Jaký účinek má hruška?

V našich zeměpisných šířkách je hruška po jablkách považována za nejoblíbenější ovoce. Je chutný, zdravý, má bohaté chemické složení, které má pozitivní vliv na fungování organismu.

Mnoho milovníků ovoce nesouhlasí – plody hrušek posilují nebo oslabují, lze je použít při střevních potížích a kdy je třeba upustit?

Obsah

  1. Gastrointestinální přínosy
  2. Laxativní účinek
  3. Opravná akce
  4. Dopad na střeva
  5. dospělý
  6. Dítě
  7. Pravidla použití
  8. Kdo by neměl jíst hrušky
  9. Výhody pro gastrointestinální trakt
  10. Laxativní účinek
  11. Opravná akce
  12. Kontraindikace k použití
  13. Prevence zácpy

Gastrointestinální přínosy

Plody hrušek obsahují celou řadu nutričních složek. Toto ovoce je bohaté na antioxidanty, třísloviny. Kompozice obsahuje různé vitamíny a minerály, vlákninu, arbutin a fytoncidy. Dietní vláknina zlepšuje přirozený proces pohybu střev a třísloviny, třísloviny, mají naopak posilující účinek.

Chemické složení hrušek je bohaté na antioxidanty. Dužnina obsahuje velké množství fruktózy, pektinu a ve slupce – vlákninu. Takové složky nejen stimulují peristaltiku, ale také odstraňují toxiny z těla, pomáhají zlepšit funkci jater. Při problémech se žlučníkem nebo onemocněním žlučových kamenů se pro preventivní i léčebné účely doporučuje používat odvar ze sušených hrušek.

Pravidelné používání umožňuje:

  • aktivovat metabolické procesy;
  • zvýšit produkci “dobrého” cholesterolu;
  • mírný diuretický účinek;
  • zlepšuje fungování kardiovaskulárního systému;
  • normalizuje krevní tlak;
  • snižuje riziko rakoviny.

Všechny vlastnosti jsou dány složením ovoce. Je velmi zdravý, měl by být přítomen ve stravě dospělých i dětí.

Laxativní účinek

Mnozí věří, že hruška slábne, a to je pravda. Rané odrůdy mají laxativní vlastnosti. Obsahují hodně dietní vlákniny, která usnadňuje vyprazdňování střev. Chcete-li dosáhnout projímavého účinku, měli byste dodržovat některá pravidla:

  • Tepelná úprava: vaříme, pečeme.
  • Jezte šťavnaté a sladké ovoce: Duchess, Williams.
  • Existují plody, které byly předtím oloupány.

Pro dosažení projímavého účinku stačí sníst 1 zralý plod denně. Lze kombinovat s dalšími produkty, jako jsou bylinky, piniové oříšky.

Nedoporučuje se jíst ovoce s mléčnými nebo zakysanými mléčnými výrobky, vede to k průjmům, kolikám a dalším nepříjemným příznakům.

střevní poruchy

Opravná akce

Hruška posiluje díky adstringentnímu působení, ke kterému dochází díky obsahu taninu ve složení hrušky. Kyselina tříslová se nachází v mnoha rostlinných potravinách. Adstringentní odrůdy obsahují nejvíce adstringentních složek. Poznáte je podle tvrdosti a svíravosti ovoce.

READ
Jaký vitamín je v houbách nejvíce zastoupen?

Hruška posiluje, pokud zvolíte pozdní odrůdy. Mají silnou slupku, jemnou hořkost a kyselou chuť. Tyto druhy hrušek jsou schopny odstranit průjem, zlepšit funkčnost trávicího systému. V tomto případě je užitečná nejen čerstvá hruška, ale také sušená nebo pečená.

Dopad na střeva

V závislosti na stupni zralosti má hruška projímavý nebo posilující účinek. Ovoce obsahuje složky, které umožňují normalizovat střevní mikroflóru, snižují riziko vývoje a množení patogenních bakterií. Mírná konzumace hrušek pomáhá při dyspepsii, dysbakterióze a dalších gastrointestinálních poruchách.

Čerstvé nebo pečené ovoce obsahuje dostatečné množství užitečných složek k normalizaci stolice a těla jako celku. Vylučuje stagnaci fekálních hmot, riziko tvorby fekálních kamenů v divertiklech, které jsou často příčinou zánětlivých reakcí.

Rané, šťavnaté a zralé plody obsahují hodně vlákniny, která dráždí sliznici, což způsobuje projímavý účinek.
Nezralé plody pozdních odrůd posílí, protože obsahují dostatečné množství taninu.

zralé, nezralé hrušky

Hruška obsahuje arbutin, který má protizánětlivé a antimikrobiální vlastnosti. Tato látka se nachází ve formulacích léků určených k léčbě trávicího a močového systému.

Další složky: organické kyseliny, vitamíny, minerály, také se podílejí na práci gastrointestinálního traktu, chrání před patogenními mikroorganismy, zvyšují lokální imunitu.

dospělý

Posiluje nebo zeslabuje hruška stolici u dospělého? Záleží na stupni zralosti ovoce. Je také důležité vzít v úvahu celkový zdravotní stav, přítomnost nebo nepřítomnost chronických onemocnění v historii.

Pokud jsou přítomny chronické střevní patologie, nedoporučuje se čerstvé ovoce. To vede k exacerbacím, poruchám trávení. Je lepší dát přednost pečenému ovoci.

Právě při pečení v hruškách se zvyšuje obsah pektinů, které působí protizánětlivě, obalují.

Dítě

Plody hrušně přinášejí dětem mnoho výhod, ale je třeba je podávat opatrně. Poprvé může být hruška zavedena do doplňkových potravin po 1 roce, ve formě pečeného ovocného pyré. S dobrou snášenlivostí se připravují želé, kompoty. Zpracované plody mají méně tříslovin, takže jsou snadno stravitelné střevy.

Poté, co dítě sní hrušku, sledujte jeho stav. Pokud nedochází k nadýmání, průjmu, zácpě nebo alergiím, lze množství ovoce zvýšit na 1 kus každé 2 až 3 dny. Při vážných problémech se střevy je hruška vyloučena ze stravy.

READ
Jak dlouho lze kopřivový nálev skladovat?

Pravidla použití

Chcete-li získat maximální pozitivní vlastnosti z hrušky, je důležité dodržovat některá pravidla:

  • Kupte si kvalitní výrobek bez zkažení, poškození, samotné ovoce by nemělo být přezrálé ani nevyzrálé.
  • Před použitím dobře opláchněte pod tekoucí vodou.
  • Při nákupu v supermarketu se doporučuje odříznout slupku, jíst pouze dužinu.
  • Tepelná úprava snižuje vlastnosti, takže pokud nejsou problémy se střevy, je lepší použít čerstvé ovoce. V případě porušení židle je lepší tepelně ošetřit.
  • Je zakázáno jíst na lačný žaludek.
  • Po konzumaci se nedoporučuje pít vodu ani jíst maso.

Hrušky se nejlépe konzumují v sezóně. Pokud jsou při nákupu lepkavé na dotek, s největší pravděpodobností byly ošetřeny bifenylem, který zabraňuje hnilobě, ale je také zdraví nebezpečný. Před konzumací takového ovoce je třeba je ošetřit vroucí vodou, odříznout kůru.

Pokud má člověk onemocnění trávicího traktu, trpí nepravidelnou stolicí, je lepší sníst hrušku 1 až 2 hodiny po jídle. Porce by měly být malé. Můžete udělat bramborovou kaši, péct v troubě nebo vařit želé. Zpracované ovoce metodou pečení, vaření je lépe stravitelné střevy, nezpůsobuje rozrušení stolice. V takovém produktu je však množství živin sníženo.

Kdo by neměl jíst hrušky

Navzdory všem výhodám je nemůže použít každý, protože plody jsou obtížně stravitelné. Při častém zavádění do stravy dochází k podráždění žaludeční sliznice, což negativně ovlivňuje střevní motilitu.
Musíte vyloučit ze stravy, když:

  • patologie gastrointestinálního traktu v akutním období;
  • porucha kyselosti;
  • děti do 1 roku;
  • alergie na hrušky;
  • intolerance: nadýmání, průjem, zácpa, plynatost.

Hruška je sladké a zdravé ovoce, ale mělo by se používat opatrně, zvláště pokud má člověk problémy se střevy. Doporučuje se jíst 2-3 plody denně, za předpokladu dobré snášenlivosti. Kromě projímavých a posilujících vlastností má toto ovoce schopnost zvýšit imunitu, zlepšit činnost srdce a cév, snížit hmotnost a zlepšit reologické vlastnosti krve. Hlavní věcí při zavádění do stravy je nepřehánět, jinak se nelze vyhnout problémům se střevy.

Přes všechny pozitivní vlastnosti produktu jej nelze považovat za všelék v boji proti určité nemoci. Pokud člověk trpí pravidelným porušením stolice, je nutné zjistit a odstranit příčinu. Správná výživa a používání zdravého ovoce pouze doplní terapii, zlepší proces trávení potravy.

READ
Které aloe je lepší, vera nebo stromové aloe?

Hruška je považována za královnu mezi ovocem. Zralé ovoce, čerstvě utržené z větve, spojuje krásu, vůni a příjemnou sladkokyselou chuť. Bohaté složení mikroprvků poskytuje příznivý účinek na tělo. Lidé trpící střevními problémy se často ptají, zda je hruška účinná na zácpu.

Výhody pro gastrointestinální trakt

Podívejme se, jak hruška ovlivňuje vaši pohodu. Jeho plody obsahují celý komplex životně důležitých prvků. Jsou bohaté na organické kyseliny, třísloviny, rostlinné enzymy a antioxidanty. Zralé plody jsou zdrojem celého komplexu vitamínů (C, E, K, PP, skupina B) a minerálních látek (železo, jód, zinek, fosfor, měď, kobalt). Jejich dužina obsahuje fytoncidy, flavonoidy, glukózu a arbutin. V těle se dobře vstřebává, posiluje obranyschopnost a je mírným diuretikem.

Blahodárné vlastnosti lze využít při léčbě mnoha nemocí. Pokud pravidelně jíte hrušky, brzy zaznamenáte pozitivní změny ve fungování vnitřních orgánů a systémů:

  • metabolismus je aktivován;
  • Stimuluje se tvorba enzymů;
  • zlepší se produkce dobrého cholesterolu;
  • kosti budou posíleny;
  • imunita bude posílena.

Mnoho lidí se zajímá o to, jak ovoce ovlivňuje trávicí procesy: jako projímadlo nebo způsobuje zácpu. Jejich účinek je dán především vysokým obsahem organických kyselin, vlákniny a tříslovin. Někdy jsou hrušky oslabené, někdy zesílené. Záleží na formě, v jaké se používají. V různých situacích jsou možné diametrálně odlišné účinky jejich použití. Důležitá je také individuální reakce těla.

Laxativní účinek

Zvažme, zda je hruška projímadlem při zácpě. Ano to je. Projímavý účinek je určen vysokým obsahem organických kyselin v něm. Pod jejich vlivem se aktivují trávicí procesy, zlepšuje se metabolismus, stimuluje se činnost jater a ledvin. Jeho látky mají také dobrý antimikrobiální účinek, potlačují patogenní bakterie v tlustém střevě.

Hruška obsahuje velké množství hrubé vlákniny a vlákniny, které stimulují peristaltiku. To také určuje některé projímavé účinky jeho plodů na zácpu.

Základní pravidla pro konzumaci ovoce při zadržování stolice jsou následující:

  • Hruška na zácpu musí být tepelně ošetřena. Po silném zahřátí jsou třísloviny zničeny, zatímco vláknina pokračuje ve svém motoricky stimulujícím účinku. Dobře pomáhá hruškové pyré nebo ovoce pečené v troubě.
  • Pokud máte zácpu, můžete jíst i čerstvé ovoce. V této situaci jsou vhodné pouze sladké a šťavnaté odrůdy, které neobsahují svíravou chuť (Duchess, Williams).
  • Nedoporučuje se používat zimní odrůdy se silnou slupkou, protože jejich obsah taninu je mnohem vyšší než u raných odrůd s jemnou slupkou.
  • Pokud máte zácpu, nedoporučuje se pít čerstvě vymačkanou hruškovou šťávu. Obsahuje velké množství tříslovin. V tomto případě bude užitečnější nekoncentrovaný kompot ze sušeného nebo čerstvého ovoce.
  • Taninový efekt tříslovin můžete snížit, pokud před konzumací zbavíte ovoce slupky. Značné množství adstringentů zmizí s ním. Zralá loupaná dužina je užitečná i pro malé děti.
  • Hruška na zácpu, zapíjená vodou nebo mlékem, působí také projímavě.
READ
Měly by se houby před přidáním na pizzu smažit?

Opravná akce

Může se u člověka, který miluje hrušky, objevit zácpa? Ano možná. Stahující účinek ovoce zajišťují speciální prvky. To jsou třísloviny. Takto se nazývají fenolické sloučeniny rostlinného původu, které mají tříslovinové vlastnosti. Jejich obsah lze v dužnině určit její charakteristickou svíravou chutí.

Konzumací hrušek v jiných formách můžete využít posilujícího a stahujícího účinku plodů hrušek na střeva. K tomu byste si měli vybrat pozdní odrůdy, které mají hořkou a kyselou chuť (Bere Moskovskaya, Belorusskaya late). Obsahují maximální množství tříslovin. Kromě toho potřebujete vědět několik dalších faktů:

  • Přírodní hrušková šťáva nebo želé dobře posilují stolici.
  • Pro zmírnění řídké stolice je užitečné jíst ovoce čerstvé, bez odstranění slupky. Takové ovoce obsahuje mnohem více vitamínů a mikroelementů, které se ničí vystavením vysokým teplotám.
  • Nezralé plody fixují lépe než zralé nebo přezrálé.

Zda plody oslabují nebo ne, do značné míry závisí na oblasti bydliště osoby. Obyvatelé severních regionů pociťují zácpu častěji. Jejich tělo není přizpůsobeno adstringentnímu účinku tříslovin.

Kontraindikace k použití

Vzhledem k vysokému obsahu tříslovin, hrubých vláken a tvrdé celulózy jsou hrušky obtížně stravitelné. Při častém používání výrazně dráždí sliznice žaludku a střev. Navíc má nejednoznačný vliv na peristaltiku.

Fixační účinek ovoce je pro mnohé kontraindikací. Největší škody ale přináší nadměrná konzumace ovoce. Kromě toho existuje několik dalších omezujících opatření:

  • Hrušky se nedoporučují dětem do šesti měsíců, mohou způsobit zácpu. Ve vyšším věku budou užitečné měkké odrůdy, které se používají při zavádění doplňkových potravin. Pro takový případ se hodí vařené pyré ze zralých plodů.
  • Hrušky je povoleno zařadit do dětské stravy pouze v případě, že dítě již nějakou dobu konzumuje jiné ovoce nebo zeleninu. Jeho trávicí trakt musí být přizpůsoben působení agresivních organických kyselin.
  • Tyto plody by neměli jíst lidé s vysokou kyselostí žaludku, vředy nebo gastritidou. Podrážděná sliznice dostane příliš velký stres, což může vést k rozvoji zácpy a dalším komplikacím.
  • Kontraindikací je zvýšená alergická nálada organismu.
  • Pro starší lidi není dobré jíst tvrdé odrůdy, protože zácpa pro ně může vést k vážným komplikacím.
READ
Kolik stojí štípání větví?

Prevence zácpy

Aby se předešlo nepříjemným reakcím těla, doporučuje se omezit množství pamlsků na jeden až dva plody denně. Při jejich výběru je důležité věnovat pozornost vůni. Čím je výraznější, tím je hruška chutnější a zdravější. Důležitá je také celistvost slupky a elasticita stonku. To jsou ukazatele kvality ovoce, jeho zralosti.

Jednoduchá preventivní opatření pomohou vyhnout se zácpě a dalším vedlejším účinkům:

  • Plody hrušek byste neměli jíst nalačno.
  • Kdo trpí křečemi hrušek, měl by jíst pouze zralé plody.
  • Lidé náchylní k zácpě mohou mít prospěch z pečení ovoce v troubě.
  • Nemůžete jíst maso ihned po konzumaci zralého ovoce.

Podívali jsme se, jak hruška působí na střeva u lidí s gastrointestinálními poruchami. Působí ale hrušky negativně na ty, jejichž trávicí systém funguje hladce? Ne, mohou si bezpečně vychutnat lahodné ovoce bez strachu ze zácpy nebo průjmu. Pokud dodržíte doporučená opatření, nemusíte myslet na nepříjemné důsledky, pravděpodobně vás obejdou.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: