Jaké jsou nejzdravější otruby?

Otruby většiny obilných plodin jsou bohaté na vlákninu, antioxidanty (včetně těch jedinečných), vitamíny a minerály.

Vědci poukazují na hmatatelné výhody, které otruby přinášejí lidskému tělu. Mohou být také užívány za účelem hubnutí.

Obsah

Co jsou otruby?

vyseknout

Otruby jsou vnější vrstvou zrna, která leží těsně pod nepoživatelnou slupkou. Jsou vedlejším produktem mletí mouky.

Po dlouhou dobu nebyly uznávány jako cenné pro lidi a byly používány výhradně ke krmení hospodářských zvířat. V posledních desetiletích se však situace dramaticky změnila. V otrubách byla nalezena spousta cenných biologicky aktivních látek (vitamíny, minerály, bílkoviny a hlavně cenné antioxidanty).

Moderní medicína založená na důkazech uznává použití otrub pro prevenci a léčbu řady onemocnění. Bylo také prokázáno, že obnovují funkci střev, regulují metabolismus glukózy a cholesterolu a bojují proti zhoubným novotvarům.

V závislosti na zpracovávané plodině se rozlišují následující druhy otrub:

  1. pšenice;
  2. žito;
  3. ovesné vločky;
  4. kukuřice;
  5. amarant;
  6. prádlo;
  7. pohanka;
  8. rýže

Některé z nich mají řadu jedinečných prospěšných vlastností. Například ječné otruby jsou ideální pro prevenci kardiovaskulárních patologií a ovesné otruby jsou ideální pro prevenci rakoviny.

Otruby jsou vedlejším produktem mlýnského průmyslu, který je prospěšný i pro lidské zdraví.

7 nejužitečnějších typů

Níže zvažujeme 7 nejužitečnějších odrůd otrub (na základě důkazů).

1. Pšenice

Jsou nejběžnějším typem otrub. Mají sladkou, ořechovou chuť a perfektně se hodí k různým potravinám.

Pšeničné otruby mají průměrný obsah kalorií (asi 145 kalorií na 100 gramů) a jsou bohaté na vitamíny B (B1, B2, B5, B6, B9), E a K, hořčík, fosfor, železo, mangan a zinek.

Pravidelná konzumace pšeničných otrub je spojena s řadou zdravotních výhod:

  1. Zlepšení trávení. Vzhledem k množství vlákniny ve svém složení pšeničné otruby normalizují motorickou aktivitu gastrointestinálního traktu a udržují složení mikroflóry. V důsledku toho se zvyšuje frekvence a objem stolice. Otruby jsou jedním z účinných prostředků pro prevenci a léčbu zácpy.
  2. Snížení rizika vzniku rakoviny.Bylo zjištěno, že pšeničné otruby zabraňují rozvoji zhoubných nádorů tlustého střeva a konečníku. Zároveň z hlediska protirakovinného účinku předčí všechny ostatní možnosti otrub. Je také vysoce účinný proti maligní degeneraci buněk mléčné žlázy u žen.
  3. Zlepšení zdraví srdce a cév. Nadbytek vlákniny má příznivý vliv na kardiovaskulární morbiditu. Pšeničné otruby snižují hladinu cholesterolu (včetně aterogenních frakcí – LDL, TAG) a mají regulační účinek na krevní tlak.
  4. Snížení tělesné hmotnosti. Otruby jsou bohatým zdrojem vlákniny. Pravidelná konzumace dostatečných dávek vlákniny je účinným způsobem prevence a léčby obezity. V dietetice se používají při hubnutí.

Mezi vedlejší účinky patří:

  1. Alergické reakce. Přípravek je kontraindikován u osob s nesnášenlivostí lepku (celiakie).
  2. Dyspeptické poruchy. Objevují se při konzumaci velkého množství pšeničných otrub a jsou způsobeny množstvím fruktanů (speciální typ vlákniny) ve složení.
  3. Snížené vstřebávání živin. Složení obsahuje kyselinu fytovou, která zhoršuje vstřebávání železa, vápníku, hořčíku a zinku.
READ
Kolik stojí ponorné čerpadlo Vodomet?

Pšeničné otruby jsou ideální pro výživu dospělých i dětí. Mohou být přidány do jogurtů, kefíru a různých nápojů. Lze je použít i při přípravě těsta na jakékoliv pekařské výrobky.

Pšeničné otruby jsou nejběžnějším typem otrub. Hlavní přednosti přípravku jsou: protirakovinné a hypolipidemické účinky, schopnost redukovat tělesnou hmotnost.

2. Ovesné vločky

Neméně cenným produktem z biologického hlediska jsou ovesné otruby. Jsou bohaté na vitamíny B1 a B1, hořčík, železo, fosfor a zinek.

Charakteristickým rysem podle vědců (ve srovnání s jinými druhy) je množství bílkovin ve složení a nízký obsah kalorií (pouze 40 kalorií na 100 gramů).

Hlavní výhody jsou:

  1. Antioxidační účinek. Ovesné otruby inhibují chronické záněty a bojují s volnými radikály, čímž snižují riziko zhoubných nádorů a chronických onemocnění ve všech orgánových systémech. Účinek je ve větší míře realizován díky přítomnosti avenanthramidů, které se nacházejí výhradně v ovsu.
  2. Snížení rizika rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Ovesné otruby jsou účinné v prevenci hypertenze a také snižují riziko ischemické choroby srdeční, infarktu myokardu a mrtvice.
  3. Prevence a kontrola diabetes mellitus II. Ovesné betaglukany zvyšují citlivost periferních tkání na inzulín a zpomalují vstřebávání sacharidů ve střevě, což má příznivý vliv na glykemické pozadí. Přípravek je doporučován všem diabetikům ke snížení množství užívaných léků.
  4. Zdraví střev. Ovesné otruby zabraňují zácpě (zejména ve stáří), poskytují rychlou a účinnou „pročištění“ střev. Snižují také pravděpodobnost jakýchkoli chronických, zánětlivých a maligních onemocnění trávicího systému.
  5. Podporujte hubnutí. Účinek je stejně výrazný jak u žen, tak u mužů.

Navzdory mnoha výhodám mají ovesné otruby řadu nežádoucích účinků:

  • dyspeptické poruchy;
  • exacerbace chronických onemocnění gastrointestinálního traktu;
  • alergické reakce.

Mohou je konzumovat lidé s celiakií (neobsahují lepek).

Produkt lze použít při pečení chleba, přidat do mléka, kefíru a jogurtu.

Ovesné otruby obsahují velké množství bílkovin a mají výrazný antioxidační účinek díky přítomnosti avenanthramidů.

3. Žito

Žitné otruby jsou produktem s nízkou energetickou hodnotou (asi 112 kalorií na 100 gramů). Jsou bohaté na vitamíny B1, A a K, dále hořčík, fosfor, železo, jód, zinek a měď.

Žitné otruby jsou cenným dodavatelem lignanů pro tělo. Výzkum švýcarských vědců dokazuje, že tato skupina látek je vysoce účinná v prevenci maligní degenerace buněk tlustého střeva.

Pozitivní vlastnosti žitných otrub se neomezují pouze na toto. Jsou schopni:

  • snížit hladinu glukózy a cholesterolu v krevní plazmě;
  • snížit tělesnou hmotnost;
  • regulovat funkci střev;
  • podporují funkci jater a ledvin.
READ
Kde je nejlepší místo pro výsadbu meruněk?

Žitné otruby se doporučují konzumovat s mírou, aby se předešlo dyspeptickým poruchám. Vyznačují se také vysokou frekvencí alergických reakcí.

Tyto otruby se ideálně kombinují s jakýmikoli fermentovanými mléčnými výrobky (kefíry, jogurty, zakysaná smetana) a lze je přidávat do salátů a pečiva.

Žitné otruby mají nízký obsah kalorií a jsou účinné při snižování rizika rakoviny tlustého střeva.

4. Kukuřice

Nemají vysoký obsah minerálů a vitamínů, ale jsou bohaté na kyselinu ferulovou. Jeho koncentrace ve složení podle českých odborníků převyšuje všechny ostatní druhy otrub.

Kyselina ferulová má na lidský organismus následující účinky:

  • protizánětlivé;
  • protidestičková (“ředění krve”)
  • protirakovinné;
  • hepatoprotektivní (chrání jaterní buňky);
  • antibakteriální;
  • antioxidant.

Takové otruby jsou účinné při snižování tělesné hmotnosti, prevenci endokrinních a kardiovaskulárních poruch.

Jsou ideální pro kysané mléčné výrobky (kefíry a jogurty) a lze je přidávat do polévek nebo salátů.

Kukuřičné otruby jsou bohaté na kyselinu ferulovou, která má v organismu řadu pozitivních účinků, od prevence rakoviny až po snížení viskozity krve.

5. Prádlo

Lněné otruby jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, železo, vápník, hořčík, draslík, vitamíny A, E a skupiny B (B1, B2, B6).

    hladinu cholesterolu. Při konzumaci lněných otrub jsou méně často zjišťována onemocnění kardiovaskulárního systému spojená s onemocněním aterosklerotických tepen (ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu, mrtvice). výskyt rakoviny tlustého střeva a prsu. průběh diabetes mellitus. Bojují s hlavním patogenetickým mechanismem rozvoje diabetes mellitus II. typu – inzulinovou rezistencí. funkční činnost mozku.

Lněné otruby však působí silně dráždivě na sliznice trávicího traktu. Jsou kontraindikovány při exacerbacích gastritidy, duodenitidy nebo peptického vředu.

Také lněné otruby, stejně jako jiné druhy, jsou široce používány pro hubnutí jako součást receptů tradiční medicíny. Na jejich základě se vyrábí spousta nápojů a odvarů, mléčných koktejlů, ideálně se kombinují se zeleninou a ovocem a slouží jako vynikající příloha k jakémukoli salátu.

Lněné otruby jsou cenným dietním produktem. Bojují proti zhoubným nádorům, endokrinním a kardiovaskulárním onemocněním a normalizují činnost centrálního nervového systému.

6. Pohanka

Mají průměrný obsah kalorií (115 kalorií na 100 gramů) a prakticky postrádají vitamíny a minerály. Jsou však bohaté na bílkoviny s esenciálními aminokyselinami, které jsou pro tělo cenné.

Hlavní výhodou tohoto druhu otrub je schopnost snižovat hladinu cukru v krvi zlepšením citlivosti inzulínových receptorů na buňkách svalové a tukové tkáně (podle norských vědců).

Pohankové otruby také normalizují činnost trávicího systému, zlepšují složení mikroflóry a potlačují růst „škodlivých“ bakterií.

Mezi hlavní kontraindikace patří:

  • nesnášenlivost lepku;
  • exacerbace chronických onemocnění gastrointestinálního traktu;
  • těhotenství.
READ
Jak dlouho byste měli namáčet semena kopru?

Doporučuje se je konzumovat v čisté formě (několik polévkových lžic před každým jídlem).

Pohankové otruby mají schopnost snižovat hladinu krevního cukru a zajišťovat koordinované fungování všech částí trávicího systému.

7. Rýže

Surovinou pro rýžové otruby je nejzdravější odrůda rýže – hnědá rýže.

Vedlejší produkt při zpracování rýže je bohatý na vitamíny (B1, B2, B5, B6, B9, E, K) a minerály (hořčík, draslík, fosfor, železo, mangan, měď, zinek a selen) a také omega -3 mastné kyseliny.

Rýžové otruby jsou schopné:

    růst maligních buněk; riziko vzniku cukrovky;
  • předcházet výskytu nejčastějších kardiovaskulárních onemocnění;
  • poskytují spolehlivou prevenci zácpy;
  • snížit tělesnou hmotnost; jaterních buněk před poškozením.

Výrobek se však vyznačuje vysokým výskytem následujících nežádoucích účinků:

  • alergické reakce;
  • zhoršená funkce ledvin (kvůli vysokému obsahu draslíku a fosforu);
  • dyspeptické poruchy.

Rýžové otruby se obvykle konzumují ve formě nápojů (odvary, koktejly), méně často se přidávají do salátů. V lidovém léčitelství se používají v čisté formě (před jídlem nebo během jídla).

Přijímací pravidla

Nejdůležitějším pravidlem zdravého používání otrub je pečlivé dávkování. Doporučuje se užívat ne více než 3-5 polévkových lžic. l. za den (1-2 polévkové lžíce na každé jídlo).

Je lepší brát otruby v první polovině dne (na snídani nebo oběd). Užívání večer a v noci je kontraindikováno.

Jakýkoli druh otrub lze vzít v čisté formě, přidat do různých pokrmů nebo použít jako přísadu.

Skvěle se hodí k masitým pokrmům, zeleninovým salátům a mléčným výrobkům (kefír, jogurt, mléko, zakysaná smetana).

Otruby lze také přidávat do cereálií, stejně jako do těsta na pečení chleba, rohlíků, sušenek, sušenek, sušenek a dalšího pečiva.

Podívejme se na několik jednoduchých receptů:

  1. Dietní těsto na koláče a mazanec. Ingredience: 6 polévkových lžic. l. ovesné otruby, voda a tvaroh; 3 vejce. Všechny komponenty by měly být důkladně promíchány, můžete přidat ořechy a sušené ovoce. Pečivo z tohoto těsta neobsahuje mnoho kalorií a obvykle se používá ke kontrole tělesné hmotnosti.
  2. Palačinky Požadované: 2 polévkové lžíce. l. ovesné otruby, 1 polévková lžíce. l. pšeničné otruby, 1 vejce, 200 ml kefíru, 1 lžička. vanilin. Pečte bez oleje na pánvi dozlatova z obou stran. Tyto placky také nijak negativně neovlivňují tělesnou hmotnost a jsou výbornou náhradou jakýchkoliv moučných výrobků.
  3. Kaše. K přípravě je třeba nalít 3 polévkové lžíce. l. otruby (ovesné, pšeničné nebo žitné) a 150 ml mléka. Směs přiveďte k varu a na mírném ohni vařte asi 10 minut. Kaše se konzumuje ráno ke snížení hladiny cukru a cholesterolu v krvi.
  4. Odvar. Složení: 60 gramů pšeničných otrub, 200 ml vody. Vodu přivedeme k varu, přidáme otruby a vaříme asi 60 minut, přecedíme. Výsledný odvar lze užívat čistý nebo přidávat do polévek a omáček. Snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi a příznivě působí na činnost střev.
READ
Jakou barvu snášejí vejce Loman Brown?

Všechny druhy otrub jsou univerzální produkty. Mohou být konzumovány v čisté formě nebo zahrnuty do téměř jakéhokoli jídla.

Výkon

Je těžké jmenovat jeden nejužitečnější druh otrub.

Všechny odrůdy mají řadu léčivých vlastností. Jsou schopni:

  • regulovat metabolismus cukru v těle;
  • zabránit rozvoji kardiovaskulárních chorob;
  • snížit tělesnou hmotnost;
  • zlepšit funkci střev a zabránit zácpě;
  • bojovat proti zhoubným nádorům (hlavně v tlustém střevě).

Pozitivní účinky se však u různých druhů projevují odlišně:

  1. Pšeničné otruby jsou nejúčinnější v prevenci maligních novotvarů.
  2. Ovesné otruby mají silný antioxidační účinek, zabraňují vzniku rakoviny a chronických onemocnění srdce a cév, endokrinního a trávicího systému.
  3. Kukuřičné otruby jsou bohaté na kyselinu ferulovou, která chrání jaterní buňky a snižuje viskozitu krve. Doporučují se starším lidem k prevenci kardiovaskulárních příhod.
  4. Produkty na zpracování lnu mají příznivý vliv na činnost mozku a produkty z pohanky nejúčinněji bojují s cukrovkou II.

Všechny otruby tedy obsahují mnoho cenných látek a jsou pro člověka prospěšné, ale biologické účinky se neprojevují u každého stejně. Rozhodně nelze říci, který typ je nejvýhodnější. Vše závisí na účelu použití.

Ještě před 25-30 lety byly otruby obyvatelstvem vnímány pouze jako krmivo pro zvířata. Již v té době si však odborníci z oblasti vývoje dietetiky všimli, že tento produkt má velkou budoucnost a má obrovské zdravotní přínosy.

Dnes mnoho lidí ví, jak jíst otruby a spojuje produkt se zdravou výživou, zdravou vlákninou a fitness. Pojďme si promluvit o vlastnostech tohoto produktu, jak používat otruby a jaké výhody mají pro tělo.

Druhy otrub

Existuje mnoho různých druhů tohoto produktu, získávají se z různých zrn, liší se tvarem. Proto je důležité vědět, které otruby jsou zdravější. Existuje několik kritérií, podle kterých je lze rozdělit do typů. Mají různé tvary a různě se zpracovávají. Abychom však odpověděli na otázku, jak se otruby liší, musíme zvážit rozdíly podle druhu zrna.

vyseknout

Z ovsa

Bohaté na antioxidanty, zejména kyselinu ferulovou a fytovou. Ovesné otruby jsou výživné (přibližně 250 kcal na 100 g výrobku). Obsahuje denní hodnotu manganu.

Z pšenice

Bohaté na měď, mangan, zinek, selen, cholin. Kalorický obsah produktu na 100 g je pouze 160 kcal, ale konzumací pšeničných otrub získáte spoustu vlákniny a rostlinných bílkovin.

z žita

Mají nejmenší nutriční hodnotu (cca 114 kcal), ale složení obsahuje hodně hořčíku, fosforu a draslíku. Takové otruby jsou užitečné pro lidi trpící pankreatitidou a onemocněním jater.

READ
Jaký druh půdy pro Sedum?

Z pohanky

Výrobek obsahuje pouze 120 kcal na 100 gramů, ale obsahuje také hodně vlákniny, vitamínů a minerálů.

z rýže

Nejlepší způsob, jak získat dostatek (300 kcal), je obohatit tělo o mangan, hořčík a fosfor. Odborníci předepisují rýžové otruby lidem, kteří jsou náchylní k cukrovce.

Z ječmene

Tento produkt má ještě vyšší obsah kalorií, přesahující 400 kcal na 100 gramů. Obsahuje hodně sacharidů (hlavně vlákniny). Ječné otruby jsou vhodné pro ty, kteří si hlídají hladinu cholesterolu.

Jak vybrat otruby

Abyste pochopili, které otruby jsou lepší, musíte vědět o pravidlech pro výběr tohoto produktu, který se získává ze zbytků obilné skořápky. Téměř každý druh otrub obsahuje stejné množství vlákniny s vitamíny a pomocnými prvky. Pšeničné otruby jsou vhodné pro lidi, kteří bojují s nadváhou, nebo pro prevenci činnosti trávicího traktu. Rýžový produkt pomůže vyřešit problém žlučových cest a vysokého cholesterolu.

vyseknout

Ovesné otruby pomáhají diabetikům vyrovnat se s nemocí. Vláknina z ječmene a žita je účinná v boji proti zácpě a pomáhá zlepšovat střevní mikroflóru. Díky pravidelnému používání tohoto produktu se tělo čistí od toxinů, normalizuje se fungování vnitřních orgánů a zrychluje se metabolismus.

Výhody a ublížení

Před konzumací otrub vám doporučujeme prostudovat výhody tohoto produktu. Tento produkt má mnoho prospěšných vlastností v závislosti na jeho složení. I když se liší, existují některé společné vlastnosti, které jsou společné pro každý druh.

Co tělu dávají otruby:

  • Zlepšete trávení.
  • Potlačuje hlad.
  • Pomáhá kontrolovat váhu.
  • Očistěte tělo.
  • Normalizujte hormonální pozadí.
  • Snižte hladinu cholesterolu.
  • Posilujte kardiovaskulární systém.
  • Obnovit a posílit imunitní systém.
  • Zlepšit stav pokožky, nehtů, vlasů.
  • Snižte riziko cukrovky.

Otruby nedoporučujeme konzumovat lidem s onemocněním střev, pankreatitidou nebo alergickým na produkt.

Jak správně jíst otruby

Dále vám řekneme, jak brát otruby. Nedoporučujeme je používat nasucho. Doporučujeme je zapít vodou, čajem nebo džusem. Snídani nebo oběd je vhodné uvést do tekuté formy, v kombinaci s nízkotučným jogurtem nebo kefírem. Jedná se o dobrou alternativu k drahému jogurtu s velkým množstvím cukru a zrnin neznámého původu, které se prodávají v lahvích v supermarketech.

Otruby můžete použít k výrobě slavného hrnkového dortu. Chcete-li to provést, musíte je namlít v mlýnku na kávu a poté je použít jako běžnou mouku. Otruby je vhodné konzumovat před obědem. K snídani si můžete připravit kaši spařením otrub v misce s vodou nebo mlékem. Do tohoto pokrmu se přidává trochu sladidla, kousky ovoce a bobule.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: