Jaké maso je považováno za škodlivé?

Vegetariáni věří, že bez masa se snadno obejdete, ale toto tvrzení bylo opakovaně zpochybňováno profesionálními odborníky na výživu. Tento produkt je mimořádně nezbytný pro plný rozvoj těla jakékoli osoby.

Další věcí je, že ne všechny druhy masa jsou zdravé a některé dokonce zdraví škodlivé, proto odborníci důrazně doporučují být u tohoto produktu co nejvybíravější.

Denní norma masa

Obsah

  1. Zdravé a potřebné druhy masa
  2. Hovězí
  3. Vepřová panenka
  4. Turecko
  5. Králík
  6. Kuřecí maso
  7. Maso, které je nebezpečné a škodlivé pro člověka
  8. Jehněčí
  9. Mastné vepřové maso
  10. Bacon
  11. Mastné hovězí maso

Zdravé a potřebné druhy masa

Zatímco masožravci a vegani vedou nevyslovenou válku a dokazují, čí jídelníček je zdravější a zdravější, vyznavači správné výživy volí tu nejlepší variantu. Hovoříme o masných výrobcích vyrobených z určitých zvířat a částí jejich jatečně upravených těl.

Hovězí

O prospěšnosti hovězího se toho namluvilo hodně, protože červené maso je bohaté na vitamíny a železo. Kromě toho se křehký steak bez fritování doporučuje sportovcům, nastávajícím maminkám a prostě fyzicky aktivním lidem, kterým dodá potřebnou energii.

Hovězí

A to vše je pravda, ovšem za předpokladu, že použitým krmivem je maso z krávy krmené trávou, bohaté na betakaroten, vitamín B6 a omega mastné kyseliny, bez škodlivých nečistot a stimulantů růstu svalové tkáně.

Přečtěte si více

Vepřová panenka

Někoho to možná překvapí, ale i vepřové může být zdravé, hlavní je vybrat dobrý kousek. Jasným příkladem toho je svíčková – křehké, šťavnaté a zcela libové maso, které se svou nutriční hodnotou a prospěšnými vlastnostmi vyrovná pouze dietní drůbeži.

Vepřová panenka

Turecko

Pokud zvolíte drůbež, je lepší jíst krůtu, která je právem považována za nejzdravější mezi ostatními druhy ptačího masa.

Turecko

Hlavní předností tohoto produktu je vysoký obsah bílkovin s minimem tuku a také mnoho vitamínů a mikroprvků, včetně B a selenu.

Králík

Za nejblíže krůtě lze považovat dietní králičí maso, které je navíc šťavnatější a křehčí. Mnoho lidí odradí jeho specifická chuť, ale správnou přípravou se ho snadno zbavíte.

Králičí mršina

Kuřecí maso

Navzdory skutečnosti, že kuře je považováno za dietní produkt, je nižší než dvě předchozí pozice. Navíc z celého jatečně upraveného těla se za zdravé považuje pouze bílé maso bez kůže a tuku.

READ
Jak dlouho trvá namočení hřibů?

Kuřecí fileta

Každodenní konzumace uvedených produktů nejen neuškodí, ale naopak tělu prospěje. Důležité je pouze dodržet správnou technologii jejich přípravy, vyhnout se hlubokému smažení a tučným omáčkám.

Přečtěte si více

Maso, které je nebezpečné a škodlivé pro člověka

Bohužel ne všechno maso je zdravé a naopak mnohé živočišné produkty zdraví vážně poškozují, způsobují usazování cholesterolových plaků a v důsledku toho vážné problémy s cévami.

Maso vodního ptactva je považováno za jedno z nejškodlivějších a kachna není výjimkou. Absolutní rekordman v obsahu tuku, jehož konzumaci je třeba se vyhnout i o svátcích a o kůži tohoto ptáka se ani nemusíme bavit, protože ta je pro PP opravdovým tabu.

kachní prsa

Jehněčí

Navzdory uznávaným výhodám jehněčího tuku by měl být konzumován s extrémní opatrností, protože má tendenci tvrdnout v gastrointestinálním traktu.

Jehněčí

Kosti těchto zvířat navíc obsahují látky vyvolávající artritidu, takže jehněčí vývar při správné výživě nepřipadá v úvahu.

Mastné vepřové maso

U tohoto druhu masa je vše jasné, protože jde o cholesterol v čisté formě, jehož pravidelná konzumace umocňuje proces stárnutí celého organismu.

Mastné vepřové maso

Bacon

Jediné, co je horší než tučné vepřové maso, je slanina, jejíž vysoký obsah tuku doplňuje odpovídající kalorický obsah a rekordní množství sodíku.

Bacon

Přečtěte si více

Mastné hovězí maso

Jak ukazuje praxe, tuk může zkazit i to nejzdravější maso, jehož příkladem je hovězí. A za zvláště škodlivé je považováno staré maso od krav s velkou vrstvou tuku, které byly krmeny obilím.

Mastné hovězí maso

Občas si samozřejmě můžete dopřát i něco zakázaného, ​​ale ani v těchto případech byste neměli jít nad rámec normy. Úkol vám usnadní zdravější a neméně chutné masné výrobky.

Jaký druh masa je nejvíce nezdravý?

Text: Alexey Yakovlev

Samozřejmě červené – hovězí, vepřové, jehněčí, telecí, koňské maso. Myslí si to téměř každý, včetně vědců. Ale opět jsou tu nuance a je jich hodně.

Červené maso je již dlouho veřejným nepřítelem č. 1: způsobuje předčasnou smrt, rakovinu a kardiovaskulární onemocnění – a to je již považováno za samozřejmost, protože existuje mnoho relevantních studií.

Evropští vědci například nedávno zveřejnili práci, ve které pozorovali téměř půl milionu lidí. Všichni jedli maso v různém množství.

„Během 13 let pozorování zemřel každý 17. dobrovolník. Téměř deset tisíc zemřelo na rakovinu, pět a půl tisíce na srdeční a cévní onemocnění,“ napsal tehdy se znepokojením sloupkař RIA Novosti.

READ
Které moře je v Cannes?

Dalším příkladem je studie zástupců Harvard Medical School. Tam lékaři 24 let studovali 121 tisíc lidí. Opět byli rozděleni do skupin podle úrovně konzumace červeného masa. V době, kdy byla studie dokončena, zemřelo 24 tisíc lidí. A úmrtnost mezi těmi, kteří jedli maximální množství masa za týden, byla vyšší než mezi těmi, kteří jedli nejméně.

Zdálo by se, že o tom není pochyb – červené maso zabíjí lidi, a to ve velkém množství.

Ale média, když prezentují informace o výzkumu, z něj obvykle vytrhnou kousavou zprávu (například „Riziko rakoviny se zvyšuje“), ignorujíc nuance. Například v případě evropské studie šlo především o takzvané zpracované maso, neboli masné výrobky – tedy klobásy, klobásy, slaninu a tak dále. Autorka článku v RIA Novosti to zapomněla zmínit a z jejího příspěvku se po Runetu rozšířila zpráva ve formátu „Červené maso zvyšuje riziko vzniku rakoviny – vědci“.

Studie Harvard Medical School přímo uvádí, že není třeba panikařit, jelikož strašlivá čísla jsou pouze relativními ukazateli, a když se na ně podíváte pozorně, nebude vše tak hrozné. Například na tisíc lidí za rok zemřelo sedm žen, které snědly jednu porci nezpracovaného masa (například hovězí svíčkovou nebo vepřovou krkovičku) týdně. Ale mezi ženami, které konzumovaly dvě porce stejné svíčkové denně (ne týdně), bylo 8,5. To znamená, že to vypadá, že čím častěji jíte červené maso, tím je to horší, že ano. Celkové riziko ale v obou případech není tak velké – ve druhé skupině ženy jedly 14 (!)krát více masa než v první, ale z nějakého důvodu nechtěly umírat 14krát častěji. Totéž platilo pro muže – ti, kteří jedli pětkrát více masa, měli 0,7krát vyšší pravděpodobnost úmrtí.

V samotné vědecké komunitě nepanuje v hodnocení této problematiky jednota, což skvěle ilustruje příklad studie konsorcia nutričních specialistů, která byla zveřejněna na samém začátku října v časopise Annals of Internal Medicine. Vědci udělali kus práce – rozebrali obrovské množství již publikovaných studií, vyvodili závěry a na jejich základě vypracovali doporučení – zda ​​a v jakém množství je možné jíst červené maso.

READ
Kolik dní můžete pít kopřivový odvar?

Odborníci na výživu zjistili, že velká většina existujících prací je nekvalitní. Problémy s metodikou podle jejich názoru vedly k nespolehlivým výsledkům. Takže hlavní závěr studie: můžete i nadále jíst maso v množství, na které jste zvyklí. A nic zlého se ti nestane.

Publikace okamžitě vyvolala bouři kritiky.

„Údaje zůstaly stejné ve srovnání s předchozími studiemi. To hlavní, co se zde změnilo, je výklad. Autoři této práce se domnívali, že důkazů je málo a rizika jsou nízká. Rozhodli se, že ze zdravotního hlediska není důvod měnit úroveň konzumace masa,“ řekl Lennart Veerman, profesor veřejného zdraví na australské Griffith University.

Na autory zaútočili vědci z Oxfordu, Cambridge a mnoha dalších univerzit a výzkumných center. Harvard řekl, že je “nezodpovědné a neetické” dělat dietní doporučení založená na “chybných” studiích, i když jsou v rozporu s nimi.

Problém s interpretací a hodnocením různých studií je skutečně dost akutní. Dokonce i Světová zdravotnická organizace v mnoha svých doporučeních upozorňuje na nedostatek kvalifikovaných pracovních míst. Zdá se, že v dnešní době může publikovat vědeckou práci kdokoli a otázek ohledně metodologie se obvykle objevuje ještě méně, pokud se jich vůbec někdo ptá, kromě WHO.

Analýza publikovaná v American Journal of Clinical Nutrition v roce 2012 je v tomto ohledu velmi orientační. Autoři vzali 50 nejběžnějších ingrediencí ze standardní kuchařky a rozhodli se otestovat, jak jsou spojeny se sníženým nebo zvýšeným rizikem rakoviny. Ukázalo se, že 80 % z těchto 50 složek bylo spojeno s rakovinou. Někdo to zvýšil, někdo snížil. Objevily se dokonce i protichůdné údaje.

Maso se tedy ukázalo jako trend, jen se na něj zaměřili. A i když jsou zjevně celková rizika malá, zkusme přesto přijít na to, proč je maso nebezpečné. WHO i Světový fond pro výzkum rakoviny jsou však proti.

Za prvé, jaké maso je nejnebezpečnější?

Předpokládá se, že je červená, ale to je samo o sobě poněkud volné pojetí – barva masa se měří procentem proteinu myoglobinu v něm. Drůbežímu masu se tedy rozhodně nedá říkat „bílé“. Pokud vaříte kachnu nebo husu, jejich maso bude červené. Například v USA jsou dokonce kuřecí nebo krůtí stehna považována za tmavé maso – obsahují také poměrně hodně myoglobinu. Obecně ale mezi standardní červené maso patří hovězí, vepřové a jehněčí maso.

READ
Kolik estrogenu je v sóji?

Syrový kus masa, který jste si koupili na trhu nebo v supermarketu, sám o sobě není vůbec nebezpečný. Většina vědců souhlasí s tím, že zpracované maso – především červené maso, ale také maso drůbeží – je škodlivější.

Co je zpracované maso a proč je škodlivé?

Jedná se o masné výrobky – klobásy, párky, kupáty, slanina, různé polotovary, sušené maso, uzené maso, hovězí maso na konzervě atd. Obecně vše, co bylo soleno, konzervováno, uzeno, fermentováno.

Pokud je syrové maso zpočátku, před vařením, zcela neškodné, pak se v masných výrobcích již při zpracování mohou hromadit škodlivé chemikálie, které následně ovlivní vaše zdraví. Pokud stále věříte ve spolehlivost alespoň řady studií, pak zpracované maso zvyšuje riziko cukrovky, kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny – slinivky, prostaty, žaludku a především tlustého střeva.

Neupravené červené maso tedy neškodí?

Je to také škodlivé, jen rizika jsou mnohem nižší. Pro ten zpracovaný existuje mnohem silnější důkaz.

Syrové maso při tepelné úpravě obsahuje také různé látky, které teoreticky mohou vyvolat různá onemocnění. WHO popisuje tento proces takto:

„Maso se skládá z mnoha složek, včetně hemového železa. Maso, které jíme, může také obsahovat chemikálie, které vznikají při zpracování nebo vaření syrového masa. Mezi karcinogenní látky vznikající při tepelné úpravě masa tedy patří nitrosaminy a polycyklické aromatické uhlovodíky, které jsou přítomny i v jiných potravinářských výrobcích a ve znečištěném ovzduší.“

Organizace zároveň zvlášť poznamenává: „Zatím nebylo prokázáno, že konzumace červeného masa způsobuje rakovinu.“ O masných výrobcích žádná taková fráze neexistuje.

A jak často můžu jíst červené maso?

Pokud vám není blízký názor odborníků na výživu, kteří doporučují neomezovat se nad míru, pak nejezte více než tři porce týdně. Toto je oficiální stanovisko Mezinárodního fondu pro výzkum rakoviny. Pak se riziko rakoviny rozhodně nezvýší. Totéž platí o riziku vzniku diabetu 2. typu, tvrdí epidemiologové z Cambridge.

A co drůbež a ryby?

Jsou považovány za docela bezpečné, ačkoli WHO konstatuje nedostatek výzkumu na toto téma. Jeden z nich mimochodem ukázal, že červené a bílé maso stejnou měrou zvyšuje hladinu cholesterolu v těle. Nikdo z toho ale nezačal dělat dalekosáhlé závěry. Není tedy divu, že se kuřecí maso v posledních letech stalo ve vyspělých zemích přeborníkem ve spotřebě.

READ
Jak dlouho trvá, než Súdán vyroste?

Pravda, značnou část drůbežího masa jíme jako polotovary z obchodu, tedy stejné masné výrobky.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: