Jaký vývar je dobrý na klouby?

Vývar z kostí je novým hitem komunity zdravého životního stylu, říká se mu superpotravina a všelék. Lékaři však s podporou zastánců této myšlenky nijak nespěchají – neexistují žádné studie potvrzující její přínos a pro některé lidi může být dokonce škodlivá. “Gazeta.Ru” – o tom, co lékaři vědí o kostním vývaru.

Kostní vývar je silný vývar z masa, drůbeže nebo rybích kostí. V důsledku dlouhodobého varu a kostní vývar se připravuje od 2 do 18 hodin, pojivová tkáň a kostní dřeň obsažené v kostech tvoří bohatou tekutinu. Zastánci používání vývaru z kostí jako zdravého nápoje věří, že čím déle se vaří, tím je výživnější a prospěšnější.

Obsah

  1. Vitamíny, kolagen, aminokyseliny
  2. Doba vaření – 12 hodin
  3. Veganský vývar
  4. Hledání důkazů

Vitamíny, kolagen, aminokyseliny

Lékaři potvrzují, že vařený vývar z kostí obsahuje spoustu živin. Terapeut v síti klinik Atlas sestavil pro Gazeta.Ru celý seznam vitamínů a mikroelementů, které obsahuje.

Zvířecí kosti podle terapeuta obsahují vápník, hořčík, draslík a fosfor, které jsou pro člověka nezbytné pro posílení vlastních kostí. Pojivová tkáň obsahuje glukosamin a chondroitin – podporují zdraví kloubů. Chrupavka navíc obsahuje kolagen, který se vařením mění na želatinu a poskytuje několik důležitých aminokyselin. Kostní dřeň přitom obsahuje vitamíny A, B2, B12 a E a také omega-3, omega-6 mastné kyseliny. Plus minerály – vápník, železo, selen a zinek.

Vývar z kostí se doporučuje zejména ženám, které se bojí stárnutí pleti kvůli obsahu kolagenu. „Pro milovníky vývaru z kostí není potřeba pro krásu a mládí pokožky dodatečně přijímat kolagen – v tomto pokrmu je ho hodně,“ vysvětluje Ekaterina Maslova, nutriční terapeutka, food coach, autorka knihy „Jednoduše O imunitě.”

Výživový poradce si je jistý, že vývar z kostí na rozdíl od jiných polévek obsahuje nejvíce živin.

„Polévky byly vynalezeny z chudoby, kdy ve velké rodině bylo potřeba nasytit mnoho lidí malým množstvím jídla,“ říká Mašlová. „Pak hodili do vody kus masa, pár brambor, trochu zelí a další zeleninu, která byla po ruce. Z hlediska výživy a užitkovosti je pokrm vcelku k ničemu – má málo kalorií, málo makro- a mikroživin. Vývar z kostí je úplně jiná záležitost,“ vysvětluje.

READ
Jak dlouho žije roztoč demodex na obličeji?

Doba vaření – 12 hodin

Odborníci doporučují vařit vývar co nejdéle s tím, že čím déle se vaří, tím více látek se do něj extrahuje a složení se stává bohatší a koncentrovanější.

„Vývar z kostí se vyrábí z hovězích kostí, kuřecích kostí a rybí polévky. Rybí vývar se vaří asi 1,5–2 hodiny, kuřecí vývar 2–4 hodiny, hovězí kosti 12–18 hodin,“ říká Polina Koroleva, endokrinoložka a nutriční specialistka.

Aby byl vývar výživnější, je nejlepší použít různé části – trubkovité kosti, ocas, kopyta. Lékaři radí přidat do vývaru ocet – pomáhá extrahovat živiny z kostí.

„Přidání jablečného octa nebo citronové šťávy během procesu vaření zvyšuje extrakci vápníku a hořčíku 15-17krát,“ vysvětluje Polina Koroleva.

Ekaterina Maslova varuje: aby byl vývar z kostí skutečně prospěšný, je důležité, aby zvířata a ptáci nebyli krmeni antibiotiky a hormony a hovězí maso musí být krmeno trávou (ne obilným). Kosti by měly být polévkové, tedy s kostní dření a klouby.

„Příprava vývaru z kostí je velmi jednoduchá,“ říká Kirill Belan. Budete potřebovat 4 litry vody, 30 ml jablečného octa, asi 1-2 kg zvířecích kostí, sůl a pepř. Podle chuti můžete přidat i zeleninu, bylinky nebo koření. Například česnek, cibule, celer, mrkev, petržel a tymián. Vložte všechny ingredience do hrnce nebo pomalého hrnce. Přiveďte k varu a vařte 12 až 24 hodin. „Čím déle se bude vařit, tím bude chutnější a výživnější. Vývar necháme vychladnout, scedíme do nádoby a popíjíme,“ radí lékařka.

Veganský vývar

Pro ty, kteří nejí maso zvířat, Ekaterina Maslova navrhuje připravit veganskou verzi vývaru z kostí. „Tento pokrm se připravuje z mořských řas a asijských hub, jako je shiitake, s přidáním spousty bylinek a koření. V tomto vývaru není žádný kolagen, ale je tam dostatek mikroživin,“ říká.

Na 3 litry filtrované vody budete potřebovat hrst řasy wakame, 100-150 g sušené shiitake, 1 cibuli, kořen čerstvého zázvoru 4-5 cm, 3-4 stroužky česneku, 1 stonek celeru, 1 mrkev, svazek petrželky nebo koriandru, špetka kurkumy. Všechny ingredience zalijte vodou, přiveďte k varu, snižte teplotu na minimum a vývar vařte přikrytý 40–45 minut. Poté sceďte a vypijte, případně použijte na vaření – z tohoto vývaru se dají vařit polévky, kaše nebo slouží jako omáčka k zeleninovým jídlům a nudlím, radí výživová poradkyně.

READ
Které větve odstranit z rybízu na podzim?

Hledání důkazů

Navzdory tomu, že odborníci na výživu hovoří o prospěšnosti vývaru z kostí, zatím neexistují žádné velké studie, které by to potvrzovaly. „Pít vývar z kostí je móda. Nedá se ale jednoznačně říci, že je to pro zdraví zbytečné,“ říká Polina Koroleva.

Kostní vývar je podle lékaře plný potenciálního nebezpečí: jeho časté užívání může vést k hromadění těžkých kovů (olova), protože je kostní tkáň hromadí. “To je však nepravděpodobné, protože kostní vývar obsahuje několik mikrogramů olova a kadmia na porci,” varuje Queen.

Nějaký výzkum však stále probíhal. “Existují studie, které říkají, že vývar z kuřecích kostí snižuje bolest při otevírání čelisti na dlouhou dobu – práce byla provedena na krysách,” říká nutriční specialista.

Natalja Vasiljevová, praktická lékařka z nemocnice Ruské železnice v Petrohradě, potvrzuje, že v současnosti v medicíně neprobíhají žádné klinické studie o zdravotních přínosech nebo škodlivosti kostního vývaru.

„Obecně je otázka pochybná. Něco jako babiččiny recepty. Neexistuje jasné vysvětlení, jak může vývar ovlivnit procesy v těle. Provádění spolehlivých klinických studií je problematické i kvůli dostupnosti mnoha různých receptur na přípravu pokrmu,“ uzavírá lékař.

Podle Vasilyevy byste se rozhodně neměli spoléhat na magické vlastnosti tohoto produktu.

„Při delším vaření se zničí mnoho enzymů a vitamínů. Totéž lze říci o kolagenu, který se ve své čisté formě nevstřebá a je nepravděpodobné, že dosáhne a nebude mít hojivý účinek,“ říká.

Lékařka také nedoporučuje konzumaci vývarů z tučných mas lidem s kardiovaskulárními chorobami a vysokým cholesterolem.

Přihlaste se k odběru Gazeta.Ru ve zprávách, zenu a telegramu.
Chcete-li nahlásit chybu, zvýrazněte text a stiskněte Ctrl + Enter

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: