Jaký olej je nejlepší na zálivku salátu?

Jarní a letní zelenina je bohatá na vitamíny a prospěšné mikroelementy, takže lehké saláty prostě musí být součástí sezónního jídelníčku každé rodiny. Jednodušší a běžnější je kořenit krájení zeleniny majonézou nebo rostlinným olejem a odborníci na výživu ujišťují, že rostlinná vláknina se lépe vstřebá v kombinaci s malým množstvím tuku. Je ale možné nahradit tradiční slunečnicový nebo olivový olej nějakým jiným, aby bylo možné získat z jídla maximální užitek?

V regálech supermarketů je skutečně mnoho rostlinných olejů a všechny mohou zpestřit domácí saláty a vinaigretty, přidat novou chuť a jejich léčivé vlastnosti. Kterému oleji dát přednost, jaké jsou jejich hlavní rozdíly a vlastnosti?

Obsah

  1. 1. Kukuřičný olej
  2. 2. Lněný olej
  3. 3. Rakytníkový olej
  4. 4. Sojový olej
  5. 5. Hořčičný olej
  6. 6. Dýňový olej
  7. Co je dobrého na rostlinném oleji?
  8. Jaký druh oleje zvolit do salátu

1. Kukuřičný olej

kukuřičný olej2 - Čím dochutit salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Zlatý olej, získaný z klíčků kukuřičných zrn, je rekordmanem v obsahu vitaminu E (obsahuje ho dvakrát více než olivový olej). Tento nejsilnější přírodní antioxidant zabraňuje procesu stárnutí a patogenním změnám, báječně působí na pokožku, hojí vlasy a navíc pomáhá normalizovat fungování endokrinního a reprodukčního systému.

Poznámka pro ty, kteří chtějí zhubnout: tento olej je považován za dietní, zcela se vstřebává a neukládá se pro budoucí použití na problémové oblasti těla!

Kromě toho kukuřičný olej snižuje cholesterol a cukr v krvi, „čistí“ cévy, velmi dobře zlepšuje imunitu a reprodukční funkce a je nepostradatelný pro těhotné a kojící matky.

Rafinovaný kukuřičný olej (ačkoli nerafinovaný je zdravější) nemá prakticky žádnou vůni ani chuť a barva je zlatožlutá a průhledná.

Další výhodou kukuřičného oleje je, že je hypoalergenní.

2. Lněný olej

1620 - Čím obléknout salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Zdroj polynenasycené kyseliny linolové, kterou tělo může získat pouze z rybího tuku (v oleji je jí ale dvojnásobek). Tato cenná látka předchází a léčí aterosklerózu a působí mimořádně příznivě na pokožku. Komplex mastných kyselin obsažený ve lněném oleji zabraňuje tvorbě krevních sraženin a normalizuje cholesterol.

Lněný olej je zvláště užitečný pro ženy v období menopauzy, protože obnovuje hormonální rovnováhu, a během těhotenství a kojení.

Lněným olejem lze okořenit nejen zeleninu, ale i tvaroh s bylinkami a kaši. Chuť tohoto oleje je poměrně výrazná, specifická – travnatá nebo senová s hořkostí (pochází z kyseliny linolové), proto se na zálivku pokrmů často ředí olivovým nebo slunečnicovým olejem. Lněný olej nelze podrobit tepelnému ošetření, jinak ztratí všechny své prospěšné vlastnosti.

READ
Proč se švábi bojí octa?

3. Rakytníkový olej

v6 - Čím obléknout salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Produkt vyrobený z plodů rakytníku je známý svými regeneračními vlastnostmi a je velmi užitečný při problémech trávicího traktu (gastritida, vředy, kolitida). Je také silným hepatoprotektorem a obnovuje jaterní buňky.

Přidání oleje do jídla posílí imunitní obranu, zvýší odolnost proti nachlazení a zlepší stav pokožky, zubů a nehtů. Rekordman obsahu karotenoidů zodpovědných za zdraví očí.

Na zálivku lze rakytníkový olej smíchat s jinými oleji, jediným pravidlem je vyhnout se jeho kontaktu s kovem. Bohatá chuť s jemnou kyselostí a příjemná vůně oleje osvěží každý pokrm.

Poznámka: rakytníkový olej se získává dvěma způsoby: z plodů nebo ze semen rakytníku. První je nejužitečnější, druhý neobsahuje vůbec žádný beta-karoten. Tento olej je lepší kupovat v malých nádobách, aby se co nejrychleji spotřeboval, protože po otevření a kontaktu se vzduchem rychle ztrácí své blahodárné vlastnosti.

4. Sojový olej

shutterstock 234181474s - Čím obléknout salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Sójový olej je bohatý na lecitin – hlavní „palivo“ pro nervový systém a ve své nejstravitelnější formě. Proto je olej užitečný při rekonvalescenci po mrtvicích, infarktech a pro jejich prevenci a pro lidi s duševní prací – pro aktivaci mozkových funkcí a zlepšení paměti. V Asii je tento oblíbený rostlinný olej po mnoho staletí považován za synonymum dlouhověkosti a zdraví.

Nerafinovaný sójový olej je hnědozelený, s velmi výraznou specifickou chutí, jeho trvanlivost je cca 2 měsíce. Rafinovaný produkt je světlejší, jantarové nebo slámově žluté barvy, s jemnou ořechovou chutí a vůní. Je lepší, když je nádoba vyrobena z tmavého skla, které chrání před ultrafialovým zářením. Sojový olej se hodí zejména k zelenině, bylinkám, rybám a masu a používá se také při pečení.

5. Hořčičný olej

efirnoe gorcichnoe maslo 1024x1024 - Čím dochutit salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Cenný olej z hořčičných semínek je proslulý svými antiseptickými a baktericidními vlastnostmi, normalizuje trávení, stimuluje sekreci žluči a jaterní funkce a zlepšuje imunitu. Je těžké přeceňovat přínosy tohoto oleje pro zdraví mužů – je to účinná prevence prostatitidy, adenomu a neplodnosti.

Hořčičný olej dokonale zvýrazní chuť pokrmů a udrží je déle čerstvé. Lze jej použít na smažení a dušení, přidávání do zavařenin a pečiva. Chuť nerafinovaného oleje není na rozdíl od názvu hořká, ale velmi jemná a příjemná, vůně nevtíravá, s lehkými tóny hořčice, křenu a koření.

READ
Kolika let může žít jabloň?

6. Dýňový olej

tykvennoe maslo 1 1 - Čím dochutit salát? TOP 6 zdravých rostlinných olejů

Tento olej má nezapomenutelnou chuť, bez které se jeho milovníci jen těžko obejdou. Ne každý má však chuť dýňového oleje rád. Tento olej se může pohybovat od světle až po tmavě zelené tóny.

Bohaté na vitamíny, mikroelementy a specifické látky dýňových semínek. Přidání dýňového oleje do jídelníčku zrychluje metabolismus, zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému, zlepšuje trávicí systém a zlepšuje reprodukční zdraví mužů a žen. Antioxidanty v dýňovém oleji ochrání před nežádoucími vlivy špatné ekologie a omladí organismus.

Střídání nebo kombinování různých olejů v dresincích a omáčkách zpestří obvyklý jídelníček, dodá nové chutě a udrží zdraví. Každý z rostlinných olejů je navíc užitečný nejen v kuchyni, ale i v domácí kosmetice: můžete z nich vyrábět masky a omlazující obklady na pleť, vlasy i nehty.

Zároveň si musíte pamatovat, že rostlinné oleje mají vysoký obsah kalorií a konzumujte je s mírou, abyste nepřibírali na váze. Nezapomeňte odměřit olej do salátu pomocí lžíce.

Vezměte prosím na vědomí, že informace uvedené na stránce mají informační a vzdělávací účely a nejsou určeny pro vlastní diagnostiku a samoléčbu. Výběr a předepisování léků, způsoby léčby, jakož i kontrolu nad jejich užíváním může provádět pouze ošetřující lékař. Určitě se poraďte s odborníkem.

Něco nového: 5 možností pro rostlinný olej na zálivku

Čerstvá zelenina by měla být na stole po celý rok, ale hodí se především do letních salátů. Šťavnaté, aromatické, zdravé a chutné – ráj pro kulinářskou kreativitu. Chcete-li přidat více rozmanitosti, zkuste experimentovat s dresinkem: pár kapek rostlinného oleje s neobvyklou chutí dodá každému salátu něco nového.

Co je dobrého na rostlinném oleji?

Rostlinné oleje jsou důležité pro zdraví. Nejen proto, že neobsahují cholesterol, jak tvrdí reklama. Cholesterol je produkován pouze v tělech zvířat, nenachází se v produktech rostlinného původu. Základem rostlinných olejů jsou triglyceridy, které obsahují nasycené a nenasycené mastné kyseliny.

Nasycené mastné kyseliny – palmitová, stearová a další – jsou považovány za aterogenní faktory, které zvyšují riziko rozvoje aterosklerózy a kardiovaskulárních onemocnění. Takové kyseliny se ve velkém množství nacházejí v palmovém, kokosovém a kakaovém oleji. Nepoužívají se však na zálivky, protože nasycené tuky je za normálních podmínek třeba řezat nožem – mají tvrdou konzistenci. Tekuté rostlinné oleje jsou naproti tomu složeny převážně z nenasycených, prospěšných omega kyselin.

READ
Proč nemůžete jíst hodně malin?

Různé druhy rostlinného oleje se liší složením prospěšných kyselin. Například olivový a kanolový olej obsahuje 50–60 % omega-9 kyseliny olejové. Lidské tělo si tuto sloučeninu dokáže vyrobit samo, takže zde není žádný zvláštní přínos nebo škoda. Omega-9 se využívá především jako zdroj energie. Většina nоpolynenasycené mastné kyseliny jsou dobré pro zdraví: omega-3 (linolenová) a omega-6 (linolová). Vůdci v obsahu omega-3 jsou oleje ze lněných semínek a hermelín, zatímco slunečnicový, kukuřičný a sójový olej obsahují hodně omega-6.

Rostlinné oleje obsahují i ​​další prospěšné látky: vitamíny A, D a E, stopové prvky, fytosteroly. Posledně jmenované mají řadu farmakologických vlastností. Jejich konzumace pomáhá snižovat cholesterol v krvi. To znamená, že pomáhají v prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Pravidelná konzumace tekutých rostlinných olejů má proto blahodárný vliv na zdraví: snižuje se riziko rozvoje aterosklerózy a srdečních chorob. Tyto oleje mají také antioxidační vlastnosti a pomáhají udržovat mládí a krásu.

Důležité je dodržovat střídmost a nepřehánět množství tuků ve stravě. 15-20 g rostlinného oleje denně je dostačující a nepovede k výraznému zvýšení obsahu kalorií v potravinách.

Zde je 5 užitečných a neobvyklých možností pro olej pro čerpací stanice:

1. Sezam. Obsahuje omega-6 a omega-9 nenasycené mastné kyseliny, bohaté na vitamíny A, E, B1, B2, B3. Má výraznou oříškovou chuť. Dobře se hodí k houbám, kořenové zelenině, listové zelenině a každému pokrmu dodá asijský nádech. Olej lze použít i ke kořenění obilovin a smažené zeleniny, ale je potřeba ho přidat až na samém konci vaření. A nezapomeňte připravit salát z nalámaných okurek s pár kapkami sezamového oleje. Jedná se o jednoduché a velmi zdravé jídlo s příjemnou chutí.

2. Lněné semínko. Stala se populární díky svým blahodárným a léčivým vlastnostem. Obsahem omega-3 nenasycených kyselin předčí slavný rybí tuk. Olej má antioxidační účinek a používá se ve farmaceutickém průmyslu při výrobě doplňků stravy. Lněný olej chutná mírně hořce. Pokud je hořkost výrazná, znamená to, že se olej pokazil. V chladničce by se neměl uchovávat déle než 2 měsíce.

3. Dýně. Olej má jemnou chuť pražených dýňových semínek. Obsahuje mnoho esenciálních mastných kyselin, vitamíny B, A, E, C, PP, ale i selen a zinek. Dýňový olej ideálně doplňuje chuť jídel ze stejnojmenné zeleniny a cukety a otevírá nové aspekty známých omáček, marinád, rybích pokrmů a rýže.

READ
Proč jahody nemají květní stonky?

4. Hořčice. Jeho ostrá, pikantní chuť je žádaná v asijské, především indické kuchyni. Zkuste tímto olejem zalít jednoduchý salát z letních rajčat, červené cibule a bylinek – třeba se pro vás tato kombinace stane příjemným zjištěním. Experimentovat můžete i s pečením těsta. Část slunečnicového oleje vyměňte za hořčičný – chuť bude bohatší a těsto vydrží déle čerstvé.

5. Camelina. Olej se nepřipravuje z hub, jak byste si mohli myslet, ale z bylinné rostliny camelina. Vůně matně připomíná hořčici, ale je lepší ji do pokrmů přidat jen trochu nebo kombinovat s rafinovaným slunečnicovým olejem. Produkt obsahuje mnoho omega-3 a omega-6, vitamínů a fosfolipidů, což je velmi užitečné pro prevenci aterosklerózy, cukrovky a dalších chronických onemocnění.

Jaký druh oleje zvolit do salátu

Pro salátové dresinky je nejlepší použít nerafinované a nedeodorizované druhy rostlinných olejů. Jsou nerafinované, zachovávají si více živin a mají jemnou chuť a vůni díky minimálnímu průmyslovému zpracování. Zbytek po výrobním cyklu ztrácí chuť, vitamíny a další užitečné biologicky aktivní živiny jsou zničeny.

Oleje vyrobené z různých rostlin se výrazně liší složením nenasycených mastných kyselin a dalších sloučenin. Pro harmonizaci jídelníčku si můžete zakoupit několik druhů produktů a při přípravě pokrmů je střídat. Je důležité si uvědomit, že nerafinované a nedeodorizované odrůdy nejsou vhodné ke smažení, dušení a pečení. Lze je přidávat pouze do připravených pokrmů.

Je lepší kupovat malé lahvičky, protože nerafinované oleje se rychle zhoršují. Uchovávejte je v lednici a pokud možno v lahvích z tmavého skla. Produkt si tak déle zachová svou chuť a prospěšné vlastnosti.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: