Jaké bobule byste měli jíst každý den?

Bobule jsou zdrojem vitamínů, antioxidantů a vhodnou variantou svačiny. V létě je lepší upřednostňovat sezónní bobule a v zimě pomůže zmrazení. Díky tomu si můžete zajistit vitamíny na celý rok. Pojďme zjistit, které bobule jsou zdravé a proč.

Top 5 nejzdravějších bobulí / Proč byste je měli jíst v létě i v zimě

Obsah

  1. Proč jsou bobule tak důležité?
  2. Top 5 zdravých bobulí
  3. 1. Jahoda
  4. 2. Malina
  5. 3. Rybíz
  6. 4. Borůvky
  7. 5. Ostružiník
  8. Kdo by neměl jíst bobule?
  9. 4 důležité vlastnosti bobulí
  10. 1. Pomozte zhubnout
  11. 2. Zlepšete paměť
  12. 3. Snižte krevní tlak
  13. 4. Pomáhá předcházet rakovině
  14. Co se dá dělat?
  15. Jaké jsou výhody bobulí?
  16. Bohaté na antioxidanty
  17. Pomozte bojovat proti zánětu
  18. Snížit riziko vzniku rakoviny
  19. Regulujte hladinu krevního cukru a inzulínu
  20. Obsahuje hodně vlákniny
  21. Bohaté na živiny
  22. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi
  23. Zlepšit stav pokožky
  24. Podporuje kardiovaskulární systém
  25. Mají příjemnou chuť a jsou vhodné téměř pro jakoukoli dietu.
  26. Nejzdravější bobule, které můžete zařadit do svého jídelníčku

Proč jsou bobule tak důležité?

Bobule obsahují antioxidanty, které chrání tělesné buňky před stárnutím a pomáhají předcházet rakovině;

Obecně platí, že bobule jsou volbou osoby, která sleduje své zdraví, postavu a snaží se, aby byla jejich strava zdravější.

Top 5 zdravých bobulí

Seznam neobsahuje zjevné exotiky, ale obsahuje nejužitečnější bobule, které by měly být zahrnuty do stravy. Mohou být pěstovány v zemi nebo zakoupeny v obchodě.

1. Jahoda

Začněme jahodami – bobulemi, které mnozí milují. V obchodech ho najdete po celý rok, ale opravdoví fajnšmekři tvrdí, že ty nejlahodnější a nejaromatičtější se prodávají jen v létě. Pokud zastáváte tento názor, postarejte se o to, abyste své jahody v období sběru zmrazili. Když přijde zima, můžete bobule rozmrazit a přidat je do kaše, kompotu, pečiva nebo jiných pokrmů.

Jahody jsou bohaté na vápník, hořčík, draslík a kyselinu listovou – formu vitamínu B9, zvláště důležitou pro tělo v těhotenství. Z tohoto důvodu mohou být jahody považovány za jedno z nejzdravějších bobulí pro ženy.

2. Malina

Maliny jsou další bobulové oblíbené. V čerstvém stavu se špatně skladuje, a proto je potřeba ho jíst čerstvý, mrazit, sušit, dělat kompoty, rosol nebo marmeládu.

READ
Proč zavírat pískoviště?

Příznivé vlastnosti malin jsou spojeny s jejich bohatým složením: obsahují vápník, hořčík a vitamín C. Obsah kalorií je nízký: 64 kcal na 100 g.

3. Rybíz

Černý, červený nebo bílý rybíz je výbornou variantou pro konzumaci v čerstvém stavu a mražení. V zimě můžete vařit ovocnou šťávu, vyrábět želé a používat ji k výrobě koláčů.

Rybíz, zejména černý, obsahuje hodně vitamínu C a je bohatý na vlákninu, draslík a vápník. S tím jsou spojeny jeho příznivé vlastnosti: bobule pomáhá normalizovat proces trávení.

4. Borůvky

Borůvky jsou vynikající bobule pro krásu a mládí. Jedná se o skutečnou superpotravinu, protože obsahuje vlákninu, vitamíny B a C, hodně draslíku a antioxidanty. To může snížit pravděpodobnost vzniku rakoviny, srdečních a cévních problémů.

5. Ostružiník

Tato bobule se vyskytuje mnohem méně často ve středním pásmu než maliny nebo jahody. Navenek připomíná malinu. Tyto rostliny jsou příbuzné, ale jejich chuť je odlišná.

Ostružiny obsahují hodně vápníku, draslíku, vlákniny (více než maliny a borůvky), vitaminu C a jen 60 kcal na 100 g. Nechybí ani antioxidanty.

Kdo by neměl jíst bobule?

urolitiáza: konzumace bobulí a jiných potravin bohatých na vitamín C může způsobit vzhled nových kamenů a zvětšení starých;

4 důležité vlastnosti bobulí

1. Pomozte zhubnout

Kromě toho, že bobule jsou zdrojem vitamínů a vlákniny, jsou jednou z ideálních možností svačiny. Obsahují hodně vody a málo kalorií, s jejich pomocí vyrovnáte nedostatek tekutin, doplníte snídani nebo odpolední svačinu.

Díky vláknině vás i malá hrstka bobulí zasytí na dlouhou dobu, protože vláknina také pomáhá bojovat s hladem. Ideální je, když jsou bobule kombinovány s některými proteinovými produkty, například s jogurtem. Protein je důležitý pro pocit sytosti a kontrolu chuti k jídlu.

Pro ty, kteří se chtějí zbavit přebytečných kil, mohou být bobule skutečnou spásou: jejich konzumace potlačuje pocit hladu, a proto se šance, že sní něco navíc, znatelně sníží a hubnutí se zvýší.

2. Zlepšete paměť

Jedna studie zjistila, že ženy, které pravidelně jedly dvě porce jahod nebo jednu porci borůvek, měly menší pravděpodobnost, že v pozdějším věku zaznamenají kognitivní pokles. To znamená, že mnohem méně často měli problémy s pamětí, koncentrací a plněním úkolů. Vědci se domnívají, že celá podstata spočívá ve stejných antioxidantech. Bojovaly s volnými radikály a chránily mozkové buňky před poškozením.

READ
V jakém věku začínají stříbrní adleri snášet vajíčka?

3. Snižte krevní tlak

Hypertenze je závažný stav, který zvyšuje pravděpodobnost infarktu a mrtvice. Ukazuje se, že bobule jsou jedním z prostředků, které pomáhají snižovat vysoký krevní tlak. Jsou prospěšné pro cévy a zlepšují průtok krve (mohou se zde podílet i antioxidanty), a proto se tlak o několik bodů normalizuje nebo alespoň snižuje. Spolu s ní se snižují rizika rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, včetně těch nejnebezpečnějších z nich – mrtvice a infarktu. Vynikající výsledky a mnohem příjemnější na chuť než tablety.

4. Pomáhá předcházet rakovině

Opět jsou v aréně antioxidanty, které jsou ve velkém množství přítomny v bobulích. Flavonoidy hrají nejdůležitější roli v boji proti rakovině a její prevenci. Jedná se o jeden z typů antioxidantů. V malinách a borůvkách je mnoho flavonoidů.

Bylo prokázáno, že flavonoidy mohou snížit pravděpodobnost vzniku různých forem rakoviny, včetně rakoviny jater, rakoviny trávicího systému, rakoviny prsu, stejně jako rakoviny slinivky břišní a rakoviny plic. Flavonoidy bojují proti zánětu, chrání buňky před mutacemi DNA a blokují šíření nádorových buněk v těle.

Co se dá dělat?

Černý rybíz, jahody nebo borůvky zamrazte. Vyrobte si džem nebo zavařeniny podle některého z receptů na našem webu. Chcete-li v zimě pít čaj z bobulí, přidejte přípravky do koláčů a kvasnicových buchet.

A všechny produkty pro recepty lze objednat k doručení prostřednictvím aplikace Pyaterochka. Vše, co potřebujete, bude doručeno do 45 minut!

Léto je čas nejen na ovoce a zeleninu, ale také na lahodné bobule. V červnu si už pochutnáte na jahodách a třešních, v červenci dozrávají třešně, borůvky, červený a černý rybíz a v srpnu si můžete natrhat rakytník, angrešt a vodní melouny. Lenta.ru říká, jak bobule ovlivňují tělo a proč by měly být rozhodně zahrnuty do vašeho jídelníčku.

Jaké jsou výhody bobulí?

Odborníci z lékařské publikace Healthline identifikovali hlavní důvody, proč by měl každý člověk zařadit do svého jídelníčku alespoň několik druhů bobulí.

Bohaté na antioxidanty

Lidské tělo obsahuje speciální molekuly zvané volné radikály. Obecně jsou užitečné, ale ve velkém množství mohou poškodit buňky a poškodit tělo. Antioxidanty jsou látky, které dokážou volné radikály neutralizovat, to znamená, že hrají roli jakéhosi štítu.

READ
Kolik stojí lithops?

Bobule jsou vynikajícím zdrojem antioxidantů, jako jsou antokyany, kyselina ellagová a resveratrol. Tyto rostlinné sloučeniny chrání buňky těla a brzdí proces stárnutí.

Nejvyšší antioxidační aktivitu mají maliny, borůvky a ostružiny.

Pomozte bojovat proti zánětu

Zánět je nezbytnou obranou těla proti infekci a zranění, ale zánět se může často objevit u lidí v důsledku stresu, nedostatku fyzické aktivity a nezdravé stravy. Předpokládá se, že tento typ chronického zánětu přispívá k rozvoji cukrovky, srdečních chorob, obezity a dalších onemocnění. Výzkum ukazuje, že antioxidanty nalezené v bobulích mohou snížit hladiny zánětlivých markerů, zejména u lidí s nadváhou.

Foto: solod_sha / Pexels

Snížit riziko vzniku rakoviny

Bobule lze konzumovat i jako prevenci rakoviny – opět díky antioxidantům (zejména resveratrolu a antokyanům). Studie na zvířatech a lidech ukazují, že bobule mohou zabránit rozvoji rakoviny jícnu, úst, prsu a tlustého střeva a všechny druhy jahod, které jsou jedním z nejzdravějších bobulí, mají silný ochranný účinek na jaterní buňky.

Regulujte hladinu krevního cukru a inzulínu

Studie prokázaly, že látky obsažené v bobulích mohou chránit tělo před vysokou hladinou cukru v krvi a pomáhají zlepšit citlivost na inzulín. V jednom experimentu provedeném mezi zdravými ženami bylo zjištěno, že u těch, kteří jedli 150 gramů bobulového pyré s chlebem, došlo k 24-26procentnímu poklesu hladiny inzulínu ve srovnání s těmi, které jedly pouze chléb.

Kromě toho lidé s inzulínovou rezistencí také zaznamenali pozitivní účinek bobulí – pili borůvkové smoothie dvakrát denně a byli schopni zlepšit citlivost na inzulín, na rozdíl od účastníků, kteří pili smoothies bez bobulí.

Obsahuje hodně vlákniny

Konzumace rozpustné vlákniny zpomaluje pohyb potravy trávicím traktem, což vede ke snížení hladu a delší sytosti. Bobule, stejně jako ostatní potraviny s vysokým obsahem vlákniny, tedy mohou pomoci snížit kalorie a pomoci vám zhubnout.

Foto: anastasiiachushkova / Pexels

Bohaté na živiny

Bobule jsou potravinou s nízkým obsahem kalorií a vysokým obsahem vitamínů a minerálů. Například jahody jsou velmi bohaté na vitamín C.

Denní potřeba vitamínu C pro dospělého je obsažena v jedné sklenici jahod

Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi

Vědci prokázali, že jahody a černé maliny (nezaměňovat s ostružinami) pomáhají snižovat hladinu cholesterolu u lidí trpících obezitou nebo metabolickým syndromem. Kromě toho mohou bobule zabránit škodlivým oxidačním procesům, které vedou k tvorbě krevních sraženin a plaků v cévách.

READ
Kolik stojí pronájem kultivátoru?

Zlepšit stav pokožky

Bobule jsou také nepostradatelným produktem pro krásu. Díky stejně vysokému obsahu antioxidantů zpomalují proces stárnutí. Kolagenový protein zvyšuje elasticitu pokožky a pomáhá redukovat vrásky. Na jeho syntéze se podílí vitamín C, na který jsou bobule bohaté.

Mimochodem, pro dosažení požadovaného účinku lze bobule jíst čerstvé i zpracované, například v sorbetech nebo pečivu. Během zpracování mohou ztratit některé antokyany, ale celková koncentrace antioxidantů se nezmění.

Podporuje kardiovaskulární systém

Buňky vystýlající krevní cévy se nazývají endoteliální buňky. Pomáhají kontrolovat krevní tlak, zabraňují předčasnému srážení krve a plní další důležité funkce.

Těžký zánět tyto buňky poškozuje, což může vést k onemocnění srdce a cév. Studie provedené mezi zdravými dospělými a také pacienty s metabolickým syndromem a závislostí na nikotinu zjistily, že bobule zlepšují endoteliální funkci, a jsou proto velmi prospěšné pro kardiovaskulární systém.

Foto: Galina Lasaeva / Pexels

V rozhovoru pro Lenta.ru o tom mluví i nutriční specialistka Aigul Arsaeva, která doporučuje lidem se srdečním onemocněním věnovat zvláštní pozornost třešním, borůvkám, jahodám a černému rybízu.

Borůvky posilují stěny cév, třešně posilují srdeční sval. Jahody jsou bohaté na betakarotenoidy, které snižují hladinu špatného cholesterolu v krvi a černý rybíz má vysoký obsah draslíku, tyto bobule pomáhají snižovat krevní tlak a zpomalují tvorbu krevních sraženin

Mají příjemnou chuť a jsou vhodné téměř pro jakoukoli dietu.

Kromě množství užitečných látek mají bobule ještě jednu, možná hlavní výhodu – jejich chuť. Mnoho vitamínů, které tělo potřebuje, je obsaženo v ne nejpříjemnějších potravinách (nebo dokonce ve speciálních přísadách), takže bobule jsou vynikajícím řešením pro ty, kteří chtějí zlepšit své zdraví, zpevnit postavu a zároveň si neodmítnout lahodné jídlo.

Přirozeně sladké, nevyžadují zvýrazňovače chuti ani velké množství cukru, takže je lze bez obav použít jako dezert nebo přidat do salátu.

Nejzdravější bobule, které můžete zařadit do svého jídelníčku

  • snižuje hladinu špatného cholesterolu;
  • pomáhá déle zachovat kognitivní schopnosti mozku a snižuje riziko rozvoje aterosklerózy;
  • zvyšuje imunitu.
  • snižuje krevní tlak;
  • pomáhá zotavit se po dlouhodobé fyzické aktivitě;
  • snižuje riziko vzniku cukrovky a Alzheimerovy choroby.
READ
Jaké plevele rostou na poli?

Foto: Kristina Paukshtite / Pexels

  • snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a srdečního infarktu;
  • má protizánětlivý účinek;
  • reguluje hladinu cukru v krvi.

Goji bobule

  • podpora zdraví očí díky obsahu vitaminu A a zeaxantinu;
  • zlepšit stav vlasů a pokožky;
  • zvýšit metabolismus a podpořit hubnutí.
  • snižuje krevní tlak;
  • zlepšuje paměť a další mozkové schopnosti;
  • snižuje riziko vzniku cukrovky.
  • snižuje riziko infekcí močových cest (UTI);
  • snižuje hladinu cholesterolu;
  • potlačuje vznik vředů a rakoviny žaludku.

Aigul Arsaeva zároveň varoval, že stejně jako u jiných produktů může mít nadměrná konzumace bobulí také negativní důsledky: alergické reakce, poruchy trávení a další onemocnění.

Bobule podle odborníka obsahují mnoho kyselin, které mohou komplikovat stávající onemocnění trávicího traktu. Například stojí za to omezit spotřebu bobulí na lidi trpící gastritidou s vysokou kyselostí. Také byste neměli jíst bobule po hlavním jídle, protože to povede k fermentaci v žaludku, plynatosti a nadýmání, uzavřela výživová poradkyně.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: