Jablka jaké barvy jsou nejzdravější?

: červená žlutá zelená která jablka jsou nejužitečnější

Na světě existuje více než 7,5 tisíce odrůd jablek lišících se výnosem, dobou zrání, velikostí, tvarem, chutí a samozřejmě barvou. Chuť a barva jablek ovlivňuje nejen jejich kulinářské využití, ale může také hodně napovědět o složení a prospěšnosti ovoce.

Jablka samozřejmě nejsou „lékem“ v plném slova smyslu, ale pro své bohaté chemické složení jsou docela vhodná jako preventivní opatření u mnoha nemocí.

Obsah

  1. Nutriční hodnota jablek
  2. Gastroenteroložka Esakova vysvětlila, kdo je nebezpečný jíst jablka
  3. Než užitečné jablka
  4. V jakém věku můžete dát jablka dítěti
  5. Jaké odrůdy jablek jsou nejužitečnější a které by měly být opatrnější
  6. Jak si vybrat jablka pro dětskou výživu

Nutriční hodnota jablek

červená žlutá zelená která jablka jsou nejzdravější

„Průměrné“ jablko váží asi 160-200 g a obsahuje něco málo přes 100 kcal (to je asi 20 g sacharidů, 0,6 g bílkovin a 0,3 g tuku). Ve spojení s výbornou chutí, dosti vysokým obsahem vlákniny, organických kyselin, stopových prvků, vitamínů a lehce stravitelných cukrů jsou jablka považována za hodnotné dietní potraviny – nejen chutné, ale i zdravé. Navíc v našem středním pruhu jsou tyto plody jedny z nejdostupnějších a nejlevnějších.

Jablko denně odradí lékaře – kdo jí jablko denně, lékaře nenavštěvuje. Toto známé anglické přísloví nám v prostém textu říká, že jablka jsou bohatá na živiny a při pravidelné konzumaci mohou mít pozitivní vliv na naše zdraví.

Mezi rostlinnými potravinami nejsou jablka přeborníky z hlediska celkového obsahu vitamínů nebo vlákniny. Zdravý jídelníček proto nutně musí obsahovat i další ovoce a zeleninu.

Jaké látky dělají jablka užitečnými pro lidské tělo?

  • Vitamíny. C, PP, A, H, E, vitamíny skupiny B a K – psát o potřebě a přínosu každého z nich pro lidský organismus po velmi dlouhou dobu, ale věřte, že je, a značné.
  • Vlákno. 2,4 g vlákniny na 100 g dužiny se slupkou není nejpůsobivějším obsahem vlákniny mezi ovocem, ale i toto množství může pomoci při trávení potravy, hubnutí a odstraňování špatného cholesterolu.
  • flavonoidy. Organické sloučeniny, které jsou silnými přírodními antioxidanty, jsou nepostradatelnou složkou lidské potravy.
  • Pektin. Tento polysacharid optimalizuje metabolismus, působí jako mírné a bezpečné projímadlo; funguje jako enterosorbent, odstraňuje soli těžkých kovů, snižuje hladinu “špatného” cholesterolu.
  • Stopové prvky. V plodech jablek je z těchto prvků nejvíce zastoupen draslík, fosfor, vápník, hořčík a sodík, i když samozřejmě existují i ​​další (bór, železo, měď, zinek, jód atd.).
  • Сахара (glukóza, fruktóza, sacharóza atd.) – lehce stravitelné sacharidy, zdroj energie.
  • Organické kyseliny (jablko, víno, citron atd.). Díky obsahu přírodních kyselin a tříslovin plody brzdí procesy hniloby a kvašení ve střevech.
  • kyselina ursolová. Obsaženo ve slupce a zabraňuje stárnutí svalové tkáně.
READ
Jaká okna bych měl dát do svého venkovského domu?

Pravidelná konzumace jablek tak podle vědeckých studií může snížit riziko rakoviny tlustého střeva, prostaty a plic, posílit stěny cév, snížit zvýšenou hladinu „špatného“ cholesterolu a riziko cukrovky s aterosklerózou, zabránit cholecystitidě urolitiázy a dokonce zpomalit stárnutí mozku, čímž se sníží riziko časných příznaků Alzheimerovy choroby.

Nezapomeňte na možné potíže spojené s nadměrnou konzumací jablek. Kvůli velkému množství kyselin a cukrů mohou mít negativní vliv na zubní sklovinu – pokud si po každém použití ovoce nevyplachujete ústa, jak vám ve skutečnosti lékaři radí. Neměli byste jíst jablka, zejména ve velkém množství odpoledne – přeci jen je to sladký produkt a centimetry navíc v pase vás nenechají čekat, pokud to budete dělat často. Ovoce zvyšuje kyselost gastrointestinálního traktu a způsobuje podráždění, což nevyhnutelně vede k zánětu a exacerbaci onemocnění u lidí s problémy v této oblasti (zejména s vysokou kyselostí). Jablka se nehodí k proteinovým potravinám – dohromady mohou způsobit kvašení ve střevech a plynatost.

Prospěšné vlastnosti jablek se navíc projevují nejen při použití k jídlu, ale i při vnějším použití. Masky a tonika na pleť a vlasy na bázi čerstvého jablečného pyré nebo jablečného octa mají skutečně blahodárný vliv na náš vzhled.

Antioxidační vitamíny obsažené v těchto plodech bojují proti známkám stárnutí; pektin, kyselina listová a fylochinon zlepšují barvu pleti; vitamíny K obnovují lesk a bohatou barvu vlasů. Domácí kosmetické přípravky na bázi jablek v závislosti na složení a přídavných složkách (med, vaječný bílek, květy heřmánku, citron, mrkev, škrob, tvaroh, ovesné vločky atd.) pomohou napravit fungování mazových žláz a zmírnit případný zánět , odstraňuje mastný lesk pokožky, zužuje póry, vyživuje, zvyšuje elasticitu, má celkový tonizující účinek.

Gastroenteroložka Esakova vysvětlila, kdo je nebezpečný jíst jablka

Proč jsou jablka užitečná, co říká barva plodů, v jakém věku je lze dětem podávat, jak si tyto plody správně vybrat a v jaké formě je nejlepší jíst, řekli Gazeta.Ru gastroenterolog a pediatr.

Než užitečné jablka

Podle gastroenteroložky, hlavní lékařské konzultantky Teledoctor24 Ekateriny Yesakové, spočívá hodnota jablek v jejich složení: ovoce tvoří 80 % voda a 20 % vláknina, organické kyseliny, sacharidy, mikro- a makroprvky.

READ
Jakou zeleninu lze dusit při gastritidě?

V létě je pro mnoho ruských rodin zvykem vařit pokrmy ze šťovíku. Komu se doporučuje jíst tuto rostlinu.

“Jíst jablko o průměrné hmotnosti 200 gramů, získáme 12-15% pektinu (užitečná rozpustná vláknina a sorbent), který zabraňuje rozvoji zácpy,” řekla Yesakova.

Lékař vyjmenoval výhody tohoto produktu. Jablka jsou tedy bohatá na vitamíny A, B1, B2, B3, C, E, P, PP, K a stopové prvky – draslík, železo, fosfor, zinek a hořčík. Tyto plody příznivě působí na činnost mozku, snižují cholesterol a čistí cévy, podporují imunitní systém, a dokonce zabraňují vzniku žlučových kamenů.

„Mezi zelenými, žlutými a červenými jablky neexistuje jasný rozdíl ve složení a užitečných vlastnostech. Červená jablka jsou však zpravidla sladší a v důsledku toho energeticky náročnější. Předpokládá se, že zelená kyselá jablka obsahují méně fruktózy, méně kalorií, a proto jsou užitečnější.

Žlutá jablka mají méně železa, ale více pektinů, což je dobré pro játra a vylučování žluči.

Ale v každém případě je otázka užitečnosti určitých druhů diskutabilní, protože je třeba vzít v úvahu doprovodná onemocnění, počet snědených jablek a osobní preference, “vysvětlil gastroenterolog.

Lékař také poznamenal, že tyto plody jsou nízkokalorické – 100 gramů obsahuje pouze 45-47 kcal.

V jakém věku můžete dát jablka dítěti

Anna Surzhenko, dětská lékařka, alergolog-imunoložka s integrativním přístupem, uvedla, že jablka jsou považována za jedno z nejzdravějších plodů pro děti:

„Kombinace vitamínů, minerálů, organických kyselin a pektinu dělá z těchto plodů jedinečný produkt pro dětskou výživu. Zlepšení funkce střev, odstranění toxinů, poskytnutí tělu dítěte důležitými živinami – seznam užitečných vlastností jablek pokračuje.

Jako součást doplňkových potravin, které obvykle začínají ve věku od čtyř do šesti měsíců, po zavedení zeleniny a masa lze dětem podávat jablečné pyré z pečených jablek,“ řekl Dr. Surzhenko.

Jaké odrůdy jablek jsou nejužitečnější a které by měly být opatrnější

Gastroenterolog Esakova uvedl nejužitečnější odrůdy jablek:

„Ze sladkých odrůd jsou to Pink Lady, Red Delicious, Jonagold, Fuji, Gala. Zelená jablka jako Granny Smith mají nižší obsah kalorií. Ale tyto odrůdy jsou mimo sezónu a jsou zřídka ruského původu. Řeknu toto: místní sezónní produkt je vždy lepší a zdravější než kterýkoli z nejkrásnějších zámořských produktů. Věnujte pozornost našim původním letním odrůdám – White fill, Melba (Melba), Medunitsa. Ale dlouho se neskladují, dají se jíst jen v létě. Ale do podzimu bude sklizeň podzimních odrůd, z nichž chci vyzdvihnout podzimní pruhované (Streifling nebo Strifel), Skořicové pruhované, Triumph.

READ
Odkud pocházejí koně z Evropy?

Pokud jde o jablka, na která byste měli být opatrnější, Dr. Esakov odpověděl: „Neexistují žádné určité „nežádoucí“ odrůdy. Je však důležité vzít v úvahu, že čím jasnější je barva jablka, tím větší je pravděpodobnost alergické reakce na něj.

Faktem je, že červený pigment je častěji schopen alergizovat tělo.

Jak si vybrat jablka pro dětskou výživu

Pediatrička Anna Surzhenko varovala rodiče, že je důležité věnovat pozornost kvalitě jablek, která se kupují pro dítě.

„Pamatujte, že dovážená jablka jsou lídrem v akumulaci dusičnanů. A pokud se jablko leskne, tedy je navoskované, tak se musí oloupat. Nejlepší je koupit jablka farmářská a ideální variantou je, když si jablko vypěstujete na vlastní zahradě.

Bílá náplň, antonovka – vynikající odrůdy pro děti, středně sladké a jemné. Červená a žlutá jablka obsahují hodně draslíku, který je důležitý pro zdraví srdce a ledvin miminka.

Pro děti náchylné k alergiím je lepší dát zelené odrůdy jablek.

Po zavedení pečených jablek do jídelníčku dítěte můžete dětem podávat kousky čerstvého ovoce do okusovačky (krmící zařízení, které vypadá jako dudlík). Dítě si tak vypěstuje návyk na žvýkání a zároveň usnadní proces prořezávání zoubků,“ poradil doktor Surzhenko.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: