Jaká jídla můžete jíst během půstu?

Postní doba předchází jedné z hlavních událostí roku pro pravoslavné věřící po celém světě – Velikonocům. Zeptali jsme se výživového poradce a sestavili jsme výživový kalendář a také lahodné postní menu.

Půst byl zaveden na památku mnohadenní abstinence Ježíše Krista od jídla na poušti. Nebylo však vždy nutné omezovat se na jídlo po dobu 48 dní, jako za našich časů. První křesťané se postili asi tři dny (40 nočních a denních hodin). Obvyklé trvání půstu dnes bylo stanoveno ve 1. století [2], [XNUMX].

Obsah

Obsah

  1. Kdy je půst v roce 2023
  2. Co můžete jíst v postní době 2023
  3. Jaké jsou výhody červeného kaviáru a pro koho je kontraindikován?
  4. Co nejíst v postní době 2023
  5. Kdo se nesmí postit?
  6. Výživový kalendář na celou dobu půstu
  7. Menu na týden v postní době
  8. Výživový specialista odhalil způsob, jak zhubnout na bulguru
  9. Kaše k snídani. 7 nestandardních receptů – s mangem, kari a stracciatellou
  10. Komentáře odborníků
  11. Podstata půstu
  12. Produkty povolené během půstu
  13. Kdy můžete jíst ryby během půstu?
  14. Stravování v různé dny
  15. Velký půst. Pravidla pro stravování
  16. Měli byste odmítnout:
  17. Jsou povoleny sladkosti?
  18. Menu na jeden postní den

Kdy je půst v roce 2023

Postní doba končí den před Velikonocemi, které v roce 2023 připadají na 16. dubna

Postní doba v roce 2023 začíná 27. února a končí 15. dubna. Termíny se každý rok mění podle toho, na jaké datum připadají Velikonoce. Začínají se postit v pondělí, přesně sedm týdnů před Velikonocemi.

Co můžete jíst v postní době 2023

V postní době je dovoleno jíst zeleninu, ovoce, ořechy, luštěniny, obiloviny atd.

Postní doba je považována za nejtěžší. Je však důležité připomenout, že všechna omezení se týkají především lidí, kteří zasvětili svůj život církvi. Laici, tedy ti, kteří nesložili mnišské sliby, většinou nemají potřebu tak přísně dodržovat všechny zákazy.

Během půstu je dovoleno jíst:

  • zelenina;
  • greeny;
  • bobule;
  • sušené ovoce;
  • plody;
  • matice;
  • fazole;
  • obiloviny;
  • houby;
  • med;
  • okurky a marinády;
  • želé a kompoty;
  • jakékoli pečivo, při jehož přípravě nebyla použita vejce a mléčné výrobky.
READ
Musím zakořenit papriky a lilky?

Je důležité, aby se: ryby a mořské plody je povoleno jíst během celého půstu pouze dvakrát – na Zvěstování Panny Marie (7. dubna) a na Květnou neděli (9. dubna). Navíc v Lazarskou sobotu (8. dubna) můžete na stůl podávat rybí kaviár.

Jaké jsou výhody červeného kaviáru a pro koho je kontraindikován?

Co nejíst v postní době 2023

Během půstu by měly být z jídelníčku vyloučeny mléčné výrobky.

Jedno z důležitých pravidel, na které postící lidé občas zapomínají: důležitá je nejen skladba pokrmů, které podáváte, ale také střídmost. Ani libovými jídly byste se neměli přejídat.

Během postní doby je třeba ze stravy vyloučit:

  • maso;
  • masné výrobky, včetně uzenin, klobás, paštiky atd.;
  • ryby a mořské plody (kromě zvláštních dnů);
  • alkohol;
  • sladkosti;
  • vejce;
  • mléčné výrobky;
  • Máslo.

Je důležité, aby se: v některé dny pravidla zakazují nejen máslo, ale i rostlinný olej (podrobněji viz náš kalendář). Ale neředěné suché víno (volitelně – Cahors) je povoleno v sobotu a neděli a na Zvěstování. Musíte však pochopit, že porce by neměla být větší než 200 ml a pouze v případě, že osoba není závislá na alkoholu.

Kdo se nesmí postit?

Děti do 14 let, senioři, těhotné a kojící ženy, ale i lidé s různými nemocemi, kterým může odmítání některých potravin poškodit zdraví, jsou zcela osvobozeni od nutnosti držet půst nebo tak činit podle šetrných pravidel. Například pacienti s cukrovkou nebo lidé s onemocněním trávicího traktu.

Lidé, jejichž práce zahrnuje těžkou fyzickou aktivitu, mohou porušovat pravidla půstu. Je možné nedržet půst, pokud cestujete v podmínkách, kdy je opravdu nemožné dodržet půst, například pokud jste v poušti nebo na Antarktidě.

Výživový kalendář na celou dobu půstu

Každý postní den má jiná pravidla stravování. Takže například první den (čisté pondělí), 27. února, byste se měli úplně zdržet jídla a pít pouze vodu, 8. dubna (Lazarova sobota) si můžete dovolit kaviár a další den (Květná neděle) – Ryba. Zbývající dny se střídají: teplé jídlo bez oleje, s olejem a suché stravování.

Postní výživový kalendář na únor

READ
Jaké má narcis okvětní lístky?

Menu na týden v postní době

Je třeba jíst 4-5x denně v malých porcích, ideálně každé tři hodiny

Pondělí: suché stravování

  1. Snídaně: sendviče s žitným chlebem, avokádem, rajčaty a sezamovými semínky.
  2. Oběd: rajčatová polévka gazpacho.
  3. Odpolední svačina: želé s chlebem.
  4. Večeře: pečené brambory s kysaným zelím.

Úterý: horko bez oleje

  1. Snídaně: pohanková kaše s cibulí.
  2. Oběd: polévka s nudlemi a zeleninou.
  3. Odpolední svačina: zeleninový salát s tofu.
  4. Večeře: bulgur s rajčaty, cibulí a mrkví.

Výživový specialista odhalil způsob, jak zhubnout na bulguru

Středa: suché stravování

  1. Snídaně: krupicová kaše s ovocem.
  2. Oběd: lilek pečený v troubě.
  3. Odpolední svačina: smoothie z jablka, špenátu, banánu a pomeranče.
  4. Večeře: salát s avokádem a citronovým dresinkem.

Čtvrtek: horko bez oleje

  1. Snídaně: Tofu a avokádový sendvič.
  2. Oběd: řepný salát s jablkem.
  3. Odpolední svačina: vinaigrette s fazolemi.
  4. Večeře: cizrnové kotlety.

Pátek: suché stravování

  1. Snídaně: ovesná kaše, dušená v termosce.
  2. Oběd: pečená dýně se sušeným ovocem (sušené meruňky, sušené švestky, rozinky, med, vlašské ořechy).
  3. Odpolední svačina: jablka, banány, kiwi, hroznové víno, vlašské ořechy.
  4. Večeře: Postní Olivier s avokádem a nakládanými houbami.

Kaše k snídani. 7 nestandardních receptů – s mangem, kari a stracciatellou

Sobota: teplá miska s rostlinným olejem

  1. Snídaně: špaldová s rostlinným mlékem.
  2. Oběd: polévka s fazolemi.
  3. Odpolední svačina: zelenina a tofu v pita chlebu.
  4. Večeře: paprika s rýží.

Neděle: horké s rostlinným olejem

  1. Snídaně: palačinky s rýžovou moukou a kokosovým mlékem.
  2. Oběd: Postní boršč.
  3. Odpolední svačina: pohankový kastrol s jablky.
  4. Večeře: Postní knedlíky s bramborem a houbami.

Komentáře odborníků

Aby nedošlo k narušení trávicího systému, musíte maximálně obohatit svůj jídelníček o potraviny obsahující rostlinné bílkoviny: ořechy, houby, luštěniny, celozrnné obiloviny.

Natalya Antonova, endokrinoložka, nutriční specialistka na SM-Clinic v Rjazani

„Za prvé, zdraví lidé by se měli postit. Dodržování potravinových omezení během půstu se nedoporučuje dětem do 14 let, těhotným a kojícím ženám, dále osobám trpícím onemocněním trávicího traktu a anamnézou chudokrevnosti a latentního nedostatku železa.

Pokud se rozhodnete pro půst, aniž byste svému tělu ublížili, musíte dodržovat určitá pravidla. Je třeba jíst 4-5x denně v malých porcích, ideálně každé tři hodiny. To je nutné, aby se předešlo problémům s odtokem žluči.

Musíte také vypít alespoň 2 litry čisté vody denně, protože přechod na chudé potraviny ve stravě je často doprovázen zadržováním stolice. Abyste se tomu vyhnuli, vyplatí se také obohatit svůj jídelníček o zeleninu, včetně té zelené – čerstvé i vařené nebo pečené.

READ
Lov candátů na přívlač, sezónnost a stanoviště, výběr náčiní, drátování a další tipy od rybářů

Zapomínat byste neměli ani na ovoce. Ve dnech půstu musí být celkové množství zeleniny a ovoce za den zvýšeno na 400 g.

Hlavním problémem půstů je nejčastěji omezení bílkovin ve stravě vyhýbáním se masu, rybám, drůbeži a vejcím. To je plné hormonálních poruch, narušení trávicího systému, snížení imunity a zhoršení stavu kůže, vlasů a nehtů. Abyste se tomu vyhnuli, musíte svůj jídelníček co nejvíce obohatit o potraviny obsahující rostlinné bílkoviny: ořechy, houby, luštěniny, celozrnné obiloviny. Také byste neměli zapomínat na potraviny bohaté na omega-3 polynenasycené mastné kyseliny: avokádo, sezamová semínka, slunečnicová semínka, piniové oříšky a vlašské ořechy.“

Ortodoxní půst je zvláštní čas v životě každého věřícího, během kterého lidé vědomě odmítají jídlo a zdržují se jakékoli zábavy pro tělesnou i duchovní očistu. Praví křesťané, kteří se chtějí znovu sjednotit s Nebeským Otcem, se rozhodnou postit. Co ale můžete jíst během půstu, abyste si udrželi sílu pro každodenní život?

Podstata půstu

Mnoho ortodoxních křesťanů, kteří teprve začínají svou cestu k Bohu, věří, že půst znamená úplně se vzdát jídla. To ale není úplně správné. Nejprve se musíte omezit od činností, které přinášejí nečinnost a potěšení:

  • neúčastnit se zábavních slavností;
  • přestat sledovat zábavné programy;
  • nedělej špatné věci;
  • neplní manželské povinnosti;
  • nepoužívejte vulgární výrazy ani drby.

Za druhé, musíte přestat jíst rychlé občerstvení. Povoleny jsou pouze libové potraviny.

Rychlé občerstvení (starorusky skorom – „tuk, máslo“) – potraviny nepovolené během půstu: masné výrobky, vejce, mléčné výrobky (máslo, sýry, tvaroh, zakysaná smetana, mléko. ). Ve zkratce jde o produkty živočišného původu. Při přísném půstu se člověk také zdržuje ryb.

Produkty povolené během půstu

Existuje základní seznam libových potravin, které lze jíst:

  • Různé druhy obilovin: krupice, ječmen, pohanka, rýže, ovesné vločky, kroupy.
  • Jakákoli zelenina: brambory, zelí, cibule, řepa, mrkev.
  • Ovoce a bobule.
  • Houby.
  • Ořechy: vlašské ořechy, mandle, arašídy, borovice.
  • Včelařské produkty.
  • Konzervovaná zelenina, ovoce a bobule (kompoty, džem, zeleninové saláty).
  • Koření, koření a bylinky (kopr, petržel, bobkový list, černý a červený pepř, kardamom atd.)
READ
Proč jsou houby toxické?

Co můžete jíst během půstu? Seznam hlavních produktů.

Během půstu můžete jíst, protože to je test, ne test přežití. Aby tělo plnohodnotně fungovalo, vyžaduje dostatečné množství bílkovin. Kde ho můžete získat, když je maso ve dnech půstu přísně zakázáno? Odpověď je jednoduchá, masné výrobky byste měli nahradit těmi, které obsahují rostlinné bílkoviny. Takovým proteinem jsou zvláště obohaceny luštěniny (fazole, sója, cizrna, hrách).

Zkuste připravit libovou polévku z jakéhokoli druhu luštěnin, zeleniny a obilovin. Dochuťte kořením podle chuti a pochopíte, že půst může být lahodný. Ale nepřejídat se. Přemíra jídla je totiž porušením půstu. Měli byste jíst všechno s mírou, snažit se pouze utišit svůj hlad a nejíst do sytosti.

Kdy můžete jíst ryby během půstu?

Co můžete jíst během půstu? Seznam hlavních produktů.

Ryba je jedinečný produkt, který je v přísných dnech zakázán. Chcete-li odpovědět na otázku „Kdy můžete jíst ryby během půstu?“, měli byste si prostudovat základní pravidla pro její konzumaci.

Nejčastěji lze ryby zařadit do svého jídelníčku, když se půst kryje s hlavními církevními svátky. Například 7. dubna (Zvěstování), poslední neděle před Velikonocemi (Vjezd Páně do Jeruzaléma), Lazarova sobota.

Během půstu Usnutí je povolena ryba na svátek Proměnění Páně.

Petrův půst umožňuje jíst ryby v následujících dnech: čtvrtek, sobota, neděle a úterý.

Během půstu Narození Páně lze ryby zařadit do jídelníčku o víkendech: sobota a neděle.

Pro osoby se špatným zdravotním stavem platí zvláštní pravidla. Při rozhovoru s knězem můžete požádat o úlevu, pak budete moci kdykoli jíst rybí produkty.

Stravování v různé dny

Během týdne musíte vědět, ve které dny byste měli relaxovat, a ve které dny naopak úplně vynechat jídlo.

Pondělí, středa a pátek jsou dny nejpřísnějšího půstu. V této době, pokud je to možné, byste měli jídlo zcela odmítnout nebo si můžete dovolit jíst jen velmi málo syrových, tepelně neupravených potravin. Navíc během těchto 3 dnů nemůžete do pokrmů přidávat rostlinné oleje. Hlavní potravinou je žitný chléb, zelenina, ovoce a neslazené želé nebo kompot.

Úterý a čtvrtek. V těchto dnech je dovoleno jíst jídlo, které lze předvařit nebo smažit. Ale opět je zakázáno přidávat slunečnicový olej.

READ
Kolik chmelu potřebujete na litr?

Sobota a neděle. Dny relaxace. Můžete si uvařit vlastní polévku nebo připravit zeleninový guláš s přídavkem ryb a rostlinného oleje.

Velký půst. Pravidla pro stravování

Tento půst je nejpřísnější a nejdelší. Než se jej tedy pustíte do páchání, je třeba se zamyslet nad tím, zda neublíží vašemu zdraví. Nemocní a kojící matky mohou v postní dny sníst i trochu masa.

Měli byste odmítnout:

  • z jakéhokoli druhu masa, ryb a dokonce i mořských plodů;
  • mléčné a fermentované mléčné výrobky, vejce a dokonce vaječný prášek;
  • pečení, protože během vaření se do těsta přidávají zakázané produkty;
  • majonézy a jiné omáčky, pokud obsahují mléko nebo vejce;
  • alkoholické nápoje, protože mají veselé vlastnosti.

Je třeba připomenout, že postní lidé první den postní a každý pátek nejedí vůbec.

V prvních a posledních 7 dnech můžete jíst pouze zeleninu a ovoce a pít pouze čerstvou vodu.

V ostatní dny smíte konzumovat med, slunečnicový olej a někdy i ryby.

Jsou povoleny sladkosti?

Některé milovníky mlsání zajímá, zda je někdy možné pít v postní době čaj s cukrem nebo sníst tabulku čokolády? Církev dává kladnou odpověď.

Během půstu je povoleno přidávat do jídla cukr, navíc můžete jíst hořkou čokoládu v malých množstvích bez přidání mléčných přísad, sušených bobulí, kozinaki, marmeládových bonbónů a medu.

Někteří ortodoxní křesťané věří, že jíst med je nežádoucí. Tohoto názoru se drží zejména staří věřící a mniši. Církevní představitelé ale nejsou proti tomu, aby byl med na stole ortodoxních křesťanů v postní době. Doporučují zvolit odrůdy pohanky nebo lípy, protože obsahují mnoho stopových prvků a vitamínů.

Menu na jeden postní den

Lidem, kteří se rozhodli začít s půstem poprvé, můžeme doporučit následující přibližný jídelníček:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: