Jaká jsou nejzdravější koření?

Před několika staletími bylo koření ceněno více než zlato. Díky nim byly vybudovány nové obchodní cesty a zpřístupněny neprobádané země. A to není překvapivé, protože žádná kuchyně na světě nemůže existovat bez koření.

Koření a dochucovadla dnes nepředstavují pouze způsob, jak zlepšit chuť a vůni jakéhokoli pokrmu. Je také zdrojem cenných biologicky aktivních látek pro naše tělo.

Obsah

10 nejužitečnějších koření

koření a koření

Níže se podíváme na 10 druhů koření a koření, které lze právem považovat za nejužitečnější (na základě vědeckých zdrojů).

1. Skořice

Skořice je jedním z nejoblíbenějších koření na světě. Používá se při výrobě pekařských výrobků, zahrnutých do lidových receptur a některých léků.

Koření obsahuje velké množství cinnamaldehydu, který je zodpovědný za hlavní prospěšné vlastnosti.

Čínští odborníci prokázali, že skořice je díky svému antioxidačnímu a protizánětlivému působení schopna normalizovat hladinu celkového cholesterolu a jeho aterogenních frakcí (zejména TAG).

Pákistánští vědci zaznamenali výrazný pokles hladiny celkového a „škodlivého“ (LDL) cholesterolu u pacientů s diabetes mellitus II. Pro dosažení účinku byste měli koření užívat v dávce 1 až 6 gramů denně po dobu 2 a více měsíců.

Tyto vlastnosti umožňují použití skořice pro léčbu a prevenci aterosklerotických vaskulárních lézí a rozvoje smrtelných srdečních onemocnění.

Samostatně je třeba poznamenat hypoglykemický účinek rostliny. Skořice zpomaluje vstřebávání sacharidů ze střevního lumen (blokuje klíčové enzymy) a zvyšuje citlivost periferních tkání na inzulín.

Skořici najdete ve formě „tyčinek“ nebo prášku (mletého). Druhá varianta je vhodná pro výrobu cukrářských a pekařských výrobků, ovocných salátů, cereálií, dušení masa, první je na čaj a jiné aromatické nápoje.

Skořice našla široké využití také v lidovém léčitelství. Používá se k boji proti plísním nehtů, zlepšuje stav pokožky a odpuzuje hmyz.

Konzumace skořice je spojována s řadou zdravotních výhod. Je zvláště účinný při snižování hladiny cukru a cholesterolu v krvi.

2. Šalvěj

Šalvěj se v lidovém léčitelství pevně usadila již od středověku, kdy se aktivně používala v boji s morem.

Vědci z Nového Zélandu identifikovali schopnost koření zvýšit hladinu acetylcholinu v mozkových tkáních. Taková změna nepřímo brání rozvoji Alzheimerovy choroby a dalších neurodegenerativních abnormalit.

Došlo dokonce ke zlepšení mozkových funkcí v průběhu Alzheimerovy choroby – obnovení paměti a pozornosti, myšlení. Podle britských vědců byly stejné výsledky získány na modelu absolutně zdravých lidí.

Šalvěj se často používá během těhotenství ke zmírnění příznaků ranní nevolnosti (jako je nevolnost). V lidovém léčitelství se používá mít dítě.

Koření lze užívat jak čerstvé, tak ve formě čaje, odvaru, nálevu, lihové tinktury nebo silice. Každá forma je jedinečná svými vlastnostmi, ale zdraví prospěšná.

READ
Kolik let žije orchidej v květináči?

V kulinářském průmyslu se šalvěj podává k masitým pokrmům (kuřecí, hovězí, vepřové) a zeleninovým salátům.

Šalvěj obnovuje kognitivní sféru a snižuje riziko rozvoje neurodegenerativních patologií, zlepšuje průběh těhotenství.

3. Máta peprná

Máta peprná se od pradávna používá v aromaterapii a lidovém léčitelství jako prostředek k relaxaci a léčbě nemocí trávicího ústrojí.

Výzkumy ukazují, že rostlina zmírňuje syndrom dráždivého tračníku, funkční onemocnění projevující se četnými dyspeptickými poruchami.

Máta peprná je užitečná pro lidi trpící zácpou. Rostlina uvolňuje tkáň hladkého svalstva střevní stěny, usnadňuje průchod stolice a snižuje intenzitu bolesti během defekace.

Máta je multifunkční. Může se žvýkat, vařit, přidávat do masitých pokrmů a čerstvých nealkoholických nápojů.

Zahrnutí máty do jídelníčku je jednoduchý způsob, jak normalizovat práci a snížit riziko vzniku gastrointestinálních onemocnění.

4. Kurkuma

Kurkuma, stejně jako kari koření na jejím základě, obsahuje kurkumin, speciální látku, která má silný antioxidační a protizánětlivý účinek.

Rostlina nejen samostatně bojuje s volnými radikály, ale také zvyšuje antioxidační stav lidského těla. V důsledku toho se snižuje riziko vzniku maligních nádorů, a pokud jsou přítomny, snižuje se pravděpodobnost metastáz.

Pro své výrazné protizánětlivé vlastnosti lze kurkumu použít ke zpomalení průběhu a prevenci Alzheimerovy choroby. Rostlina zabraňuje tvorbě beta-amyloidních buněk, jejichž velké nahromadění je základem rozvoje neurodegenerativního onemocnění.

Kurkuma je účinná také proti řadě zánětlivých onemocnění pohybového aparátu (například artróza, artritida atd.).

Koření se často používá v ruské a indické kuchyni. Vůně moc nezmění, ale každému pokrmu dokáže dodat krásný vzhled.

V lidovém léčitelství se rostlina používá ke stimulaci produkce žluči a žaludeční šťávy, normalizaci jater.

Kurkuma je známá svými antioxidačními a protizánětlivými vlastnostmi a používá se k léčbě zánětlivých lézí.

5. Basil

Bazalka dokáže zničit některé bakterie a plísně, které způsobují infekční onemocnění střev a močového systému.

Bylo také zjištěno, že rostlina zvyšuje aktivitu faktorů lokální imunity, čímž zvyšuje odolnost organismu vůči jakýmkoliv vnějším vlivům.

Pozitivní vlastnosti se neomezují pouze na toto. Bazalka působí komplexně na zdraví, snižuje hladinu cukru v krvi, zabraňuje rozvoji kardiovaskulárních a onkologických onemocnění, ničí patogenní mikroorganismy a usnadňuje průběh kožních onemocnění.

Čerstvá bazalka se obvykle používá do salátů (s čerstvými okurkami a rajčaty), sušená bazalka se obvykle přidává do hovězího masa a dalších masitých pokrmů, fazolí, zelí a fazolí.

6. Kajenský pepř

Kajenský pepř je nabitý kapsaicinem, o kterém je známo, že má protizánětlivý a protinádorový potenciál.

Japonští odborníci zjistili, že pepř může být účinným prostředkem na hubnutí, protože zrychluje metabolismus na úrovni tukové tkáně a nastartuje odbourávání tuků. Podobné údaje ukazují práce holandských vědců.

READ
Odkud nyní pocházejí hrozny?

Byla odhalena schopnost kajenského pepře potlačovat chuť k jídlu. Navzdory množství extraktivních látek v kompozici produkt snižuje chuť k jídlu na několik hodin.

Bylo prokázáno, že pepř může snížit riziko vzniku zhoubných nádorů (včetně rakoviny prsu u žen a rakoviny prostaty u mužů) a zabránit projevům chronických patologií v raném věku.

Kajenský pepř má pozitivní vliv na tělesnou hmotnost, bojuje proti rakovině a některým chronickým onemocněním.

7. Ginger

Zázvor je běžné koření, které se aktivně používá ve vaření a medicíně.

Rostlina obsahuje protizánětlivé látky, které rychle zastavují bolest a odstraňují otoky a záněty. Může být použit k léčbě chronických patologií muskuloskeletálního systému a vnitřních orgánů.

Zázvor je neméně účinný v prevenci nádorů tlustého střeva, jedné z nejčastějších forem rakoviny. Z hlediska účinnosti je srovnatelný s některými léky (ibuprofen, kyselina acetylsalicylová).

Zázvor je účinný protizánětlivý a antioxidační prostředek, který chrání tělo před zánětlivými a nádorovými onemocněními.

8. Pískavice řecké seno

Pískavice byla od pradávna považována za symbol mužnosti a mužské síly.

Hlavní vlastností rostliny je snížení hladiny glukózy v krvi. Pískavice stimuluje účinek inzulínu a mírně blokuje inzulínovou rezistenci, hlavní patogenetický mechanismus rozvoje diabetu II. K dosažení terapeutického účinku stačí pouze 1 gram rostlinného extraktu.

Bylina se také používá k normalizaci ukazatelů lipidového profilu a zlepšení potence.

V lidovém léčitelství se pískavice používá na podporu žaludku a zlepšení stavu vlasů.

Při vaření se pískavice přidává do polévek, salátů, masa a ryb. Rostlina se hodí k zelenině a houbám. Ve středomořských zemích se přidává do pečiva a sýrů.

Pískavice se používá k léčbě diabetes mellitus a k prevenci onemocnění spojených s aterosklerózou.

9. Rosemary

Rozmarýn je bohatý na kyselinu rozmarýnovou, která potlačuje alergické reakce a účinně uvolňuje ucpaný nos.

V pracích japonských vědců je uvedeno, že pouze 50 mg kyseliny rozmarinové (odpovídá 2 gramům rostliny) stačí k zastavení alergických patologií.

Bylina také snižuje množství zánětlivých markerů v krvi a lze ji použít ke snížení rizika rozvoje chronických onemocnění.

Na základě rostliny se připravují infuze, tinktury a čaje. Ničí škodlivé mikroorganismy a odstraňují zánět.

Větvičky a sušené listy rozmarýnu se používají k dodání zvláštní chuti a vůně masu, rybám a bramborovým pokrmům.

10. Česnek

Česnek se v historii používal k ochraně před infekcemi a léčbě kardiovaskulárních onemocnění.

Podle odborníků z Oxfordské univerzity může přidání pouhých 0,6–0,9 gramů česnekového prášku do vaší stravy denně snížit hladinu celkového cholesterolu a LDL („špatného“ cholesterolu) o 10–15 %.

Podle indických studií bylo také prokázáno, že česnek snižuje hladinu krevního tlaku. Podle odborníků ze Saúdské Arábie je česnek účinnější než některé léky, například atenolol.

READ
Proč matčino srdce nekvete?

Česnek lze použít k prevenci a doplňkové léčbě hypertenze, ischemické choroby srdeční, chronické mozkové ischemie, ale i infarktu myokardu a mrtvice.

Vysoce ceněny jsou také antimikrobiální vlastnosti produktu. Česnek je cenným lékem na akutní respirační infekce.

Česnek se přidává téměř do všech pokrmů. V lidovém léčitelství se používá k boji proti bakteriím a virům, k posílení imunity a prevenci rakoviny.

Česnek je nepostradatelný produkt pro udržení zdraví srdce a cév, terapii a prevenci akutních respiračních onemocnění.

Jiné možnosti

Existují další koření, která mají léčivé vlastnosti, ale nebyla zmíněna výše:

  1. Bay list. Normalizuje práci srdce a krevních cév, trávicího traktu. Má diuretický a baktericidní účinek. Používá se jako koření při přípravě polévek a marinád, rybích a masových pokrmů. Vůně rostliny odpuzuje moly a jiný hmyz.
  2. Křen K jídlu se používají pouze kořeny rostliny. Křen zvyšuje tvorbu trávicích šťáv a používá se v boji proti infekcím močových cest. Při vaření se používá jako základ pro výrobu omáček, jen zřídka se používá samostatně.
  3. Šafrán. Zvyšuje produkci hormonů „štěstí“ (serotonin). Rychle a účinně odstraňuje bolesti hlavy a svalů, snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi. V lidovém léčitelství se používá v čisté formě nebo ve formě tinktur, při vaření se používá k dodání zvláštních vlastností pilafům a rybím pokrmům.
  4. Karafiát. Hřebíčkový olej je silné antiseptikum. Může být použit k úlevě a prevenci akutních respiračních onemocnění. V lidovém léčitelství se používá k odstranění bolesti zubů (působí lokálně anesteticky). Kombinuje se s jakýmikoli jídly, hlavně s houbovými, masovými nebo zeleninovými marinádami.

Mnoho koření má významný a pozitivní vliv na lidské zdraví.

Neexistuje člověk, který by při přípravě jídla nepoužíval koření. V každé kuchyni je minimální sada. Koření a koření vytvářejí specifickou chuť pokrmu. Mohou nejen udělat jídlo pikantní nebo sladké, ale také dát úplně jiné chutě.

Většina lidí nepřemýšlí o tom, jaké koření používá. Na tom závisí nejen chuť pokrmu, ale také ovlivňuje stav člověka. Glutamát sodný a další zvýrazňovače chuti – nemají ve vaší kuchyni místo, pokud vám opravdu záleží na vašem zdraví. Je lepší dát přednost přírodnímu koření, které neobsahuje škodlivé látky.

Koneckonců, ve skutečnosti je výběr obrovský. Je to tak, že lidé jsou často bezmyšlenkoví, pokud jde o vaření, a bojí se vyzkoušet něco nového. Prozradíme vám to nejzdravější koření a dochucovadla, které byste rozhodně měli zařadit do svého jídelníčku.

10. Paprika

Paprika získané mletím sušených lusků nepálivých papriček. Existuje několik druhů tohoto koření: pálivé, sladké, jemné a jiné. Jedná se o základní složku národní kuchyně Maďarů, Němců, Španělů a Mexičanů. Paprika je také populární v Rusku.

READ
Jaké jsou nejužitečnější pokojové květiny?

Není se čemu divit, protože má pozitivní vliv na krevní oběh a trávení. Může pomoci při potížích se slinivkou břišní a revmatismu. Paprika je známá tím, že obsahuje rekordní množství vitamínu C (několikanásobně více než citrusové plody).

Dodává pikantní chuť a příjemnou barvu. Lze jej přidat do jakéhokoli druhu masa, zeleniny, polévek a různých druhů omáček.

9. Basil

Jednoletá bylinná rostlina. Kuchaři jej používají čerstvé i sušené. V závislosti na odrůdě se vůně a chuť může lišit: od čerstvého pepře po hřebíček. V pokrmech se projevuje postupně: nejprve mírná hořkost, pak nasládlá dochuť.

Bazalka Pro lidi s nadváhou je nutností přidat do svého jídelníčku. Zrychluje metabolismus a má efekt spalování tuků. Zlepšuje žilní průtok krve, bojuje proti nespavosti a zlepšuje imunitu. Působí jako karminativum a diuretikum.

To není jen koření, je to přírodní lék, který pomůže v různých případech. Zvláště ceněna je čerstvá bazalka. Může být přidán do polévek, salátů, masitých pokrmů a konzervované zeleniny. Sušená se obvykle používá při přípravě paštik a klobás. V zemích střední Asie se bez bazalky neobejde ani jeden čajový obřad.

8. Skořice

Jedno z nejběžnějších koření. Získává se z kůry stromů, které patří do čeledi vavřínovitých. Má jemnou nasládlou hřejivou chuť a vůni.

Má velké zdravotní přínosy. Jedná se o vynikající antibakteriální, antivirové a hemostatické činidlo. Posiluje imunitní systém, bojuje s vysokým cholesterolem. Lékaři jej doporučují používat při Parkinsonově a Alzheimerově chorobě.

Skořice se běžně používá ke zlepšení chuti pečiva.

7. Koriandr

Koriandr je velmi populární po celém světě. Používá se ve dvou formách: semena a mletá. Nejčastěji ve směsi s jiným kořením. Má kořenitou vůni a bohatou bio chuť.

Je cenným zdrojem důležitých látek. Obsahuje vitamíny, antioxidanty a minerály. Hlavní funkcí koriandru je posílení imunitního systému. Jeho užívání normalizuje krevní tlak a má příznivý vliv na činnost kardiovaskulárního systému. Stimuluje chuť k jídlu a podporuje normální trávení.

Koriandr se často stává důležitou složkou konzervované zeleniny, ryb, hub a masa. Přidává se do masa, chlebových výrobků, zeleninových gulášů a kastrolů.

6. Kmín

Kmín – semena dvouletého deštníku. Suší se a používají se k vaření. Kmín má štiplavou, hořkou, kořenitou chuť a vůni kopru.

Jedná se o jedno z nejprospěšnějších koření pro žaludek. Snižuje bolest a má pozitivní vliv na trávení, zvyšuje chuť k jídlu. Obsahuje více železa. Měl by být přidán do stravy při anémii. Pomáhá při nachlazení a cukrovce.

Kmín se hojně používá ke konzervaci. Skvěle doplní zeleninové a masové pokrmy a dodá jim nevšední pikantní chuť.

READ
Kolik druhů cedru je na světě?

5. Oregano

Kořenitá bylina, její druhý název je oregano. Italové ji milují. Oregano Dodává pokrmům ostrou a pikantní chuť. Používá se čerstvý i sušený.

Oregano má příznivý vliv na trávicí systém. Užitečné při nespavosti a onemocněních dýchacích cest. Pomáhá zbavit se parazitů, ale k tomu je třeba dělat odvary nebo přidat oregano do čaje. Mimochodem, tento nápoj tonizuje a uklidňuje a navíc velmi příjemně chutná.

Toto koření je ideální pro pečení masa a ryb. Přidává se do salátů a omáček.

4. Badyán

Koření v podobě sušených plodů tropického stromu. Má velkolepý vzhled – červeno-vínové hvězdy. Dodává pokrmům nasládlou chuť s náznaky jemné hořkosti, kterou kuchaři charakterizují jako rafinovanou.

Badian není nejběžnějším kořením v Rusku, ale má mnoho užitečných vlastností. Především má pozitivní vliv na trávení: uvolňuje křeče, zvyšuje motilitu střev a zlepšuje chuť k jídlu. Badyán se používá jako karminativum, normalizuje činnost endokrinního a nervového systému a stimuluje produkci estrogenu.

Badyán je klasické koření na pečení. Přidává se také do kávy, omáček a marinád.

3. Ginger

Aromatické koření s štiplavou chutí. Složka je nepostradatelná v indické a čínské kuchyni. Používá se čerstvý nebo zpracovaný. Zázvor Dodává pokrmům ostrou, ohnivou chuť.

Obsahuje mnoho vitamínů, minerálů a esenciálních olejů. Je známý jako nejlepší prostředek proti nevolnosti a pomáhá při otravě jídlem. Urychluje metabolismus a bojuje proti tvorbě plynů. Ředí krev, což je užitečné pro osoby náchylné ke vzniku krevních sraženin. Používá se jako afrodiziakum.

Využití koření je velmi rozsáhlé. Dá se přidat téměř do každého pokrmu.

2. Česnek

česnek není třeba představovat, alespoň v Rusku ho každý zná. Toto je nejběžnější koření. Používá se čerstvý i sušený. Chuť je štiplavá a kořenitá, ale liší se podle druhu česneku.

Je známý pro svůj antivirový účinek. Posiluje ochranné funkce imunitního systému. Prospěšné vlastnosti mohou být uvedeny na dlouhou dobu. Doporučuje se užívat při vysokém krevním tlaku a cholesterolu. Posiluje oběhový systém a snižuje riziko vzniku krevních sraženin. Lidé, kteří jej užívají pravidelně, mohou hodně ušetřit za léky.

Česnek se používá k přípravě většiny pokrmů, s výjimkou pečiva a dezertů.

1. Kurkuma

Jasně žlutý prášek získaný mletím kořenů rostliny z čeledi zázvorových. Má lehce štiplavou chuť.

kurkuma může ovlivnit chronický zánět. Snižuje otoky kloubů. Paradentóza, PMS, průjem, cukrovka – koření vás samozřejmě nezbaví nemocí, ale může zmírnit projevy příznaků. Působí blahodárně na játra.

Kurkuma se hodí k masitým pokrmům. Přidává se do polévek, zeleninových gulášů, omáček, používá se i jako barvivo.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: