Které papriky jsou nejzdravější?

Sladká paprika pevně vstoupila do našeho jídelníčku ve všech podobách: čerstvá, konzervovaná i vařená. Vážně a na dlouho se usadil i na našich pozemcích a sazenice byly na parapetech. A nejen proto, že pepř na talíři je vždy jasný, slavnostní, aromatický, šťavnatý, křupavý a chutný. A to nejen kvůli pozoruhodné rozmanitosti a kráse přípravků vyrobených z těchto plodů, stejně jako s jejich účastí. Neuvěřitelné výhody paprik ve skutečnosti zdvojnásobují potěšení z jejich konzumace. Barevné papriky nejen rozšiřují barevnou paletu na talířích a ve sklenicích, ale přinášejí do našeho jídla různé léčivé prvky. Stojí za to se na ně podívat blíže. O tom si budeme povídat: jaké plody různých barev se uvnitř skrývají, jak papriky „přesvědčit“, aby získaly více živin a jak je nejlépe jíst.

Které sladké papriky jsou nejzdravější a co o ovoci vypovídá jejich barva?

Které sladké papriky jsou nejzdravější a co o ovoci vypovídá jejich barva?

Obsah

  1. Pepřová paleta
  2. “Chov” papriky na zahradě
  3. Jak jíst sladkou papriku pro maximální užitek?
  4. Bezpečnostní opatření při konzumaci sladké papriky
  5. Rozmanitost barev
  6. Závislost prospěšných vlastností na barvě
  7. Červená paprika
  8. žluté odrůdy
  9. Nutriční údaje (1 střední porce)
  10. Klíčové vitamíny a minerály
  11. Jak vybrat a uložit
  12. Tipy pro vaření

Pepřová paleta

Díky kreativitě šlechtitelů mohou mít plody paprik v biologické zralosti červené, krémové, žluté, oranžové, čokoládové nebo fialové barvy různého stupně sytosti a odstínů. Za barvu plodů jsou zodpovědné různé pigmenty v plastidech rostlinných buněk.

Zelený papriky jsou prostě plody většiny odrůd paprik v technické zralosti, tedy v době, kdy je lze konzumovat, ale plody ještě nejsou zcela zralé. Ty konečně zralé budou mít jinou barvu.

To neznamená, že zelené ovoce by mělo být ignorováno. Zelený pepř má svou zvláštní, hořkou, svěží chuť a vůni, která je odlišitelná od zralého ovoce. Zářivě zelenou barvu plodů má na svědomí chlorofyl. Vzhledem k tomu, že se nejedná o plně vyzrálé ovoce, ještě se v nich nenahromadil cukr a jsou vhodné pro dietní výživu. Navíc právě zelené plody pepře pomáhají odstraňovat karcinogenní látky z těla a díky vysokému obsahu fytosterolů regulují metabolismus tuků. Plody papriky tedy musíte začít jíst, když už vyrostly, ale jsou stále zelené.

Žlutá Pepř vděčí za svou barvu xantofylům a karotenoidům, i když z hlediska jejich celkového množství je horší než paprika červená a oranžová. Mezi všemi paprikami je ale lídrem v množství rutinu, který zpevňuje stěny lidských cév a zároveň je činí pružnějšími. Obsahuje také více draslíku, který je velmi prospěšný pro srdeční sval, a fosforu, který je potřebný na mnoha místech – od kostí až po mozek.

Orange Odrůdy pepře akumulují znatelně více karotenoidů než žluté odrůdy a různých odrůd. Jsou v něm přítomny i xantofyly. Tyto látky pomáhají předcházet rakovině plic u kuřáků. Navíc, jak se ukázalo, čištěný farmaceutický beta-karoten takové vlastnosti nemá. Ale v kombinaci s beta-kryptoxanthinem, obsaženým v oranžových plodech, funguje přesně tak. Výzkum jednotlivých prvků přinese mnohem více zajímavých věcí, ale myslím, že přírodní komplexy jsou pro naše tělo známější a prospěšnější.

READ
Pike spearfishing - tipy, zkušenosti a vášeň

Červená paprika Kromě žlutých karotenoidů obsahuje ve svých buňkách i lykopeny, proto má tak „revoluční“ barvu. Vede v obsahu provitaminu A (předběhne mrkev) a vitaminu C (předběhne černý rybíz). Mimochodem, maximum vitamínu C je v oblasti stonku. Navíc aktivita enzymů, které oxidují vitamín C v pepři, je nevýznamná, a proto je po uvaření dobře zachován.

Fialová a čokoládová papriky tuto barvu získávají díky antokyanům a díky komplexu těchto flavonoidů mají spolu s vitamíny C a A nejsilnější antioxidační vlastnosti. Jedná se o jakýsi „štít“ pro tělo, který ho chrání před mnoha škodlivými vlivy: před znečištěným vzduchem a vodou, nezdravými potravinami, tabákem, alkoholem, radiací atd. Po vaření získá čokoláda a fialové papriky zelenou barvu, takže „semafor“ Ve sklenici to nefunguje kvůli rozmanitosti paprik. Navíc je musíte jíst čerstvé.

Plody papriky mohou být červené, krémové, žluté, oranžové a čokoládové nebo fialové.

Plody papriky mohou být červené, krémové, žluté, oranžové a čokoládové nebo fialové.

“Chov” papriky na zahradě

Stejně jako všechny ostatní živé organismy nejsou pro papriky prospěšné absolutně komfortní podmínky. To hlavní, bez čeho papriky nerostou a neplodí, je slunce a teplo. Papriky jsou teplomilnější než rajčata a neméně milují slunce. Čili při výsadbě papriky je vhodné vybrat jí chráněné místo na slunci a poskytnout na zahradě určitou volnost, aby mohla volně růst do stran. Průměr volného prostoru závisí na odrůdě.

Tam, kde je taková příležitost, je lepší zasít semínka paprik přímo na místě. Nebo pěstujte bez trhání – pepř na poškození kořenů reaguje dost bolestivě. Kvůli tomu je lepší půdu kolem papriky nekypřít, ale mulčovat. Půdní vlhkost se tak lépe zadržuje a červi aktivněji rozvinou kořenovou zónu, obohatí ji o nejužitečnější koprolity a zajistí vzduch.

Větrání je v rozumných mezích žádoucí: na jedné straně na otevřeném místě na větrných místech propumpuje pepř přes sebe hodně vody na úkor plodů, na druhé straně stagnující vzduch vždy přispívá k šíření všeho druhu. chorob a vytváří pohodlné podmínky pro škůdce.

Určitá přísnost je potřeba i při zálivce: při stálé, rovnoměrné vlhkosti budou mít plody hodně vody a méně všeho ostatního, včetně sladkosti a vůně. Pokud ale papriku zalijete vydatně, ale ne tak často, obsah většiny prospěšných sloučenin se zvýší.

Rostliny přesycené dusíkem rostou vrcholky, zvětšují plody a prudce hromadí přebytečné dusičnany. Nadměrná výživa však není dobrá pro nikoho. Stačí se podívat na množství lidí s nadváhou: rozhodně jsou méně zdraví než ti, kteří nadváhu nemají. A stejné je to s rostlinami.

Každý, kdo pěstoval papriky ve volné půdě, ví, že i červená paprika, když dochází k výrazným teplotním změnám mezi dnem a nocí, stejně jako když teplota klesne pod +7 (například v noci), částečně získá fialové odstíny a hromadí antokyany . Velkou měrou k tomu přispívá krátkodobý chladový stres.

READ
Který filtr odstraňuje zakalenou vodu?

Houbové choroby a škůdci v počáteční fázi šíření vyvolávají u rostlin odezvu – rostliny začnou produkovat sloučeniny, které jsou pro nás prospěšné a škodlivé pro houby a některé škůdce.

To znamená, že hlavní podmínky pro „chování“ zdravého pepře nasyceného biologicky aktivními látkami jsou následující:

  • kultivace bez ozdůbek s krátkodobým „zastrašováním“ (například umožňující znatelné vyschnutí půdy);
  • periodicky tvoří, odlamují nebo ořezávají větve rostoucí „nesprávným směrem“;
  • nespěchejte se zpracováním – zdravá a „nezkažená“ paprika nemá mnoho nemocí, se kterými se sama nevyrovná;
  • a pokud možno bez pesticidů – šetřivá paprika je z nějakého důvodu ukládá ve svých plodech aktivněji než jiná zelenina.

Na webu jsou úžasné články o složitosti pěstování paprik a výběru odrůd, ale nebudu je opakovat.

Půdu kolem papriky je lepší nekypřít, ale zamulčovat

Půdu kolem papriky je lepší nekypřít, ale zamulčovat

Jak jíst sladkou papriku pro maximální užitek?

Nejlepší je samozřejmě jíst papriky čerstvé ze zahrádky! Ještě lépe – se semínky. Protože složením prospěšných látek je olej ze semen sladké papriky velmi blízký jak rakytníkovému, tak oleji z pšeničných klíčků. A karotenoidy, které jsou tak bohaté ve všech paprikách kromě zelených, jsou vitamíny rozpustné v tucích a přinášejí maximální užitek našemu zraku a pokožce, jsou-li konzumovány společně s tuky, které se nenacházejí v paprice samotné, pouze v semenech.

Pokud tedy při konzumaci zrnek pepře není poblíž kousek sádla nebo ražniči, pomohou tento problém vyřešit semena pepře. Nezapomínejte dobře jíst kolem stonku – většina živin je soustředěna právě tam.

Semena lze připravit samostatně a použít. Nejjednodušší možností je usušit, namlít a přidat do studených omáček a omáček, čímž obohatíte své každodenní jídlo nejen o biologicky aktivní prvky, ale také o chuť. Dobře fungují i ​​směsi z různých semínek: pepřová, dýňová, slunečnicová, sezamová, len, kmín atd. Je zde prostor pro fantazii – můžete si vyrobit směs, která vám bude nejvíce vyhovovat.

Samotnou papriku můžete také sušit, pokud přesahuje vaše kulinářské a přípravné potřeby. V zimě se hodí v prvním a druhém chodu buď v kusech nebo mletý.

Mletý květák, přidaný například do zakysané smetany, vypadá velmi krásně a výsledek bude výhodný, vzhledem k rozpustnosti vitamínů v tucích.

Salát z čerstvých barevných paprik je nejen zářivý a krásný, ale obsahuje vše, na co jsou jednotlivé odrůdy bohaté.

Čerstvá paprika je velmi žádoucí jako doprovod k masovým pokrmům – pomáhá dobře trávení a karotenoidy pepře, opakuji, vyžadují tuky pro vitamínovou aktivitu v těle. Takže kebab a paprika jsou tak trochu pro sebe jako stvořené.

Způsob přípravy sladké papriky, který je ve své užitečnosti nepřekonatelný, je fermentace. Nejen, že fermentace zachovává téměř vše užitečné, co bylo v původních produktech, ale fungující mikroorganismy přidávají i aminokyseliny a vitamíny. Fermentované produkty jsou drahým dárkem pro mikroflóru našich střev i organismu jako celku.

Sladká paprika je dobrá jak ve smíšené fermentaci („tursha“ na jihu), tak i samotná. V Arménii je zvykem fermentovat středně pálivé dlouhoplodé papriky, tato fermentace se nazývá „tsitsak“. Ti, co to zkusili, to myslím ocenili. Takže nakládání ze sladké papriky není o nic horší! A hodí se spíše pro ty, kteří preferují méně pikantní chutě.

READ
Jaká jsou nejdražší plemena holubů?

Příprava je snadná: celá zrnka pepře, sušená, na několika místech propíchněte vidličkou, vložte do smaltované pánve spolu s česnekem a bylinkami, zalijte nálevem – na 1 kg pepře, 1 litr vody, 1 polévková lžíce. l. sůl, 3 stroužky česneku, svazek vašich oblíbených bylinek. Papriku v pánvi přitlačte talířem nebo kroužkem a zatlačte. Po 2-4 dnech při pokojových podmínkách (jak se solný roztok zakalí) zavřete víko a dejte do chladničky. Po dalším týdnu můžete jíst. Tato paprika se skladuje v lednici.

Šťáva vylisovaná ze sladké papriky je výborným tonikem na obličej a ruce: osvěžuje, lehce bělí a pomáhá udržovat pružnost pokožky.

Salát z čerstvých barevných paprik obsahuje vše, na co jsou jednotlivé odrůdy bohaté

Salát z čerstvých barevných paprik obsahuje vše, na co jsou jednotlivé odrůdy bohaté

Bezpečnostní opatření při konzumaci sladké papriky

Ke každému vínu jsou kaly. Sladká paprika má své vlastnosti, za které samotná paprika vůbec nemůže.

Někteří lidé jsou alergičtí na sladkou papriku. Nejčastěji u těch, kteří reagují na noční stíny: rajčata, lilky. Alergie se může objevit i jako zkřížená alergie na pelyněk, pyl břízy nebo latex.

Papriky mají tendenci hromadit pesticidy ve znatelném množství, takže buďte opatrní s paprikami z obchodu; oblast stonku a semena budou muset být vyhozeny.

No, a samozřejmě, nemusíte toho jíst hodně, aniž byste si na to zvykli: tělo se stále musí trénovat, aby produkovalo enzymy nezbytné pro trávení konkrétních prvků. Takže – žádné kudrlinky.

Přihlaste se k odběru našeho bezplatného e-mailového zpravodaje. V týdenních vydáních najdete:

  • Nejlepší nový obsah webu
  • Populární články a diskuze
  • Zajímavá témata fóra

Videa o zahradě a zeleninové zahradě, krajinný design, pokojové rostliny. Na našem kanálu najdete tipy pro efektivní zahradničení, mistrovské kurzy o pěstování rostlin a péči o ně.

Přihlaste se k odběru a zůstaňte naladěni na nová videa!

Příběhy je část našeho webu, kde se každý může podělit o své úspěchy, zajímavé příběhy nebo poznámky o venkovském životě, zahradnictví a pěstování rostlin.

Přečtěte si příběhy, hlasujte pro ty nejlepší a podělte se o své zkušenosti s amatéry i profesionály!

Komunikace v reálném čase v našem telegramovém chatu. Podělte se o své objevy se začátečníky i profesionály. Ukažte obrázky svých rostlin. Zeptejte se zkušených zahradníků!

Máte otázky? Zeptejte se jich na našem fóru. Získejte aktuální doporučení a tipy od ostatních čtenářů a našich autorů. Podělte se o své úspěchy a neúspěchy. Zveřejněte fotografie neznámých rostlin pro identifikaci.

Zveme vás do našich skupin na sociálních sítích. Komentujte a sdílejte užitečné tipy!

Sladká paprika patří do čeledi hluchavkovitých. Je to „příbuzný“ chilli papričky, kajenského pepře, lilku, rajčat a běžných brambor. Sladká paprika původem z Latinské Ameriky se postupem času rozšířila do celého světa. Koncem 15. století se přes území Bulharska dostala do Ruska. Odtud název, ale například v Anglii se mu říká zvonek.

READ
Proč zrovna 108 pomerančů?

Nemůžete se rozhodnout, kterou papriku přidat do salátu nebo na pizzu? Která paprika je zdravější? Žlutá nebo červená, nebo možná zelená? Liší se něčím jiným, než skutečně atraktivními barvami?

Rozmanitost barev

Bulharský pepř

Většina odrůd papriky prochází během dozrávání změnou barvy. Některé odrůdy zůstávají zelené, zatímco jiné mění barvu ze zelené na žlutou nebo červenou nebo dokonce tmavě fialový odstín, který se jeví téměř jako černý. Ale červená, zelená a žlutá paprika není totéž. Ve skutečnosti mohou zelené papriky zežloutnout nebo zčervenat, ale žluté nikdy nezčervenají. Množství pigmentu, které paprika dokáže vytvořit, je určeno její DNA. Více pigmentů, ne více času, vytvoří tmavší papričky. Žlutá a červená paprika jsou ve skutečnosti různé odrůdy.

Závislost prospěšných vlastností na barvě

Závisí ale blahodárné vlastnosti a chuť na barvě a na tom, která paprika je zdravější – žlutá nebo červená? Mezi různými barevnými paprikami však existují rozdíly, pokud jde o chuť a zdravotní přínosy. Znamená to, že jedna paprika je lepší než druhá? Ano i ne. Každá má určité výhody a každá je ideální pro jiné chutě nebo recepty.

Červená paprika

Červená paprika

Protože červené odrůdy jsou papriky, které svou sytou barvu získávají až při plné zralosti, mají charakteristickou sladkou chuť. Zatímco všechny barevné odrůdy papriky jsou bohaté na vitamín C, červené obsahují více tohoto vitamínu a také beta-karoten. Paprika je vynikajícím zdrojem pyridoxinu, nejhojnějšího typu vitaminu B.6, který podporuje tvorbu červených krvinek v lidském těle.

Zvyšuje hladinu červených krvinek, které jsou zase nezbytné pro transport kyslíku v těle a odstraňování oxidu uhličitého. Fyllochinon (forma vitamínu K) přítomný v paprikách přichází na pomoc tím, že pomáhá srážet krev. Červená paprika je vhodná pro těhotné ženy díky vysokému obsahu folátu, který podporuje zdravý vývoj plodu. Je přítelem tvého srdce. Obsah draslíku v paprikách působí proti nepříznivým účinkům sodíku a chrání vás před rizikem kardiovaskulárních onemocnění, jako jsou mrtvice a infarkty.

Antioxidant quercetin také podporuje dobré zdraví srdce. Vitamíny obsažené v paprikách slouží jako silné antioxidanty a pomáhají bojovat proti volným radikálům, čímž zabraňují růstu rakovinných buněk. Kapsanthin, pigment rozpustný v tucích odpovědný za zarudnutí papriky, je zvláště dobrý pro prevenci rakoviny tlustého střeva.

Kromě dalších prospěšných živin obsahuje červená paprika lykopen v poměrně vysokém množství. O tomto antioxidačním pigmentu je známo, že zabraňuje rozvoji některých typů rakoviny, jako je rakovina prostaty a prsu.

Zeaxanthin a lutein přítomné v červených paprikách jsou známé tím, že pomáhají předcházet šedému zákalu a degeneraci svalů. Červená paprika obsahuje jedenapůlkrát více vitamínu C než zelená paprika, desetkrát více vitamínu A a jedenáctkrát více betakarotenu.

READ
Proč je ve skleníku vždy teplo?

žluté odrůdy

Žlutá paprika

Pokud si chcete užít ty nejlepší vlastnosti zelené i červené papriky, pak je pro vás žlutá paprika. Tyto odrůdy papriky postrádají hořkost často spojovanou s jejich zelenými protějšky. Přestože obsahují stejné živiny jako červená a zelená paprika, jejich množství se mírně liší.

Netřeba dodávat, že nutriční hodnota žlutého ovoce je lepší než ovoce zeleného, ​​ale horší než ovoce červeného. Množství vitamínu C ve žlutých paprikách je téměř dvojnásobné než v zelených paprikách, stejně jako vitamín A a beta-karoten.

Nutriční údaje (1 střední porce)

Červená ani žlutá paprika neobsahuje tuk.

  • Obsah kalorií – 37.
  • Protein – 1 gram.
  • Sacharidy – 7 gramů.
  • Cukr – 5 gramů.
  • Vláknina – 2 gramy.
  • Kalorie – 50.
  • Protein – 2 gramy.
  • Sacharidy – 12 gramů.
  • Cukr – 0 gramů.
  • Vláknina – 2 gramy.

Je těžké s jistotou říci, která paprika je zdravější – žlutá nebo červená. Ale výhody obou jsou bezpodmínečné.

Bulharský pepř

Klíčové vitamíny a minerály

  • Paprika – množství 152 mg, denní dávka 253 %.
  • Pepř žlutý – množství 341 mg, denní dávka 569%.
  • Paprika – množství 3 mg, denní dávka 17 %.
  • Pepř žlutý – množství 3 mg, denní dávka 17%.
  • Paprika – množství 54,7 mg, denní dávka 14 %.
  • Pepř žlutý – množství 48,4 mg, denní dávka 12%.

Jak vybrat a uložit

Jak vybrat pepř

Která paprika je zdravější – žlutá nebo červená, máte odpověď. Jak je správně vybrat? Zkuste si koupit ovoce, které má syté, živé barvy, hladkou kůži a žádné měkké, tmavé oblasti nebo skvrny. Stopka by měla být zelená a svěží.

Držte je v ruce. Měly by být dost těžké. To bude známkou toho, že stěny jsou silné, dobře tvarované a neztratily vlhkost. Vyhněte se známkám hniloby a poškozené kůže. Tvar papriky zpravidla neovlivňuje kvalitu. Papriky jsou k dispozici po celý rok, ale obvykle jsou hojné během letních a časných podzimních měsíců.

Nemyté sladké ovoce se skladuje v přihrádce na zeleninu v lednici asi 7–10 dní. Vzhledem k tomu, že papriky jsou velmi citlivé na ztrátu vlhkosti, doporučuje se o to postarat. Sladkou papriku lze zmrazit bez předchozího blanšírování. Je lepší to udělat celé, aby se neznehodnotil obsah vitamínů a chuť.

Tipy pro vaření

Červená sladká paprika

Červené a žluté papriky (rozdíl v chuti bude minimální) lze plněné, péct, grilovat, grilovat, pyré do polévek a omáček nebo je používat do dušených pokrmů, omáček a dresinků. Může se také jíst syrové, dát na sendvič a přidat do salátů. Při použití pepře při vaření musíte dodržovat tyto tři zásady:

  • minimální požadovaná tepelná expozice;
  • minimální požadovaná doba vaření;
  • minimální nutný kontakt ovoce s olejem nebo tukem.

Existuje mnoho receptů s použitím pepře. Použijte již známé nebo vymyslete vlastní. Zde je jen několik nápadů:

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: