Proč je špatné zmrazovat potraviny?

Lednička je největším vynálezem člověka v oblasti dlouhodobého skladování potravin. Zvláštní místo v tomto vydání zaujímá samozřejmě zmrazování potravin. Mraznička může pomoci uchovat nádobí a potraviny na mnohem delší dobu.

Již jsme diskutovali o seznamu produktů, které Obecně není vhodné dávat jej do lednice. Málokdo však přemýšlí o tom, že existuje poměrně velký seznam potravin, u kterých je zmrazení přísně kontraindikováno.

1. Mléko a sýr

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Mléko by se rozhodně nemělo zmrazovat. Jinak ztrácí chuť. Kromě toho se produkt může jednoduše zhoršit a začít se rozpadat. Změny ve struktuře mléka pod vlivem ultranízké teploty jsou nevyhnutelné. Toto pravidlo platí i pro měkké sýry: ricotta, hermelín, brie atd.

2. Konzervy

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Tento produkt by měl být skladován při pokojové teplotě. V lednici můžete uchovávat i konzervy, ale rozhodně je nezkoušejte zmrazit. V opačném případě začne konzerva bobtnat a okamžitě se kazí. Poté můžete na používání tohoto produktu okamžitě zapomenout.

3. Vejce

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Po zmrazení a následném rozmrazení se vejce rychle kazí, nejprve získají nepříjemný zápach a poté se promění ve zdroj otravy jídlem. I krátkodobé zmrazení má na vejce extrémně negativní vliv.

4. Zelenina

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Přestože rozmražená zelenina u člověka rozhodně nezpůsobí otravu jídlem, po použití tohoto způsobu skladování čeká majitele nemilé překvapení – ztráta téměř všech vitamínů a neméně důležitá ztráta jejich dřívější chuti. To se týká především zelí, cuket, salátů, okurek a dalších vodnatých plodin.

5. Želatina

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Žádná jídla, která obsahují želatinu (včetně aspiku), by se neměla zmrazovat. Jinak ztratí téměř veškerou chuť. Zmíněná složka totiž při nízkých teplotách rychle krystalizuje.

6. Soda

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Jakékoli sycené nápoje, včetně alkoholických (včetně šampaňského), by se neměly zmrazovat. Neztratí svou chuť, ale pravděpodobnost, že nádoba ve zmrazených sycených nápojích exploduje, je neúměrně vysoká. Pokud se nechcete dostat do nepříjemné situace, je lepší neriskovat.

7. Chlebové pokrmy

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Za žádných okolností nevkládejte do mrazničky žádné obalované potraviny. Pokud toto pravidlo zanedbáte, velmi brzy se budete moci rozloučit se všemi připravenými „lahůdkami“. S vysokou mírou pravděpodobnosti se vše, co bylo zmrzlé, promění v nechutně vypadající vodnatou kaši.

Navíc: již rozmražené nádobí

Produkty, které by se neměly zmrazovat

Na závěr nezapomeňte na nejdůležitější pravidlo – po rozmrazení se jídlo musí uvařit a sníst (nebo vyhodit). Nikdy je znovu nezmrazujte. Takové akce pouze přispějí k množení mnoha bakterií v potravinách. Týká se to především masa a ryb.

7 hlavních mýtů o mražené zelenině

Nevím jak vy, ale mnozí si ještě pamatují ty časy, kdy hlavní přípravou zeleniny pěstované na zahrádkách nebo kupované byla příprava kyselých okurek a domácích nálevů a salátů. Pravda, musíme vzdát hold, tento způsob skladování stále praktikují šetrné hospodyňky. A bylo velkým úspěchem koupit čerstvé okurky na novoroční dovolenou nebo uložit meloun do tmavé spíže.

READ
Kolik jablek byste měli sníst denně?

V dnešní době si v supermarketech a malých obchodech můžete koupit různou mraženou zeleninu, ovoce a bobule, které se po rozmrazení prakticky neliší od čerstvé. Tento způsob konzervace rostlinných produktů má jak své zastánce, lidi, kteří ho plně podporují, tak zaryté odpůrce. V procesu projednávání tohoto problému vznikla řada mýtů o výhodách a škodlivosti mražených potravin. Tento způsob ukládání má skutečně své klady i zápory. Ale příběh o některých nuancích a tricích, které zmrazení má, může rozptýlit ty nejnegativnější z nich.

Na tyto mýty se podíváme v tomto článku.

Mýtus č. 1. Mražená zelenina obsahuje méně živin než čerstvá

„Výhody lze získat pouze z čerstvé zeleniny a ovoce“ je nejčastější argument odpůrců konzervovaných a mražených potravin. To je hlavní mýtus. A přijali bychom to jako realitu, kdybychom žili před sto lety. Pak nebyla žádná chemická hnojiva, v zimě se nedaly koupit okurky a špenát a zámořská zelenina neměla možnost dostat se bezpečně do našich obchodů. Nyní je vše jinak a nadále žít v zajetí stereotypů není příliš moudré.

Nejčastější mylnou představou je ztráta vitamínů a živin. Propojme logiku. Zelenina a ovoce byly pěstovány v zemi daleko od nás speciálně pro export. Úkolem výrobce je dodat tuto zeleninu spotřebiteli v atraktivní prezentaci.

Jak to zajistit?
1. Nejprve do půdy přidejte chemikálie, aby zeleninu nepoškodili škůdci a bakterie.
2. Za druhé potřete zeleninu nebo ovoce voskem, abyste zabránili hnilobě.
3. Za třetí, sbírejte nezralé, protože tam bude dlouhá přeprava – a zelenina dozraje během přesunu.
4. Navíc musíme počítat s tím, že zelenina se vozí ve velkém, takže může ležet ve skladu a na pultu obchodu i docela dlouho. Díky tomu je množství vitamínů v takové zelenině minimální, pokud v ní vůbec zůstávají. Úplně jiný obrázek se zeleninou a ovocem, které jsou zmrazené. Sklízí se na vrcholu zralosti, kdy každý vitamín, který obsahují, má největší vliv na lidský organismus.

Velké společnosti umisťují zpracovatelské závody téměř vedle polí, aby se zelenina, ovoce a bobule okamžitě dostaly do výroby, aniž by byly poškozeny během přepravy a aniž by měly čas ztratit užitečné látky. Celý proces od sklizně po balení trvá pouhé čtyři hodiny. Ano, samozřejmě, určité množství vitamínů se z mražených potravin ztrácí, ale jejich obsah je mnohem vyšší než v mimosezónní dovážené zelenině, kterou kupujeme v období podzim-zima. Hlavní věc je, že produkty jsou zmrazeny pomocí správné technologie – šoku, který je klíčem k uchování užitečných látek.

READ
Jaká zelenina je vhodná pro králíky?

Prudké zmrazení zachová nejen maximum živin, ale také tvar, strukturu a barvu zeleniny

Okamžité vystavení extrémně nízkým teplotám zabraňuje přeměně vody obsažené v zelenině, ovoci a bobulích na velké ledové krystaly. Buněčné membrány tak zůstávají neporušené a prospěšné látky zůstávají nedotčeny.

V roce 2015 porovnávali vědci z Kalifornské univerzity obsah vitamínů E, C, A a B2 v čerstvé a mražené zelenině a ovoci. Testovanými subjekty byly kukuřice, mrkev, brokolice, špenát, hrášek, zelené fazolky, jahody a borůvky. Srovnání ukázalo, že mražená kukuřice, fazole a borůvky obsahují více vitamínu C než čerstvé a mražená brokolice je bohatší na vitamín B2 než čerstvá.

Mýtus č. 2. Mražená zelenina obsahuje konzervační látky

2 1000x440.jpg

Všechno je úplně naopak: zmrazení podle své technologie nevyžaduje žádné další „pomocníky“. Dlouhá trvanlivost je dosažena samotným procesem zmrazování, takže není potřeba konzervačních látek. Aby ale zelenina vydržela na pultech obchodů čerstvá co nejdéle, lze použít konzervanty. Někteří se také domnívají, že při zmrazování zeleniny se přidává sůl – to se nedělá a mražená zelenina má pouze přirozené procento soli, stejně jako čerstvá.

Mýtus č. 3. Při rozmrazování potravin dochází ke ztrátě živin

Toto je zčásti mýtus a zčásti pravda. Pokud totiž zeleninu rozmrazíte nesprávně, některé živiny se ztratí.

Při dodržení pravidel rozmrazování zůstanou vitamíny zachovány. Pamatovat si:
1. Zmrazenou zeleninu není třeba vůbec rozmrazovat, ale hned vařit. Maximální množství látek zůstává při vaření zeleniny v páře, o něco méně při vaření v osolené vodě.
2. Pokud recept zahrnuje použití rozmrazeného produktu, vyjměte zeleninu z mrazničky předem a – důležité: bez otevření obalu, abyste zabránili vystavení vzduchu – ji umístěte přes noc na spodní polici chladničky.

Co mražené zelenině rozhodně neprospěje, je opakované mrazení. Když je tedy kupujete v obchodě, pečlivě si prohlédněte obal. Neměla by na ní být námraza a uvnitř by neměly být žádné krystalky ledu. Chcete-li to zkontrolovat, zatřeste a prohmatejte sáček – žádné zbytečné zvuky nebo hrudky.

Mýtus č. 4. Mražená zelenina má neomezenou trvanlivost

Není tomu tak, jak nám říká štítek na obalu. Při klasické teplotě -18 stupňů se mražená zelenina, ovoce a bobuloviny skladují až rok, pak je lepší nepoužívat. A vždy si přečtěte etiketu: kdy byl vyroben a jaká je doporučená trvanlivost. Mimochodem, trvanlivost si můžete omylem zkrátit sami. Pokud jsou dvířka mrazničky vedle sáčků s mraženou zeleninou, pak každé otevření a zavření dvířek způsobí kolísání teploty. To zase může způsobit tvorbu ledových krystalků, které mohou poškodit buněčné membrány uvnitř zeleniny. Výše jsme psali, že právě to vede k tomu, že v produktu bude mnohem méně užitečných látek.

READ
Proč jsou v zelí černé skvrny?

Strategicky tedy odložte dlouhodobé zásoby a to, co se chystáte připravit ve velmi blízké budoucnosti, můžete umístit blíže.

Mýtus č. 5. Nebo osvědčená realita o výhodách mražené zeleniny, ovoce a bobulovin

3 1000x440.jpg

Jíst mraženou zeleninu pomáhá vyvážit stravu člověka.
A to už není mýtus, ale velmi důležitý fakt, prokázaný vědci z University of Sydney v Austrálii. Zařazením mražené zeleniny a ovoce do jídelníčku je mnohem snazší udržovat vyváženou stravu. Jejich použití je mnohem jednodušší a příjemnější: jsou již vyprané a nařezané, což šetří čas a námahu při naprostém nedostatku času. Balení stačí otevřít a zeleninu přidat do připravovaného pokrmu.

Mýtus č. 6. Zmrazování zabíjí bakterie

Špatná zpráva: bakterie zůstávají naživu. Pouze hibernují, to znamená, že se stanou neaktivními. To platí pro bakterie, plísně a kvasinky. To znamená, že pokud jsou ve výrobcích mikroby, které se rozhodnete zmrazit, pak když se dostanou do tepla, znovu se aktivují. Některé produkty, které se nedoporučují ke zmrazování, mohou navíc představovat riziko pro lidské zdraví.

Mýtus č. 7. Všechny produkty lze zmrazit

Ale ne. Některé potraviny se nedoporučuje zmrazovat, protože:
• vejce ztratí svou přirozenou chuť a začnou nepříjemně zapáchat;
• u rajčat, okurek a zelí hrozí, že se po rozmrazení změní na kaši;
• mléčné výrobky po zmrazení se mohou stát zdrojem střevních poruch;
• u měkkých sýrů hrozí, že se stanou živnou půdou pro patogenní bakterie.

Při konzumaci mražené zeleniny, ovoce a dalších produktů si to musíte zapamatovat.

6 receptů na jednoduchá a chutná jídla s mraženou zeleninou

Aby bylo vaření s mraženou zeleninou potěšením, nabízíme několik receptů na velmi chutná, zdravá a rychlá jídla.

Treska pečená v troubě s mini brokolicí a sázeným vejcem

mify-recept1.jpg

SLOŽKY:
Mini Broccoli Bonduelle 1 balení (300 g); filet z tresky 500 g; slepičí vejce 4 ks; ocet 1 polévková lžíce. l.; olivový olej 2 lžíce. l.; směs 4 paprik podle chuti; sůl podle chuti

RECEPT:
1.Troubu předehřejte na 180 stupňů. Tresku omyjeme, osušíme ubrousky, položíme na plech a potřeme olivovým olejem. Vedle položte předem rozmraženou mini brokolici. Přidejte trochu soli. Pečeme v troubě 15 minut.
2. V hrnci ohřejeme vodu, přidáme ocet, krouživými pohyby vytvoříme trychtýř a rychle spustíme vyloupané vejce. Jakmile vejce ztuhne, opatrně je vyjměte z vody.
3. Tresku podávejte se sázeným vejcem, plátkem citronu a čerstvě mletým pepřem.

READ
Jaký je nejtlustší strom na světě?

Míchaná vejce na toastu s mini brokolicí a limetkovým jogurtem

SLOŽKY:
Mini brokolice Bonduelle 2/3 balení (200 g); bílý chléb 4 plátky; tvaroh 70 g; slepičí vejce 4 ks; olivový olej 2 lžíce. l.; kmín 1 lžička; sůl podle chuti; přírodní jogurt 100 ml; limetka 1 ks.

RECEPT:
1.Troubu předehřejte na 180 stupňů. Toasty opečte do zlatova.
2.Připravte dresink: smíchejte jogurt s limetkovou šťávou a kůrou.
3. Brokolici uvaříme podle návodu. Vypusťte vodu. Navrch dejte jogurtový dresink.
4.V horké suché pánvi opékejte kmín 2-3 minuty, odstavte.
5.Do pánve přidáme olivový olej, do pánve opatrně rozbijeme vajíčko, abychom nepoškodili žloutek. Smažte na středním plameni. Když bílky zbělají, míchaná vejce jsou hotová. Připravte si 4 smažená vejce.
6.Toast vyjmeme z trouby a namažeme na něj smetanový sýr. Navrch dejte brokolici a sázená vejce.
7.Při podávání posypte kmínem. Podle chuti dosolíme.

mify-recept2.jpg

Krůtí v pestu a ratatouille

mify-recept3.jpg

SLOŽKY:
Zelenina „Ratatouille“ ve francouzském Bonduelle 1 balení (400 g); krůtí řízek 280 g; česnek 5 g; sušená rajčata 5 g; rostlinný olej 1 polévková lžíce. l.; voda 80 ml; sýr feta 40 g; tymián 1 snítka; sůl podle chuti; pepř podle chuti; pesto omáčka: zelená bazalka 14 g; slunečnicový olej 11 ml; kešu oříšky 6 1/2 g; parmazán 6 g; olivový olej 2 g

RECEPT:
1. Pesto omáčka. Ořechy lehce opečte a poté je zchlaďte. Česnek a bazalku nasekáme. Smíchejte všechny ingredience a polovinu slunečnicového oleje. Rozmixujte mixérem dohladka. Přidejte zbývající slunečnicový olej a promíchejte. 2. Rozpalte pánev na vysokou teplotu a zeleninu na rostlinném oleji se snítkou tymiánu opékejte za občasného míchání 4 minuty. Dochuťte solí a pepřem. 2. Česnek rozdrťte plochou stranou nože a vložte do jiné pánve, kterou jste si předehřáli. Přidáme krůtí řízek a lehce orestujeme. Snižte teplotu na minimum a přidejte pesto a vodu. Promíchejte, přikryjte a vařte 3 minuty.
3. Fetu nakrájejte na malé kostičky nebo ji rozmačkejte rukama. K připravené zelenině přidáme fetu a sušená rajčata a promícháme.
4. Krůtí maso a zeleninu položte na talíře a podávejte.

Sabji s kokosovým dhalem

SLOŽKY:
“Sabji” pikantní zelenina na indický způsob Bonduelle 1 balení (400 g); Čočka „Dušená“ Bonduelle 1/3 sklenice (100 g); kokosové mléko 80 ml; pita 1 ks; kešu ořechy 20 ks; rostlinný olej 1 polévková lžíce. l.; česnek 5 g; směs koření mango kari 5 g; voda 200 ml; sůl podle chuti; pepř podle chuti; chutney omáčka: petržel 12 g; loupaná rajčata 9 1/2 g; malá slunečnice 6 1/2 ml

READ
Musím kurník na zimu zateplit?

RECEPT:
1.Chutney omáčka. Smíchejte všechny ingredience a šlehejte mixérem, dokud nebudou hladké a středně husté.
2. Směs koření. Smíchejte všechny přísady.
3. Dejte vařit vodu.
4. Zahřejte pánev na vysokou teplotu. Do pánve přidejte čočku, mletý česnek, směs mangového kari, kokosové mléko a chutney. Vše zalijeme vroucí vodou, zamícháme a 5 minut zahříváme na středním plameni.
5. Rozpalte další pánev na vysokou teplotu a pita zahřívejte z obou stran, asi půl minuty na každé straně. Dát stranou.
6. Do pánve, kde se smažila pita, přidejte rostlinný olej a smažte v něm zeleninovou směs za občasného míchání 3-4 minuty. Dochuťte solí a pepřem.
7. Nakrájejte pitu na 4 kusy.
8. Na talíř dejte zeleninu a čočku. Na čočku nasypte kešu oříšky. Podávejte s pita chlebem.

mify-recept4.jpeg

Lososové špízy s venkovskými sušenkami a sýrovou omáčkou

mify-recept5.jpg

SLOŽKY:
Zeleninové sušenky “Country” ze zelených fazolek, brambor a mrkve Bonduelle 1 balení (300 g); filet z lososa 600 g; vaječný žloutek 3 ks; citronová šťáva 3 lžíce. l.; Worcestershire omáčka 1 lžička; máslo 100 g; směs „italských bylin“ 2 lžičky; sůl podle chuti; olivový olej 2 lžíce. l.

RECEPT:
1. Připravte omáčku: v hrnci smíchejte žloutky, citronovou šťávu, pepř, worcesterskou omáčku a 1 polévkovou lžíci. l. horkou převařenou vodou. Za stálého míchání přidejte 1-2 lžičky. rozpuštěné máslo. Pokud začne omáčka hned moc houstnout, přidejte další 1-2 lžičky. horkou převařenou vodou. Pokračujte v míchání. Osolte, stáhněte z ohně a kastrol přikryjte pokličkou, aby omáčka nevychladla.
2. Předehřejte troubu na 200°. Plech vyložte pečicím papírem, vyskládejte sušenky a vložte na 10 minut do trouby.
3. Lososa zbavíme kůže, nakrájíme na kostky 2×2 cm, 4 kostky lososa položíme na špejle.
4. Kebab rychle opečte na pánvi na olivovém oleji ze 4 stran, přendejte do trouby se sušenkami. Vařte dalších 5 minut.
5. Kebab a sušenky lehce dochutíme směsí „italských bylinek“. Podávejte s omáčkou.

Květáková rýže v lodi z čínského zelí

mify-recept7.png

SLOŽKY:
Květáková rýže s houbami a bylinkami Bonduelle – 1 balení (400 g); tvrdý sýr – 100 g; čínské zelí – 1 ks; rostlinný olej – 2 polévkové lžíce. l.

RECEPT:
1. Rozpálíme pánev, přidáme rostlinný olej a zeleninu orestujeme do měkka.
2. Zeleninu podáváme v zelných listech, posypané strouhaným sýrem.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: