Proč jsou brambory považovány za škodlivé?

Brambory jsou možná nejkontroverznějším produktem na našem stole. Je velmi užitečná, ale doporučuje se vyhnout se jí především, pokud chcete zhubnout. Společně s odborníky zjišťujeme, zda jsou brambory skutečně škodlivé a proč přesně.

Zvláště užitečné je jíst brambory na podzim, když byly nedávno vykopány ze země a ještě nebyly dlouho skladovány uvnitř. Jarní brambory již po zimním skladování ztratily část vitamínů a mikroprvků, ale podzimní brambory jsou nejužitečnější. „Brambory jsou zdrojem minerálních látek, které jsou zastoupeny vápníkem, hořčíkem, železem, sírou, chlórem, sodíkem, mikroelementy (jód, měď, křemík, brom),“ říká Anna Ivashkevich, nutriční terapeutka, rodinná terapeutka, klinická psycholožka-výživová poradkyně, členka Unie Národní asociace klinické výživy. — Porce 250 až 300 g vám umožní získat téměř celou denní potřebu vitamínu C, polovinu normy draslíku, desetinu fosforu a železa. Kalorický obsah brambor je asi 73 kcal na 100 gramů výrobku, obsahuje 1,9 g bílkovin, 16,6 g sacharidů.“

co vidíme? Kořenová zelenina s nepříliš vysokým obsahem kalorií a množstvím živin. Proč jsou brambory považovány za škodlivé?

Je to na pánvi

Brambory byly kompromitovány způsobem, jakým jsou připraveny. Opečené brambory na oleji totiž škodí zdraví i postavě, což je přesně to jídlo, které má každý rád. „Brambory jsou zdravým produktem, který tělo dobře zasytí a vyživí. Je bohatý na draslík, který odvádí přebytečnou tekutinu z těla. Škodlivé nejsou brambory samotné, ale způsob jejich úpravy.

Vařené a pečené brambory bez přísad ve formě másla a mléka budou prospěšné – varuje Olga Arisheva, kandidátka lékařských věd, gastroenterolog-hepatolog v nemocnici pojmenované po. V. V. Vinogradová. — Smažený výrobek, zvláště s velkým přídavkem oleje nebo smažený, s velkým množstvím přísad (například s velkým množstvím soli), opouští seznam zdravých jídel. Bramborové lupínky také nejsou prospěšné, jejich konzumace by měla být omezena.“

Smažení na oleji nepřidá žádnému jídlu žádnou nutriční hodnotu. Při takovém vaření při vysoké teplotě ztrácejí brambory spoustu prospěšných vitamínů a minerálů. “Proto je lepší nahradit smažené brambory pečenými nebo vařenými v rukávu,” radí Anna Ivashkevich. — Pokud je chcete smažit na pánvi, je lepší brambory nejprve na 40–50 minut namočit ve vodě a poté je osmažit na rostlinném oleji. Pamatujte však, že 70 % oleje se vstřebá do brambor, což znamená, že se zvýší jejich obsah kalorií. Dovolte mi, abych vám připomněl, že obsah kalorií slunečnicového oleje je asi 900 kcal na 100 ml produktu.“

READ
Kolik stojí ultrazvukový odpuzovač myší?

Glykemický index

Brambory mají poměrně vysoký glykemický index. Jedná se o ukazatel, který charakterizuje rychlost rozkladu sacharidů na glukózu. Čím rychleji se to stane, čím dříve se glukóza dostane do krve, tím rychleji se zvýší hladina cukru v krvi. Pokud jíte příliš mnoho potravin s vysokým glykemickým indexem, pak vám neustále stoupá hladina cukru v krvi, slinivka vypouští do krve příliš mnoho inzulínu, aby ji snížila. Postupem času se účinnost tohoto systému snižuje a vzniká inzulinová rezistence, která může vést až k cukrovce.

Glykemický index brambor je opravdu vysoký. Záleží ale také na způsobu vaření. „Syrové brambory mají GI 70,“ uvádí Anna Ivashkevich, „syrové brambory se slupkou mají GI 60, vařené brambory bez slupky mají 80-85, vařené brambory se slupkou mají 70-75, ty namočené před vařením a se slupkou mají 65. Nejvíce Brambory mají vysoký GI, když jsou rozmačkané. To se rovná 90 jednotkám.

Délka skladování je důležitá také kvůli přirozené přeměně škrobů v ní obsažených. GI brambor, které byly skladovány několik měsíců, je tedy vyšší než GI čerstvých brambor.

Kdo by raději neměl jíst brambory

Přestože, jak jsme zjistili, brambory jsou v malém množství zdravým produktem, ne každý je může konzumovat. „Lidé s obezitou a cukrovkou by se měli vyvarovat konzumace brambor,“ varuje Olga Arisheva. “Pro zdravého člověka je přijatelné zkonzumovat 2-4 brambory denně.”

Škrob a enzymy

Ukazuje se, že škrob nalezený v bramborách se může u některých lidí ukládat jako tuk rychleji než u jiných. Tim Spector, profesor genetické epidemiologie na King’s College London, vedoucí projektu Human Microbiome Project, v knize „Dietní mýty“ říká: „V bramborách je téměř jediným sacharidem škrob. Tento škrob je štěpen enzymem amylázou, produkovaným ve slinách a slinivce břišní. Hladiny amylázy jsou u každého jiné a jsou určeny geny.

Ti s nízkou hladinou amylázy jsou náchylní ke zrychlenému vzestupu hladiny inzulínu při konzumaci škrobu a nakonec k ukládání tukových zásob. To je důvod, proč lidé, kteří jedí přesně stejné množství brambor jako jejich sousedé u jídelního stolu, přiberou více tuku: geny tak ovlivňují jejich mikrobiální flóru.“

READ
Proč dávají na koně deku?

Pokud si tedy myslíte, že konzumací brambor příliš rychle přibíráte na váze, může to být pravda, i když jíte ty nejzdravější brambory pečené se slupkou.

No, už teď se nedá nic jíst a vědci teď sáhli i po bramborách! Ukazuje se také, že je škodlivý. Ale v Rusku brambory velmi milují – většina lidí odmítá uvěřit, že mohou být škodlivé.

“Smrtící kvartet”

Oficiální stanovisko lékařů zatím zní: brambory obsahují hodně škrobu, který se tráví na cukry a to přispívá k přibírání na váze a všem nemocem s tím spojeným – cukrovka 2. typu, hypertenze, ateroskleróza s infarkty a mrtvicemi.

Mechanismy rozvoje těchto onemocnění jsou do značné míry běžné a často se vyskytují všechny společně u jednoho pacienta. Lékaři, ne bez černého humoru, tomu říkají „smrtící kvartet“.

Světová zdravotnická organizace konkrétně stanoví, že brambory kvůli vysokému obsahu škrobu nepatří mezi zdravé dary přírody, na rozdíl od zeleniny, ovoce a bylinek.

Nedávný vědecký výzkum tyto názory podporuje.

“Na Západě byly provedeny studie, ve kterých byly pozorovány 4 miliony lidí, a bylo zjištěno, že brambory přispívají k rozvoji cukrovky,” říká endokrinolog, odborník na výživu, tvůrce autorova výživového programu Vadim Krylov. – Ti, kteří jej konzumovali 2-4krát týdně, měli o 7 % vyšší riziko cukrovky ve srovnání s těmi, kteří jej jedli maximálně jednou týdně. A mezi těmi, kteří ji jedli každý den nebo častěji, bylo riziko o 33 % vyšší.

Každé 3 porce pečených, vařených nebo šťouchaných brambor týdně zvýšilo riziko o 4 %. A 3 porce hranolků (nebo smažených) – o 19%, kvůli tuku se ukázalo jako nejškodlivější.

Tento účinek mají nejen brambory, ale i jakýkoli produkt, který přispívá k rozvoji obezity a následně i vzniku cukrovky 2. typu. A proto, pokud nejíte brambory vůbec, ale váš jídelníček obsahuje sladká, tučná jídla a jídla bohatá na lehce stravitelné sacharidy, riziko cukrovky bude také vysoké.“

Další nedávná studie na 187 tisících Američanů ukázala, že brambory přispívají k rozvoji hypertenze.

Ti, kteří jedli vařené, smažené nebo pečené brambory alespoň 4krát týdně, měli o 11 % vyšší pravděpodobnost vysokého krevního tlaku ve srovnání s těmi, kteří je jedli velmi zřídka.

READ
Jaký druh hrnce je potřeba pro pakhir?

Negativní vliv hranolek byl ještě vyšší – 17 %.

Jak mohu to napravit?

V poslední době vědci stále častěji píší o prospěšných vlastnostech brambor.

Jak je tohle možné? Brambory jsou totiž založeny na obrovském množství škrobu, který je v naší stravě nezdravý a nadměrný: každá hlíza se skládá z 80 % vody, a pokud se tato voda odstraní, pak tam bude více než 90 % škrobu a vše ostatní je maličkosti.

Je to všechno o škrobu: které brambory lze smažit a které vařit

Ale ukazuje se, že tyto maličkosti se mohou proměnit v něco velkého.

Pečliví Američané spočítali, že v bramborách spotřebují 25 % všech polyfenolů – užitečných antioxidantů, které chrání srdce a cévy, zabraňují stárnutí a rozvoji rakoviny.

Pro srovnání: rajčata produkují 15% polyfenolů, brokolice – 10,5%, cibule – 7,9%, mrkev – 4,6%.

Ale v těchto darech přírody je jich hodně. Jak to vysvětlit?

Jedí a sní mnohem více brambor než této zeleniny (mnoho lidí se vyhýbá konzumaci velkého množství zeleniny kvůli chuťovým preferencím a ceně – je velmi drahá), a v důsledku toho z nich získají většinu polyfenolů.

Vědci to dobře chápou a nyní jejich úsilí směřuje k tomu, aby byly brambory méně škodlivé.

Toho lze dosáhnout dvěma způsoby.

První je vyvinout odrůdy s větším množstvím polyfenolů a dalších užitečných látek a méně škrobu.

Klasickým příkladem je fialová nakrájená brambora. Tuto barvu dodávají superzdravé antokyany – ty jsou jedny z nejsilnějších polyfenolů.

Druhým způsobem je použití metod vaření brambor, které snižují absorpci škrobu.

Tento škrob se nazývá rezistentní (odolný), je hůře stravitelný.

V důsledku toho se zcela nevstřebává a hladina cukru v krvi stoupá pomaleji a méně.

Pokrmy s odolnými bramborami proto méně pravděpodobně přispějí k rozvoji obezity a s ní spojeného buketu nemocí.

Dnes je již obsah rezistentního škrobu v bramborách upravených různými způsoby podrobně studován.

Nejméně je ho ve vařených bramborách a bramborové kaši – do 3 %.

Brambory pečené v troubě obsahují minimálně dvojnásobek rezistentního škrobu – 6 %.

V bramborách vyrobených v mikrovlnce je ho ještě více – 7 %.

To ale není limit, ve hranolkách a smažených bramborách je ho 9 %.

READ
Kolik je celkem zeleniny?

Ale bohužel tato jídla, tolik zbožňovaná, nejsou řešením: mají velmi vysoký obsah tuku, a proto přispívají k nárůstu hmotnosti.

Existují způsoby, jak zvýšit obsah rezistentního škrobu.

Například lednička. Pokud hotový bramborový pokrm uchováte 24 hodin v chladu, zvýší se v něm množství škrobu 1,5-4krát.

Samozřejmě ne každý má rád studené nebo ohřáté brambory, ale co dělat pro zdraví.

Je skvělá do salátů.

A tady je další způsob, jak zkomplikovat vstřebávání škrobu v trávicím traktu – do takových salátů určitě přidejte ocet.

Nebo dokonce můžete do hotových brambor přidat omáčku na bázi octa nebo udělat čínské hranolky, ty jsou nejzdravější.

Hlízu nakrájíme na tenké nudličky, vložíme na rozpálenou pánev s olejem, opepříme, přidáme sójovou omáčku a ocet. Smažte za stálého míchání 4-5 minut.

Obecně je dobré zvyknout si na nová bramborová jídla – takže si brzy začnete všimnout, že vařené brambory a bramborová kaše jsou nejen nejnezdravější, ale také ne nejchutnější.

Například vedoucí laboratoře biologie vývoje rostlin na Moskevské státní univerzitě a kandidát biologických věd Vladimir Murashev radí častěji vařit a jíst jakékoli brambory v saku, nejen mladé.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: