaří mnohem déle než hrách a čočka. Proto se musí nejprve namočit. Chcete-li to provést, naplňte cizrnu vodou (1 šálek fazolí bude vyžadovat 3-4 šálky vody) a nechte 12 hodin. Poté vodu slijte. Nalijte čerstvou vodu do pánve a položte pánev na oheň. Vařte na mírném ohni 50 minut. Solit musíte před koncem vaření (zpočátku solit nemusíte, fazole tak budou tužší). Pokud chcete udělat pyré z cizrny, musíte ji vařit 1,5 hodiny, dokud úplně nezměkne.

READ
Ve kterém měsíci je nejlepší chytit cejna?

Čočka

Patří také do čeledi luštěninových. Je to jedna z nejstarších zemědělských plodin. Barva zrn čočky se může lišit v závislosti na odrůdě, může být červená, žlutá, zelená, hnědá a dokonce i černá.

Tato rostlina pochází z jižní Evropy a Asie. Je to tam známé od nepaměti. Čočka je v Bibli několikrát zmíněna. Jeho pozůstatky byly dokonce objeveny v egyptských pyramidách.

V současnosti jsou největšími producenty této plodiny Indie, Kanada, Turecko, Nepál a Írán.

Příprava. Čočku není nutné předem namáčet a lze ji ihned vařit. Zalijte 1 díl cereálií 2 díly vody a vařte na mírném ohni. Různé druhy čočky vyžadují různé doby vaření: žlutá čočka vyžaduje 20 minut, červená čočka vyžaduje 30 minut a zelená čočka vyžaduje 45 minut. Důležité: čočka by se neměla vařit v osolené vodě, prodlužuje se tím doba vaření. Sůl musíte přidat až na samém konci.

Bulgur

Nejedná se o luštěniny, ale o obiloviny vyrobené z pšenice. Nejprve se pšenice ošetří vařící vodou, poté se suší a drtí (neplést s domácí pšenicí). Hotový bulgur má oříškovou příchuť.

Je znám již od XNUMX. století před naším letopočtem, zmínky o něm byly nalezeny na starých klínopisných tabulkách. Široce používán na Středním východě, na Kavkaze, na Balkáně a také v jižních ruských oblastech.

Nutriční hodnota bulguru je stejná jako u pohanky. Pokud jde o obsah kalorií, obsahuje 1,5krát méně kalorií než rýže, takže je užitečná pro lidi, kteří mají sklony k obezitě.

Bulgur se perfektně skladuje, neztrácí své vlastnosti po dlouhou dobu. Při jeho výrobě se totiž používají vysoké teploty, díky kterým se zrna sterilizují, čímž se zabrání výskytu mikroorganismů a hmyzu.

Příprava. Předběžné oplachování obilovin, stejně jako oplachování po vaření, zde není nutné. Na přípravu bulguru nejprve v hrnci rozehřejte trochu másla nebo oleje. Poté přidejte bulgur a za stálého míchání pár minut restujte. Poté zalijte horkou osolenou vodou, jejíž objem by měl být 1,5násobek množství obilovin. Promíchejte, přikryjte a vařte na mírném ohni 15 minut. V případě potřeby přidejte vodu.

Kuskus

Jedná se o obilovinu, která se vyrábí z pšenice, přesněji řečeno z pšeničného produktu – krupice. Kuskus je znám již od XNUMX. století. Je to jedna z nejběžnějších potravin v severní Africe, Izraeli a částech Blízkého východu.

V dávných dobách se vyráběl z prosa, ale nyní se hojně vyrábí z krupice. Vypadá to trochu jako kulatá rýže, jen je menší. Průměr zrn kuskusu není větší než 2 mm.

Dříve se pro získání kuskusu krupice posypala vodou a míchala. Poté se z této hmoty vytvořila zrna. Poté se znovu posypaly suchou krupicí nebo moukou a nakonec se prosily. Tato práce byla manuální a velmi pracná a dělaly ji pouze ženy. V dnešní době se kuskus vyrábí průmyslově, proces jeho výroby je mechanizovaný. V dnešní době se dá v obchodech koupit i dušený kuskus, který se vaří velmi rychle.

READ
Jaký čaj omlazuje?

Příprava. Tuto obilninu není třeba vařit. Do pánve nasypte 1 hrnek kuskusu a zalijte 1,5 hrnkem vroucí vody. Pánev pevně uzavřete pokličkou, přikryjte něčím teplým a nechte 5-7 minut odstát, aby absorbovala vodu. Poté kuskus šlehejte vidličkou, dokud nebude drobivý. Místo vody ji můžete naplnit horkým vývarem, pak bude ještě chutnější. Kuskus podáváme s dušeným masem nebo zeleninou, případně s hustou masovou omáčkou.

Quinoa

Tato rostlina patří mezi obilniny. Quinoa má velmi dávný původ, její domovinou je Jižní Amerika. Tato zrna byla hlavní potravou Inků spolu s kukuřicí a bramborami. Inkové quinou uctívali a považovali ji za „zlaté zrno“.

Quinoa roste na horských svazích 3-4 km nad mořem, v oblastech s drsným podnebím a chudými půdami. Plodina quinoa je na pěstování velmi nenáročná a snadno snáší nepříznivé podmínky.

V současnosti jsou největšími producenty této obiloviny Peru, Ekvádor a Bolívie.

Quinoa je užitečná, protože její obsah bílkovin je vyšší než u jiných obilovin a chemické složení těchto bílkovin se blíží mléčné bílkovině. To vše udělalo z quinoy žádaný produkt ve stravě vyznavačů zdravého životního stylu.

Během výrobního procesu se zrna quinoy namáčejí nebo proplachují, aby se odstranily obsažené saponiny, které zrnu dodávají hořkou chuť.

Příprava. Před vařením cereálií je třeba je 2-3krát omýt vodou, aby se odstranila zbývající hořkost. Poté cereálie zalijte vroucí vodou v poměru 2 díly vody na 1 díl quinoi, stáhněte plamen na minimum a vařte 20-30 minut, dokud neabsorbuje tekutinu. Na závěr je potřeba přidat sůl.

Může za vysoké ceny zdravých produktů zdravý životní styl?

V současné době se na pultech obchodů objevilo mnoho nových, „exotických“ produktů. Patří mezi ně výše uvedené obiloviny a luštěniny, stejně jako mořská sůl, celozrnná mouka, hnědá rýže, hnědý cukr atd. Ceny těchto produktů jsou vyšší než u běžného cukru, rýže, pšeničné mouky atd. Kde tyto náklady pocházejí? od??

Je to paradoxní, ale částečně si za to mohou příznivci zdravého životního stylu. Upřednostňují vlastní zdraví, snaží se o co nejzdravější výživu, proto hledají nové, zvláště zdravé produkty, a vidí je jako všelék.

Výrobci, kteří vidí tento trend, záměrně podněcují zájem o tyto produkty. Například cizrna, čočka, quinoa, bulgur atd. jsou inzerovány jako luxusní produkty pro vegetariány a vegany i pro diety.

Nutriční vlastnosti těchto potravin jsou opravdu vysoké. K růstu cen ale přispěl hlavně spotřebitelský boom, který vytvořili zastánci zdravé výživy. Tyto produkty se začaly dodávat do Spojených států a západní Evropy, kde je touha po zdraví obzvláště silná a kde je mnoho platících spotřebitelů.

READ
Kolik stojí květ echmea?

Někdy však neodůvodněný boom opadne. Například v poslední době začaly klesat ceny celozrnné mouky. Samozřejmě má smysl zkoušet nová jídla. Pravda, ne všechny se vám mohou zdát chutné. A některé si naopak oblíbíte natolik, že se je rozhodnete zařadit do svého jídelníčku. Proto stojí za to zkoušet nové věci!

Je nepravděpodobné, že by někdo namítl, že pokrmy vyrobené z různých obilovin jsou pro člověka velmi důležité. Jsou užitečné z různých hledisek, zpestřují jídelníček a jsou nepostradatelné v různých dietách a výživě pro děti. Před začátkem globalizace bylo mnoho druhů obilovin a odpovídajících pokrmů z nich teritoriálně svázaných. Nyní máme volný přístup jak ke známým obilným produktům, tak k těm téměř zapomenutým nebo neobvyklým dovezeným z jiných zemí. Asi každého bude zajímat, jak a z čeho se vyrábí různé obiloviny.

Z čeho se cereálie vyrábí?

Z čeho se cereálie vyrábí?

Pšenice: bulgur, kuskus, špalda, krupice a pšenice

Rád bych s tím začal, protože pšenice je symbolem Ruska. Bez tohoto obilí nemůžeme žít: vyrábí se z něj mnoho produktů a to, co vyjde, závisí na druhu, odrůdě a způsobu zpracování obilí. Všechny pšeničné obiloviny obsahují velké množství sacharidů, a proto jsou velmi výživné. Je také nutné pamatovat na to, že takové výrobky obsahují lepek, takže nejsou vhodné pro lidi, kteří se mu z nějakého důvodu vyhýbají.

Pšenice je symbolem Ruska

Pšenice je symbolem Ruska

Pšeničné krupice: “Artek”, “Poltavskaya”, “Arnautka”

Tyto obiloviny podléhají stejné GOST z roku 1960, jsou vyrobeny ze stejných surovin – tvrdé pšenice (tvrdá). Liší se pouze velikostí jednotlivých částic. Zralá zrna se očistí, poté se navlhčí a udržují se půl hodiny až 2 hodiny, aby skořápky změkly. Poté jsou pomocí speciálního zařízení odstraněny vnější filmy a zárodky, rozemlety a rozdrceny. Poté dochází ke zrodu obilovin: rozdrcené zrno je postupně proséváno na různých sítech.

  • cereálie “Poltavská” č. 1, 2, 3, 4. Číslo udává velikost částic: první je téměř celé leštěné zrno se zaoblenými hranami, poslední čtvrtá jsou malá zrna;
  • cereálie “Artek” – s nejmenšími zaoblenými zrny.

Čím menší částice, tím kratší doba vaření a tím křehčí hotový pokrm. Nechybí ani cereálie “Arnautka” („Arnovka“). Neexistují pro ni žádné zvláštní normy a své jméno získala podle stejnojmenné odrůdy sklovité pšenice. Zrno je malé, průsvitné a má sytě žlutou barvu.

Bulgur

Mimozemská cereálie, která se čas od času zvedá na vlnách módy a získává fantastické rysy. To, co považujeme za novinku, se však při bližším zkoumání ukazuje, že nikoliv. Zrna bulguru (bulgor, burgul) jsou známá již od biblických dob a mají výrobní tradice sahající hluboko do starověku. Dříve se vyráběl ručně z těch nejlepších zrn. V dnešní době si tak náročný proces může dovolit jen málokdo.

Bulgur

Zrna pšenice tvrdé se vaří nebo dusí do měkka a poté se suší. Poté se znovu navlhčí, očistí, oloupou a znovu vysuší. Poté ji rozdrtí a získají obiloviny různého stupně mletí, které získávají „nepšeničnou“ chuť a velmi rychle se uvaří. Lidé, kterým se z různých důvodů nedoporučuje jíst rýži, ji úspěšně nahrazují bulgurem.

READ
Jaké orgány čistí meloun?

Manna

  • značka М – vyrobeno z odrůd měkké pšenice, má krémovou barvu;
  • značka MT – směs měkkých a tvrdých odrůd v poměru 80:20;
  • značka Т – pouze z tvrdého, průsvitné, nažloutlé barvy.

Kuskus

Tato „newfangled“ krupice je vyrobena z krupice třídy T za použití obrácené metody drcení – lepení. Původní produkt se mírně navlhčí, promíchá, protřepe a malé částice se shluknou. Jsou poprášeny moukou nebo stejnou krupicí, prosévány a sušeny, velikost částic je až 2 mm. Výsledkem je úžasný produkt, který chutná jako těstoviny. Kuskus (někdy psaný „kus-kus“) se zpravidla vaří v páře, aby vznikla drobivá příloha.

Kuskus

Špalda

Dobře zapomenutý produkt, který si opět získal určitou oblibu. Obecně platí, že špalda je skupina druhů měkké pšenice, divoké a nejen. Nebyl podroben selektivnímu zpracování, a proto zůstal nejblíže svému původnímu stavu. Lze ji považovat za praotce moderní pšenice. Charakteristickým znakem zrna je vysoký obsah vlákniny, bílkovin, vitamínů a mikroprvků, nízký glykemický index a malé množství lepku (lepku). Tyto vlastnosti přitahují pozornost veganů, raw foodistů a zastánců zdravé výživy.

naklíčená zrna

Špalda je také prastará obilovina, přírodní hybrid špaldy a divoké pšenice. Právě z toho vznikly moderní odrůdy měkké pšenice. Ve většině případů se nyní pěstuje špalda, která se nazývá špalda. Špalda se objevuje v prodeji ve formě celých zrn na naklíčení, již naklíčená, oloupaná a drcená, jako obiloviny a mouka.

Ječmen: kroupy a ječmen

Tato obilnina má velký potravinářský význam – obiloviny se vyrábějí z obilí, jsou krmivem pro hospodářská zvířata a používají se v pivovarnictví.

Perlovka

Ječná kaše je tradiční ruské jídlo. Pro získání obilovin se zrna oloupou a poté zpracují tak, aby zůstal pouze endosperm. Poté se zrnka vzájemně vyleští, takže se vyhladí a vypadají jako perly. Elitní verze perličkového ječmene je holandská. Má jemnější zrno a používá se pro haute cuisine.

Pearl ječmen

Ječné krupice (yachka)

Při výrobě ječmene se ječné zrno nemle – pouze se čistí a dobře drtí ve mlýně. To znamená, že zrna jsou špičatá a sestávají nejen ze střední části zrna, ale jsou zde i skořápky. Občas se najde zploštělé zrno – při výrobě se zrno vede spíše mezi válečky než mlýnskými kameny a výsledkem jsou téměř vločky.

Ječmenové krupice

Proso: proso

Navzdory souzvuku nemají proso žádný vztah k pšenici. Tato obilovina se vyrábí z prosa, jednoleté rostliny z čeledi Poaceae nebo Poa. Žlutá zrnka ve formě drobných kuliček jsou jádra zrn, která se získávají loupáním. Nejčastěji se v prodeji nachází leštěné proso (bez slupek a klíčků), ale někdy můžete najít vedlejší produkt loupání prosa – drcené proso, které dělá dobrou tekutou kaši. Vzácným hostem na pultech jsou proso-dranety, při jejich výrobě se odlupují pouze květinové fólie.

READ
Jaký čaj je dobrý na ledvinové kameny?

Proso se vyrábí z prosa

Proso se vyrábí z prosa

Pohanka: pohanka

  • Jádra – po dozrání se jádra oddělují od slupek s minimálním mechanickým rázem. Výsledkem jsou velká pyramidální zrna zelené barvy, která po upražení zhnědnou.
  • Prodel (řez) – jádra rozdrcená na 2-4 části;
  • Smolenské krupice se drtí, velikost zrn je skoro jako u krupice.
  • Vločky. Vyrábějí se dvěma způsoby: zploštěním nebo tenkým plátkem.

Quinoa a amarant

Nové položky v našem jídelníčku, které jsou na vrcholu gastronomické módy. Quinoa je rostlina z čeledi Amaranthaceae, původem z Jižní Ameriky. Ve starověku hrála důležitou roli ve stravě Indiánů, v Rusku byla známá jako rýžová quinoa. Obiloviny se vyrábějí stejně jako proso z prosa, tyto rostliny jsou podobné. Na jednu stranu je nutriční hodnota quinoy velmi vysoká, na druhou stranu je její jedinečnost zjevně nadsazená, protože je v některých ohledech horší například než pohanka.

Quinoa

Quinoa

Amarant (schiritsa, amarant) je neméně starodávná rostlina. Mnoho lidí si myslí, že amarant a quinoa jsou totéž, ale není tomu tak. Amarant patří do stejné čeledi (Amaranthaceae) a jeho pěstování vyžaduje stejné podmínky, ale zrna této plodiny lze považovat za skutečnou superpotravinu, jejich složení je tak jedinečné a úžasné. Například amarant je jediné zrno obsahující fytosteroly (rostlinný analog cholesterolu).

Rýže a „černá rýže“ (tsitsaniya)

Na jedné straně je zde vše jednoduché: rýže se získává z rýžové rostliny z rodiny obilnin. Kultura je velmi náročná a rozmarná, nelze ji pěstovat všude. Existuje obrovské množství druhů a odrůd rýže. Každá hospodyňka pravděpodobně viděla celé regály s balíčky této bílé nebo nažloutlé cereálie různých druhů – kulaté, dlouhé, na pilaf, na kaši, na rizoto, na sushi atd. A i když se v těchto názvech snadno orientuje, rýže různých barev často vyvolává otázky. Pojďme na to přijít.

  • Hnědá rýže – Jedná se o neleštěná zrnka obyčejné rýže, to znamená, že se při zpracování odstraní pouze tvrdá, nepoživatelná skořápka. Má vysoký obsah vitamínů a minerálů.
  • Červená rýže. Pod tímto názvem mohou být prodávány dva produkty. Jedna je divoká rýže s červenohnědými zrny, druhá je obyčejná leštěná rýže, která byla fermentována za přítomnosti houby Monascus purpureus, která produkuje jasný pigment. Druhá možnost je poměrně vzácná a více se používá v tradiční čínské medicíně.
  • Černá rýže. Ale tohle vůbec není rýže. Cereálie dostala své jméno kvůli své podobnosti s běžnou rýží, ale černá rýže se vyrábí z rostliny tsitsaniya (zizania, mandžuská rýže, lat. Zizania latifolia). V dnešní době je v módě připravovat z takových obilovin přílohu k mořským plodům.

Vážení čtenáři, byla pro vás nějaká informace v tomto článku nečekaná? Které z uvedených obilovin se ve vašem jídelníčku vyskytují pravidelně a na které se teprve díváte? Podělte se v komentářích.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: