Proč nemůžete jíst rajčata v noci?

Existuje mnoho mýtů o nejedení určitých potravin v noci. Jedním z nich jsou rajčata. V tomto článku se podíváme na to, jak pravdivé jsou tyto mýty a jaké důsledky mohou mít ti, kteří toto „přikázání“ poruší.

Mnoho lidí věří, že konzumace rajčat v noci může způsobit žaludeční problémy a také ovlivnit spánek. Kromě toho říkají, že rajčata mohou způsobit alergickou reakci nebo zhoršit stávající onemocnění.

Ne všechna tato tvrzení však mají vědecký základ. Pojďme se na každou z nich podívat podrobněji a zjistit, která z nich je pravdivá a která mýtus.

Mýty o nočním jídle

Mýtus č. 1. Jídlo před spaním způsobí hromadění tuku v těle.

Tělo si nevšímá času, kdy jíme. Důležitý je pouze počet přijatých kalorií za den a poměr bílkovin, tuků a sacharidů. Pokud přijmete více kalorií, než vydáte, promění se v tuk a hromadí se v těle.

Mýtus č. 2. Kalorie spotřebované v noci se hůře vstřebávají

Trávení funguje jako jediný mechanismus bez ohledu na denní dobu. Proces trávení není dokončen, když jdete spát. Kromě toho několik hodin po požití potravy žaludek pokračuje v trávení, dokud není zcela absorbováno. Jde hlavně o to, aby jídlo nebylo příliš těžké a tučné, což může způsobovat zažívací potíže a narušovat spánek.

Mýtus č. 3. Před spaním je zakázáno jíst zeleninu a ovoce

Samozřejmě existují některé potraviny, které není vhodné konzumovat ve velkém množství před spaním. Spánek může narušit například káva, černý čaj, čokoláda a alkohol. Ovoce a zeleniny se ale nevzdávejte. Obsahují mnoho užitečných látek, včetně vitamínů a vlákniny, které jsou nezbytné pro normální fungování těla.

Mýtus č. 4. Pokud budete jíst v noci, probudíte se hlady

Pokud jste snědli dostatek jídla, pak není důvod, abyste se probouzeli hlady. Pokud však jíte málo kalorií nebo jíte nesprávně, vaše tělo nemusí dostávat dostatek energie a může toužit po jídle uprostřed noci. V tomto případě byste měli přehodnotit svůj jídelníček a zařadit více bílkovin, tuků a sacharidů.

Proč rajčata?

Mýtus, že v noci nemůžete jíst rajčata, existuje již dlouho. Existuje několik vysvětlení, proč jsou rajčata zaměňována s poruchami spánku:

  • Snadné vstřebávání. Díky vysokému obsahu vody se rajčata rychle tráví, což ve vás může uprostřed noci způsobit hlad.
  • Kyslost. Rajčata mají charakteristickou kyselost, která může způsobit pálení žáhy a bolesti žaludku, což může také narušit spánek.
  • Problémy s dopravou. Rajčata jsou poměrně choulostivá plodina, která vyžaduje pečlivou přepravu. Někdy mohou nepravidelnosti při přepravě a skladování vést ke fermentaci, která vede k uvolnění další kyseliny v produktu.
READ
Proč zimní cibule střílí?

Všechna tato vysvětlení ale přímo nesouvisí s tím, že rajčata by se neměla jíst na noc. Neexistuje žádný vědecký výzkum, který by tento mýtus podpořil.

Pokud nemáte problémy se spánkem a gastrointestinálním traktem, pak se nebojte jíst rajčata na noc. Ale pokud máte i sebemenší podezření na gastrointestinální poruchy, je lepší zdržet se konzumace rajčat večer a v noci.

Co říkají odborníci?

Je opravdu zakázáno jíst rajčata v noci?

Tradiční zákaz pojídání rajčat v noci je podle odborníků založen na mýtu, který není podporován vědou.

Proč tento názor vznikl?

Jedním z důvodů, proč tento mýtus vznikl, je to, že rajčata jsou bohatá na kyseliny, které mohou vést k pálení žáhy a žaludeční nevolnosti, zvláště pokud jsou konzumovány těsně před spaním.

Je tedy možné nebo nejíst rajčata v noci?

Ve skutečnosti záleží na fyziologii jedince. Pokud nemáte problémy se žaludkem a střevy, pak můžete klidně jíst rajčata v noci bez obav o své zdraví. Pokud však máte jakoukoli potravinovou intoleranci, pak je lepší se tomuto produktu na noc vyhnout.

je možné jíst rajčata v noci

Každý ví, že jíst zeleninu před spaním je pro vaši postavu mnohem zdravější a bezpečnější než například sladkosti a chlebíčky. Ne všichni vyznavači správné výživy ale vědí, jaké čerstvé potraviny jsou nejvhodnější pro pozdní večerní svačinu. Je například možné jíst rajčata v noci, a pokud ano, v jaké formě přinesou tělu maximální užitek? Zkusme na to přijít.

Výběr správných čerstvých rajčat

  1. Pozor na vůni. Měl by být bohatý a samozřejmě příjemný. Pokud rajčata voní slabě nebo nemají vůbec žádné charakteristické aroma, byly plody před prodejem sklizeny příliš brzy nebo skladovány příliš dlouho.
  2. Hodnotit vzhled. Zralá zelenina má charakteristickou barvu (různé odstíny červené a růžové, podle odrůdy) a neměla by být tvrdá, ale na dotek pevná. Pokud je rajče „dřevěné“ nebo naopak příliš měkké, jeho chuť zanechá mnoho přání a přínosy pro tělo budou minimální. A poškozené a nahnilé plody, nejčastěji kontaminované mikroby, jsou obecně zdraví škodlivé, proto je jistější se jim vyhnout, i když prodejci nabízejí lákavou slevu.
  3. Podívejte se na stopku. Jeho vzhled není o nic méně důležitý než samotné rajče. Větev by měla být zelená a čerstvá, a pokud již zežloutla a uschla, znamená to, že rajčata byla z keře dávno odstraněna a většinu svých prospěšných vlastností již ztratila.
  4. Nakrájejte ovoce. V čerstvých, zralých rajčatech by neměly být žádné dutiny – pouze šťavnatá, červená dužnina a zralá semena.
READ
Je potřeba brousit lopaty?

Chcete-li získat kvalitní produkt, neměli byste kupovat rajčata od neověřených prodejců, kteří nemají ponětí, jak je správně pěstovat a skladovat.

Mimochodem, ovoce také nemůžete uchovávat v chladničce příliš dlouho – při nízkých teplotách rychle ztrácí nejen chuť a vůni, ale také lví podíl živin.

Výhody rajčat

Jaké jsou zdravotní přínosy konzumace rajčat před spaním? Rajčata mají díky svému bohatému složení pozitivní vliv na organismus:

  • díky vysokému obsahu lykopenu, který je považován za silný antioxidant, snižují riziko zhoubných nádorů;
  • obnovit normální fungování gastrointestinálního traktu;
  • zlepšuje kardiovaskulární systém;
  • zlepšit stav pacientů trpících aterosklerózou, křečovými žilami, astenií a gastritidou s nízkou kyselostí;
  • posílit imunitní systém, zpomalit proces stárnutí buněk;
  • mají diuretický, choleretický a mírný laxativní účinek, pomáhají čistit střeva;
  • urychlit metabolické procesy, pomáhá zbavit se nadváhy;
  • podporovat odstraňování toxinů a toxinů;
  • pomáhá v boji proti depresi zvýšením hladiny thiaminu a serotoninu v krvi;
  • zlepšit stav pokožky, vlasů, nehtů a zubů;
  • zvýšit množství hemoglobinu v krvi a zbavit se špatného cholesterolu.

Pravidelná konzumace rajčat kompenzuje nedostatek důležitých vitamínů a mikroprvků: A, B, C, E, draslíku, vápníku, železa, fosforu, sodíku, jódu a hořčíku.

Odborníci na výživu doporučují jíst rajčata v noci pro ty, kteří se chtějí zbavit pár kilo navíc. 100 g této zeleniny obsahuje pouze 30 kcal a tvoří z 90 % voda. Pokud je tedy s trávicím systémem vše v pořádku, můžete se uchýlit k rajčatové dietě, která zahrnuje konzumaci velkého množství syrové zeleniny a čerstvě vymačkané šťávy. Pro normalizaci hmotnosti a pohody by měly být kombinovány s černým chlebem, okurkami, vařenou pohankou bez soli, rýží, stejně jako dušenými rybami a kotlety. Díky vysokému obsahu chrómu pomáhají rajčata potlačovat chuť k jídlu a lykopen zajišťuje rychlé odbourávání tuku a zabraňuje vzniku usazenin na bocích a pasu.

Je nějaká škoda

Když mluvíme o tom, proč nejíst rajčata pozdě večer, zmiňují především jejich výrazný diuretický účinek. Látky, které obsahují, způsobují, že ledviny více pracují, což znamená, že časté nutkání močit vám zabrání v rychlém usnutí a klidném spánku až do rána. Je také nutné mít na paměti, že:

  1. Rajčata jsou silným alergenem, takže i při absenci zdravotních problémů mohou dospělí zkonzumovat maximálně 300 g této zeleniny denně. Jejich zneužívání zvyšuje riziko rozvoje hypervitaminózy, vyvolává usazování solí, tvorbu ledvinových kamenů a erozi zubní skloviny.
  2. Rajčata mají výrazný choleretický účinek, takže v případě cholelitiázy mohou vyvolat křeče, pohyb kamenů a ucpání kanálků.
  3. Pacientům s osteoporózou, hypertenzí, onemocněními kloubů, ledvin a kardiovaskulárního systému se nedoporučuje konzumovat solenou nebo nakládanou zeleninu.
  4. Během exacerbace pankreatitidy nebo vředů, stejně jako s artrózou a cukrovkou, může konzumace rajčat v jakékoli formě výrazně zhoršit stav pacienta.
READ
Jaký je nejlepší lék proti kašli?

Za zvláště škodlivou se považuje kombinace rajčat s pečivem, smaženými rybami, masem a vařenými vejci. Aby nedošlo k narušení procesu trávení a nevyvolali vznik tukových usazenin, je lepší jíst tyto potraviny s přestávkou 2-3 hodiny.

Je možné jíst rajče na noc a v jaké formě?

Pokud člověk nemá problémy s trávicí soustavou a ledvinami, malá porce syrového rajčatového salátu 1,5-2 hodiny před spaním udělá jen dobře

V opačném případě může čerstvá zelenina ve večerních hodinách způsobit břišní nepohodlí nebo časté „zvony“ z močového měchýře, což vás donutí probudit se uprostřed noci a jít na toaletu. To ovlivní jak kvalitu vašeho odpočinku, tak vaši náladu příštího rána.

Zajímavá fakta o rajčatech

Co dělat, když se touha jíst rajčata před spaním stala neodolatelnou? Nejlepším řešením je připravit si z nich lahodné a zdravé pokrmy na večerní svačinu, která nezkazí vaši postavu a nepoškodí vaše zdraví. Například sušená nebo dušená rajčata, ochucená bylinkami a malým množstvím rostlinného oleje. V této formě se rychleji a snadněji vstřebávají, nedráždí žaludeční sliznici a přitom si zachovávají důležité vitamíny a mikroelementy.

Pokud tedy neexistují žádné vážné kontraindikace, zda jíst rajčata před spaním je osobní záležitostí každého. Hlavní je vědět, kdy přestat a snažit se je nekombinovat s nevhodnými produkty.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: