Proč je dobré jíst syrovou dýni?

MOSKVA 25. listopadu – RIA Novosti. Dýně je melounová plodina s jedinečným složením vitamínů a nízkým obsahem kalorií. Jak je užitečná a kdy může být nebezpečná – v materiálu RIA Novosti Vlast dýně Tato zelenina, jejíž plody botanici nazývají bobule, se pěstovala v Mexiku 6 tisíc let před naším letopočtem. Dýně se do Starého světa dostala díky Španělům v XNUMX. století. V Rusku se objevila o něco později a nyní je tato blízká příbuzná cukety považována za jednu z oblíbených zahradních rostlin. Proč je dýně užitečná? Tato zelenina obsahuje spoustu cukrů, pektin a karoten, obsahuje vitamíny B, vitamíny A, C , E, K, T. Výhody dýně spočívají také v minerálech, na které je bohatá – především draslík, vápník, fosfor a železo. Semena mají vysoký obsah tuku a bílkovin.“ Tato zelenina obsahuje hodně vlákniny, zejména pektinu, který pomáhá čistit tělo od toxinů,“ řekl odborník na výživu, doktor lékařských věd Michail Ginzburg. – Navíc obsahuje hodně tzv. karotenoidů, jako mrkev. V těle plní velmi důležitou funkci – chrání stěny cév před aterosklerózou a tělesné tkáně před záněty a předčasným stárnutím. Obsahuje také spoustu minerálů a vitamínů, které tělo potřebuje v chladném a chladném období.“ Odbornice na výživu Elena Solomatina poznamenává, že betakaroten, který je součástí dýně, má pozitivní vliv na zrak, pokožku, sliznice a imunitní systém.“ Pomáhá také předcházet všem druhům onemocnění dýchacích cest, protože sliznice dostane první ránu, když někdo poblíž například kýchne,“ podotýká odborník. Draslík navíc odvádí přebytečné tekutiny z těla a snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Dýně je užitečná i pro vysoký obsah pektinů, které pomáhají odstraňovat z těla cholesterol a toxiny KBJU dýně (100 g): Kdy je nebezpečná Přes všechny výhody může dýně škodit, pokud se neberou v úvahu možné kontraindikace . Syrovou dýni by neměli jíst lidé se zánětlivými onemocněními trávicího traktu a kameny ve žlučníku a ledvinách. Je lepší nezahrnout nezpracovanou zeleninu do stravy malých dětí a starších lidí, protože produkt v této formě je obtížněji stravitelný. Pro diabetiky může dýně zvýšit hladinu cukru v krvi.V některých případech může konzumace zeleniny ve velkém množství způsobit nadýmání a zvýšenou tvorbu plynu. Individuální intolerance a alergie jsou vzácné, ale vyskytují se Jak se používají v lékařství Kyselina askorbová, obsažená v dužině, pomáhá tělu bojovat s nachlazením. Vitamíny B v dýni vám pomohou vyrovnat se s přepracováním, únavou, podrážděností a nespavostí. K tomu nemusíte ani jíst dýni, stačí na noc vypít sklenici dýňové šťávy nebo jejího odvaru s medem. Při onemocněních jater se doporučuje syrová dužina a také dýňová kaše s různými obilovinami. Při onemocněních močového měchýře nebo ledvin je tento nápoj užitečný: sklenice dýňových semen a sklenice konopných semen se rozemele, přidají se asi tři sklenice vroucí vody a poté se dekantuje. Tento „koktejl“ se pije s medem a cukrem.Těm, kteří tráví přes den hodně času na nohou, pomůže večer od bolesti nohou pasta z čerstvé dýňové dužiny. Dokáže také zmírnit záněty a bolesti při popáleninách (retinol ve svém složení podporuje hojení), pomáhá při vyrážkách a akné Odborníci na výživu doporučují dýni při hubnutí. Dýně, která je z 90 % tvořena vodou, má nízký obsah sacharidů a málo kalorií. A vitamin T podporuje vstřebávání těžkých potravin. Kdo chce zhubnout, neměl by však spoléhat na dýňová semínka – jde o vysoce kalorický výrobek, 100 g obsahuje 559 kcal.Zelenina bohatá na železo se doporučuje lidem trpícím anémií. Ve složení obsažený vzácný vitamín K ovlivňuje srážlivost krve.Dýňová šťáva příznivě působí na zdraví mužů. Silnějšímu pohlaví se také doporučuje používat dýňová semínka pro takové účely pro zvýšení potence. Dýně je také považována za vynikající lék na nevolnost, takže těhotným ženám se doporučuje jíst ji, pokud mají toxikózu.Dýňová semínka jsou účinným anthelmintikem. Abychom se zbavili helmintů, stejně jako pro prevenci, stačí tento produkt jednoduše jíst v sušené formě. Některé léky se vyrábějí ze semen rostliny, například k léčbě onemocnění jater. Zinek, obsažený ve velkém množství také v dýňových semínkách, pomáhá odstraňovat nemoci způsobené nedostatkem tohoto minerálu – akné, lupy, seborea.Vitamín E a karoten v menopauze u žen snižují nepříjemné návaly horka. Pomáhají tělu obnovovat se a nestárnout déle, zabraňují brzkému vzniku stařeckých skvrn a vrásek.Kromě medicíny se dýně používá v kosmetologii. Tato zelenina díky vysokému obsahu vitamínů A a E pomáhá bojovat proti stárnutí, předčasnému stárnutí pleti a vráskám. Potřením obličeje kouskem syrové dýně můžete stáhnout póry, zbavit se akné a získat matující efekt. Dužina a šťáva ze zeleniny jsou vynikajícím tonikem pro pokožku. V kosmetologii se používají obklady z nastrouhané dýňové dužiny nebo z její šťávy Použití při vaření Kromě kosmetiky lze z dýně připravit mnoho pokrmů. Receptů, kde je hlavní surovinou dýně, jsou stovky, vyrábí se z ní polévky, palačinky, saláty, kaše, koláče, nákypy, kaviár, kandované ovoce, přílohy k hovězímu, vepřovému masu a další tučná jídla. Dýně se smaží a nakládá, konzumuje se vařená Jak vybírat a skladovat Při výběru zeleniny v obchodě dejte přednost vyzrálému exempláři s hustou kůrou, bez výrazného poškození, se sušenou natí. Předpokládá se, že velikost a barva dýňového ovoce neovlivňuje jeho spotřebitelské vlastnosti. Někteří odborníci však doporučují brát dýně na ovoce o hmotnosti 3-5 kg, od té doby bude dýně měkká a kůže bude tenká. Existují tři skupiny dýní – velkoplodá, s tvrdou kůrou a muškátový oříšek. Nejchutnější z nich je ten poslední. Má výraznou sladkou chuť a melounové aroma. Skutečnost, že obsah cukru v dužině může dosáhnout 11,5 procenta cukrů, z něj dělá dobrý dezert. Nejběžnější odrůdy v obchodě jsou odrůdy hruškovitého tvaru.Dýně s tvrdou kůrou jsou obvykle malé velikosti. Je vhodnější pro přípravu polévek a pyré, protože její dužina je poněkud drsná, hmotnost velkoplodé dýně může dosáhnout několika set kilogramů. Z toho se vyrábí halloweenské dekorace. Tato zelenina se dobře hodí na pečení a dušení zeleniny.Některé odrůdy lze skladovat v místnosti až do jara, ale většinou je doba kratší – asi dva měsíce. Hlavní věc je, že místnost je suchá. Zeleninu je lepší umístit na chladné a tmavé místo, ideálně do sklepa. Pokud se ovoce nakrájí, kousky vydrží v lednici deset dní. A pokud ji nakrájíte na kostičky a dáte do mrazáku, blahodárné vlastnosti dýně vydrží asi šest měsíců Jak ji správně používat Odborníci podotýkají, že pokrmy z dýně by se měly jíst s tukem (například máslo nebo zakysaná smetana) . Dýni je lepší péct, protože se zvýrazní její chuť a vůně, a také se konzumuje dušená nebo dušená. „Tuto zeleninu je lepší nejíst čerstvou, organická vláknina, kterou obsahuje, může podráždit žaludek. Ideální variantou je dýňová kaše.

READ
Je nutné mýt skleník na podzim?

Oproti ostatní sezónní zelenině má dýně minimálně jednu podstatnou výhodu: lze ji skladovat neomezeně dlouho. Tím ale jeho blahodárné vlastnosti nekončí. Obsahuje dokonce vzácné vitamíny, které v jiných produktech jen stěží najdete. Na druhou stranu je známo, že tepelnou úpravou se mnoho prospěšných látek v potravinách minimalizuje. Možná je tedy lepší jíst dýni syrovou? S touto otázkou jsme se obrátili na odborníky na výživu.

Jaké jsou výhody dýně?

Jasná barva dýně přímo křičí, že je plná karotenu. Je ho ještě více než v mrkvi – čtyřikrát nebo dokonce pětkrát. Světlo se ale nesbíhalo pouze ke karotenu.

„Dýně je vynikajícím zdrojem vitamínů B, PP, E, C, antioxidantů, mikroprvků, železa, hořčíku, draslíku, fosforu a vlákniny,“ říká nutriční specialistka Irina Borodina. — Snižuje účinky oxidačního stresu a obnovuje činnost detoxikačních enzymů.

Irina Borodina je odbornicí na výživu v Jekatěrinburském městském centru pro lékařskou prevenci, kandidátkou věd, kategorie terapeutka.

Vláknina a dietní vláknina obsažená v dýni zlepšují střevní mikroflóru a betakaroten má pozitivní vliv na zrak, kůži, imunitní systém a sliznice a pomáhá předcházet onemocněním dýchacích cest.

Živiny, na které je dýně bohatá

Živiny, na které je dýně bohatá

Infografika: Vitalij Kalistratov / Městské portály

Dýně navíc obsahuje (a ve velkém množství) vzácný vitamín T, známý také jako karnitin. Ovlivňuje rozvoj svalové hmoty a spalování tuků a podporuje vstřebávání těžkých jídel, proto lze dýni bez obav zařadit do nejlepších příloh k hovězímu a vepřovému masu.

Užitečná je nejen dýňová dužina, ale i semena. Jsou bohaté na vitamíny A a E, které pomáhají udržovat mladistvou pokožku, zdravé nehty a vlasy. Díky dostatečnému množství vlákniny normalizují metabolismus, pomáhají otupovat pocit hladu a hubnout. Pouhých 30 gramů dýňových semínek doplní až 70 % denní potřeby zinku.

Dýňová semínka a dýňové oleje obsahují polynenasycené mastné kyseliny a mikroelementy, jsou bohaté na zinek, mají choleretický účinek, podporují odstraňování metabolických produktů z jater a normalizují metabolismus lipidů, říká Irina Borodina. – Pomáhají tedy játrům vyrovnat se s jejich hlavní funkcí – detoxikací.

Jak vám může prospět dýně

Jak vám může prospět dýně

Infografika: Vitalij Kalistratov / Městské portály

Komu lékaři doporučují jíst dýni?

Dietologové zařazují pokrmy z vařené a dušené dýně do jídelníčku lidí trpících vysokou hladinou kyseliny chlorovodíkové v žaludku a dvanácterníkovými vředy. Dýni se navíc doporučuje zařadit do jídelníčku diabetiků.

READ
Který měsíc je nejlepší pro sázení růží?

„Výhoda dýně pro lidské tělo při cukrovce spočívá v tom, že produkty vyrobené z ní stimulují produkci vlastního inzulínu,“ říká nutriční specialistka Irina Toropygina. — Z dýně můžete vyrobit dezerty, které mohou diabetikům nahradit čokoládu a sladkosti. Dýně má navíc alkalizující vlastnosti a stimuluje pankreatickou sekreci, takže pacienti s akutní pankreatitidou ji mohou jíst ihned po ukončení hladu. Vařená nebo spařená dýně se zbaví kaše, kaše a dává se nemocným. Také pacienti s pankreatitidou mohou jíst dýňové kastrol a pyré polévky.

Irina Toropygina je nutriční specialistka, specialistka na funkční integrativní výživu, specialistka na testování DNA, oblasti práce: diagnostika a identifikace příčin nadváhy nebo podváhy, vývoj individuálního jídelníčku pro léčbu obezity a nadváhy, nutriční podpora různých nutričních poruchy.

Díky nízkému obsahu kalorií je dýně považována za ideální dietní produkt, protože neobsahuje škrob, cholesterol a trans-tuky, málo cukru, ale hodně vlákniny užitečné pro trávení. Obsah kalorií 100 gramů buničiny – celkem.

Kalorie, bílkoviny, tuky a sacharidy v dýni (na 100 gramů)

Kalorie, bílkoviny, tuky a sacharidy v dýni (na 100 gramů)

Infografika: Vitalij Kalistratov / Městské portály

Pro koho je dýně kontraindikována?

Dýně není schopna ublížit zdravému člověku. Pokud se kvůli příliš častému používání neobjeví nadýmání a problémy se stolicí. To samé se ale dá říci téměř o veškeré zelenině. Stává se, že nadměrná konzumace dýně vede k falešné karotenové žloutence (slupka zežloutne kvůli karotenu v dýni). Ve všech těchto případech existuje pouze jedna cesta ven: stačí trochu zpomalit a vše se obnoví.

Když dýně není vaše volba

Když dýně není vaše volba

Infografika: Vitalij Kalistratov / Městské portály

Občas se objeví individuální nesnášenlivost a alergie, v tomto případě je lepší se přípravku úplně vyhnout. Ale jíst tolik dýně, abyste mohli jít do nemocnice – lékařská historie takové precedenty nezná.

Je lepší jíst dýni syrovou?

Šťavnatá a bohatá chuť syrové dýně z ní dělá samostatnou svačinku nebo přílohu. Připravují se z něj vitamínové saláty a smoothies. Kombinace syrové dýně s jablky a mrkví je považována za úspěšnou (jak chuťově, tak vitaminově).

Syrová dýně je bohatá na pro oči, imunitní systém, kůži a kosti prospěšný vitamín A. Je plná flavonoidů, které zpomalují proces stárnutí a zabraňují vzniku nádorů. Existují však určité kontraindikace.

READ
Proč klíště po přisátí zemřelo?

“U diabetiků může dýně zvýšit hladinu cukru v krvi,” říká Irina Toropygina. — Lidé se zánětlivými onemocněními trávicího traktu a kameny ve žlučníku a ledvinách by neměli jíst syrovou dýni, protože dýně má choleretický účinek a může vyvolat pohyb kamenů. Malým dětem a starším lidem je lepší nedávat nezpracovanou, syrovou dýni, protože v této podobě je produkt hůře stravitelný.

Nezapomeňte, že dýně má močopudné a projímavé účinky: příliš syrové dýně a ahoj, průjem. Ale ve skutečnosti to bude těžké přehánět – k tomu musíte během dne sníst více než 500 gramů syrové dýně.

Dýně je totiž jedna z mála zeleniny, která si i po tepelné úpravě zachovává mnoho prospěšných látek. Pokud opravdu chcete jíst něco syrového, podívejte se na 5 potravin, které je zdravější jíst syrové.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: