Jaký protein je ve slepičím vejci?

Vejce jsou plná živin a kvalitních bílkovin. Ale kolik bílkovin obsahují a ovlivňuje to vaření?

Evidence Based Tento článek je založen na vědeckých důkazech napsaných odborníky a zkontrolovaných odborníky. Díváme se na obě strany sporu a snažíme se být objektivní, nestranní a čestní. Naposledy aktualizováno 11. března 2023, naposledy zkontrolováno odborníkem dne 16. července 2022.

Mnoho lidí asi ví, že vejce jsou velmi prospěšná zdraví. Nejen to, jsou také vynikajícím zdrojem vysoce kvalitních bílkovin.

Příjem dostatečného množství bílkovin je velmi důležitý pro stavbu kostí a svalů, stejně jako pro udržení dobrého celkového zdraví.

Vejce jsou považována za kompletní zdroj vysoce kvalitních bílkovin, protože obsahují všech devět esenciálních aminokyselin.

Ale kolik bílkovin můžete očekávat, že získáte z vajec?

Kolik bílkovin je v jednom vejci?

Průměrné vejce obsahuje asi 6-7 gramů bílkovin.

Obsah bílkovin však závisí na velikosti vejce. Zde je množství bílkovin, které vejce různých velikostí obsahují:

  • malé vejce (38 gramů): 4,79 gramů bílkovin
  • střední vejce (44 gramů): 5,54 gramů bílkovin
  • velké vejce (50 gramů): 6,3 gramů bílkovin
  • extra velké vejce (56 gramů): 7,06 gramů bílkovin
  • Jumbo vejce (63 gramů): 7,94 gramů bílkovin

Abychom tato čísla uvedli na pravou míru, průměrný muž se sedavým zaměstnáním potřebuje asi 56 gramů bílkovin denně a průměrná žena se sedavým zaměstnáním asi 46 gramů.

Obecné informace: Středně velké vejce obsahuje asi 6-7 gramů bílkovin.

Obsah bílkovin ve žloutku a bílku

Nyní se podívejme na obsah bílkovin v různých částech vejce.

Protein ve vaječném žloutku

Vaječné žloutky obsahují téměř všechny živiny a tuky vejce.

Kromě těchto živin však žloutek obsahuje také až zhruba poloviční obsah bílkovin než vejce.

Ve velkém vejci, které obsahuje asi 6,3 gramů bílkovin, je 2,7 gramů ve žloutku.

Protein ve vaječném bílku

Vaječný bílek obsahuje přibližně 88 % vody.

Ve vaječných bílcích je 150 různých druhů bílkovin.

33 gramů syrového vaječného bílku obsahuje 3,6 gramů bílkovin.

Obecné informace: Žloutky i bílky obsahují bílkoviny, ale bílky obsahují bílkovin o něco více.

Mají syrová vejce více bílkovin?

Celá vejce obsahují přibližně stejné množství bílkovin, ať už jsou konzumována syrová nebo vařená.

Velké celé syrové vejce obsahuje 6,3 gramů bílkovin.

Velké, celé, natvrdo uvařené vejce obsahuje také 6,3 gramů bílkovin.

Velké celé smažené vejce obsahuje o něco méně bílkovin, 6,26 gramů.

Kolik kalorií obsahuje vejce?

Je důležité si uvědomit, že konzumace syrových vajec s sebou nese určitá rizika. Může způsobit onemocnění způsobené bakterií salmonely.

Obecné informace: Celé vejce obsahuje přibližně stejné množství bílkovin, ať už je syrové, vařené nebo smažené. Ale mějte na paměti, že konzumace syrových vajec může způsobit onemocnění.

Další zdravotní přínosy vajec

Vejce jsou jednou z nejzdravějších a nejvýživnějších potravin, které můžete jíst.

READ
Kolik česneku můžete sníst za den?

Mají relativně nízký obsah kalorií, přičemž jedno velké syrové vejce obsahuje pouze asi 71 kalorií.

Přestože mají nízký obsah kalorií, jsou vyváženým zdrojem téměř všech živin, které potřebujete.

Jednou z takových živin je cholin. Cholin je důležitý pro mnoho procesů v těle, včetně metabolismu, genové exprese a vývoje mozku.

Vejce také poskytují řadu vitamínů a minerálů, včetně:

  • železo
  • Folát
  • vitamín B12
  • vitamín a
  • vitamín D
  • vitamín E
  • lutein a zeaxanthin
  • selen

Kromě nutričního obsahu jsou vejce také spojena s řadou zdravotních výhod, včetně výhod souvisejících s hubnutím a udržováním hmotnosti.

Vejce mohou také snížit riziko srdečních onemocnění a mrtvice.

Vejce a hubnutí

Bylo prokázáno, že vejce podporují pocity plnosti, což může pomoci podpořit střídmou stravu.

Tento efekt je zvláště patrný, když snídáte vejce.

Bylo prokázáno, že konzumace vajec k snídani snižuje hlad ve srovnání s konzumací cereálií k snídani.

K tomu všemu jsou vejce levnou variantou jídla a velmi snadno se připravují.

Proč mohou být vejce ideální potravinou pro kontrolu hmotnosti

Obecné informace: Vejce jsou velmi výživná a pokud chcete zhubnout, pak jsou hubnutí přátelská. Výzkum ukázal, že konzumace vajec k snídani může pomoci snížit hlad ve srovnání s konzumací cereálií k snídani.

Dobré zdroje bílkovin

Vejce nejsou jediným dobrým zdrojem bílkovin. Bílkoviny najdete také v potravinách, jako jsou:

  • Teplota: (20,3 gramů bílkovin na 100 gramů)
  • tofu: (18,8 gramů bílkovin na 100 gramů smaženého tofu.)
  • Čočka: (24,6 gramů bílkovin na 100 gramů syrové čočky.)
  • Matice: (8,86 gramů bílkovin na 100 gramů.)
  • Fazole: (22,5 gramů bílkovin na 100 gramů syrových fazolí.)
  • Černé fazole: (21,6 gramů bílkovin na 100 gramů syrových fazolí.)
  • Mandle: (21,2 gramů bílkovin na 100 gramů)

Shrnutí

Středně velké vejce obsahuje asi 6-7 gramů bílkovin.

Bílek i žloutek obsahují bílkoviny.

Kromě působivého obsahu bílkovin mají vejce nízký obsah kalorií a vysoký obsah živin, a pokud se snažíte zhubnout, jsou obzvláště užitečná při hubnutí.

Další články, které by se vám mohly líbit

Lidé čtou”Kolik bílkovin je ve vejci?“, líbí se také těmto článkům:

Výživová fakta pro vejce natvrdo

Vše, co potřebujete vědět o vejcích natvrdo.

Výživa z vaječného bílku

Vysoký obsah bílkovin, nízký obsah všeho ostatního

READ
Kolik metrů dýmky potřebujete pro studené uzení?

Důvody, proč jsou vejce dobrá pro vaše zdraví

6 důvodů, proč jsou vejce nejzdravější potravinou na planetě

Zdravotní přínosy vajec

Top 10 zdravotních výhod konzumace vajec

Věda o sexu

Lidská povaha je divoká! Objevte vědu o lidské sexualitě, zájmech a chování.

11 nejlepších investic v roce 2023

Tyto investice nabízejí vašemu portfoliu potenciál pro konzistentní pozitivní výnosy.

FeelGoodPal poskytuje dostupné a srozumitelné znalosti o výživě, zdraví a wellness, abyste mohli učinit to nejlepší rozhodnutí o svém zdraví.

Jaký dopad má veganský životní styl na životní prostředí?

Přemýšlíte, zda byste se měli stát veganem? Udělejte si tento kvíz a my vám řekneme, zda byste se měli stát veganem.

V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 157 kCal 1684 kCal 9.3% 5.9% 1073 g
Proteiny 12.7 g 76 g 16.7% 10.6% 598 g
Tuky 11.5 g 56 g 20.5% 13.1% 487 g
Sacharidy 0.7 g 219 g 0.3% 0.2% 31286 g
Sacharidy (celkem) 0.7 g ~
Voda 74.1 g 2273 g 3.3% 2.1% 3067 g
Ash 1 g ~
Vitamíny
Vitamín A, RE 260 μg 900 μg 28.9% 18.4% 346 g
Retinol 0.25 mg ~
beta karoten 0.06 mg 5 mg 1.2% 0.8% 8333 g
Vitamín B1, thiamin 0.07 mg 1.5 mg 4.7% 3% 2143 g
Vitamín B2, riboflavin 0.44 mg 1.8 mg 24.4% 15.5% 409 g
Vitamín B4, cholin 251 mg 500 mg 50.2% 32% 199 g
Vitamin B5, pantotenik 1.3 mg 5 mg 26% 16.6% 385 g
Vitamín B6, pyridoxin 0.14 mg 2 mg 7% 4.5% 1429 g
Vitamín B9, folát 7 μg 400 μg 1.8% 1.1% 5714 g
Vitamín B12, kobalamin 0.52 μg 3 μg 17.3% 11% 577 g
Vitamín D, kalciferol 2.2 μg 10 μg 22% 14% 455 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 0.6 mg 15 mg 4% 2.5% 2500 g
Vitamín H, biotin 20.2 μg 50 μg 40.4% 25.7% 248 g
Vitamin K, fylochinon 0.3 μg 120 μg 0.3% 0.2% 40000 g
Vitamín PP, NE 3.6 mg 20 mg 18% 11.5% 556 g
Niacin 0.19 mg ~
Macronutrienty
Draslík, K 140 mg 2500 mg 5.6% 3.6% 1786 g
Vápník, Ca 55 mg 1000 mg 5.5% 3.5% 1818 g
Hořčík, Mg 12 mg 400 mg 3% 1.9% 3333 g
Sodík, Na 134 mg 1300 mg 10.3% 6.6% 970 g
Síra, S 176 mg 1000 mg 17.6% 11.2% 568 g
Fosfor, P 192 mg 800 mg 24% 15.3% 417 g
Chlor, Cl 156 mg 2300 mg 6.8% 4.3% 1474 g
Stopové prvky
Železo, Fe 2.5 mg 18 mg 13.9% 8.9% 720 g
Jód, I 20 μg 150 μg 13.3% 8.5% 750 g
kobalt, spol 10 μg 10 μg 100% 63.7% 100 g
Mangan, Mn 0.029 mg 2 mg 1.5% 1% 6897 g
Měď, Cu 83 μg 1000 μg 8.3% 5.3% 1205 g
Molybden, Mo 6 μg 70 μg 8.6% 5.5% 1167 g
Selen, Se 30.7 μg 55 μg 55.8% 35.5% 179 g
Fluor, F 55 μg 4000 μg 1.4% 0.9% 7273 g
Chrome, Cr 4 μg 50 μg 8% 5.1% 1250 g
Zinek, Zn 1.11 mg 12 mg 9.3% 5.9% 1081 g
Stravitelné sacharidy
Mono- a disacharidy (cukry) 0.7 g ~
Základní aminokyseliny
Arginin * 0.79 g ~
Valine 0.77 g ~
Histidin * 0.34 g ~
Isoleucin 0.6 g ~
Leucin 1.08 g ~
Lysin 0.9 g ~
Metionin 0.42 g ~
Methionin + Cystein 0.72 g ~
Treonin 0.61 g ~
Tryptofan 0.2 g ~
Fenylalanin 0.65 g ~
Fenylalanin + tyrosin 1.13 g ~
Vyměnitelné aminokyseliny
Alanin 0.71 g ~
Kyselina asparagová 1.23 g ~
Glycin 0.42 g ~
Kyselina glutamová 1.77 g ~
Prolin 0.4 g ~
serin 0.93 g ~
Tyrosin 0.48 g ~
Cystein 0.29 g ~
Sterols
cholesterol 570 mg maximálně 300 mg
Nasycené mastné kyseliny 3 g max. 18.7 г
14:0 Myrista 0.04 g ~
15:0 Pentadekanoic 0.01 g ~
16:0 Palmitic 2.05 g ~
17:0 Margarín 0.03 g ~
18:0 Stearic 0.88 g ~
20:0 Arachinoic 0.03 g ~
Mononenasycené mastné kyseliny 4.97 g min. 16.8 г 29.6% 18.9%
16:1 palmitolejová (ud) 0.39 g ~
17:1 Heptadecenoic 0.01 g ~
18:1 oleic (ud) 4.09 g ~
20:1 gadolejština (omega-9) 0.04 g ~
Polynenasycené mastné kyseliny 1.26 g od 11.2 do 20.6 11.3% 7.2%
18:2 Linolevaya (ud) 1.1 g ~
18:3 linolenová (ud) 0.06 g ~
20:4 arachidonština (ud) 0.1 g ~
Omega-3 mastné kyseliny 0.101 g od 0.9 do 3.7 11.2% 7.1%
Omega-6 mastné kyseliny 1.784 g od 4.7 do 16.8 38% 24.2%
READ
Jaké rostliny rostou na jižní straně?

Energetická hodnota Vaječné kuře je 157 kcal.

  • Kus = 50 g (78.5 kcal)
  • C0 = 60 g (94.2 kcal)
  • C1 = 50 g (78.5 kcal)
  • C2 = 40 g (62.8 kcal)
  • C3 = 32 g (50.2 kcal)

Hlavní zdroj: Skurikhin I.M. atd. Chemické složení potravin. Více.

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Produktová kalkulačka

Většina potravin nemůže obsahovat celou škálu vitamínů a minerálů. Proto je důležité jíst různé potraviny, které uspokojí potřeby těla na vitamíny a minerály.

Kalorická analýza produktu

Poměr bílkovin, tuků a sacharidů:

Znáte-li podíl bílkovin, tuků a sacharidů na kalorickém obsahu, můžete pochopit, jak produkt nebo strava splňuje standardy zdravé výživy nebo požadavky konkrétní stravy. Například americké a ruské ministerstvo zdravotnictví doporučují 10–12 % kalorií z bílkovin, 30 % z tuků a 58–60 % ze sacharidů. Atkinsova dieta doporučuje nízký příjem sacharidů, i když jiné diety se zaměřují na nízký příjem tuků.

Pokud je vydáno více energie, než je dodáno, tělo začne využívat tukové zásoby a tělesná hmotnost klesá.

Získejte více informací a uskutečněte to s naším bezplatným online kurzem.

Zjistěte svůj dodatečný výdej kalorií na trénink a získejte podrobná doporučení zcela zdarma.

Vaječné kuře bohaté na vitamíny a minerály jako: vitamín A – 28,9%, vitamín B2 – 24,4%, cholin – 50,2%, vitamín B5 – 26%, vitamín B12 – 17,3%, vitamín D – 22%, vitamín H – 40,4%, vitamín PP – 18 %, fosfor – 24 %, železo – 13,9 %, jód – 13,3 %, kobalt – 100 %, selen – 55,8 %

  • vitamin A je zodpovědný za normální vývoj, reprodukční funkce, zdraví kůže a očí a udržování imunity.
  • Vitamin B2 účastní se redoxních reakcí, zvyšuje vnímavost barvy vizuálním analyzátorem a adaptaci na tmu. Nedostatečný příjem vitaminu B2 je doprovázen narušením stavu kůže, sliznic, zhoršeným světlem a viděním za šera.
  • Cholin je součástí lecitinu, podílí se na syntéze a metabolismu fosfolipidů v játrech, je zdrojem volných methylových skupin, působí jako lipotropní faktor.
  • Vitamin B5 podílí se na metabolismu bílkovin, tuků, sacharidů, metabolismu cholesterolu, syntéze řady hormonů, hemoglobinu, podporuje vstřebávání aminokyselin a cukrů ve střevě, podporuje funkci kůry nadledvin. Nedostatek kyseliny pantotenové může vést k poškození kůže a sliznic.
  • Vitamin B12 hraje důležitou roli v metabolismu a přeměnách aminokyselin. Folát a vitamín B12 jsou vzájemně propojené vitamíny podílející se na krvetvorbě. Nedostatek vitaminu B12 vede k rozvoji částečného nebo sekundárního nedostatku folátu, stejně jako anémii, leukopenii a trombocytopenii.
  • Vitamin D udržuje homeostázu vápníku a fosforu, provádí procesy mineralizace kostní tkáně. Nedostatek vitaminu D vede k poruše metabolismu vápníku a fosforu v kostech, zvýšené demineralizaci kostní tkáně, což vede ke zvýšenému riziku osteoporózy.
  • Vitamin H podílí se na syntéze tuků, glykogenu, metabolismu aminokyselin. Nedostatečný příjem tohoto vitamínu může vést k narušení normálního stavu pokožky.
  • Vitamin PP podílí se na redoxních reakcích energetického metabolismu. Nedostatečný příjem vitamínů je doprovázen porušením normálního stavu kůže, gastrointestinálního traktu a nervového systému.
  • Fosfor podílí se na mnoha fyziologických procesech včetně energetického metabolismu, reguluje acidobazickou rovnováhu, je součástí fosfolipidů, nukleotidů a nukleových kyselin, je nezbytný pro mineralizaci kostí a zubů. Nedostatek vede k anorexii, anémii, křivici.
  • Železo je součástí bílkovin různých funkcí, včetně enzymů. Podílí se na transportu elektronů, kyslíku, zajišťuje vznik redoxních reakcí a aktivaci peroxidace. Nedostatečná konzumace vede k hypochromní anémii, deficitu myoglobinu atonii kosterního svalstva, zvýšené únavě, myokardiopatii, atrofické gastritidě.
  • Jod podílí se na činnosti štítné žlázy, zajišťuje tvorbu hormonů (tyroxin a trijodtyronin). Je nezbytný pro růst a diferenciaci buněk všech tkání lidského těla, mitochondriální dýchání, regulaci transmembránového transportu sodíku a hormonů. Nedostatečný příjem vede u dětí k endemické strumě s hypotyreózou a zpomalením metabolismu, arteriální hypotenzí, zastavením růstu a duševního vývoje.
  • Kobalt je součástí vitaminu B12. Aktivuje enzymy metabolismu mastných kyselin a metabolismu kyseliny listové.
  • selen – nezbytný prvek antioxidačního obranného systému lidského organismu, působí imunomodulačně, podílí se na regulaci působení hormonů štítné žlázy. Nedostatek vede ke Kashin-Bekově chorobě (osteoartróza s mnohočetnými deformitami kloubů, páteře a končetin), Keshanově chorobě (endemická myokardiopatie) a dědičné trombastenii.
READ
Proč je pivoňka symbolem Číny?

Kompletního průvodce nejzdravějšími potravinami najdete v aplikaci Moje zdravá strava.

Energetická hodnota nebo kalorie je množství energie uvolněné v lidském těle z potravy při trávení. Energetická hodnota produktu se měří v kilokaloriích (kcal) nebo kilojoulech (kJ) na 100 gramů. produkt. Kilokalorie, která se používá k měření energetického obsahu potravin, je také známá jako „potravinová kalorie“, takže předpona kilo se často vynechává, když se odkazuje na kalorie v (kilo)kaloriích. Podrobné tabulky energetické hodnoty ruských výrobků si můžete prohlédnout zde.

Nutriční fakta – obsah sacharidů, tuků a bílkovin ve výrobku.

Nutriční hodnota potravinářského výrobku – soubor vlastností potravinářského výrobku, za jehož přítomnosti jsou uspokojeny fyziologické potřeby člověka v potřebných látkách a energii.

Vitamíny, organické látky potřebné v malých množstvích ve stravě jak lidí, tak většiny obratlovců. Syntéza vitamínů je obvykle prováděna rostlinami, nikoli zvířaty. Denní lidská potřeba vitamínů je pouze několik miligramů nebo mikrogramů. Na rozdíl od anorganických látek se vitamíny ničí silným zahřátím. Mnoho vitamínů je nestabilních a „ztrácejí se“ během přípravy nebo zpracování jídla.

Vypočítává poměr kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů a také vitamínů a minerálů v závislosti na pohlaví, věku, hmotnosti a úrovni fyzické aktivity.

Kalkulačka ideální hmotnosti, index tělesné hmotnosti, výpočet koridoru kalorií, doporučení pro snížení, akční plán.

Index tělesné hmotnosti (BMI, BMI) je hodnota, která umožňuje posoudit míru souladu mezi hmotností člověka a jeho výškou, a tím nepřímo posoudit, zda je hmotnost nedostatečná, normální nebo nadváha.

Potravinová kalkulačka vám umožní snadno vidět klady a zápory produktu a pomůže vám vytvořit zcela vyvážený jídelníček.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: