Jaké vitamíny jsou v mrkvi?

Navzdory skutečnosti, že tato dlouho známá zelenina se používá téměř denně k jídlu, málokdo ve skutečnosti ví, že je jednou z 10 ekonomicky nejdůležitějších zeleninových plodin na světě. Vlast mrkve je v současné době neznámá, ale existuje předpoklad, že jde o Afghánistán. V těchto dnech se tam pěstují různé druhy mrkve, od žlutobílé až po téměř červenou. Dříve se tato zelenina pěstovala a pěstovala kvůli konzumaci jejích listů a semen jako koření, ale nyní, téměř 4000 let, se kořenová zelenina používá jako potravina a je dokonce důležitou součástí stravy z lékařských důvodů. . Díky jakým minerálům a vitamínům je mrkev tak zdravá? Pojďme na to společně přijít.

Obsah

  1. Složení a výhody
  2. Vitamíny
  3. Minerály
  4. Jak a s čím jíst mrkev?

Složení a výhody

Zvláštností „slunečné“ zeleniny je její vysoký výnos s nenáročností, což vám umožňuje pěstovat ji i doma, dlouhá trvanlivost bez konzervačních látek a zpracování až několik měsíců v chladničce, a co je nejdůležitější, bez rozpadu. živin v samotné mrkvi. Nejprve se podívejme, jaké vitamíny mrkev obsahuje.

Mrkev na trhu

Vitamíny

Jaké vitamíny najdete v mrkvi?

100 gramů kořenové zeleniny obsahuje:

    – 183,3 mcg.
  • Beta-karoten (proto-vitamín A) – 1,1 mg. – 0,1 mg. – 0,02 mg. – 0,3 mg. – 0,1 mg. – 9 mcg. – 5 mg. – 0,6 mg. – 0,06 mcg. – 1,2 mg. – 13,2 mcg.

Který vitamín z této tabulky je primárně spojován s mrkví? To je vitamín A, který, jak mnoho lidí ví, je dobrý pro zrak. Nejvíce karotenu obsahuje mrkev, je to provitamin A, jinými slovy, retinol se z něj v těle syntetizuje. Je to karoten, který dává mrkvi tuto jasnou barvu a je z vitaminu A syntetizuje se retinální protein . Navíc tato látka je antioxidant – chrání tělo před škodlivými vlivy prostředí na buněčné úrovni.

Mrkev na desce

Vitaminy skupiny B jsou většinou zodpovědné za metabolismus. Zejména vitamín B1 neboli thiamin štěpí tuky a bílkoviny pro další vstřebávání.

Vitamin K pomáhá posilovat a opravovat kosti, což je nejvýhodnější pro ženy středního věku.

Minerály

Nejsou to jen vitamíny, ale také minerální látky obsažené v barevné kořenové zelenině, díky kterým je tak zdravá.

READ
Ve kterém měsíci byste měli cuketu sbírat?

Jaké mikroelementy a kolik lze nalézt v mrkvi:

Vápník posiluje kosti, železo pomáhá zlepšit tvorbu červených krvinek, hořčík a draslík posilují cévy a srdce. Při nedostatku jódu dochází k neúplnému vstřebávání potravy až k ukládání tuků, u malých dětí se může vyvinout mentální retardace, proto je pro člověka potřebnější než všechny ostatní mikroelementy v mrkvi.

Čerstvá mrkev v ruce

V malé čerstvé 100 gramové mrkvi je tolik užitečných látek. Úžasný fakt: obsah živin v syrové a vařené formě se nemění.

Díky vysoké koncentraci živin a karotenu může tato zelenina někdy způsobit tíže v žaludku, bolesti zubů a dokonce i alergie. V takových případech je lepší jej zpracovat nebo smíchat s jinými produkty. Pokud se objeví alergie, je lepší přestat používat.

Jak a s čím jíst mrkev?

Nejlepší je samozřejmě jíst syrový. Vitamíny v mrkvi se nejlépe vstřebávají s olejem. Oliva se doporučuje, protože je zdravější než slunečnice, ale jakákoli jiná podle vaší chuti nebude zvláštní překážkou v procesu asimilace živin.

Mrkev na talíři

Je nemožné si nevšimnout přítomnosti „slunné“ zeleniny téměř ve všech národních kuchyních Evropy a Asie. Zpočátku nic nevoní a při smažení nebo vaření dodává chuť mnoha pokrmům.

Mrkvová šťáva je známá svými blahodárnými vlastnostmi. Čerstvě vymačkaný produkt ráno pomůže tělu probudit se a naplnit energií. Pomáhá také lidem s onemocněním žaludku.

Jako ve všem, i v konzumaci mrkve by měla být střídmost. V ojedinělých případech se může vyvinout karotenová žloutenka (zežloutnutí některých oblastí kůže), která vymizí po vyřazení kořenové zeleniny z jídelníčku.

Děti i dospělí tedy musí do svého jídelníčku zařadit slunečnou zeleninu. A v neposlední řadě v tom hraje vysoký obsah vitamínu A v mrkvi, přesněji betakarotenu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: