Podle zákona v Rusku je prodej jakékoli nemovitosti jedním ze způsobů, jak generovat příjem. Transakce tohoto druhu podléhají dani z příjmu fyzických osob ve výši 13 % z celkové částky.
Existují však některé podmínky a okolnosti, které prodávajícího od placení této daně osvobozují. Všechny jsou popsány níže. Z materiálu bude zřejmé, jak dlouho bude trvat prodej bytu bez placení daně z příjmu fyzických osob.
Obsah
- Prodejní období bez placení daně
- Byt s hypotékou
- Koupě bytu s účastí mateřského kapitálu
- Vliv druhu majetku na výši daně z příjmu fyzických osob
- Kolik bude daň?
- Daňový odpočet a možnost neplatit daň z příjmu fyzických osob
- Kdo neplatí daně?
- Možnosti trestů a pokut
- Nemovitost má několik vlastníků. Kdo musí podat přiznání a zaplatit daň?
- Jaká je minimální doba trvání
- Kdy se nezdaňuje příjem z prodeje nemovitosti
- Musím platit daň, když prodávám svůj jediný dům?
- Jaké bydlení je považováno za jediné ve společném vlastnictví manželů?
- Jaká je výše daně při prodeji bytu a jiné nemovitosti?
- Jak se počítá daň při prodeji bytu?
- Jak snížit daň při prodeji bytu a jiné nemovitosti
- Jaké daňové výhody plynou z prodeje bytu a jiné nemovitosti?
- Jak se mohou rodiny s dětmi vyhnout placení daně z prodeje bytů a dalších nemovitostí
- Jak vyplnit prohlášení při prodeji bytu
- Jak prodat byt nebo jinou nemovitost, abyste minimalizovali daňové výdaje
- Jaká je sankce za nezaplacení daně z prodeje bytu?
- Jak prodat byt bez placení daní: upomínka
Prodejní období bez placení daně
To je jedna z hlavních otázek, které trápí všechny potenciální prodejce nemovitostí: jaká je doba vlastnictví bytu na prodej bez daně.
Do 1. ledna 2016 platil zákon, podle kterého byla doba vlastnictví nemovitosti pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob 3 roky. Po tomto datu došlo ke změnám v legislativě. Nyní je toto období 5 let. Tzn., že nemovitost můžete prodat a neplatit z tohoto příjmu daň z příjmu fyzických osob až po 5 letech vlastnictví. Změny v otázce, jak dlouho je nemožné prodat byt po koupi, jsou spojeny s četnými spekulacemi na stavebním trhu a ve zdanění.

Od placení daně z příjmu fyzických osob je po 3 letech osvobozena pouze určitá kategorie osob. Mezi takové případy patří:
- získání dědictví;
- nemovitosti získané darem od rodinných příslušníků nebo blízkých příbuzných;
- byt, který se stal vlastnictvím na základě bezplatné privatizace;
- nemovitosti nabyté na základě smlouvy o doživotní rentě.
Bez ohledu na to, kdy byla privatizace provedena, platí pro načasování prodeje bytu stejný zákon.
Byt s hypotékou
Tento typ nemovitosti podléhá dani obecně a není výjimkou. Nákup na hypoteční úvěr se neliší od nákupu v hotovosti. K prodeji nemovitosti bez daně tedy musí dojít nejdříve 5 let po koupi.
Důležitou nuancí je, jak dlouho bude trvat prodej bytu po koupi. Počítací období začíná okamžikem zápisu vlastnických práv do rejstříku. Hypoteční nemovitost lze registrovat několika způsoby:
- se zápisem vlastnických práv ke kupujícímu a uložením věcného břemene úvěrovou organizací;
- se zápisem vlastnického práva u banky až do okamžiku úplného splacení úvěru.
Tento okamžik je klíčový v otázce spuštění 5letého odpočítávání. Je-li smlouva o úvěru sepsána tak, že vlastnické právo přechází na fyzickou osobu po splacení úvěru, pak doba vlastnictví bytu začíná běžet ode dne poslední platby zha.
Častější je jiná verze zástavní smlouvy. Podle ní je právo na byt postoupeno kupujícímu od samého počátku plateb a okamžiku koupě. Při podpisu smlouvy se musíte ujistit, že tato doložka je ve smlouvě obsažena. Nejsou-li okolnosti specifikovány, pak platí obecná právní pravidla. Stejně jako v první možnosti přechází vlastnické právo z banky na dlužníka poté, co dlužník v plném rozsahu splní své závazky. Prodej nemovitosti vlastněné déle než 5 let probíhá podle obecných pravidel.
Koupě bytu s účastí mateřského kapitálu
Mateřský kapitál je v podstatě společenskou výhodou. Podle daňové legislativy nepodléhají částky dávek dani z příjmu fyzických osob. Mylné je však tvrzení, že veškeré nemovitosti nabyté s využitím této výhody nepodléhají dani. Rok po koupi nebude možné byt prodat bez zaplacení daně.
Pod zadržování nespadá pouze samotná výše mateřského kapitálu. Doba držby bytu zakoupeného s využitím mateřského kapitálu je rovněž 5 let.
Vliv druhu majetku na výši daně z příjmu fyzických osob
V jakém typu nemovitosti bude byt evidován, nijak neovlivní výši daně z příjmu fyzických osob při jeho prodeji. Povinnost uhradit 13 % vzniká bez ohledu na důvody, pro které byla nabyta. Výjimkou je určitá zákonem stanovená kategorie osob. Nebo uplynula promlčecí lhůta.
Při výpočtu období platí následující výhrady:
- pokud byl byt zakoupen před 1. lednem 2016, pak doba nebude 5 let, ale pouze 3;
- pokud byla nemovitost koupena po 1. lednu 2016, pak je lhůta pro prodej bytu bez daně standardních 5 let;
- pokud bylo vlastnické právo formalizováno darem od blízkých příbuzných nebo rodinných příslušníků, dědictvím, bezplatnou privatizací, pak doba do prodeje bez zaplacení daně ha bude 3 roky.
To znamená, že hlavní věcí v otázce placení daně z prodeje bytu je doba vlastnictví. Pro účely daně z příjmů fyzických osob nerozhodují možnosti příjmu a kategorie, do které poplatník patří, ani druh vlastnictví nemovitosti.
Kolik bude daň?
Procentní sazba daně z příjmu fyzických osob je vždy stejná a činí 13 % z výše přijatých příjmů. Zároveň stojí za zvážení, že toto procento není účtováno z celkových nákladů na prodávaný byt. Vypočítává se podle následujících pravidel:
- pokud se byt prodává za cenu vyšší, než byla cena v době koupě, pak se z rozdílu účtuje daň;
- Pokud je při prodeji cena bytu rovna kupní ceně nebo nižší, pak je prodávající osvobozen od placení daně.
Neseriózní daňoví poplatníci se snaží využít tohoto triku a uvést v kupní smlouvě menší částku, aby se vyhnuli placení daně z příjmu fyzických osob.
Do 1. ledna 2016 platilo jiné pravidlo. Podle něj byly zdaněny částky nad milion. Všechny transakce před tímto prahem nebyly daňovému úřadu známy. Po 1. lednu 2016 se situace změnila. Zdanění a katastrální hodnota předmětu spolu úzce souvisí. Pokud náklady na nemovitost nepřesahují 1 milion rublů a zároveň tvoří méně než 70% katastrálního ocenění objektu, pak příjem z prodeje podléhá dani. Jeho velikost se vypočítá na základě rozdílu mezi částkou transakce a cenou uvedenou v katastrálním výměru.
Daňový odpočet a možnost neplatit daň z příjmu fyzických osob
Aby se zabránilo placení daně z obratu, existuje několik mechanismů. Jedna z nich je velmi jednoduchá, je potřeba počkat do termínu, kdy můžete byt prodat bez placení daně z příjmu fyzických osob (3 nebo 5 let, podle okolností). Další možností je daňový odpočet. Její působení je upraveno v odst. 2 Čl. 220 Daňový řád Ruské federace. Pomocí odpočtu můžete snížit daňový základ o 1 milion rublů.
Praktický příklad: 1 milion rublů se odečte od základu daně (skutečné nebo katastrální náklady na byt). Pokud se dědic rozhodl prodat byt, který obdržel za cenu 4 miliony rublů před 3 lety vlastnictví, musí zaplatit daň. Jeho výpočet s přihlédnutím k odpočtu daně se provádí následovně. Základem daně bude skutečná hodnota, neboť je vyšší než 70 % katastrální hodnoty. Od prodejní částky (4 mil.) je nutné odečíst srážku (1 mil.), dostanete 3 mil. Z této částky budete muset zaplatit daň ve výši 13 %. Pokud by skutečné náklady nepřesáhly 1 milion, pak by přítomnost daňového odpočtu byla osvobozena od placení daně z příjmu fyzických osob.
Pokud byl byt získán koupí, nikoli darem nebo dědictvím, pak se mechanismus výpočtu mění. Používá se vzorec „příjmy mínus výdaje“. Pro výpočet základu daně musíte finančnímu úřadu předložit 3-NDFL a doklad o koupi prodávaného bytu.
Příklad. Byt byl zakoupen v roce 2016 za 6 milionů rublů, majitel jej prodává v roce 2018 za 7 milionů.Období vlastnictví nemovitosti na prodej bez daně z příjmu fyzických osob je v tomto případě 5 let. Příjem se rovná 1 milionu rublů. Podléhá sazbě 13 %, výše daně je 130 tis. rublů.
Fyzická osoba přitom může využít pouze jeden z těchto nástrojů: „příjmy minus náklady“ nebo daňový odpočet.
Další možností je snížení daně z příjmu fyzických osob nebo dokonce možnost prodat byt bez daně: nákup nové nemovitosti za prostředky získané prodejem staré. Všechny úkony musí být ukončeny ve stejném kalendářním roce s registrací odpočtu daně z nemovitosti, pokud klient nevyužil odpočet daně z nemovitosti. Jeho velikost je 2 miliony rublů, poskytnutých jednorázově.
Kdo neplatí daně?
Úplné osvobození dostávají vlastníci, kteří vlastní nemovitost po dobu stanovenou zákonem. Žádné další výjimky zákonodárce nestanoví.
Existují však srážky. Je jich několik:
- vrácení daně z nemovitosti na byty, její výše je 1 milion rublů;
- vrácení daně s přihlédnutím k prodejním nákladům.
Obě tyto srážky lze poskytnout buď jednorázově na konci roku, nebo po částech v průběhu roku. Jsou registrovány u finančního úřadu, mají deklarativní charakter a přiznávají se v daňovém přiznání 3 k dani z příjmů fyzických osob v následujícím zdaňovacím období po prodeji. Chcete-li to provést, musíte vyplnit prohlášení a:
- Ve výši 1 mil. Předložit finančnímu úřadu cestovní pas a kupní smlouvu.
- Odpočet z výdajů. Vyžaduje se cestovní pas, kupní a prodejní smlouva a doklady potvrzující výdaje.
Srážky lze použít pro každou transakci.
Možnosti trestů a pokut
Následující typy porušení podléhají sankcím:
- nezaplacení daně;
- neposkytnutí informací správci daně.
3a Každý měsíc prodlení bude účtováno 5 % z nezaplacené částky. Celková výše pokuty není vyšší než 30 % a ne méně než 1000 20 rublů. V případě úplného odmítnutí zaplatit daň bude částka činit XNUMX % z částky daně z příjmu fyzických osob.
Povinnost oznámit prodej nemovitosti správci daně a podat prohlášení má poplatník. Zaeviduje se základ daně, vypočte se splatná částka a vystaví se účtenka.
Povinnost platit daně je zakotvena v Ústavě Ruské federace. Je nutné, aby se jím řídily všechny osoby podléhající zákonu. Zároveň je nutné vzít v úvahu časové období daného procesu. Aby se změny v daňových pravidlech nestaly překvapením, je nutné všechny novely sledovat.

V Rusku není daň z prodeje nemovitosti samostatnou daní. Vybírá se však daň z příjmu fyzických osob (PID). Musíte zaplatit daň z prodeje jakéhokoli majetku v hodnotě více než 250 tisíc rublů, včetně nemovitostí. Není možné skrýt skutečnost prodeje pozemku, garáže, bytu nebo domu.
Je tu však dobrá zpráva: pokud nemovitost vlastníte 3 nebo 5 let, pak po prodeji nemusíte podávat přiznání a platit daně. Ale jsou tu nuance.
Také nemusíte platit daň z nemovitosti v hodnotě nižší než 1 milion rublů, ale přesto budete muset vyplnit prohlášení.
Nemovitost má několik vlastníků. Kdo musí podat přiznání a zaplatit daň?
Pokud prodáváte akcie jako samostatné části nemovitosti, pak každá osoba předloží své vlastní prohlášení 3-NDFL a může použít srážku ve výši 1 milionu rublů.
Jaká je minimální doba trvání
To je doba, po které může vlastník nemovitost prodat a neplatit daně z prodeje nemovitosti. Jsou dvě období – 3 a 5 let.
Minimální doba je tři roky, pokud nemovitost:
- zděděno;
- obdržel jako dárek;
- nabyté na základě smlouvy o anuitě;
- získal po privatizaci;
- je jediné obydlí.
V ostatních případech je minimální doba trvání pět let.
Odpočítávání začíná dnem, kdy Rosreestr zaregistroval vlastnictví. To znamená, že pokud jste darovací smlouvu podepsali 15. května, ale nemovitost zapsali až 1. června, musí se doba vlastnictví počítat od posledního data.
Z tohoto pravidla existuje jedna výjimka: pokud jste obdrželi byt v rámci programu přemístění, a to i po rekonstrukci v Moskvě, pak v tomto případě doba vlastnictví zahrnuje dobu, kdy jste vlastnili byt ve staré budově.
Pro případy, kdy se podíl na nemovitosti zvyšuje, je počátečním datem minimální doby datum nabytí první části. A pro smlouvy o majetkové účasti – okamžik platby za smlouvu zcela z vlastních prostředků nebo na úkor hypotéky.
Kdy se nezdaňuje příjem z prodeje nemovitosti
Příjem z prodeje bytu a jiné nemovitosti se nezdaňuje, pokud máte splněnou minimální dobu vlastnictví nemovitosti.
V lednu 2019 jste například privatizovali bydlení. To znamená, že od ledna 2022 můžete prodat svůj dům a neplatit daň, protože na tuto kategorii se vztahuje tříleté období. Pokud jste koupili nemovitost v roce 2023 a není zařazena v žádné zvýhodněné kategorii, pak ji budete moci prodat bez podání přiznání a placení daně až po uplynutí celkové pětileté lhůty, tedy v roce 2028.
Musím platit daň, když prodávám svůj jediný dům?
Jediným bydlením je dům, byt nebo místnost, kde je osoba registrována a bydlí. Daňový řád umožňuje nákup nové nemovitosti do 90 dnů před prodejem staré. Nákup nebude mít vliv na stav jediného domova. Pokud vlastní další rezidenční nemovitosti či podíly na nich, pak žádný z objektů nemůže být jediný.
V roce 2020 byla minimální doba trvání jednoho bydliště snížena o 2 roky. Nyní jej můžete prodat každé 3 roky a neplatit daň z příjmu fyzických osob.
Jaké bydlení je považováno za jediné ve společném vlastnictví manželů?
Bydlení, které manželé vlastní společně, bude považováno za jediné, pokud nemají další společný majetek. Nemovitosti darované, zděděné, koupené před manželstvím nebo získané v důsledku privatizace, které jsou ve výlučném vlastnictví jednoho z manželů, se při posuzování neberou v úvahu.
Příklad. Rodina Čerepanovových má byt, který si koupili před třemi lety po svatbě. Před svatbou měl manžel podíl na rodinném venkovském domě. Čerepanovovi se rozhodnou byt prodat. Mohou využít zkrácené doby držení a neplatit daň? Ano, protože byt je jediným sdíleným bydlením, minimální držba pro něj je 3 roky. Pokud by si však po koupi bytu pořídili i dům, pak by museli zaplatit 13 % z příjmu z prodeje.
Jaká je výše daně při prodeji bytu a jiné nemovitosti?
Sazba daně z příjmu fyzických osob je 13 % pro daňové rezidenty Ruska a 30 % pro nerezidenty. Tento status nijak nezávisí na občanství. Daňovým rezidentem je ruský občan nebo cizinec, který se v zemi zdržuje déle než 183 dní v kalendářním roce. Výjimkou je ruský vojenský personál a státní zaměstnanci vyslaní sloužit do zahraničí. Jejich daňový status je zachován bez ohledu na skutečnou dobu strávenou v zemi.
Jak se počítá daň při prodeji bytu?
Prodávající nemusí nutně platit 13 % nebo 30 % z hodnoty nemovitosti uvedené v kupní nebo nájemní smlouvě. Pro výpočet konečné daně je potřeba určit základ daně. Existují dva způsoby:
- skutečné výnosy z kupní a prodejní smlouvy;
- 70 % z katastrální hodnoty bydlení.
Finanční úřad po podání přiznání sám určí, jakou metodu výpočtu použít, a zvolí základ daně, který se ukáže být větší.
příklad. Ksenia prodala byt na základě kupní smlouvy za 2,5 milionu rublů. Právě tuto hodnotu uvedla v prohlášení. Před změnami daňového řádu v roce 2016 by jí bylo jednoduše zasláno oznámení na 325 tisíc rublů. Nyní však finanční úřad zkontroluje katastrální hodnotu – například v případě Ksenia je to 5,3 milionu a 70 % této hodnoty je 3,71 milionu rublů. V souladu s tím je 13% ze 70% katastrální hodnoty 482 300 rublů. To je více než daň ze skutečného prodeje, což znamená, že Ksenia bude muset zaplatit poslední částku za transakci.
Jak snížit daň při prodeji bytu a jiné nemovitosti
Nejjednodušší způsob, jak snížit daň z příjmu fyzických osob při prodeji nemovitosti, je dodržet minimální dobu vlastnictví. Pak nebudete muset platit daně vůbec. Pokud však toto pravidlo nemůžete dodržet, můžete použít odpočet „příjmy minus náklady“ nebo snížit daňový základ o 1 milion rublů.
Nelze použít dvě srážky najednou.
Odpočet „příjmy mínus náklady“. Základ daně si můžete snížit o výši nákladů vynaložených při pořízení bydlení. V tomto případě zaplatíte 13 % pouze z části, která převyšuje vaše výdaje – daň tak může být výrazně snížena nebo zcela snížena na nulu, pokud nemovitost prodáte za stejnou cenu, za kterou jste ji koupili. Je pravda, že musíte mít po ruce dokumenty potvrzující váš počáteční nákup: kupní a prodejní smlouvu nebo platební příkazy.
Například v roce 2021 jste koupili dům za 6,4 milionu rublů, ale v roce 2023 jste se rozhodli prodat svůj dům za 6,6 milionu rublů. Pokud stále máte doklady z nákupu, můžete uplatnit odpočet a zaplatit 13 % pouze z 200 tisíc rublů rozdílu, to znamená 26 tisíc rublů místo 858 tisíc rublů bez srážky.
Počet a množství transakcí za rok nejsou nijak omezena. Nakupovat a prodávat můžete minimálně každý měsíc a za každou transakci si můžete snížit příjem o výdaje, daň zaplatíte pouze z rozdílu.
Pravda, je tu jeden problém. Chybí vysvětlení, co zahrnout do výdajů při nákupu nemovitosti. Nebude například možné započítat náklady na služby realitní kanceláře (ministerstvo financí je proti), ale lze započítat úroky z hypotéky. Tato nuance vám pomůže vyhnout se placení daně z prodeje vašeho bytu.
Například jste si koupili byt v novostavbě za 2,5 milionu rublů. Záloha byla 500 tisíc rublů, zbytek uhradila hypotéka. Po dobu pěti let platili úrok – 600 tisíc rublů. Dům byl pronajat a vy se rozhodnete prodat byt za 3 miliony rublů. Do výdajů započítáte jak náklady na bydlení dle smlouvy, tak i výši úroků z hypotéky. Odečtením „příjmu mínus náklady“ tedy získáte záporný daňový základ, to znamená, že nemusíte platit daň z obratu vůbec.
Pro srovnání: pokud nezapočítáte úroky z hypotéky, museli byste zaplatit 65 tisíc rublů – 13 % z rozdílu mezi koupí a prodejem bytu v novostavbě.
Srážka úroku je omezena na maximálně 3 miliony rublů. V době, kdy tuto částku bance zaplatíte, již pravděpodobně uplyne minimální doba držby, což znamená, že svůj dům budete moci prodat zcela bez daně z příjmu fyzických osob.
Pokud jde o bydlení získané jako dědictví nebo dar, můžete pro odpočet doložit doklady o výdajích předchozího vlastníka.
A pokud jste darovací smlouvou dostali nemovitost a zároveň jste z této transakce zaplatili daň, tak při prodeji takového předmětu můžete pro snížení daně z prodeje zohlednit výši daně již zaplacené za dar. Federální daňová služba to umožňuje.
Odpočet 1 milionu rublů. Z částky vašeho prodeje stačí odečíst 1 milion rublů. Nejsou potřeba žádné dokumenty, stačí uplatnit odpočet při vrácení. Tento odpočet můžete použít neomezeně, ale za jeden daňový rok by částka odpočtu neměla přesáhnout 1 milion rublů. Pomocí tohoto odpočtu se můžete placení daně vůbec vyhnout, pokud jsou náklady na bydlení ve smlouvě nižší než tato částka.
Například jste zdědili venkovský dům a rozhodli jste se ho prodat. Nezůstaly žádné nákupní doklady, nelze tedy uplatnit odpočet „příjmy minus náklady“. Prodejní cena je 1,3 mil. Vyplníte prohlášení a uplatníte odpočet – daňový základ se sníží o 1 mil. rublů. 13 % zaplatíte pouze za 300 tisíc rublů, konkrétně 39 tisíc rublů místo 169 tisíc rublů.
Další možností snížení základu daně je rozdělení majetku na podíly. V tomto případě můžete akcie prodat na základě různých dohod. Poté si každý vlastník akcií může snížit daňový základ o 1 milion rublů.
Jaké daňové výhody plynou z prodeje bytu a jiné nemovitosti?
Neexistují žádné výhody, které by vás při prodeji bytu osvobodily od placení daně z příjmu fyzických osob. Všechny úlevy se vztahují k minimální době vlastnictví, která prodávajícího osvobozuje od daňových povinností:
- Pro akcionáře, účastníky bytových stavebních družstev (HBC) a kupující bytů při postoupení pohledávek ze smlouvy o majetkové účasti (DDU) začíná minimální doba držby po úplném zaplacení smlouvy uzavřené od 1. ledna 2022. Dříve se odpočítávání doby vlastnictví bytu začalo od okamžiku registrace vlastnictví bytu.
- Rodiny se dvěma a více dětmi mohou svůj dům prodat bez zohlednění minimální doby vlastnictví a placení daně z příjmu fyzických osob, ale během zdaňovacího období si budou muset pořídit lepší bydlení.
Pro všechny ostatní kategorie platí obecná pravidla týkající se držby.
Jak se mohou rodiny s dětmi vyhnout placení daně z prodeje bytů a dalších nemovitostí
Od roku 2022 jsou rodiny se dvěma a více dětmi osvobozeny od placení daně, i když neuplynula minimální doba vlastnictví nemovitosti. Musíte ale splnit několik požadavků:
- V rodině jsou dvě a více nezletilých dětí. Pro studenty prezenčního studia nebo vojáky v základní službě je věková hranice 24 let;
- Po prodeji rodina koupí ještě tentýž rok další bydlení. Ve skutečnosti je možné nákup odložit, ale stihnout jej nejpozději do 30. dubna následujícího roku;
- nové bydlení je lepší než předchozí – je prostornější, rozloha větší, katastrální hodnota vyšší;
- Katastrální hodnota bydlení, které rodina prodala, nepřesahuje 50 milionů rublů.
Pokud splníte všechna kritéria, nebudete muset platit daň z příjmu fyzických osob.
Jak vyplnit prohlášení při prodeji bytu
Prohlášení je potřeba podat pouze v případě, že jste nesplnili minimální dobu držení. To znamená, že pokud prodáváte nemovitost, která je ve vlastnictví déle než 3 nebo 5 let, buďte si jisti – nemusíte vyplňovat 3-NDFL.
V ostatních případech byste měli začít shromažďováním těchto dokumentů:
- cestovní pas;
- kupní smlouva;
- bankovní výpis nebo potvrzení o přijetí peněz; ;
- doklady potvrzující nárok na odpočet „příjmy minus výdaje“.
Poté, do 30. dubna roku následujícího po roce, kdy jste nemovitost prodali, musíte předložit 3-NDFL. To lze provést třemi způsoby:
- prohlášení předem vyplníte, vytisknete a osobně donesete spolu s dalšími doklady na finanční úřad v místě bydliště;
- zopakujete kroky od prvního bodu, ale pošlete 3-NDFL a další dokumenty poštou;
- vyplňte prohlášení na osobním účtu poplatníka. Toto je nejpohodlnější způsob – zadáte údaje a ty se automaticky přenesou do formuláře.
Po kontrole dokladů vám bude účtována daň. Musí být zaplacena do 15. července téhož roku. Například jste prodali byt v roce 2023, to znamená, že od 1. ledna do 30. dubna 2024 je třeba podat přiznání a do 15. července zaplatit daň z příjmu fyzických osob.
Můžete platit prostřednictvím jakékoli banky, státních služeb nebo pomocí osobního účtu daňového poplatníka. Můžete také využít službu „Platba daní pro fyzické osoby“.
Jak prodat byt nebo jinou nemovitost, abyste minimalizovali daňové výdaje
Pro minimalizaci daňových výdajů dodržujte minimální dobu vlastnictví nemovitosti. Tím ušetříte nejen peníze, ale i čas na podání prohlášení 3-NDFL. Zůstaňte naladěni na změny týkající se tohoto aspektu. Zkontrolujte si, zda je minimální doba trvání vaší nemovitosti 3 roky nebo 5 let.
Druhý bod: při nákupu uschovejte smlouvy o koupi a prodeji nemovitosti. Navíc jak vlastní, tak i předchozí majitelé, od kterých jste bydlení získali darem nebo dědictvím. Tyto doklady budou potřeba k využití odpočtu „příjmy minus náklady“.
Hláste úroky z hypotéky na své náklady – federální daňová služba ani ministerstvo financí nejsou proti. Částka je tam obvykle významná, což znamená, že s vysokou mírou pravděpodobnosti bude možné srazit základ daně na nulu.
Jaká je sankce za nezaplacení daně z prodeje bytu?
Pokud jste obdrželi příjmy, které jste povinni přiznat, pak musíte do 30. dubna příštího roku podat přiznání na finanční úřad a do 15. července zaplatit daň z příjmu vypočtenou v přiznání. Pokud to neuděláte, budete čelit několika trestům:
- pokuta ve výši 5 % z částky daně za každý měsíc prodlení v případě nepodání prohlášení (článek 119 daňového řádu Ruské federace);
- pokuta ve výši 20 % z částky daně, a pokud jste to udělali úmyslně, to znamená, že jste se pokusili skrýt transakci, pokuta se zvyšuje na 40 % (článek 122 daňového řádu Ruské federace). Tento postih bude následovat pouze v případě, že finanční úřad zjistí nezaplacení daně. Pokud jste to před oznámením finančnímu úřadu sami zjistili, zaplatili daň a penále, pak správce daně nemá právo vám tuto pokutu uplatnit;
- penále ve výši 1/300 kurzu Centrální banky Ruské federace za každý den po splatnosti;
- trestní stíhání za daňový únik, pokud výše poplatku přesáhne 900 tisíc rublů (článek 198 trestního zákoníku Ruské federace). Pokud se to stane poprvé, tak jakmile podáte přiznání a zaplatíte daň, trestní stíhání skončí.
Pokud přiznání podáte, ale nezaplatíte daň včas, bude vám účtována pouze penále. Neexistují žádné pokuty.
Jak prodat byt bez placení daní: upomínka
- Pouze ti vlastníci, kteří prodají nemovitost před minimální dobou vlastnictví – 3 a 3 let – musí podat přiznání a zaplatit 5-NDFL.
- Tříletá lhůta se vztahuje na nemovitosti získané dědictvím a na základě darovacích a nájemních smluv, jakož i na privatizované nebo samostatné bydlení.
- Ve všech ostatních případech budete muset počkat 5 let.
- Minimální doba vlastnictví nemovitosti začíná dnem registrace vlastnických práv v Rosreestr. Výjimky: nemovitosti získané v rámci programu na stěhování z chátrajících bytů a v rámci programů rekonstrukcí a na smlouvy o majetkové účasti – od okamžiku úplného zaplacení, a nezáleží na tom, zda byla nemovitost hrazena z vlastních prostředků nebo prostřednictvím hypotéka.
- Pokud stále musíte platit daň, můžete využít slevy na dani.
- Odpočet příjmů minus náklady sníží váš daňový základ o výši nákladů, které jste vynaložili při nákupu nemovitosti. To zahrnuje nejen počáteční náklady na bydlení podle kupní smlouvy, ale také úroky z hypotéky.
- Daňový základ lze snížit o 1 milion rublů – to je druhý odpočet.
- Nemůžete použít oba odpočty současně, ale jsou k dispozici neomezeně mnohokrát.
- Pokud prodáte nemovitost za částku nižší, než je její katastrální hodnota, budete muset zaplatit daň z příjmu fyzických osob nikoli z částky uvedené ve smlouvě, ale ze 70 % její katastrální hodnoty.
- Přiznání je nutné podat do 30. dubna roku následujícího po roce prodeje a daň zaplatit do 15. července.
n nttt nttt nttt nt”,”obsah”:”tt
ntttu0412u044b u043du0435 u0430u0432u0442u043eu0440u0438u0437u043eu0432u0430u043du044b u043du0430 u0441u0430u0439u0442u0435.ntt ntt





