Jaké vitamíny jsou v Patissonu?

Patisson – vzácný host v našich kuchyních. Dodává se ve žluté, tmavě zelené, světle zelené, krémové a bílé. Bez ohledu na barvu je tykev zcela jedlá. Obzvláště krásné jsou malé mladé tykve, které lze jednoduše uvařit v páře a podávat s omáčkou z jogurtu a česneku. A starší a větší zelenina se skvěle hodí do nádivky, pečení nebo grilování.

Obsah

  1. Popis produktu
  2. Složení, nutriční hodnota, KBJU a míra spotřeby
  3. Jak si vybrat
  4. Jak uložit
  5. Jak se připravit
  6. Kombinace s jinými produkty
  7. Produkt v kuchyních světa
  8. Výhody a ublížení
  9. 5 zajímavostí o produktu
  10. Znalecký posudek
  11. Produktová kalkulačka
  12. Kalorická analýza produktu

Popis produktu

Patisson je jednoletá bylina z čeledi tykvovitých (Tykvovité), spolu s tykví odrůdou keřové dýně (Cucurbita pepo). Patisson se od svých příbuzných liší zaobleným a nízkým tvarem se zaoblenými zubatými hranami, některým připomíná létající talíř, jiným nevšední dětskou hračku nebo krásnou keramickou misku. Taky tomu říkáme podšálek dýně. A obyvatelé Velké Británie nazývají squash „kněžským kloboukem“ a „císařskou korunou“.

Plody tykve (dýně) se sklízejí 5. až 6. den zrání: půvabné sněhové dýně jsou obzvláště jemné, když se trhají malé. Ponechané v zahradním záhonu příliš dlouho, tvoří atraktivní podzimní dekoraci, ale stávají se příliš dřevnatými a vláknitými, než aby je bylo možné jíst.

Trochu historie. Moderní squash pochází z divoké tykve, která roste v oblasti mezi Guatemalou a Mexikem. Archeologické důkazy ukazují, že tykev byla poprvé pěstována v mexické Pueble a Oaxace před 8000 10000-XNUMX XNUMX lety. Poté se pěstoval po celé Americe. Obecně platí, že tykvovité, včetně tykve a tykve, byly jednou ze „tří sester“, které vysadili domorodí Američané. Spolu s kukuřicí a fazolemi se staly hlavními původními rostlinami používanými v zemědělství. Typicky byly tyto rostliny zasazeny společně, přičemž kukuřičný stonek poskytoval oporu pro popínavé fazole a stín pro tykvovité.

Zpočátku se tykev pěstovala speciálně pro semena, protože dřívější plody neobsahovaly mnoho dužiny a to, co obsahovaly, bylo velmi hořké a nepříjemné na chuť. Postupem času se vyvinuly odrůdy s velkým množstvím dužiny sladké chuti. Kryštof Kolumbus přivezl dýně z Nového světa do Evropy a stejně jako ostatní indiánská jídla rozšířili jejich pěstování po celém světě portugalští a španělští průzkumníci.

Současnou odrůdu tykve, White Scallop, vypěstovali severovýchodní Indiáni v roce 1591. První kolonisté zaznamenali jemnou a nezapomenutelnou chuť takové neobvyklé zeleniny. Tato odrůda byla pravděpodobně první ze všech tykví, která překonala Atlantický oceán.

READ
Jaké vitamíny byste měli králíkovi dávat?

V Evropě se squash stal populárním v XNUMX. století. Později ji začali pěstovat v jižních oblastech Ruska. V XNUMX. století se squash rozšířil na Sibiř.

Složení, nutriční hodnota, KBJU a míra spotřeby

Dýně je dobrým zdrojem hořčíku, draslíku, niacinu a vitamínů A a C.

100 gramů čerstvé tykve obsahuje:

Doporučuje se zkonzumovat ne více než 250 gramů tykve denně, protože squash má diuretické a projímavé vlastnosti.

Jak si vybrat

Hledejte co nejmenší squash, abyste si ho mohli užít celý. Menší tuyeviny mají méně semen než ty větší a vaří se rovnoměrněji. Vybírejte pevnou zeleninu s hladkou, jemnou, rovnoměrně zbarvenou slupkou bez řezných ran nebo modřin.

Jak uložit

Dýni lze skladovat několik dní v lednici, ale nemyjte ji předem!

Squash lze zmrazit. Chcete-li to provést, nakrájejte thyewiny při vaření hrnce s vodou. Dýni spařte 3 minuty ve vroucí vodě, vyjměte je a ihned přendejte do ledové vody. Vodu slijte a kousky zeleniny nechte 2-3 minuty oschnout. Vložte do mrazicího sáčku na zip a odstraňte veškerý vzduch. Pohodlný způsob, jak toho dosáhnout, je uzavřít většinu sáčku a poté jej ponořit (kromě otevřené části) do pánve s vodou, aby byl všechen vzduch stlačen. Připravenou dýni dejte do mrazáku.

Jak se připravit

Mladou tykev lze konzumovat syrovou, nakrájenou na tenké nudličky a přidat do zeleninových salátů. Ale je lepší grilovat malé, jemné tykve nebo je péct v troubě. Mají jemnou a lehce nasládlou chuť, podobnou cuketám s houbovými tóny. Jak zelenina roste, tvrdne a velké tykve se uchovávají na zimu, jako jsou cukety.

Dýně jsou tak krásné, že je vzácné, že by si je kuchař troufl nakrájet na kostičky nebo kroužky. Často se dužina tykve opatrně vykrajuje, plní náplní (mleté ​​maso, houby, zelenina, bylinky, sýr, kukuřice a dokonce i sladká smetana) a peče se v troubě nebo na grilu. Mimořádně pohodlné – nádobí a jídlo zároveň!

Vaření v páře je rozhodně jedním z nejjednodušších způsobů vaření squash. Dýně se propíchají vidličkou a poté se vloží do parního koše, přikryjí se a nechají se vařit ve vodě, dokud zelenina nezměkne. Připravenost můžete zkontrolovat propíchnutím dýně vidličkou. Pokud je času málo, nakrájejte zeleninu na menší kousky a vložte do parního koše nad vařící vodou asi 5 minut.

Pokud nemáte dvojitý kotel, můžete dýni uvařit. Za tímto účelem se zelenina celá umístí do vody a jednoduše se vaří do měkka, například tykev o průměru 12–13 centimetrů by se měla vařit asi 20 minut. Menším plodům zabere méně času, větším déle.

READ
Jaké druhy jedlí existují?

Squash lze grilovat. K tomu je třeba je diagonálně nakrájet na silné plátky. Uvařenou zeleninu pokapeme trochou citronové šťávy a extra panenského olivového oleje, posypeme nadrobenou fetou a nakrájenou nadrobno petržel nebo máta. Grilovanou dýni podávejte horkou nebo teplou. Tato zelenina může být také smažená.

Stejně jako u cuketa, dýni lze použít k přípravě náplní do koláčů.

Uchovejte tykve na zimu Je to možné nejen pomocí kyseliny octové, ale také přírodní fermentací, jejímž výsledkem je tvorba kyseliny mléčné. Vše je stejné jako u okurek, rajčat nebo zelí. Je pravda, že stále existuje určitý rozdíl v technologii přípravy: na konec fermentace budete muset počkat 5-6 dní. Na tento způsob přípravy si můžete vzít jakoukoli dýni – malé nechte vcelku nebo nakrájené na kolečka. Velké, oloupejte a odstraňte semena, nakrájejte na kousky nebo plátky.

A nevyhazujte to tykvová semínka! Smažte je na pánvi na sporáku nebo je pečte v troubě s trochou soli a koření, abyste vytvořili lahodný předkrm nebo přísadu do salátu.

Kombinace s jinými produkty

Tykev se hodí k zelenině, která se sklízí ve stejné sezóně. Kamarádí se s rajčata, mrkve, česnek, cibule, brambory a bylinky. Bude dobrou společností hovězí, vepřové maso и kuře; mletý černý pepř a koriandr, stejně jako máslo, zakysaná smetana, hořčice a citronová šťáva.

Produkt v kuchyních světa

“turšsko” (“turshi”, “torshi”) – rozmanitý zeleninový salát, tradiční jídlo v mnoha kuchyních Středního východu a Balkánu. Sada zeleniny může být velmi odlišná. K přípravě tohoto pokrmu se často používá squash.

V Bulharsku se tento salát připravuje bez vody: zelenina pustí tolik tekutiny, že se do ní dá úplně ponořit. Turshiya salát lze jíst druhý den a po 2-3 dnech se stane ještě chutnějším. Může být skladován v lednici po dobu až 2 měsíců, nebo jej můžete stočit do sklenic a pasterizovat.

Výhody a ublížení

Patisson je zdravým doplňkem jakékoli stravy, zejména pro lidi na dietě s nízkým obsahem sodíku.

Obsah vlákniny v tykvi pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu. Vitamin C obsažený v této zelenině může pomoci zabránit oxidaci cholesterolu v krevních cévách, což zase může snížit riziko ateroskleróza. Draslík a hořčík snižují krevní tlak a hořčík také snižuje riziko srdečního infarktu a mrtvice.

READ
Jaký základ mám udělat pro plot?

Squash může poškodit lidi s onemocněním ledvin nebo žlučníkuprotože obsahují oxaláty. Výzkum ukázal, že soli a estery kyseliny šťavelové narušují vstřebávání vápníku a vysoké koncentrace oxalátů se mohou hromadit a krystalizovat v těle.

5 zajímavostí o produktu

1. V domácí literatuře se za vědecký název zeleniny obvykle považuje Cucurbita pepo var. patisson nebo Cucurbita pepo var. patisoniana (v jiných zdrojích).

2. V anglicky mluvícím světě se mimo botanickou literaturu nazývá pattypan – podle názvu pánve na pečení koláčů. Jeho francouzský název, pâtisson, pochází z provensálského slova pro „dort vyrobený ve vroubkovaném tvaru“. Patisson se také nazývá tykve dýně, hřebenatka, knoflíková dýně.

3. Ve srovnání s cuketou vyžaduje dýně k růstu o něco více tepla a vlhkosti, ale produkuje menší výnos.

4. Dýně, cuketa a tykev se jako zástupci stejné čeledi snadno křížově opylují. V důsledku toho se rodí nové kultury: dýně (hybrid dýně a tykve), dýně (dýně a cuketa), terasa (tykev a cuketa).

5. Squash mohou jíst děti od 6 měsíců.

Znalecký posudek

Jekatěrina Kurbatová , expert konzultačního portálu telemedicíny Arimed:

• tykev obsahuje více než 30 % denní hodnoty vitaminu C na 100 gramů

• tykev obsahuje antioxidanty, které pomáhají chránit tělo před volnými radikály a zabraňují poškození buněk

Ale tato zelenina má také omezení a kontraindikace:

• individuální nesnášenlivost zeleniny

• hypotenze (nízký krevní tlak)

• některá onemocnění ledvin

• sklon k průjmům a střevním poruchám.

Pokud porovnáte cuketu a dýni, pak cukety obsahují více vody, jejich dužnina je šťavnatá a porézní a tykev má dužinu hutnější. Cuketa se dá jíst syrová, ale tykev se musí povařit. Obě zeleniny však patří do čeledi dýňových a jsou bohatými zdroji prospěšných živin.

V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 19 kCal 1684 kCal 1.1% 5.8% 8863 g
Proteiny 0.6 g 76 g 0.8% 4.2% 12667 g
Tuky 0.1 g 56 g 0.2% 1.1% 56000 g
Sacharidy 4.1 g 219 g 1.9% 10% 5341 g
Organické kyseliny 0.1 g ~
Dietní vlákna 1.3 g 20 g 6.5% 34.2% 1538 g
Voda 92 g 2273 g 4% 21.1% 2471 g
Ash 0.8 g ~
Vitamíny
Vitamín A, RE 11 μg 900 μg 1.2% 6.3% 8182 g
beta karoten 0.13 mg 5 mg 2.6% 13.7% 3846 g
Vitamín B1, thiamin 0.03 mg 1.5 mg 2% 10.5% 5000 g
Vitamín B2, riboflavin 0.04 mg 1.8 mg 2.2% 11.6% 4500 g
Vitamín B4, cholin 7.3 mg 500 mg 1.5% 7.9% 6849 g
Vitamin B5, pantotenik 0.102 mg 5 mg 2% 10.5% 4902 g
Vitamín B6, pyridoxin 0.109 mg 2 mg 5.5% 28.9% 1835 g
Vitamín B9, folát 30 μg 400 μg 7.5% 39.5% 1333 g
Vitamín C, askorbová 23 mg 90 mg 25.6% 134.7% 391 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 0.13 mg 15 mg 0.9% 4.7% 11538 g
Vitamin K, fylochinon 3.3 μg 120 μg 2.8% 14.7% 3636 g
Vitamín PP, NE 0.25 mg 20 mg 1.3% 6.8% 8000 g
Macronutrienty
Draslík, K 203 mg 2500 mg 8.1% 42.6% 1232 g
Vápník, Ca 13 mg 1000 mg 1.3% 6.8% 7692 g
Křemík, Si 29 mg 30 mg 96.7% 508.9% 103 g
Hořčík, Mg 26 mg 400 mg 6.5% 34.2% 1538 g
Sodík, Na 14 mg 1300 mg 1.1% 5.8% 9286 g
Síra, S 12 mg 1000 mg 1.2% 6.3% 8333 g
Fosfor, P 12 mg 800 mg 1.5% 7.9% 6667 g
Stopové prvky
Bor, B 19.7 μg ~
Vanad, V 6.4 μg ~
Železo, Fe 0.4 mg 18 mg 2.2% 11.6% 4500 g
Jód, I 0.02 μg 150 μg 750000 g
kobalt, spol 1 μg 10 μg 10% 52.6% 1000 g
Mangan, Mn 0.157 mg 2 mg 7.9% 41.6% 1274 g
Měď, Cu 102 μg 1000 μg 10.2% 53.7% 980 g
Nikl, Ni 1.1 μg ~
Rubidium, Rb 5.6 μg ~
Selen, Se 0.2 μg 55 μg 0.4% 2.1% 27500 g
Zinek, Zn 0.29 mg 12 mg 2.4% 12.6% 4138 g
Stravitelné sacharidy
Mono- a disacharidy (cukry) 4.1 g ~
Nasycené mastné kyseliny 0.041 g max. 18.7 г
Polynenasycené mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny 0.052 g od 0.9 do 3.7 5.8% 30.5%
Omega-6 mastné kyseliny 0.031 g od 4.7 do 16.8 0.7% 3.7%
READ
Ve kterém měsíci dozrávají melouny?

Energetická hodnota Patisson je 19 kcal.

Hlavní zdroj: Skurikhin I.M. atd. Chemické složení potravin. Více.

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Produktová kalkulačka

Většina potravin nemůže obsahovat celou škálu vitamínů a minerálů. Proto je důležité jíst různé potraviny, které uspokojí potřeby těla na vitamíny a minerály.

Kalorická analýza produktu

Poměr bílkovin, tuků a sacharidů:

Znáte-li podíl bílkovin, tuků a sacharidů na kalorickém obsahu, můžete pochopit, jak produkt nebo strava splňuje standardy zdravé výživy nebo požadavky konkrétní stravy. Například americké a ruské ministerstvo zdravotnictví doporučují 10–12 % kalorií z bílkovin, 30 % z tuků a 58–60 % ze sacharidů. Atkinsova dieta doporučuje nízký příjem sacharidů, i když jiné diety se zaměřují na nízký příjem tuků.

Pokud je vydáno více energie, než je dodáno, tělo začne využívat tukové zásoby a tělesná hmotnost klesá.

Získejte více informací a uskutečněte to s naším bezplatným online kurzem.

Zjistěte svůj dodatečný výdej kalorií na trénink a získejte podrobná doporučení zcela zdarma.

  • vitamin C podílí se na redoxních reakcích, fungování imunitního systému, podporuje vstřebávání železa. Nedostatek vede k lámavosti a krvácení dásní, krvácení z nosu v důsledku zvýšené propustnosti a křehkosti krevních kapilár.
  • Silikon je obsažena jako strukturální složka ve složení glykosaminoglykanů a stimuluje syntézu kolagenu.

Kompletního průvodce nejzdravějšími potravinami najdete v aplikaci Moje zdravá strava.

Energetická hodnota nebo kalorie je množství energie uvolněné v lidském těle z potravy při trávení. Energetická hodnota produktu se měří v kilokaloriích (kcal) nebo kilojoulech (kJ) na 100 gramů. produkt. Kilokalorie, která se používá k měření energetického obsahu potravin, je také známá jako „potravinová kalorie“, takže předpona kilo se často vynechává, když se odkazuje na kalorie v (kilo)kaloriích. Podrobné tabulky energetické hodnoty ruských výrobků si můžete prohlédnout zde.

Nutriční fakta – obsah sacharidů, tuků a bílkovin ve výrobku.

Nutriční hodnota potravinářského výrobku – soubor vlastností potravinářského výrobku, za jehož přítomnosti jsou uspokojeny fyziologické potřeby člověka v potřebných látkách a energii.

Vitamíny, organické látky potřebné v malých množstvích ve stravě jak lidí, tak většiny obratlovců. Syntéza vitamínů je obvykle prováděna rostlinami, nikoli zvířaty. Denní lidská potřeba vitamínů je pouze několik miligramů nebo mikrogramů. Na rozdíl od anorganických látek se vitamíny ničí silným zahřátím. Mnoho vitamínů je nestabilních a „ztrácejí se“ během přípravy nebo zpracování jídla.

READ
Proč se kamenná růže roztahuje?

Vypočítává poměr kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů a také vitamínů a minerálů v závislosti na pohlaví, věku, hmotnosti a úrovni fyzické aktivity.

Kalkulačka ideální hmotnosti, index tělesné hmotnosti, výpočet koridoru kalorií, doporučení pro snížení, akční plán.

Index tělesné hmotnosti (BMI, BMI) je hodnota, která umožňuje posoudit míru souladu mezi hmotností člověka a jeho výškou, a tím nepřímo posoudit, zda je hmotnost nedostatečná, normální nebo nadváha.

Potravinová kalkulačka vám umožní snadno vidět klady a zápory produktu a pomůže vám vytvořit zcela vyvážený jídelníček.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: