Proč nemůžete jíst hodně řepy?

Červená řepa je velmi rozšířená zelenina, kterou lidstvo zná již od starověku. Je bohatá na vitamíny, minerály, makro a mikroprvky a je potravinou s vysokým glykemickým indexem.

Málokdo však ví, že červená kořenová zelenina není tak docela neškodný produkt, jak se na první pohled zdá.

Tento článek podrobně popisuje, zda je možné jíst zeleninu každý den, jaká je norma a nebezpečí jejího překročení. Materiál poskytuje i doporučení pro konzumaci kořenové zeleniny malými dětmi.

Proč byste měli omezit konzumaci zeleniny?

V řepě je hodně:

Existují však důvody, proč je nutné jeho konzumaci omezit, a tím nejdůležitějším z nich je vysoký obsah cukru. 100 gramů kořenů řepy tedy obsahuje až 8,7 gramů mono- a disacharidů. Pro srovnání, u brambor stejné číslo není větší než 1,5 gramu.

Z tohoto důvodu odborníci na výživu řadí červenou řepu mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem (je to 64 jednotek), tedy velmi rychle stravitelné potraviny, které rychle zvyšují hladinu krevního cukru do vysokých hodnot. Proto lidé trpící cukrovkou by měli konzumovat červenou kořenovou zeleninu s velkou opatrností.

Červená řepa obsahuje poměrně hodně kyseliny šťavelové, která může nepříznivě ovlivnit činnost kardiovaskulárního systému a také způsobit gastrointestinální poruchy.

Nezapomeňte, že někteří lidé mohou být na červenou řepu alergičtí.

O chemickém složení řepy, o tom, jak prospívá a škodí lidskému zdraví, jsme si podrobně povídali zde a o léčivých vlastnostech této zeleniny jsme si přečetli v samostatném článku.

Je možné jíst syrovou a vařenou kořenovou zeleninu denně a kolik je denně přípustné?

Odborníci na výživu na tuto otázku nedávají jasnou odpověď. Předpokládá se však, že dospělý člověk by neměl zkonzumovat více než 250 gramů vařené řepy denně. U syrové zeleniny je spotřeba až 200 gramů, protože pro tělo je obtížnější vstřebat nezpracovanou kořenovou zeleninu.

Děti dostávají řepu v množství nejvýše 50 gramů od 1 roku a do 7 let – omezeno na 100 gramů denně. Řepa je jedna z nejtěžších druhů zeleniny, takže Vařenou kořenovou zeleninu lze zařadit do dětské stravy nejdříve za šest až osm měsíců..

Co se stane, když budete jíst každých 24 hodin?

Červená kořenová zelenina je bohatým zdrojem vitamínů a mikroprvků. Denní konzumace (v rozumných mezích!) pomůže:

READ
Proč jsou na kaštanu hnědé skvrny?

  • zlepšit funkci střev;
  • snížit krevní tlak (jak konzumace červené řepy ovlivňuje krevní tlak, zjistíte zde);
  • snížit cholesterol v krvi (o tom, jak konzumace červené řepy ovlivňuje lidskou krev, si přečtěte zde);
  • odstranit těžké kovy z těla (o tom, jak očistit tělo řepou, si přečtěte v tomto článku).

Nicméně, Neustálá konzumace syrové nebo vařené řepy může výrazně zvýšit hladinu cukru v krvi, která je pro lidi s cukrovkou velmi nebezpečná. Také syrová kořenová zelenina může mít špatný vliv na ledviny (obsažená kyselina šťavelová podporuje tvorbu kamenů) a způsobovat zánětlivá onemocnění žaludku – gastritidu a vředy (přečtěte si, zda mohou lidé s žaludečními a dvanácterníkovými vředy jíst červenou řepu zde, a od V tomto článku se dozvíte, zda je možné jíst kořenovou zeleninu na cholelitiázu).

Důsledky překročení normy

Snad nejnebezpečnějším důsledkem zvýšené konzumace červené řepy je možný prudký pokles krevního tlaku, který je nebezpečný zejména pro těhotné ženy, protože může způsobit smrt plodu.

Také u osoby, která jí denně velké množství červené řepy, se mohou rozvinout onemocnění pohybového aparátu (zejména osteoporóza, protože zelenina aktivně odplavuje vápník z těla), a může se rozvinout gastritida v důsledku zvýšené kyselosti v žaludku (cca. zvláštnosti konzumace řepy pro gastritidu, o kterých jsme mluvili v tomto článku).

Čerstvě vymačkaná šťáva z řepy může způsobit vazospasmus! Před použitím je třeba nechat alespoň 2-3 hodiny uležet.

Obecně je červená řepa velmi zdravou zeleninou, jejíž konzumace v rozumných mezích může výrazně zlepšit fungování mnoha tělesných systémů. Hlavní věcí je nezneužívat to a pozorně naslouchat svému zdraví.

Už od dětství mám červenou řepu moc ráda, neustále z ní připravuji saláty. Nedávno jsem se začal zajímat o to, zda je zelenina pro tělo škodlivá, jaké následky může mít, když je zneužita. Na internetu je spousta informací, většinou se píše o prospěšných vlastnostech kořenové zeleniny. V žádném případě byste neměli výrobek zneužívat, zejména pokud máte nemoci. Tento článek popisuje nejen prospěšné, ale i škodlivé vlastnosti řepy a také důsledky nadměrného používání zeleniny.

Červená řepa je po bramborách druhou nejoblíbenější zeleninou, upřednostňuje se pro pěstování na zahrádkách a zeleninových zahrádkách. Rostlina se pěstuje čtyři tisíce let, dlouhou dobu se používaly pouze divoké odrůdy a bylo zvykem jíst listy. K léčebným účelům se používala kořenová zelenina.

READ
Jak dlouho gloxinie kvete?

Pěstování zeleniny znamená začátek nové éry. V tomto období se objevilo dělení na krmné a stolní druhy a cukrová řepa byla zařazena do samostatné kategorie.

Syrové nebo vařené

Většina tepelně upravených produktů ztrácí své blahodárné vlastnosti. V případě řepy je situace poněkud jiná. Při vaření zůstává zachována vláknina a většina živin. Kromě toho jsou zničeny ovocné kyseliny, které mají dráždivý účinek na gastrointestinální trakt.
Během vegetačního období se v zelenině hromadí dusičnany, které při vaření přecházejí do vody.

Velké množství užitečných látek se zachová pouze při vaření ve slupce. Zelenina by neměla být převařená, protože to může vést k přesunu živin do vývaru. Zelenina, která neprošla tepelnou úpravou, může působit dráždivě na stěny žaludku, takže tepelně upravená je mnohem zdravější.
Energetická hodnota vařené řepy je 45 kcal. Přípravek se doporučuje zařadit do jídelníčku pacientů s nadváhou.

Užitečné vlastnosti

Blahodárné, léčivé vlastnosti produktů jsou známy již od starověku, zmínky o nich se nacházejí v pojednáních Avicenny. Od té doby se kořenová zelenina aktivně používá pro nutriční a léčebné účely.

Úleva od zácpy

Zelenina je považována za jedno z nejúčinnějších laxativ, přípravek působí jemně, ale účinně. Těchto vlastností je dosaženo díky přítomnosti vlákniny v kořenové zelenině, látka aktivuje činnost střev a podporuje vylučování toxinů.

Prevence tvorby nádorů

Vynikající prospěšné vlastnosti řepy byly prokázány. V průběhu lékařského výzkumu byly zjištěny výrazné protinádorové vlastnosti. Vysokou účinnost vykazují antouiany, betain, kyselina mléčná a askorbová a také vitaminy skupiny B, které jsou součástí okopaniny.

V rámci studie byl prokázán pozitivní vliv na zdraví pacientů s rakovinou. Pozitivní účinky ustanou okamžitě poté, co přestanete jíst červenou řepu.

lék na anémii

Anémie z nedostatku železa je považována za jedno z nejčastějších onemocnění. Onemocnění se vyskytuje na pozadí vnitřního krvácení, zranění a těžké ztráty krve. Tato léčivá vlastnost nebyla dosud v oficiální medicíně potvrzena.

Snížení krevního tlaku

Příznivci alternativní medicíny věří, že řepa pomáhá při nízkém krevním tlaku. Existuje velké množství různých receptů.

Snížení hmotnosti

Červená řepa je mezi ženami žádaná kvůli zvýšenému hubnutí. Výrobek má výborné dietetické vlastnosti, vláknina obsažená v zelenině pomáhá pročistit organismus. Zařazení pokrmů z červené řepy do jídelníčku vám pomůže zbavit se přebytečných kil. Udržování sedmidenní diety pomůže dosáhnout maximálního účinku.

READ
Jak hluboká je díra pro jabloň?

Léčba rýmy

Červená řepa pomáhá rychle se zbavit ucpaného nosu a výtoku, a to bez jakýchkoli návykových nebo vedlejších účinků. Kořenovou zeleninu lze využít i při léčbě dětí. Kapání šťávy pomáhá posilovat cévy a pomáhá zbavit se infekcí v nosohltanu.

Beet Harm

Chcete-li zjistit škodlivé vlastnosti řepy, měli byste se seznámit s chemickými procesy probíhajícími v těle.

Škodlivé vlastnosti řepy:

  1. Spuštění kyselé reakce v žaludku, která může vést k exacerbaci gastritidy a dalších gastrointestinálních patologií;
  2. snížená absorpce vápníku – zvyšuje riziko rozvoje osteoporózy, zlomenin a destrukce skloviny;
  3. laxativní účinek – zelenina by měla být vyřazena, pokud existují poruchy fungování žaludku.
  4. Uvedené vlastnosti platí pro syrovou i vařenou řepu, působí příznivě na organismus. Pokud dodržíte normu, neměli byste se bát škodlivých účinků zeleniny.

Největší poškození těla je spojeno s vlastnostmi řepy absorbovat škodlivé látky. Z tohoto důvodu by měla být dána přednost zelenině z vlastní zahrady. Pokud to není možné, měla by se kořenová zelenina konzumovat pouze ve vařené formě. Většina škodlivých látek se vstřebá do vody.

Kontraindikace

Pokud máte některá onemocnění, konzumace řepy by měla být přísně omezena.

  • alergické reakce;
  • osteoporóza, zlomeniny, onemocnění kostí a kloubů;
  • diabetes mellitus;
  • průjem – u chronických poruch stolice se doporučuje striktní odmítnutí;
  • hypotenze – konzumace červené řepy je doprovázena ještě větším poklesem krevního tlaku, což vede k slabosti a mdlobám.
  • vysoká kyselost žaludku – zelenina vyvolává exacerbaci onemocnění;
  • urolitiáza – červená řepa se nedoporučuje používat při ledvinových kamenech nebo močových kamenech.

Je možné jíst řepu každý den, jaká je denní norma

Na otázku o možnosti denní konzumace kořenové zeleniny neexistuje jednoznačná odpověď. Za normu pro dospělého člověka se považuje 250 g, za normu pro syrovou řepu 200 g. Syrová kořenová zelenina více zatěžuje trávicí trakt a v důsledku toho se produkt hůře vstřebává. Ze stejného důvodu byla snížena konzumace červené řepy pro děti, za denní dávku se považuje 100 g. Kořenová zelenina by měla být zařazena do jídelníčku dětí ve věku 6-8 měsíců, měla by se jíst vařená.

READ
Proč by se nemohly kaly použít na svatbu?

Důsledky každodenní konzumace řepy

Kořenová zelenina obsahuje velké množství užitečných látek.
Důsledky každodenní konzumace kořenové zeleniny:

  • aktivace střevní funkce;
  • nižší krevní tlak;
  • snížení koncentrace cholesterolu;
  • odstranění těžkých kovů z těla.

Je také důležité vzít v úvahu, že neustálá konzumace červené řepy v jakékoli formě pomáhá snižovat koncentraci cukru v krvi, což je pro cukrovku nebezpečné. Syrová kořenová zelenina má také negativní vliv na činnost ledvin, na pozadí zvýšených zánětlivých procesů se vyvíjí gastritida a vředy.

Co hrozí překročením normy

Největším nebezpečím pro fungování těla je prudký pokles krevního tlaku. V těhotenství se situace značně zhoršuje, protože se zvyšuje riziko ztráty plodu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: