Jaké vitamíny obsahuje mangold?

Mangold (řepa listová) je dvouletá rostlina, která je poddruhem řepy obecné a je rozšířena v evropských zemích. Obsahuje unikátní komplex vitamínů, minerálů a antioxidantů, které naše tělo potřebuje.

Vědci tvrdí, že mangold má důležité prospěšné vlastnosti pro člověka. Snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu, zabraňuje rozvoji cukrovky II. typu a zhoubných nádorů, příznivě působí na trávicí systém a tělesnou hmotnost.

Obsah

  1. Proč je to užitečné – 7 faktů
  2. 1. Obsahuje cenné látky
  3. 2. Antioxidační působení
  4. 3. Zlepšení trávicího systému
  5. 4. Posilujte kosti
  6. 5. Snížená kardiovaskulární morbidita
  7. 6. Korekce glykemického pozadí
  8. 7. Pomoc při hubnutí
  9. Bezpečnost a kontraindikace
  10. Jak to použít?

Proč je to užitečné – 7 faktů

Níže jsou uvedena hlavní fakta podložená důkazy o výhodách mangoldu.

1. Obsahuje cenné látky

chard

Mangold je nízkokalorický produkt (20 kalorií na 100 gramů).

Je zdrojem důležitých vitamínů a minerálů (vyšší než většina zeleniny). Obsah na 100 gramů:

Název látky Procento doporučené denní hodnoty
Vitamin A 122%
Vitamin C 30%
Vitamin E 10%
Vitamin K 409%
Vápník 6%
Měď 8%
Hořčík 22%
Mangan 17%
Železo 13%
Draslík 15%

Pouze 1 porce mangoldového salátu (100 gramů) plně pokryje denní potřebu vitamínů K a A, které jsou zodpovědné za udržování celkového stavu krve, minerální hustoty kostí, regulují redoxní procesy a syntézu nových molekul DNA.

Mangold je nízkokalorická zelenina, která obsahuje mnoho biologicky aktivních látek nezbytných pro lidské zdraví.

2. Antioxidační působení

Mangold obsahuje spoustu antioxidantů, které neutralizují škodlivé účinky volných radikálů na všechny buňky těla.

Podle vědců vedou antioxidanty ke snížení výskytu zhoubných nádorů, ale i onemocnění z kardiovaskulárního a endokrinního systému.

Hlavní aktivní antioxidanty jsou: vitamíny C a E, polyfenoly, betakaroten.

Výrazný antioxidační účinek mangoldu vede k následujícím pozitivním výsledkům:

  1. Snížení rizika vzniku nádorů. Vědci z Číny například zjistili snížení pravděpodobnosti rakoviny plic. Je také vysoce účinný proti maligní degeneraci buněk slinivky břišní, žaludku, tlustého střeva a konečníku.
  2. Prevence kardiovaskulárních patologií. Studie zahraničních vědců prokázaly snížení rizika časného rozvoje hypertenze a ischemické choroby srdeční.

Díky přítomnosti antioxidantů je konzumace mangoldu spojována s nízkým rizikem chronických onemocnění a rakoviny.

READ
Bramborový Lugovskoy

3. Zlepšení trávicího systému

Mangold má vysoký obsah vlákniny, základní živiny, která v těle plní mnoho důležitých funkcí.

Za prvé, vláknina normalizuje motorickou aktivitu trávicího systému, zabraňuje rozvoji zácpy, nadměrné tvorbě plynu a rozkladu.

Mezi další výhody vlákniny patří:

  • normalizace hladin cholesterolu;
  • snížené riziko infarktu myokardu;
  • prevence rakoviny žaludku a tlustého střeva;
  • hubnutí.

Mangold, díky množství vlákniny ve složení, příznivě ovlivňuje fungování gastrointestinálního traktu a také snižuje pravděpodobnost vzniku některých onemocnění.

4. Posilujte kosti

Salát z mangoldu je jedinečným zdrojem vitamínu K (pouze 25 gramů zeleniny stačí ke splnění denní potřeby).

Podle amerických vědců vitamin K aktivuje syntézu osteokalcinu, důležité bílkoviny, která se podílí na budování kostní tkáně.

Italští zdravotníci tvrdí, že nízké hladiny vitaminu K ve stravě jsou spojeny s vysokým rizikem osteoporózy (snížení hustoty kostí) a patologických zlomenin.

Vitamin K je základním prvkem zdravé výživy, která udržuje hustotu kostí, což je důležité zejména pro starší lidi a také pro ženy po menopauze, kdy hustota kostí s věkem klesá.

5. Snížená kardiovaskulární morbidita

Jakákoli strava bohatá na ovoce a zeleninu má pozitivní vliv na výskyt různých patologií ze srdce a cév.

Studie vědců ze Spojených států odhalily, že mangold díky obsahu draslíku způsobuje uvolnění hladkého svalstva ve stěnách tepen a snižuje krevní tlak.

Také zelenina snižuje koncentraci celkového cholesterolu v krvi změnou metabolismu v játrech a zpomalením vstřebávání žlučových kyselin. V důsledku toho se snižuje pravděpodobnost aterosklerotických lézí arteriálního řečiště a manifestace takových onemocnění, jako je ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu a chronická mozková ischemie.

Podle odborníků z Austrálie je pravidelná konzumace mangoldu spojena se 17% snížením rizika rozvoje kardiovaskulárních patologií.

Mangold účinně snižuje hladinu krevního tlaku a koncentraci cholesterolu v krvi, což vede ke snížení pravděpodobnosti vzniku patologií ze srdce a cév.

6. Korekce glykemického pozadí

Četné studie ukazují, že konzumace mangoldu je účinným způsobem prevence rozvoje diabetu II. typu a také zlepšení průběhu tohoto onemocnění.

Byly prokázány následující vlastnosti rostlin:

  1. Snížené vstřebávání glukózy z trávicího traktu. Vláknina v mangoldu zabraňuje výkyvům cukru po jídle, čímž stabilizuje celkové glykemické pozadí v těle.
  2. Snížená inzulínová rezistence. Rostlina zvyšuje citlivost buněčných receptorů periferních tkání (svalových a tukových) na inzulín, čímž zlepšuje využití glukózy z krve. Právě inzulinová rezistence je hlavním patogenetickým mechanismem vzniku diabetes mellitus II.
READ
Která semínka klíčí nejrychleji?

Odborníci z Bosny a Hercegoviny tvrdí, že mangold může zlepšit i průběh cukrovky. Na pozadí pravidelné konzumace zeleniny dochází k ústupu příznaků, vzácněji komplikací v podobě poškození periferního nervového systému.

7. Pomoc při hubnutí

Jakákoli zelenina nebo ovoce, které má vysoký obsah vody a vlákniny, ale nízký obsah kalorií, má vysoký potenciál pro hubnutí.

Studie vědců ukazují, že pravidelná konzumace mangoldu skutečně přispívá k hubnutí. Účinek je založen na skutečnosti, že vláknina ve svém složení po vstupu do žaludku výrazně zvětšuje objem a způsobuje rozvoj pocitu sytosti. To potlačuje centra hladu v mozku a snižuje množství zkonzumovaného jídla v příštích několika hodinách.

Práce německých lékařů ukazují, že u lidí, kteří pravidelně konzumují zelenou listovou zeleninu, je o 17 % nižší pravděpodobnost, že budou diagnostikováni nadváhou a obezitou.

Bezpečnost a kontraindikace

Přes všechny pozitivní účinky může v některých případech konzumace mangoldu tělu uškodit.

Mezi hlavní kontraindikace patří:

  1. Urolitiáza. Rostlina obsahuje oxaláty, které zvyšují rychlost tvorby kamenů v lumen močových cest.
  2. Užívání léků, které snižují “viskozitu” krve. Vitamin K, obsažený v mangoldu, je součástí systému srážení krve. Použití zeleniny na pozadí použití trombolytik, protidestičkových látek nebo antikoagulancií je plné trombotických nebo tromboembolických komplikací v důsledku snížení účinnosti léků.
  3. Chronická onemocnění trávicího systému v akutním stadiu. Použití listové řepy ve velkých objemech (zejména šťávy) způsobuje podráždění sliznic gastrointestinálního traktu, což může zhoršit průběh gastritidy, duodenitidy, peptického vředu a dalších patologií.
  4. Zvýšená citlivost mangoldu a dalším členům rodiny Amaranthů.

Samostatně je třeba poznamenat, že rostlina se doporučuje těhotným ženám. Obsahuje hodně železa, dále vitamíny a antioxidanty, které snižují riziko těhotenských komplikací (těhotenská cukrovka, anémie, eklampsie) a příznivě ovlivňují tvorbu orgánů plodu.

Pro použití mangoldu platí omezení. Doporučuje se seznámit se s nimi, aby se zabránilo vzniku nežádoucích účinků.

Jak to použít?

Nejužitečnější je jíst zelený a šarlatový mangold syrový. Jakákoli tepelná úprava snižuje koncentraci biologicky aktivních látek.

Řapíky rostliny chutnají jako kukuřice a lze je použít do salátů nebo jako přílohu k masitým pokrmům (pouze vařené).

Listy mangoldu se obvykle přidávají do polévek nebo dušeného masa, méně často do zeleninových salátů. Praxe zdobení jakýchkoli jídel vrcholy rostliny je rozšířená.

READ
Jaké vitamíny jsou v pomeranči

Níže je jednoduchý recept na salát z mangoldu:

Složení:

  • 300 gramů mangoldových listů;
  • 3 hřebíček z česneku;
  • 50 ml rostlinného oleje;
  • 50 gramů petrželky, kopru a koriandru (zelené lze brát v jakémkoli poměru);
  • 1 polévková lžíce citronová šťáva;
  • 50 gramů vlašských ořechů.

Recept:

  1. Listy mangoldu nakrájíme nadrobno, zalijeme vroucí vodou, vychladíme.
  2. Přidejte rostlinný olej, nasekaný česnek na listy.
  3. Zeleninu nakrájejte nadrobno, smíchejte s drcenými jádry vlašských ořechů.
  4. Všechny ingredience smícháme a zakápneme citronovou šťávou. Salát připraven.

Mangold je všestranná zelenina, která se hodí ke každému pokrmu. Je velmi snadné jej zařadit do jídelníčku.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: